handdator

Visa fullständig version : Vilken Mc ska jag satsa på?



Highway Star
2011-07-30, 18:25
Hej på er? Vilken mc kan ni rekommendera om jag vill ha en som är gedigen och håller i många år. Jag vill att det ska kännas riktigt speciellt att äga den. Den ska såklart vara vacker att se på och ljudet får gärna vara imponerande. Den måste vara stor då jag är 190cm lång och 105 kg tung.
Den behöver inte vara snabbast eller ha mer utrustning än nödvändigt. Och gärna ekerfälgar
Jag har tittat på harley och triumph,de har alldeles utsökta modeller,men vilken ska jag titta närmare på?
Och de priserna anstränger min sparplan,har även sett en helt annan mc: yamaha xjr 1300.mycket old school,kraftig och snygg.

Ja vad tycker ni?

Olle Å
2011-07-30, 18:29
Hej på er? Vilken mc kan ni rekommendera om jag vill ha en som är gedigen och håller i många år. Jag vill att det ska kännas riktigt speciellt att äga den. Den ska såklart vara vacker att se på och ljudet får gärna vara imponerande. Den måste vara stor då jag är 190cm lång och 105 kg tung.
Den behöver inte vara snabbast eller ha mer utrustning än nödvändigt. Och gärna ekerfälgar
Jag har tittat på harley och triumph,de har alldeles utsökta modeller,men vilken ska jag titta närmare på?
Och de priserna anstränger min sparplan,har även sett en helt annan mc: yamaha xjr 1300.mycket old school,kraftig och snygg.

Ja vad tycker ni?

Skall du köpa en riktig hoj som du kan köra överallt och dessutom är tillräckligt stark för två, så köp en BMW 1200 GS. Vill du ha en värstinghoj av samma kaliber så försök få tag i en HP 2

Highway Star
2011-07-30, 19:16
Skall du köpa en riktig hoj som du kan köra överallt och dessutom är tillräckligt stark för två, så köp en BMW 1200 GS. Vill du ha en värstinghoj av samma kaliber så försök få tag i en HP 2

BMWn verkar vara en alla tiders hoj,kraftig till tusen,men det är en landsvägshoj gärna så naken som möjligt.

Manne
2011-07-30, 19:25
XJR:en är en trevlig retrohoj med hyfsat klipp och vrid, kör en själv :D, mer info så kolla forumet på http://www.xjr.se finns även lite info här http://www.xjr1300.se

Highway Star
2011-07-30, 19:45
XJR:en är en trevlig retrohoj med hyfsat klipp och vrid, kör en själv :D, mer info så kolla forumet på http://www.xjr.se finns även lite info här http://www.xjr1300.se

Tack! Ja den är riktigt fin. Inge onödigt trams bara massor av motorcykel,som det stod nånstans.

engström67
2011-07-30, 23:49
Skall du köpa en riktig hoj som du kan köra överallt och dessutom är tillräckligt stark för två, så köp en BMW 1200 GS. Vill du ha en värstinghoj av samma kaliber så försök få tag i en HP 2

Gs 1200 är väl en kanon hoj som passar perfekt för två,och den är hög med så långa personer sitter bra.Hp 2,an kan du glömma,har samma motor,men inget att skjutsa på,är mer en endurohoj.Kan även hålla med om att xjr,n är en kanon hoj och garanterat bättre kvalite och driftsäkerhet än Bmw,n.:)

Guzzi-Leif
2011-07-31, 00:39
Glöm inte kolla Moto Guzzi; de gör fina bågar...

Fortsätt på det analytiska spåret, gör upp en kravprofil och håll dig till den i valet. Är du lite orutinerad på området "köp av beg mc", tycker jag absolut du ska skaffa en erfaren kompis som hänger med o tittar på objekten.
När du sållat lite och har ett fåtal aspiranter kvar - gå på magkänslan i finalen.

