handdator

Visa fullständig version : Chip i nummerplåten nästa steg?



pewa
2007-08-20, 15:24
http://www.motorcyclenews.com/upload/198536/images/300x200/numberplate.jpg

Förslagen för att öka kontrollen av motorcyklar fortsätter att komma.
Den här gången är det DVLA (englands motsvarighet till vägverket)
som inofficiellt kontaktat tillverkare av nummerskyltar. Syftet är att
undersöka hur man förse alla nya nummerskyltar till motorcyklar med
en elektronisk ID-tag.

Den här taggen, eller chippet, kan sen överföra information till polisens
fasta och mobila mätstationer. Polisen kan då identifiera varje motorcykel
samt följa dess väg. Systemet kallas electronic vehicle identification(EVI).

DVLA säger dock att det inte är frågan om någon officiell upphandling.

Källa: motorcyclenews.com (http://www.motorcyclenews.com)

Nina
2007-08-20, 16:04
Ja det skulle kunna vara nåt om hojen blir stulen! :D Då borde de kunna se vart den tar vägen och man får lättare tillbaka den. Och ett samarbete över gränserna så kan polisen i olika länder följa vart de tar vägen efter stölden. På så vis tror jag det skulle vara en bra idé.

Nilsson
2007-08-20, 18:27
det är skrämande om det blir så jag kan förstå dem på et vis men inte på ett annat , om nu det blir verklighet är vi ju snart där att de kan lägga in hastigheterna direkt i hojen , men jag tror fortfarande inte att det är lösningen så länge inte folk kan hjälpas åt i trafiken så kommer man aldrig att nå nollvisionen

turbo
2007-08-20, 22:25
Ja det skulle kunna vara nåt om hojen blir stulen! :D Då borde de kunna se vart den tar vägen och man får lättare tillbaka den. Och ett samarbete över gränserna så kan polisen i olika länder följa vart de tar vägen efter stölden. På så vis tror jag det skulle vara en bra idé.


det är bra ur stöldsynpunkt, det tycker jag också! men jag tror inte det är därför man vill ha det, det är för att hålla koll på motorcyklarna.. varför ska mc-förare få synda för allt?

[Spanaren]
2007-08-21, 09:48
storebror ser dig

helt fel väg att gå!!
Datalagringsdirektivet beskriver hur telefonbolag och Internetoperatörer i en snar framtid ska tvingas att lagra information om alla svenska medborgares telefonsamtal, Internetanvändning samt våra mobiltelefoners position.

ska dom nu ha koll på var jag kör också?? Nä tack!!!

kriegserklärung
2007-08-21, 10:45
men nu tror jag väl ändå... ska de hålla koll på ALLT man gör hädanefter? det kommer bli att man knappt vågar svära för då dyker nån kärring i uniform upp ger en nån form av bot. fy fan

pewa
2007-08-21, 19:20
Det verkar läggas mycket energi på att "komma åt" oss som kör hoj.. det här tycker dock jag är att gå ett steg för långt. Även om man inte har nått att dölja måste få ha lite integritet kvar.

Ogre
2007-08-21, 21:12
Det lär väl drabba bilister också, så kan de ta bort fartkameror och ni som håller på kan glömma besök hos älskarinnor eller fortkörningar och svartjobb osv. Mysigt samhälle....Ändamålen helgar medlen. Alla som kör för fort får ett inbetalningskort direkt.
Blir detta verklighet kan man lika gärna skicka in körkortet direkt och sluta försöka vara laglig.

turbo
2007-08-23, 19:29
sådana här ideer väcker bara ilska hos mottagarna.. det är väl bara att byta reg-skylt så är chippet borta. varför inte diskutera med smc och andra organisationer och RIMLIGA sätt att mina olyckor.. för det är väl det dom vill med det här eller??

Fredd
2007-08-29, 19:27
Övervakarsamhället skrämmer mig lite, det känns som ett steg bort från demokrati och närmare diktatur!