handdator

Visa fullständig version : Tips för motorväg?



bacon4ever
2011-07-19, 10:30
Hejs!

Jag tog mc-kort för en månad sedan och har nästan klockat in 250 mil sedan dess. Oj vad roligt det kan vara att köra MC. Det mesta har varit på småvägarna runt stan, mindre trafik och mer kurvor! :D Jag kör en kawasaki versys och den trivs verkligen bra när den får svänga.

Ganska nyligen har jag börjat köra lite längre sträckor på hojen, och vill man ta sig längre sträckor så är det oundvikligt att köra motorvägar.

Att det är långtråkigt att köra motorväg kan jag leva med ... Men jag tycker att det är ganska jobbigt med all turbulens, framförallt när man kör om lastbilar. Det gör att jag ganska ofta sitter och spänner mig och håller hårdare i styret än vad jag borde.

Så, om någon har bra tips i allmänhet för motorvägskörning och för turbulens i synnerhet så vore jag jätteglad att få lyssna!

tommysollen
2011-07-19, 10:40
Hmmm... jag kör själv utan ruta så jag vet hur det känns.

Jag tror du har lite nybörjarnervositet i dig ännu; särskilt på motorvägen.
Det går över. Fokusera på att slappna av och inte spänna dig.

Och appropå ruta - just vid omkörningar i allmänhet och lastbilar i synnerhet så blir det ännu värre med en ruta.

freddemannen
2011-07-19, 11:33
Som tommysollen skriver så är det bara att slappna av, vinden är din kompis :D

engström67
2011-07-19, 13:59
Ett tips är kör om så fort som möjligt,då är du av med problemet,och ligg aldrig och harva bakom något annat fordon.Jag skulle aldrig falla mig in att ligga och nöta bakom någon annan.Nu är det ju så vanligt att folk ligger och kör under gällande hastighet vilket skulle vara straffbart och sedan finns det ju dom som kör jätte fort,men dom blir du ju av med:)

Phaedre
2011-07-19, 14:04
Hej bacon4ever, och välkommen till forumet!

Jonas
2011-07-19, 14:35
Ja, välkommen till hojen.nu!

Apropå motorvägar, så är det nog mest att du behöver vana. Själv har jag en stor tung hoj med ruta och har inga problem med vindar eller långtradare. Visst kan det vingla till lite i möte med en långtradare på landsväg, men det är bara för en hundradels sekund. Kör lugnt och undvik så mycket E-vägar du kan. De är ju bara såå tråkiga!! :D

Jan-Olov
2011-07-19, 20:06
Om det är mycket turbulens bakom en bil så släpp efter i stället så kommer du ifrån problemet det lugnar sig bara avståndet är tillräckligt. Det måste inte alltid gå så förbaskat fort hela tiden, det är långt ifrån alltid som vi har en tid att passa.

Borken
2011-07-19, 20:37
Har du en bylsig jacka så kan det vara idé å testa lite tajtare kläder.
Men som dom andra säger det kommer med tiden, slappna av å låt hojjen reda ut vinglet.

/Janne

engström67
2011-07-19, 21:26
Om det är mycket turbulens bakom en bil så släpp efter i stället så kommer du ifrån problemet det lugnar sig bara avståndet är tillräckligt. Det måste inte alltid gå så förbaskat fort hela tiden, det är långt ifrån alltid som vi har en tid att passa.

Men vill man åka i 80 efter en Lastbil så är väl det ok,men det är ju bättre att ligga framför och slippa turbulensen.Åka fort behöver man ju inte göra för det,bara man håller minst den gällande hastigheten:)

Jåke
2011-07-19, 23:03
Bakom bilar eller större ekipage kommer du aldrig ifrån turbulensen, det enda du kan göra är att slappna av så du inte överför rörelserna till hojen. Alla har skrivit bästa tipsen redan, ganska självklart egentligen: Stora kläder tar mycket vind, spänd i kroppen överför mycket rörelse till hojen (det är du som far runt i turbulensen, inte hojen)

Släpp av några meter som Jan-Olov skriver om det inte passar att köra om, eller ta dig förbi och kom ihåg att mc'n rör sig en del på vägen, det blir bara värre om du försöker motverka detta. Heltäckande kåpa och tung hoj minskar såklart effekterna, men på din Versys har du varken eller ungefär som mig.

Molgan
2011-07-20, 01:07
Alla har redan nämnt att du ska slappna av och låta hojen sköta sitt, jag upplevde samma problem som du när jag började. Beror även lite på hoj. På min tenere har jag ibland problem att ta mig förbi långtradare då turbulensen får min hjälm att skaka så pass att jag inte ser nåt. Man kikar fram för att se om kusten är klar men allt man ser är ett sudd. Sjukt irriterande. Har provat att plocka bort rutan men hojen skriker fortfarande efter ett vindtunneltest.

Men då hojen i övrigt är den ultimata tvåhjulingen får man väl leva med visst smolk i glädjebägaren. =)

Olle Å
2011-07-20, 08:01
Alla har redan nämnt att du ska slappna av och låta hojen sköta sitt, jag upplevde samma problem som du när jag började. Beror även lite på hoj. På min tenere har jag ibland problem att ta mig förbi långtradare då turbulensen får min hjälm att skaka så pass att jag inte ser nåt. Man kikar fram för att se om kusten är klar men allt man ser är ett sudd. Sjukt irriterande. Har provat att plocka bort rutan men hojen skriker fortfarande efter ett vindtunneltest.

Men då hojen i övrigt är den ultimata tvåhjulingen får man väl leva med visst smolk i glädjebägaren. =)

Det är tydligen väldigt många som har problem med turbulens. Detta beror ju oftast på fel utformning av vindrutan.
Jag har på fyra olika hojar kommit tillrätta med problemet ganska bra. Då har man ju fått försöka stå ut med att det inte har blivit samma finish som ett fabrikstillverkat. ( Som inte finns).
Har nu en Honda Transalp med höjd ruta där man är skyddad från regn och kan köra med öooen hjälm i långt över 100. Visst blir det vindbrus, men inte värre än att öronproppar inte behövs.
På min Yamaha XJ 600 har jag en mera provisorisk höjd ruta, som ändå funkar mycket bra då det regnar, men är ett par cm för låg, vilket skall ändras på.
När det gäller typ av hojar så är nog det ganska enkelt att sätta dit högre rutor på offroadhojarna.

tommysollen
2011-07-20, 09:19
Alla har redan nämnt att du ska slappna av och låta hojen sköta sitt, jag upplevde samma problem som du när jag började. Beror även lite på hoj. På min tenere har jag ibland problem att ta mig förbi långtradare då turbulensen får min hjälm att skaka så pass att jag inte ser nåt. Man kikar fram för att se om kusten är klar men allt man ser är ett sudd. Sjukt irriterande. Har provat att plocka bort rutan men hojen skriker fortfarande efter ett vindtunneltest.

Men då hojen i övrigt är den ultimata tvåhjulingen får man väl leva med visst smolk i glädjebägaren. =)

Det låter helt otroligt :eek:

Jag kör en Yamaha Royal Star v4 1300cc som väger cia 345kg och har ingen ruta.
Jag känner ingen turbulens. Noll.

Jag antar att det är vikten och avsaknad av ruta som gör den så stabil.:cool:

Jonas
2011-07-20, 09:52
Molgan; det där låter ju fruktansvärt. Något sådant har jag aldrig upplevt med någon hoj. Låter helt galet! :(

Molgan
2011-07-20, 12:22
Det är tydligen väldigt många som har problem med turbulens. Detta beror ju oftast på fel utformning av vindrutan.
Ja jag har mixtrat lite med den, fast i tenerens fall verkar det vara tunneln för frangaffeln och framför allt tankens framkant som skapar turbulensen. En bieffekt är att när man kör i djupa vattenpölar så koncentreras vatensprutet i en stråle direkt riktad mot ansiktet. Uppfriskande. =)

Det enda som hjälper vid omkörning på landsväg är att ställa sig upp och göra det stående.

tommysollen
2011-07-20, 13:00
Ja jag har mixtrat lite med den, fast i tenerens fall verkar det vara tunneln för frangaffeln och framför allt tankens framkant som skapar turbulensen. En bieffekt är att när man kör i djupa vattenpölar så koncentreras vatensprutet i en stråle direkt riktad mot ansiktet. Uppfriskande. =)

Det enda som hjälper vid omkörning på landsväg är att ställa sig upp och göra det stående.

:rofl:
worst
bike
ever!

Olle Å
2011-07-20, 16:15
Ja jag har mixtrat lite med den, fast i tenerens fall verkar det vara tunneln för frangaffeln och framför allt tankens framkant som skapar turbulensen. En bieffekt är att när man kör i djupa vattenpölar så koncentreras vatensprutet i en stråle direkt riktad mot ansiktet. Uppfriskande. =)

Det enda som hjälper vid omkörning på landsväg är att ställa sig upp och göra det stående.

Jag skulle faktiskt vilja experimentera lite med din hoj. Tror dock att det inte är så svårt att komma till rätta med både turbulens och vattensprut.

Hamre
2011-07-20, 17:16
Det låter helt otroligt :eek:

Jag kör en Yamaha Royal Star v4 1300cc som väger cia 345kg och har ingen ruta.
Jag känner ingen turbulens. Noll.

Jag antar att det är vikten och avsaknad av ruta som gör den så stabil.:cool:
Det är inte så konstigt! Det är om du har ruta som fenomenet TURBULENS kan infinna sej!!
Vikten har ingenting att göra med om en hoj känns stadig, då skulle sporthojarna vara ostadiga som bara ligger på en 150-180 kg.

Jonas
2011-07-20, 19:08
Det är inte så konstigt! Det är om du har ruta som fenomenet TURBULENS kan infinna sej!!
Vikten har ingenting att göra med om en hoj känns stadig, då skulle sporthojarna vara ostadiga som bara ligger på en 150-180 kg.