Olle Å
2011-07-31, 08:38
Det finns ju en annan hoj som slår det mesta då det gäller drifsäkerhet och komfort även för långa personer. Det är ju Hondas xlv 1000 Varadero. där finns både styrka och väghållning på alla slags uderlag.

engström67
2011-07-31, 10:23
Det finns ju en annan hoj som slår det mesta då det gäller drifsäkerhet och komfort även för långa personer. Det är ju Hondas xlv 1000 Varadero. där finns både styrka och väghållning på alla slags uderlag.

Precis,glömde den dom funkar riktigt bra,men köp en med insprutning,kom -03eller -04.Min kompis som alltid brukar vara med mig till Norge köpte en ny -04 och han är super nöjd,men han är typ 170 lång 65 kg tung så hojen är lite stor men han är gammal motorcrossåkare så ballans finns det så det funkar ändå.Nä den går riktigt bra och gpr dämpare ger det rätta ljudet:)

Highway Star
2011-07-31, 20:43
Det är fina cyklar,men det är en renodlad landsvägshoj jag är ute efter,och en läcker sådan. Har ni nån erfarenhet av Thunderbird?

RobbeS
2011-07-31, 23:12
Kolla in Suzuki GSX 1400. Fin hoj med retrostuk.....

Molgan
2011-07-31, 23:27
Uppfyller alla dina önskningar:

http://img823.imageshack.us/img823/5736/tenereq.jpg

;)

Ändy
2011-07-31, 23:46
Jag köre Night Rod Special för några veckor sedan. Den var brutal och passar en längre person bra. Rätt dyr dock, men jag sålde gamla hojen och la upp en sparplan till nästa säsong.

Highway Star
2011-08-01, 22:58
Kolla in Suzuki GSX 1400. Fin hoj med retrostuk.....

Riktigt snygg. Görs modellen än? I så fall hur står den sig mot yamaha xjr 1300?

Highway Star
2011-08-01, 23:01
Jag köre Night Rod Special för några veckor sedan. Den var brutal och passar en längre person bra. Rätt dyr dock, men jag sålde gamla hojen och la upp en sparplan till nästa säsong.

Detta är vad jag menar med speciell att äga. Men som sagt dyr. får tänka helt om ekonomiskt när det gäller denna prisklass,men det kan det kanske vara värt.

RobbeS
2011-08-02, 00:31
Riktigt snygg. Görs modellen än? I så fall hur står den sig mot yamaha xjr 1300?

Tror den slutade tillverkas 07 eller 08 men det finns många i väldigt fint skick till salu på blocket. Funderade själv på en sådan men ville ha en mer touringinriktad hoj så det blev en FJR för mig. Kan inte säga hur den står sig mot Yamahan men jag tycker GSX:en är snyggast. Riktigt bra vrid och den funkar säkert bra för långa turer också.

Highway Star
2011-08-02, 15:04
Tänkte köpa en helt ny hoj,ser det än mer personligt än bil. Ungefär som en kvinnor.

Highway Star
2011-08-02, 15:07
En sak till,hur ställer sig handlarna till en så omständlig och grundlig kund som jag? Är det ok att provköra utan något som helst löfte om affär?

Ove
2011-08-02, 15:11
En sak till,hur ställer sig handlarna till en så omständlig och grundlig kund som jag? Är det ok att provköra utan något som helst löfte om affär?

Naturligtvis! Provkörningen är en förutsättning för att man ska göra affären men är man inte nöjd med varan, så OK.... Jag har själv provkört en massa hojar men bara köpt några, dock ingen som jag inte provat. :cool:

akems
2011-08-02, 15:17
Ta och kolla lite på vad som gäller om det skulle hända något också när du provkör,en del handlare har ganska häftiga självrisker.

RobbeS
2011-08-02, 18:20
Tänkte köpa en helt ny hoj,ser det än mer personligt än bil. Ungefär som en kvinnor.

