handdator

Visa fullständig version : Visst…



Nina
2011-07-22, 10:01
För somliga och för enkelhetens skull kallar man min streetfighter för sporthoj. Nja, kan inte riktigt hålla med där för den saknar för det första kåpor. Är heller inte speciellt byggd för framfarter i 250 blås. Många drar alla hojar utom offroad och custom över samma kam och då blir min streetfighter en sporthoj.

Visst kan man väl köra fort med den men den är inte så rolig då, redan i 110 märker man hur fartvinden tar tag i en. Ska jag ha en med kåpor (samma motor och låda) så får jag köpa en Daytona 675. Men då skjuter försäkringspremien markant i höjden plus att jag hamnar i supersporthoj-facket, om man nu ska dela in folk i fack.

En Street Triple / Street Triple R är alltså en naken Daytona i en Speed Triple-ram, rörigt eller hur men betydligt billigare att äga i jämförelse. Alltså en Daytona/Speed Triple-wannabe.
Men det var inte därför jag köpte den, det är för dess roliga egenskaper, dess otroligt lätta hantering, känslan av att kunna vända på en 5-öring, ergonomin på den. Plus att man kan köra lugnt med den, man måste inte vrida på direkt. Gör man det lyfter den framhjulet…

För att bättre beskriva hur hojen ÄR, läs denna beskrivande artikel (http://www.unt.se/motor/triumph-street-triple-270542.aspx). Även FastBikes har en artikel (http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/283-triumph-street-triple-r-09) från en provkörning.

Så vad är det då som stör folk? Att jag tycker kamikazepiloter får skylla sig själva? De som i folkmun kallas självsanerare och tidigare även organdonatorer och för att jag kör något som allmänt anses vara sporthoj? Man tycker inte synd om DEM, man tycker synd om deras nära & kära som får en gravsten att gå till istället för att gosa med ev barnbarn. Killen jag kallade självsanerare i olyckstråden var visserligen vasst men jag tyckte inte synd om honom när han hade hur många chanser som helst att avbryta och ta sitt ansvar. Dessutom utan körkort för mc, hojen stod på nån annan. Böter och indraget körkort är många gånger bättre än att mista sitt liv och framför allt att inte utsätta andra som sin flickvän bakpå för fara.
Tycker han borde ha vetat om ev konsekvenser som kan bli i 250 blås, man överlever inte en krasch i den farten och det behövs egentligen inga höga farter heller. Och så får jag påhopp för att jag kör bl a en sporthoj och tycker vad jag tycker och ska vi nu dela in folk i fack: av customåkare. Som inte gillar sporthojars höga framfarter. Men gissa, det gör inte jag heller.

Det känns lite som Moment 22 här, hade jag skrivit att det var lysande av grabben hade jag blivit påhoppad för det. Oavsett vad jag skriver så är det fel tydligen, här måste man tassa på tå. Det har varit en tendens sista tiden att jag ska stoppas in i fack, själv såg jag bara hojåkare oavsett fabrikat och modell. Men ska vi ha mig i fack så här är de:

Offroad
Street
Veteran

Man säger att konsekvenstänkandet utvecklas inte förrän runt 25-årsåldern. Om åldern höjs till 30 som ett enkelt exempel, skulle detta med dylika framfarter försvinna då? Då har vi de som stjäl motorcyklar med hög kapacitet kvar, vilken ålder har de? Och är man mogen att framföra en mc om man fått sitt A-kort på köpet och aldrig kört hoj innan men på gamla dar i 60-årsåldern köper en mc och ger sig ut i trafiken? Vissa har dock haft konsekvenstänk och gått till körskola för att lära sig hantera en mc trots att de har ett A på sina körkort.

Tack för mig.

Gurrag
2011-07-22, 21:44
Hejsan Nina!
Under min tid i hojen har du gjort dig förtjänt att hamna i ett par fack till.

Hos mig har du plats i

Snällfacket
Hjälpsamhetsfacket
Klokhetsfacket

Jåke
2011-07-22, 21:48
Konsekvenstänkandet har som allt annat med träning att göra mer än ålder. I vår tid "säger man" 25 år, men det har nog mer med den sena mognaden i dagens samhälle att göra än med den fysiska åldern.

Att flytta körkortsåldern är därför delvis slag i luften, det är inte där orsaken sitter...

(jag håller alltså med :) )

Men fack vet jag inte... Jo, du tycker om konstiga bilar och är nog en raggare egentligen ;)

Kret
2011-07-22, 22:43
Håller med i tänkandet angående olika fack. Varför måste allt jämnt delas in i olika fack. När jag tog mc-kort förra året skulle vi på riskettan dela in oss i olika kategorier beroende på vilken sorts hoj vi hade alternativt ville ha. Själv ville jag in i alla men eftersom jag hade en strom så blev jag inputtad i offroad(?).
Själv vill jag ha en mc för att kunna ta mig till jobbet, åka ut och fiska, känna accelerationen när man vrider på rullen, känna vibrationerna när man glider fram, fartvinden i ansiktet...
Men bara för att jag har en strom är jag alltså en offroadare och kunde lika gärna skaffat en motard. Nej.
Min strom är en Motorcykel!
Jag är en mc-åkare!

Kanske just därför hojen-forumet är det jag kollar varje dag. En plats för hojar och inte för speciella fack.

Sen om självsanering.
Jag gillar inte att man kallar det självsanering. För mig är det ett positivt ord, och en olycka är aldrig positiv. Jag reagerade själv på uttrycket. Men samtidigt är detta internet. Jag tror inte du går omkring och hoppas folk ska krascha bara för att det uttryck så. Jag förstår vad du menar och retar därför inte upp mig på ord.

Nina
2011-07-24, 20:28
@ Gurrag: Tack, det värmer. Snällhetsfack, det lät gott. Och hjälpa försöker jag så gott jag kan så långt min intelligens sträcker, ibland kan jag dock ha fel. Det jag dock skulle vilja ha mer av är just L-ABC för mc-förare, det är för lite av den varan faktiskt.

@ Jåke: Raggare, ha ha ha. :rofl:
Nä, de kan inte meka så det facket tillhör jag helst inte. Däremot motorsporten är intressant så jag tillhör gärna det facket i så fall.
Satt faktiskt och pratade om just ålder häromdagen, jag berättade för min dotter att mina föräldrar var 17 och 23 år när de blev föräldrar första gången (1955). Mamma som fick be regeringen om lov att få gifta sig före myndighetsåldern (21) för då var det ruskigt fult att skaffa barn utanför äktenskapet på 50-talet. Idag är det helt tvärtom, nu är det 30+ och sambo. Så, blev man vuxen tidigare på 50-talet jämfört med i dag…? Och då hade vi ändå fri fart på vägarna men fordonen gick förstås inte så fort heller.

@ Kret: nej jag menar inte att folk ska åka runt och krascha överallt, jag önskar att folk lät bli att köra över sina förmågor, som nu den senaste som körde in i en bom. Allmänna vägar är inga roadracing-banor för här finns träd, stolpar, bussar och andra trafikanter etc.

Gissa vad jag tycker när min man öppnar mun om alla hojåkare… Där sitter jag bredvid i bilen och får höra bl a: ”Jävla hojåkare, hoppas han kör ihjäl sig den fan”. Då undrade jag om han skulle säga samma saker om jag for av, utan att han vet om att det är jag, skulle han då sitta där och tycka det är rätt åt mig. Nej givetvis inte, svarade han.
Jag förstår inte skillnaden mellan mig och andra hojförare här. :hmmmm2: