handdator

Visa fullständig version : Höga varvtal..



BIG1
2011-07-19, 19:10
Tog en rejäl runda med min bror idag. Han har införskaffat en fin GSX 1100 F. Kanske inte det man först tänker på som den optimala övningskörningshojen, men den är rätt trevlig att köra ändå.
En sak som han redan börjat irritera sig på är det höga motorvarvet vid även måttliga farter på högsta växeln. Känns som det saknas en växel säger han. Själv upplevde jag att det saknades åtminstone två växlar.
Varför? Detta är ju en sportig touringhoj men ändock inte en hoj gjord för racing.. Finns ju massor av kraft i den stora motorn så varför inte låta den gå på trivsamma varv vid snabb transport?:confused:

DearHunter
2011-07-19, 20:12
Tog en rejäl runda med min bror idag. Han har införskaffat en fin GSX 1100 F. Kanske inte det man först tänker på som den optimala övningskörningshojen, men den är rätt trevlig att köra ändå.
En sak som han redan börjat irritera sig på är det höga motorvarvet vid även måttliga farter på högsta växeln. Känns som det saknas en växel säger han. Själv upplevde jag att det saknades åtminstone två växlar.
Varför? Detta är ju en sportig touringhoj men ändock inte en hoj gjord för racing.. Finns ju massor av kraft i den stora motorn så varför inte låta den gå på trivsamma varv vid snabb transport?:confused:

Vad har den för varv i 110?
Det finns massa skäl och ett skäl är ju att den ska passa en kund som inte har dina preferenser och prematura knäskrapswannabes finns det gott om tyvärr..

Ett annat skäl är att ha rätt varvtal i de hastigheter som man ofta befinner sig i utan att det vibrerar för mycket och att man har högt vridmoment.... Är hojen pigg och bekväm att köra så är det ok...

pentti01
2011-07-19, 21:23
Det är väl kedjedrift på den? Kolla i så fall vilka drev som är monterade.

Intruder
2011-07-21, 18:05
Som Pentti skriver kolla om det är orginal drev eller om dom har drevat om den
Vet när jag hadde min 750 så tyckte ja den varva mycket så jag dreva om den så den inte skulle varva så mycke men det vart skit soppa förbrukningen gick i höjden från 0.5 till 0.65

Jåke
2011-07-21, 20:10
Definiera höga varvtal, så kanske det blir lättare att ha vettig input. Ligger det på halva maxvarvet, en tredjedel...? 3500 rpm eller 7000 rpm?

Intruder
2011-07-22, 21:22
De funkar inte så Jåke
Så olika alla modeller
Man ska utgå från orginal

Jåke
2011-07-22, 21:32
De funkar inte så Jåke
Så olika alla modeller
Man ska utgå från orginal
Ja, precis. Men "hur stor del av varvtalsområdet" stämmer ofta ganska bra mellan olika motortyper och modeller.

Men "höga varv" är dessutom väldigt subjektivt. Nån som normalt kör en stor glidare kommer tycka min twin varvar mycket, för att inte tala om en rak 4:a. Även om det är normalt och original för modellen.

Därför tycker jag det är lättare att hjälpa till om man definierar "höga varv" (t ex 4000 rpm i 100 kmh) eller åtminstone jämför med något. Annars blir det mycket tomma spekulationer då det saknas referenspunkt att utgå ifrån.

Så, jo. Jag skulle vilja säga att det fungerar exakt så.

pentti01
2013-06-20, 00:28
Jag har precis bytt hoj till en rad4; Honda CBX750. Gjorde premiärturen idag och just varvtalet var det jag först reagerade på,, ca 4800 (lite svårt att läsa av exakt) vid 100 km/h.
Ganska precis 5000 vid 110 km/h.
Har ej kollat drevningen, måste först undersöka vilken drevning som är standard.
Tycker ni det låter som för höga varvtal?

erikn
2013-06-20, 01:01
Min varvar 4000 i 70... Fiskör man så saknar man både en elller två eller kanske tre växlar. 5600 (enligt spec) i 100 km/h. Jag har ju rätt liten motor, och effekten (som jag som nybliven åkare tycker är OK) kommer först vid 8000 varv.