Men begagnade kvinnor är väl det bästa man kan få tag i. Man slipper inkörning utan kan bara tuta och köra. Sen både vet och kan dom ju vad dom ska göra också:D

Mats Liifv
2011-08-02, 20:01
Ta och kolla lite på vad som gäller om det skulle hända något också när du provkör,en del handlare har ganska häftiga självrisker.
Är synnerligen klokt att göra, kan nog ligga uppemot 10.000:-

Highway Star
2011-08-02, 20:10
Ok då ska jag provköra. Ang beg kvinnor så är de toppen,håller med. Men hojen ska va orörd.

TMax500
2011-08-02, 20:37
Nu har du ju redan kommit fram till det... men som sagt, provkörning är det enda som funkar för att du skall hitta din hoj. Här har snackats XJR, BMW 1200, Thunderbird och fler därtill. Men det är en j-a skillnad på en XJR och en Thunderbird. Och det är bara du som kan avgöra på vilken hoj du trivs bäst.
Så terrorisera handlarna under ett par veckor, testkör allt möjligt. Då kan du - kanske :) - komma fram till ditt eget "rätta" val. Eller så blir du som många av oss andra - vill ha en hel drös hojar...

simen
2011-08-02, 20:56
:) De första du skal reda ut:rolleyes: hva skal hojen brukas til?? turar? til från jobbet? ellar bara glida omkring i stan:confused:
___________
:)Simen

Olle Å
2011-08-02, 21:11
Som jag nämnde förut, så att om du köper en begagnad Varadero, så kan du ju prova på all slags körning med den. därefter kan du ju bestämma vad du vill satsa på.
Många gör ju felet att bestämma sig för tidigt och får ångra sig sedan eller köper en hoj till.

classe8
2011-08-03, 13:29
Är det en ny Thunderbird du funderarar på eller den äldre modellen

Highway Star
2011-08-03, 18:52
Är det en ny Thunderbird du funderarar på eller den äldre modellen
Med ny menar du "storm" då? Har bara sett o provsuttit den vanliga. Den svarta har jag bara läst om,båda är läckra på sitt sätt,kan du ge nå råd där?

Highway Star
2011-08-03, 18:57
:) De första du skal reda ut:rolleyes: hva skal hojen brukas til?? turar? til från jobbet? ellar bara glida omkring i stan:confused:
___________
:)Simen

Ja visst,på den punkten är jag säker att jag inte behöver en touring el grusmaskin.

classe8
2011-08-03, 20:09
Jag har nu läst hela tråden och sett att det var en ny hoj du var ute efter.
Jag tror inte det är några större skillnader på en Storm eller en vanlig. den vanliga finns ju med både 1600 o 1700 motor och med eller utan ABS
Jag gillar min Thunderbird riktigt mycket. Trevlig motor o bra köregenskaper för den klassen. För några år sedan var jag med sugen på xjr verkar vara en trevlig hoj. Tycker du skall åka och prova båda.

Highway Star
2011-08-07, 15:26
Räcker kanske inte med en provtur på en mil men jag hade svårt att få en bekväm sittställning på thunderbird. Liten besvikelse. Nån som uppleft detsamma?

Olle Å
2011-08-09, 08:49
Som jag tidigare påpekat , så måste du ha klart för dig vad du vill med din åkning.
Antingen bara glida runt på asfalten eller en mera aktiv åkning.
Ett ganska enkelt förstaval är ju som jag tidigare nänmt , en hoj typ Honda Varadero, eller en BMW 1200 GS, då kan du ju se vad du gillar bäst, för då kan du ju åka på alla sorts vägar.
Sedan kan du ju välja inriktning.

Highway Star
2011-08-09, 19:25
Ja det är bara att inse att jag inte åkt mc på riktigt på 20år. Det har hänt en del. Tänker då inte förhasta mig i vilket fall.

Mavve65
2011-08-10, 13:16
Ja det är bara att inse att jag inte åkt mc på riktigt på 20år. Det har hänt en del. Tänker då inte förhasta mig i vilket fall.

Välkommen i klubben! :D:D Hade inte heller åkt mc på över 20 år över huvudtaget,innan jag förra säsången började igen!

