handdator

Visa fullständig version : Intruder 800 för en nybörjare??



Nenna75
2011-07-19, 19:14
Håller på att ta MC-kort - och det är ju sjukt roligt! :banana: Har redan nu lyckats fastna för en hoj - Intruder 800 - men sitter ju i en liten dum sits..... inget kort = svårt att provköra!
Är det här en hoj som passar för en nybörjartjej, eller är den för stor, tung, etc?? Har lyckats fixa en skitbra deal på den - så jag är jättesugen på att köpa den, men skulle gärna vilja ha synpunkter på ifall den skulle vara HELT fel..... :eek:

Tack på förhand!

Lillen
2011-07-19, 19:31
Tjenare.
Har en kompis som kör en sådan och han är väldigt nöjd med den. Är själv rätt ny när det gäller mc, har bara kört i 3 år. Jag började med en Honda Shadow 750 och tycker att den var lätt att köra, så kan tänka mig att Intrudern hamnar i samma fack, liten och lättkörd. Jag köpte hojen i feb (utan mc-kort) så inte en chans till provkörning fanns det. Men ångrar inte det köpet. Skulle inte tro att du blir missnöjd, bara du inte är för lång. Är inte riktigt någon hoj för långa personer. Om du köper hojen innan körkortet kanske du kan spare lite pengar på att köra lite privat. Jag gjorde en egen lågfartsbana med hjälp av tumstock och lite sprayfärg som jag harvade på i flera timmar. När man sen gick över till skolans hoj var det lätt att klara banan med deras hoj, som är mer lämpad för ändamålet.

Lycka till men hojköpet.

Lillen

Nenna75
2011-07-19, 19:51
Tack! Det låter bra :) ....man vill ju helst slippa köpa någon annan "skithoj" för att öva på, som man sen inte vill åka på iaf.

Bara att slå till då!

:)

DearHunter
2011-07-19, 20:05
Håller på att ta MC-kort - och det är ju sjukt roligt! :banana: Har redan nu lyckats fastna för en hoj - Intruder 800 - men sitter ju i en liten dum sits..... inget kort = svårt att provköra!
Är det här en hoj som passar för en nybörjartjej, eller är den för stor, tung, etc?? Har lyckats fixa en skitbra deal på den - så jag är jättesugen på att köpa den, men skulle gärna vilja ha synpunkter på ifall den skulle vara HELT fel..... :eek:

Tack på förhand!

Du ska välja en hoj med ABS. Allt annat är sekundärt...... tro mig! ;)

Jåke
2011-07-19, 23:09
Kolla gärna med Nina det där med att "fastna" för en hoj man tycker är vrålsnygg utan skaffa sig några andra preferenser.

;)

Nina
2011-07-20, 04:54
Kolla gärna med Nina det där med att "fastna" för en hoj man tycker är vrålsnygg utan skaffa sig några andra preferenser.

Ha ha, ja jo… *rodnar* Tack för påminnelsen… ;)

Nä skämt åsido. Mitt råd är: vänta helst med att köpa en hoj tills du fått körkortet i handen eller åtminstone har kört ett tag och vet vilken modell av mc-förare du är. Jag gjorde misstaget att köpa en hoj med ögonen, den var vrålsnygg så den bara måste jag ha. Att folk sa åt mig att vänta lyssnade jag inte på så jag tog skåpbil, mannen och ivern samt pengarna jag sparat ihop ner till Nässjö och köpte hojen, en härligt röd Honda Shadow 600 -98.

När jag hade kortet i hand visade det sig att jag inte kunde köra den. Händerna som hamnade i ett för högt läge från marken sett somnade medan jag körde, ryggen sa ifrån pga sittställningen samt att rumpan domnade bort av sadeln. Dessutom var jag inte heller glidarhojtypen som jag trodde först, att sitta och putsa mer än jag körde var inte riktigt min grej…

Så ut på Blocket med den, bland hundratals andra av olika kulörer och årsmodeller. Ingen ringde förstås på hojen, jag dumpade priset som tusan, la ut att jag gärna bytte till nåt annat skojigare men inget napp. Samma dag jag skulle ta bort annonsen och hade gett upp hoppet helt så ringde en och ville byta en Honda CB750 Four -73 mot min glidare. Snabbt ut och bytte hojen mot CB:n innan han hann ångra att han ringt mig. Jag tror min CB750 är enklare att avyttra.

Det var det sämsta beslut jag nånsin gjort genom att köpa en hoj innan jag hade lappen och bara för att jag tyckte den var vrålsnygg, utan att veta om jag kunde köra den ergonomiskt och om jag var glidartypen.

Jag vet att det nog kliar men vänta hellre och se.

Nenna75
2011-07-20, 11:39
Haha, - tack Nina! Det är ju så det känns lite.... - vill HA, men som sagt - osäker på om den passar mig?? Nåja, jag ska fundera några gånger till iaf!
Idag har jag körlektion nr 2 (trippellektioner, iaf...) -- så vem vet, jag kanske inte ens behöver fundera på hoj efter det!! ;) Haha!