Jåke
2013-06-20, 06:49
Jag har precis bytt hoj till en rad4; Honda CBX750. Gjorde premiärturen idag och just varvtalet var det jag först reagerade på,, ca 4800 (lite svårt att läsa av exakt) vid 100 km/h.
Ganska precis 5000 vid 110 km/h.
Har ej kollat drevningen, måste först undersöka vilken drevning som är standard.
Tycker ni det låter som för höga varvtal?

Låter precis som det ska på den, var är rödmarkeringen? Min V4 är nerdrevad 1 kugg fram och har ungefär samma varv/hastighet.

Min gamla TRX var så högt växlad original att den gick ojämnt i 90-100 och jag var tvungen växla ner två för omkörning. Med en Twin! Om jag inte minns fel var det ca 3500 rpm, helt år skogen på en hoj som går rent illa under 4000...

Så din CBX varvar inte nåt ovanligt, men om det är original vet jag inte. Brukar dock sällan göra mer än 500 rpm att byta framdrev.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

pentti01
2013-06-20, 12:57
Jåke ; röd markeringen börjar vid 10 000 varv. Säger det dig någonting ?

Jåke
2013-06-20, 13:09
Ja, att din hoj bör ha en toppfart runt 200 och om den varvar ur på högsta växeln nu så kan du gott gå ner ett par kugg på bakdrevet om du vill ha ner varvtalet. Men kolla först att den går jämnt och fint runt 4600 vilket är ungefär var du kommer landa i nämnd fart. Men jag skulle tro att hojen är standard nu.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Mc-Bosse
2013-06-20, 22:28
När jag körde min hoj för första gången i högre fart (90) så trodde jag att växellådan var defekt eftersom jag inte fick i sista växeln och varvtalet var tokhögt tyckte jag. Jag räknade liksom aldrig växlarna. Men utan erfarenhet av motorcyklar alls så vart min referens en vanlig bil. Ca: 4 800 i 90 på högsta växeln ligger min 5-växlade Kawasaki från-81 på.

Kan räkna ut att med toppfarten på 190 enligt originalhandboken så har jag originaldrev.

Jåke
2013-06-20, 22:31
Så är det ju. Du är långt ifrån ensam om det Bosse. Samtidigt kan man ju som född hojåkare tycka att det är lite korkat jämföra varvtal bil-MC, man jämför ju inte kubik... ;)

Skickat från min MT15i med Tapatalk 4 Beta

Mc-Bosse
2013-06-20, 23:33
Har funderat på att dreva ner nästa gång jag byter drivpaket men samtidigt får man ju tänka till. Med utväxlingen jag har nu kan jag ju svänga runt en del svängar på femman neråt 40 utan problem. Behöva växla ner i alla dessa lägen kanske inte är så kul. Köra en växel lägre i stan lär jag ju också få göra i så fall. Nä Kawasaki var väl inte idioter när de bestämde sig för utväxlingen hojen har?

Jag drevade en gång ner en Saab 900 turbo från -79 så den fyrväxlade lådan hade utväxling som en femväxlad på högsta växeln. Resultaten blev just att jag alltid fick köra med en växel lägre utom då i landsvägsfart. Något annat än trean i stan var otänkbart.

Ankan1
2013-06-20, 23:42
Blackbirden ligger en liten bit under 4000 rpm vid 120 km/h där rödmarkeringen börjar vid 11000 rpm.LOL. :D

Mc-Bosse
2013-06-20, 23:46
Blackbirden ligger en liten bit under 4000 rpm vid 120 km/h där rödmarkeringen börjar vid 11000 rpm.LOL. :D

Men den måste ju nå 300 km/tim så den måste ju ligga lågt från början på högsta växeln och inte fan saknar den vrid vid måttliga 4 000 varv heller. :)