Ser att utbudet av MC- verkar vara mer än förra året, särskilt med ABS och priserna sjunker

Intruder
2011-08-10, 15:25
Pessimisten då
Om inte jag hadde kört på 20år hoj skulle jag inte ta Varaderon eller Bumsan
Trumpeten har tycker jag okej hojar i 800-900cc
Vart jag vill komma är att man bör välja en en lätt hoj med lite effekt för att få uppkörvanan
Vet inte om jag har rätt men det var en tanke från mej pga alla mc olycker
Varför jag skrev 800cc pga du är som du skriver inte någon liten kille

Olle Å
2011-08-10, 17:18
Ja det är bara att inse att jag inte åkt mc på riktigt på 20år. Det har hänt en del. Tänker då inte förhasta mig i vilket fall.

Satsa då i stället på en mycket driftsäker och funktionell hoj som en Honda Transalp är.

Intruder
2011-08-11, 00:35
Men Olle Å han vill ha en renodlad landsvägshoj
Transalp/varadero/bumsan 1200 GS ???? är det rena landsvägshojar ??

Olle Å
2011-08-11, 07:28
Men Olle Å han vill ha en renodlad landsvägshoj
Transalp/varadero/bumsan 1200 GS ???? är det rena landsvägshojar ??

Vet att han tror det. Men har han inte provat det segmentet, så borde han det.
Det skulle nog passa många andra åkare också att ha hojar som inte har någon begränsning när det gäller vägval.
De hojar jag nämnde är faktiskt utmärkta landsvägshojar med otroliga vägegenskaper som exvis customhojar saknar. OK, Transalpen är kanske liten för en del, men de andra!!!!!!!!!!!!!!!!

Mats Liifv
2011-08-11, 08:50
Vet att han tror det. Men har han inte provat det segmentet, så borde han det.
Det skulle nog passa många andra åkare också att ha hojar som inte har någon begränsning när det gäller vägval.
De hojar jag nämnde är faktiskt utmärkta landsvägshojar med otroliga vägegenskaper som exvis customhojar saknar. OK, Transalpen är kanske liten för en del, men de andra!!!!!!!!!!!!!!!!Kan bara hålla med Olle!
Dom är alla utmärkta landsvägshojar med viss potential för att åka på andra underlag än asfalt.

Gurrag
2011-08-11, 09:20
många hojar som ligger i kategorin adventure har en utmärkt sittställning både för långa och korta och ett bra skydd som möjliggör långa sträckor.

MrFluke
2011-08-11, 10:00
Köp en hayabusa så kommer du le året om, även på vintern. Tillräckligt kraftfull för att köra dig, din sambo och resten av din släkt. Valfri bensinförbrukning från 0.5 ungefär till 1.5 om man vill.
Finns fina runt 50k och funkar utmärkt för touring, köpte min midsommarveckan och har till dags dato kört ungefär 500 njutbara mil, oftast med min sambo bakpå. Fungerar fint på små vägar och som lokomotiv på stora vägar. Alltid en blickdragare med sitt fantastiskt vackra och annorlunda utseende, dessutom blir man skitsnygg på en Hayabusa ;) Har dock kåpor men det gör det lite mer bekvämt bara.

Intruder
2011-08-11, 10:13
Tänker man som Fluke funkar det säkert bra
Han har inte kört på 20år så brukar en plastracket funka
Olle Ås tips är klockrena men nu är det fyra trådar med samma tips så förlåt om ja lägger mej i

MrFluke
2011-08-11, 10:41
Hur menar du nu Intruder? Bara för att han inte har kört ordentligt på 20 år så måste han köpa en 250 eller nåt som tar 3 växlar och full gas för att komma till 80? Man måste inte köra som ett svin för att man har en hoj med mycket pulver i. Även om det är kul ibland ;) Dessutom gjorde jag som dom flesta andra här inne och gav ett tyckande.

