handdator

Visa fullständig version : Completto idioto...på Kawa..



LowTech
2011-07-19, 18:30
Vet inte om dett eg hör till mek men nu ska jag börja jobba med min GT750 -83 (Kawa)
Köptes för ett par år sen av en man som bytt topp-packning 3ggr (och nu tröttnat) - för det läcker, fortfarande...
Dum som jag är trodde jag att lätt planing (á 500spänn) var ett självklart jobb vid läckande topp????:confused:

Hittade såna packningar på Bayen, och även nya insugninggummin till superpris...
En halv tusing (drygt, tillsammans!)
Så nu ska det bli jobba av. Påstås bara ha sålts ett 25tal exemplar av modellen det året. GT550 är mkt vanligare.

Men ni kunnige, är det inte probl med Kawas gamla toppar? Att ventilerna "sjunker in"?
Nån som vet och kan upplysa en som inte är kawaexpert (ännu..)
Något mer jag bör titta extra noga på?

Linnex
2011-07-19, 19:16
Jag hade en GT750 -83 som övningshoj när jag tog kortet. Tyvärr så gick den till skroten efter att frun la den i högfartsbanan förra året.
Så nu har du bara 23 st till att lokalisera ;-)

Gurrag
2011-07-19, 20:33
lycka till!
gör gärna en mektråd där du beskriver hur meket går för den vetgirige!

Jåke
2011-07-19, 23:28
Ventilerna sjunker inte in, de knackas egentligen platta pga mjukt säte som får fel vinklar. Om jag inte minns fel, det var ett tag sedan det stod en GPz i garaget...

Resultatet blir såklart detsamma, nya ventiler behöver inhandlas och sätena brotschas upp eller helst bytas.

Förutom att plana toppen borde du kanske gjort detsamma med cylinderraden?

LowTech
2011-07-20, 12:31
Ventilerna sjunker inte in, de knackas egentligen platta pga mjukt säte som får fel vinklar. Om jag inte minns fel, det var ett tag sedan det stod en GPz i garaget...
Resultatet blir såklart detsamma, nya ventiler behöver inhandlas och sätena brotschas upp eller helst bytas.
Förutom att plana toppen borde du kanske gjort detsamma med cylinderraden?
Ungefär så är det.... Men på en del hojar är ju problemet vanligare än på andra.
Och ja, cylinderraden skall få en lätt putsning, den också, inte mycket extrajobb när toppen är väck.
Motorn skall iö gå bra, påstods det.

Jåke
2011-07-20, 12:40
Ungefär så är det.... Men på en del hojar är ju problemet vanligare än på andra.
Och ja, cylinderraden skall få en lätt putsning, den också, inte mycket extrajobb när toppen är väck.
Motorn skall iö gå bra, påstods det.
Ja, 1000/1100-motorerna 81-82 drabbades hårdare, speciellt 1100 där Kawa handportade topparna upp till närmare 120 hk... Där var det ofta krav på topprenovering senast vid 7000 mil oavsett.

GT har ju lite lägre effektuttag än Z och GP-modellerna, men i grunden samma motor så den borde väl egentligen klarat sig lite bättre. Brist på generella motordelar bör det inte vara iaf, många modeller fanns i USA med samma delar. Där heter de oftast K750 med GT/Z/GP efteråt.