handdator

Visa fullständig version : rengöra avgasrör



smulan
2011-07-23, 18:22
Inte haft hoj nå vidare länge och råkade göra en liten rookie-tabbe...
Skulle ut med tjejkompisen en längre sträcka och hade inte en tanke på att det var halvstor klack på hennes rejälaste kängor. Efter ett tjugotal mil började det bli varmt om fossingen för henne och så hade jag en inbränd pöl av smält klack på avgasröret :o
Första tanken var mest att se till att det inte kunde smälta vidare och kanske råka hamna i bromsbelägg eller på däcket men nu funtar man ju lite på hur man ska få bort skiten, ifall nån råkat göra nån liknande miss eller nåt?
Är inte så bekymrad över att ha supershiny jätteblanka pipor men hittar inte så mycket info om vad man kan använda för att få bort rejält inbrända saker, bara medel för att polera dem blanka och fina...

engström67
2011-07-23, 18:41
Inte haft hoj nå vidare länge och råkade göra en liten rookie-tabbe...
Skulle ut med tjejkompisen en längre sträcka och hade inte en tanke på att det var halvstor klack på hennes rejälaste kängor. Efter ett tjugotal mil började det bli varmt om fossingen för henne och så hade jag en inbränd pöl av smält klack på avgasröret :o
Första tanken var mest att se till att det inte kunde smälta vidare och kanske råka hamna i bromsbelägg eller på däcket men nu funtar man ju lite på hur man ska få bort skiten, ifall nån råkat göra nån liknande miss eller nåt?
Är inte så bekymrad över att ha supershiny jätteblanka pipor men hittar inte så mycket info om vad man kan använda för att få bort rejält inbrända saker, bara medel för att polera dem blanka och fina...

Hej ta en värmepistol och värm upp smeten och torka bort,sedan kan du polera med svinto eller autosol:)

smulan
2011-07-23, 19:17
Ajdå
Aja får prova värma upp och gå loss med svinto, bara jag får bort en del av det är jag rätt nöjd
Tackar för de snabba svaren :)

engström67
2011-07-23, 19:44
Lycka till...
Plaster innehåller ofta en massa frätande jox som frigörs vid uppvärming, HCl t ex..) som kan göra magnifika märken på metall.:eek:
På en av mina Hondahojar har jag sen -99 ett par såna märken i kromet på ytterröret (dubbelrör) , ännu inte lyckats få bort dem..:mad:

Är det kromade rör så KAN det bli problem,men är det rostfria rör så går det ALLTID att få till det:)

akems
2011-07-23, 20:40
Använd sockerbitar,brukar fungera bra utan att repa.

tommysollen
2011-07-23, 22:45
Inte haft hoj nå vidare länge och råkade göra en liten rookie-tabbe...
Skulle ut med tjejkompisen en längre sträcka och hade inte en tanke på att det var halvstor klack på hennes rejälaste kängor. Efter ett tjugotal mil började det bli varmt om fossingen för henne och så hade jag en inbränd pöl av smält klack på avgasröret :o
Första tanken var mest att se till att det inte kunde smälta vidare och kanske råka hamna i bromsbelägg eller på däcket men nu funtar man ju lite på hur man ska få bort skiten, ifall nån råkat göra nån liknande miss eller nåt?
Är inte så bekymrad över att ha supershiny jätteblanka pipor men hittar inte så mycket info om vad man kan använda för att få bort rejält inbrända saker, bara medel för att polera dem blanka och fina...

Får man säga skyll dig själv?
:rolleyes:

sorry, har inga bra tips. Mina passagerare har plattor att vila fötterna på.

engström67
2011-07-23, 23:56
Får man säga skyll dig själv?
:rolleyes:

sorry, har inga bra tips. Mina passagerare har plattor att vila fötterna på.

:confused: tyvärr så har ju inte alla det,dom är i vägen när man kör:)

Gert
2011-07-24, 06:42
Precis som Akems skriver och som även är sagt i tidigare trådar, sockerbitar är bäst.

Köp hårt bitsocker, den brukar vara lite blå på förpackningen och används till när man dricker kaffe på bit t.ex.

Ha en liten skål med vatten som du doppar sockerbiten snabbt i och gnugga sen bort det fastbrända gummit.
Du kommer bli förvånad hur lätt det försvinner och i princip utan skador, tror inte något av dem andra förslagen här ligger i närheten av detta.

smulan
2011-07-24, 13:49
Får man säga skyll dig själv?
:rolleyes:

Ja man kan väl inte annat än hålla med heh

Sockerbiten lät intressant får köpa såna nästa shoppingrunda, fick iaf bort en del med värme och svinto så funkar sockerkuren bättre är det bara bonus :)

Gert
2011-07-25, 13:13
...funkar sockerkuren bättre är det bara bonus :)
Det kan jag garantera och utan repor, fungerar sämre med vanligt bitsocker pga. att dem smälter så fort.

pea_72
2011-07-26, 22:38
Jag gjorde en liknande tabbe fast i mitt fall var det en plastpåse som smält fast på röret. Istället för tidigare skribenters sockerbitslösning tog jag en maskindiskmaskinstablett och gned på. Använd samma teknik som den med sockret dvs blöt den i lite vatten så får du bort eländet. Använd handskar så slipper du bli av med fingertopparna. ;)

PS när vi ändå är inne på "husmorstips" så fungerar tekniken lika bra på inbrända rester på både spisar och plåtar. :)

Guzzi-Leif
2011-07-28, 21:41
Jag har några gånger råkat ut för att det bränt fast så ända in i häcklefjäll. Då har jag använt fönster- eller spisskrapa (en sådan med ett rakblad i), sprayat på 5-56 eller WD40 som glidmedel o långsamt, med rakbladet nästan parallellt m ytan, skrapat väck lager för lager.
Inga repor men tid tog det...

Brännjack
2011-11-03, 23:07
Prövade du sockret och funkade det?