Hayabusan är så väldigt mycket mer än en plastraket, den är magisk ;)

Bighoj
2011-08-11, 11:33
Vänta lite här nu Mr Fluke ! Hayabusan magisk ?? Nu har du väl ändå blandat ihop Hayabusan med Goldwing.....:D

MrFluke
2011-08-11, 11:51
haha goldwing? svärfarsan har en guldvinge, mäktiga hojar och jag kommer garanterat att skaffa en om 15 år eller så :P Just nu brukar jag dock oftast fråga honom om han har gasolköket och förtältet med sig :P Och sen finns det en bunt till med frågor haha

Intruder
2011-08-11, 12:00
Fluke läs vad jag har skrivit tidigare
Har haft mc o mckort sen 81 så nog ser man hur hornen växer fram på en del

Stoffe_G
2011-08-11, 21:17
Lägger min röst på en Suzuki M1500 eller M1800... Maffiga hojjar, som i.a.f. för mig känns "speciella"... Har lillebrodern till dessa två (M800) och stormtrivs med mina 1,86 och 93 pannor. Om några år tror jag att det blir ett byte upp till någon av dessa :)

Men smaken är som röven - klöven... Så det bästa tipset är nog redan nämnt - provsitt och provkör allt möjligt, så kommer du säkert kunna sålla ut en del bra kandidater. Lycka till!!

Highway Star
2011-08-12, 21:54
Hur menar du nu Intruder? Bara för att han inte har kört ordentligt på 20 år så måste han köpa en 250 eller nåt som tar 3 växlar och full gas för att komma till 80? Man måste inte köra som ett svin för att man har en hoj med mycket pulver i. Även om det är kul ibland ;) Dessutom gjorde jag som dom flesta andra här inne och gav ett tyckande.

Hayabusan är så väldigt mycket mer än en plastraket, den är magisk ;)

Så sant! Det man kör är inget likhetstecken med hur man kör.

Och din hoj är vad jag menar med nåt extra,fast min nya favorit är moto guzzi california,vad sägs om den? En legendarisk skönhet.

engström67
2011-08-14, 15:17
Hur menar du nu Intruder? Bara för att han inte har kört ordentligt på 20 år så måste han köpa en 250 eller nåt som tar 3 växlar och full gas för att komma till 80? Man måste inte köra som ett svin för att man har en hoj med mycket pulver i. Även om det är kul ibland ;) Dessutom gjorde jag som dom flesta andra här inne och gav ett tyckande.

Hayabusan är så väldigt mycket mer än en plastraket, den är magisk ;)

Håller med dig,man ska ha mycket pulver,även om man inte andvänder det jämt:)Och håller med busan är grym,men jag kan inte med körställningen,tyvärr:)Själv så har jag ju inte det vassaste just nu,men i det segmentet jag har så har jag inte hittat någon som är bättre,har provat allt.

Olle Å
2011-08-15, 09:15
Vill säga så här: man skall absolut inte tro på vad andra mc-ägare säger och tro att deras uppfattning gäller dig själv.:o
Många ägare har ju inte den hoj de själva egentligen skulle vilja ha.
Hur många är det inte som har en viss hoj bara för att kunna passa in i en viss kategori av andra åkare och för att kunna hänga med på deras körningar?:D
Kontentan av det hela blir att om man inte vet, så skaffa en hoj som klarar det mesta, så kan man ju sedan välja inriktnig.:eek:
Då menar jag en hoj av typ Honda Varadero eller BMV 1200 GS. På de hojarna kan man köra på alla slags underlag på både bra och skitdåliga vägar. De har mycket bra väghållning, ABS och är tillräckligt snabba, över 200 km/tim och dessutom är de perfekta att ha en passagerare med.:):)

engström67
2011-08-15, 11:40
Vill säga så här: man skall absolut inte tro på vad andra mc-ägare säger och tro att deras uppfattning gäller dig själv.:o
Många ägare har ju inte den hoj de själva egentligen skulle vilja ha.
Hur många är det inte som har en viss hoj bara för att kunna passa in i en viss kategori av andra åkare och för att kunna hänga med på deras körningar?:D
Kontentan av det hela blir att om man inte vet, så skaffa en hoj som klarar det mesta, så kan man ju sedan välja inriktnig.:eek:
Då menar jag en hoj av typ Honda Varadero eller BMV 1200 GS. På de hojarna kan man köra på alla slags underlag på både bra och skitdåliga vägar. De har mycket bra väghållning, ABS och är tillräckligt snabba, över 200 km/tim och dessutom är de perfekta att ha en passagerare med.:):)

Håller med:shakehands:

Highway Star
2011-08-16, 22:51
Harley! Japp nu har jag bestämt mig. Harley var inte ens med i mina planer från början men att äntligen fått prova en för först gången så kommer alla andra långt efter. Nån som har erfarenhet av Nån "Dyna" hoj?

SportGuzzi
2011-09-19, 21:45
Så sant! Det man kör är inget likhetstecken med hur man kör.

Och din hoj är vad jag menar med nåt extra,fast min nya favorit är moto guzzi california,vad sägs om den? En legendarisk skönhet.

Underbar hoj men titta gärna på Moto Guzzi Griso 1100 eller 1200 (finns några lågmilade 1100 på Blocket till bra pris) En hoj med attityd, körställning och en aldeles underbar motor!:rock:

DearHunter
2011-09-20, 18:27
Hej på er? Vilken mc kan ni rekommendera om jag vill ha en som är gedigen och håller i många år. Jag vill att det ska kännas riktigt speciellt att äga den. Den ska såklart vara vacker att se på och ljudet får gärna vara imponerande. Den måste vara stor då jag är 190cm lång och 105 kg tung.
Den behöver inte vara snabbast eller ha mer utrustning än nödvändigt. Och gärna ekerfälgar
Jag har tittat på harley och triumph,de har alldeles utsökta modeller,men vilken ska jag titta närmare på?
Och de priserna anstränger min sparplan,har även sett en helt annan mc: yamaha xjr 1300.mycket old school,kraftig och snygg.

Ja vad tycker ni?

Hej!

Det Du ska titta på i första rummet är att Du ska hålla i många år. Därför är mitt råd till dig att välja den hoj som har ABS. Om några år så tvingas alla tillverkare att sätta ABS på alla sina nya hojar och då kommer Du att ha ett större utbud att välja av..

Sedan vad Du gillar för stuk vet Du nog bäst själv - Välj med ABS är mitt tipps! ;)

akems
2011-09-20, 18:56
Harley dynaglide är en mycket bra hoj,vi har en -98 lite ombyggd men det är de flesta.Vi har ägt den nu i tre år,går problemfritt.Vad beträffar bromsar så har alla harley med orginalbromsar låsningsfria från årgång 1903.Vill du ha riktigt effektiva bromsar så bör du byta ut oken i varje fall på de lite äldre hojarna,hur det är med nyare harley vet jag inte men det finns kanske någon på forumet som kan svara på det.

pandan
2011-09-21, 15:39
Vänta lite här nu Mr Fluke ! Hayabusan magisk ?? Nu har du väl ändå blandat ihop Hayabusan med Goldwing.....:D

Det har han säkert gjort. haha. jag har dessutom hört att om man släpper iväg en vinge runt 4000 rpm, så är den snabbare än Hayabusan upp till 60,70 km

Bighoj
2011-09-21, 17:39
Klart vingen är snabbare än en halvslö busa:p:D

DearHunter
2011-09-22, 11:30
Klart vingen är snabbare än en halvslö busa:p:D

Speciellt när det svänger....Har ni testat att plocka bort gyrot undertill? :D :banana:

Coax
2011-09-27, 22:00
Harley! Japp nu har jag bestämt mig. Harley var inte ens med i mina planer från början men att äntligen fått prova en för först gången så kommer alla andra långt efter. Nån som har erfarenhet av Nån "Dyna" hoj?

Kan bara hålla med.
Trodde aldrig att jag skulle hamna i harleyfällan men efter att ha provkört en så fanns det inget annat att välja på.

Dynan är ju dessutom en hoj med hyffsad väghållning. Däremot som på alla harleys så får man köra efter bromskapacitet.