Hur som helst så är ju det här hur roligt som helst, och jag hoppas, hoppas att jag fixar kortet!!

Gibson
2011-07-20, 11:48
Haha, - tack Nina! Det är ju så det känns lite.... - vill HA, men som sagt - osäker på om den passar mig?? Nåja, jag ska fundera några gånger till iaf!
Idag har jag körlektion nr 2 (trippellektioner, iaf...) -- så vem vet, jag kanske inte ens behöver fundera på hoj efter det!! ;) Haha!

Hur som helst så är ju det här hur roligt som helst, och jag hoppas, hoppas att jag fixar kortet!!

Klart du gör.:)

Nina
2011-07-20, 11:52
Instämmer, klart du grejar lappen. :)

Nenna75
2011-07-20, 12:45
Thanx båda två! :D - KLART jag fixar det....

Ove
2011-07-20, 13:06
:) Klart att du fixar lappen! ;)

:) Kan bara instämma i att det är alltför lätt att köpa hoj med ögat och hjärtat. Det är bättre att ta lite tid på sig, prova och hamna någorlunda rätt. Det är alltid svårt att göra sig av med en hoj och särskilt om man tror att man ska få betalt i närheten av vad man gav. :bawling:

tommysollen
2011-07-20, 13:33
:) Klart att du fixar lappen! ;)

:) Kan bara instämma i att det är alltför lätt att köpa hoj med ögat och hjärtat. Det är bättre att ta lite tid på sig, prova och hamna någorlunda rätt. Det är alltid svårt att göra sig av med en hoj och särskilt om man tror att man ska få betalt i närheten av vad man gav. :bawling:

Så sant så sant.
Jag var _helt_ insnöad på en Triumph rocket III för bara en vecka sedan.
Men så provkörde jag den i lördags och nu har jag helt lagt den bakom mig. Jag blev så chockad av insikten att jag knappt kunde erkänna det för mig själv. :eek:

C Upp
2011-07-20, 16:02
Får väl komma med en solskenshistoria bara för att bryta av lite. Jag snöade in på en Honda VT750 Black Widow redan innan jag började övningsköra. Åkte helgen efter jag tagit kortet och provkörde en som jag sedan köpte efter en snabb repa kring kvarteret. Hann inte riktigt känna av den kan man väl i ärlighetens namn säga nu i efterhand. Testade inga andra hojar heller. Men jag älskar den än, över ett år senare. Snygg, lagom effekt, lättkörd, bra körställning trots att tidigare ägare monterat lägre risers och dragbars och 6" framflyttade fotreglage. Den är även importerad från Tyskland och det var ett år sedan tidigare besiktning. Prutade ingenting heller. Så jag gjorde väl alla "fel" man kan göra enligt folk som "vet". Men jag är toknöjd. Planen var att jag skulle byta upp mig till en HD Night Rod nästa säsong, men som det ser ut nu blir det nog en säsong till på Hondan.

Bara för att du inte har kortet betyder det ju inte att du inte kan åka och provsitta för att se om den känns bra att sitta på? Har du någon att övningsköra med kan du ju också ta en sväng på den bara säljaren är villig, vilket många är då de vill sälja... Be någon ta några bilder med dig på den också så kan du ju sitta och tänka lite hemma efteråt.

Nenna75
2011-07-20, 22:42
Tack för bra tips! Ja, när man bor i en liten stad så finns det ju tyvärr inte så många ställen som säljer hojjar, så jag skulle väl tagit en repa och kollat + provsuttit några flera....... men - fasiken - det är ju en sån där typ av hoj jag vill HA! :)
Ska iaf ta med mig kompis som kan provköra (så jag iaf kan åka med) den, och se hur den känns att åka på... Provsuttit den har jag gjort, 2 ggr, och det känns ju iaf FörSkräckligt Bra! :)

2a trippellektionen avklarad ikväll -- HUR ROLIGT KAN NÅGONTING VARA EGENTLIGEN?!??!? :D Flinet når ju bakom öronen när man lyckas!

tommysollen
2011-07-20, 23:01
Tack för bra tips! Ja, när man bor i en liten stad så finns det ju tyvärr inte så många ställen som säljer hojjar, så jag skulle väl tagit en repa och kollat + provsuttit några flera....... men - fasiken - det är ju en sån där typ av hoj jag vill HA! :)
Ska iaf ta med mig kompis som kan provköra (så jag iaf kan åka med) den, och se hur den känns att åka på... Provsuttit den har jag gjort, 2 ggr, och det känns ju iaf FörSkräckligt Bra! :)

2a trippellektionen avklarad ikväll -- HUR ROLIGT KAN NÅGONTING VARA EGENTLIGEN?!??!? :D Flinet når ju bakom öronen när man lyckas!

haha! vad glad jag blir när jag läser detta. Du har ett härligt hojliv framför dig :D

Lazze
2011-07-21, 11:15
Intrudern är i mitt tycke en trevlig hoj, lättkörd och inte alls för tung (800:an). Har själv en 1400, men har provkört 800:an och gillade den, men jag ville ha en större. Lycka till med kortet! :)

Stoffe_G
2011-07-21, 11:46
Håller själv på med körkortet, och har för 1 vecka sedan gått och köpt mig en intruder m800 (2007:a)... Köptes med hjärtat ska erkännas, men jag är själv övertygad om att jag hör hemma i glidarfacket, så mitt val känns bra. Att sedan tidningar e.t.c. som recenserat hojjen säger att det är en av de mer roliga och lättkörda customhojjarna känns ju bra :)

Kör en del privat, och har kört ca 50 mil med den, och är supernöjd med mitt val. Visst får man kämpa med fartvinden i motorvägsfart (saknar ruta), men den är knappast byggd för enbart motorväg, det är på landsvägarna den är i sitt esse. Så gött att bara glida i 70-90 och bara njuta till V-twinnens dunkande.

Jag som är 1,85 någonting sitter klockrent. Sambon som är i 1,60 området, får sträcka ut rätt rejält för att nå allting. Det går, men jag tror inte det hade varit bekvämt i längden. Hon kör istället en Honda Shadow Black Spirit, som är en lite mindre custom med mycket attityd.

Lycka till med ditt körkort, och ditt val av hoj. Glöm inte att åka runt till en massa hoj-handlare och provsitt. Om typen av hoj, och körställningen känns kanon, så är det ca 80-90% av ditt hojval, sen själva provkörningen är sällan en "deal-breaker". Detta har i alla fall jag fått höra många gånger, och stämmer överens på mitt eget val.

Nenna75
2011-07-24, 11:48
Tack för alla lyckönskningar! :) Ni hojåkare verjar ju vara ett trevligt gäng.... ;) Ser fram emot att få joina skaran!!

Har nu till 99.9 % iaf bestämt mig för att köpa hojjen! :D - vad är det värsta som kan hända?? Trivs jag inte med den, så är det väl så... Ringde en tjej som kör en -07 och frågade lite, så efter det så känns det ännu mera rätt.... Blir nog jättebra!!

Intruder
2011-07-24, 15:14
De blir bra med den inställningen :-)

nippe
2011-07-24, 16:12
Lycka till med hojköp. :)

Stoffe_G
2011-07-24, 19:03
Gott! Många lyckönskningar!

Nina
2011-07-24, 19:55
Hoppas att det går bra med både körkort och hoj. :)

Nenna75
2011-08-03, 20:39
Vill bara berätta att - det BLEV köp! Och idag har jag fått provköra (övningsköra) min baby för första gången - en tur på 2-3 mil..... och jag kan bara säga SWEET!!! :D

freddemannen
2011-08-04, 11:58
Då får man ju gratulera !! Skön känsla med första egna hojen ;)

Bighoj
2011-08-04, 13:10
Vill bara berätta att - det BLEV köp! Och idag har jag fått provköra (övningsköra) min baby för första gången - en tur på 2-3 mil..... och jag kan bara säga SWEET!!! :D

Så härlig inställning du har,man blir glad bara av att läsa dina inlägg.Jag köpte själv hoj innan jag tog mitt KK,det blev en Goldwing 1200cc och jag var besviken på köpet men gillade touringstuket.Bytade hojen mot en Honda pan european som jag/vi hade i drygt 4 år.Har nu bytat till en Goldwing 1800cc 05a som vi haft i drygt 2 år.Har modifierat styret och satt annan ruta så snart har vi vår ultimata touringhoj (enligt vår smak och tycke).Körde 286 mil på vår semester i europa och hade inte minsta obehag alls.
Hoppas du hittar rätt i ditt hojval.Man dör ju trots allt inte av att köpa fel hoj,men plånboken blir kanske lite tunnare bara.LYCKA TILL.

nippe
2011-08-04, 14:04
grattis!!

Martin
2011-09-05, 19:30
Grattis, jag har haft en intruder 800 väldigt trevlig och pigg cykel.

Lägg gärna ut någon bild alltid kul att se andra hojar.

Hur går det med kortet:confused:

Nenna75
2011-09-16, 22:47
Tack tack! :) Ja, fortfarande helnöjd med den .....även om den nästan e så tung så jag knappt orkar rulla ut den ur carporten. :D Men såååååå härlig att köra!!

Fixade teoriprovet den här veckan (SKÖÖNT!), så nu väntar jag på en tid för uppkörning! Hade varit så jäkla härligt att få det klart i höst -- men får väl vara lite inställd på att det ev blir till våren... Skulle man kugga sig på första försöket, så blir det nog svårt att hinna få nån ny tid i höst, låter det som. Men VEM SKA KUGGA SIG förresten!??!!? Not me!! ;)

toroop
2011-09-26, 19:30
Thanx båda två! :D - KLART jag fixar det....

du ska köpa tung mc, dv.s intruder 1400 så du får känna på tungt,