Jag har ruta och upplever ingen turbulens alls. Hade ruta även på min Triumph America och hade inga problem då heller. Inte heller på BMWn kände jag av någon turbulens.

engström67
2011-07-20, 19:17
Turbulens får man på alla hojar,beroende på hur man åker,är man ute och glider,så kanske man slipper det,men kör man aktivt eller håller 120 på motorvägen eller mer beroende på var man är,och hamnar bakom något så då får man turbulens,på alla hojar:)

Jonas
2011-07-20, 19:23
Turbulens får man på alla hojar,beroende på hur man åker,är man ute och glider,så kanske man slipper det,men kör man aktivt eller håller 120 på motorvägen eller mer beroende på var man är,och hamnar bakom något så då får man turbulens,på alla hojar:)

Jaha?! Jag har kört motorvägar och legat bakom långtradare och bussar utan problem. Men jag ligger förstås inte fem meter bakom... När jag kör om i cirka 130 märker jag inte det minsta problem. Men så ligger jag inte trettio cm ifrån.

Det som kan skaka om en ibland är när man får möte med en långtradare på landsväg. Men det är inte turbulens utan vinddrag.

bacon4ever
2011-07-20, 20:19
Jag får tacka för alla tips och en intressant diskusion.

Jag har den höga rutan på hojen, den utan "flärp" - Jag skall prova att sätta på orginalrutan och se om det gör någon skillnad vid lastbilsomkörningar.

engström67
2011-07-20, 20:48
Jaha?! Jag har kört motorvägar och legat bakom långtradare och bussar utan problem. Men jag ligger förstås inte fem meter bakom... När jag kör om i cirka 130 märker jag inte det minsta problem. Men så ligger jag inte trettio cm ifrån.

Det som kan skaka om en ibland är när man får möte med en långtradare på landsväg. Men det är inte turbulens utan vinddrag.

Men det är ju kanon om det är så,och det är väl klart man håller avståndet,helst bakom en buss eller en långtradare.Skulle dom skjuta ett däck så är det slut om man får resterna på sig.:confused:

freddemannen
2011-07-20, 21:37
Turbulent eller "smutsig" luft är där efter allt som flyttar sig genom luften sen är det ju en fråga om hur mycket vilket varierar med fordon och hastighet. ;)

Sen är det olika hur känslig man är och vilken motorcykel man har och det primära farten och avståndet till framförvarande men man behöver definitivt inte slicka kofångaren på framförvarande för att känna detta.

Sen till frågan har du en motorcykel med hög ruta är det klart att det känns mer i hojen än om du inte har någon ruta då det känns mer i dig och om man då slappnar av så känner man knappt det :D

Molgan
2011-07-21, 00:37
:rofl:
worst
bike
ever!
App app! "best" ska det stå, bästa hojen jag ägt och förmodligen kommer att äga. Den är iofs inte bäst på nåt, plågsam på vägen, hänger inte med endurohojarna i skogen, helt omöjlig att stunta med, tung, slö och ful. Men när man summerar allt så slår den allt: Bättre i skogen än en sporthoj, skönare på långfärd än en enduro och låter brutalare än en big twin! :D

(sen så är den förståss i princip underhållsfri och tål ett par vurpor i veckan vilket uppskattas)


Jag skulle faktiskt vilja experimentera lite med din hoj. Tror dock att det inte är så svårt att komma till rätta med både turbulens och vattensprut.
Du är välkommen att försöka, jag bjuder på kaffe. ;)

Nina
2011-07-21, 11:44
Men jag tycker att det är ganska jobbigt med all turbulens, framförallt när man kör om lastbilar. Det gör att jag ganska ofta sitter och spänner mig och håller hårdare i styret än vad jag borde.

Ett bra sätt kan vara att göra sig mindre, kryp ihop lite och knip åt med knäna om tanken, inte greppa hårdare i styret för då snarare motarbetas hojen. Jag har inga rutor på mina hojar och jag gör så här: kniper ihop knäna om tanken och gör mig själv lite mindre.

När jag dock möter en långtradare / buss / lastbil på mindre vägar så räcker oftast 70 km/tim för att man ska uppleva vinddrag direkt efter mötet. Hittills funkar det här bra och i mitt tycke bäst. Plus att jag håller mig lite mer till höger i mitt körfält, tycker också att det är en stor skillnad mellan att ligga mer till vänster eller mer till höger, upplever jag i alla fall.

Olle Å
2011-07-21, 12:12
Att möta eller köra om timmerbilar upplever jag som lite olika beroende på hojtypen.
Transalpen vid möte eller omkörning är nästan fri från obehag trots att man kanske har 130 när omkörningen är klar.
XJ 600 däremot är lite fladdrig i samma situation trots att den ju är mycket lägre eller kanske just därför.

Nina
2011-07-21, 13:14
Min forna BMW F650GS var ett äkta fladderstycke. Sidvindar kunde få den att byta körfält utan att jag hade tänkt göra det…

Jonas
2011-07-22, 00:23
Okej, idag körde jag från Stockholm till Göteborg via E20. Jag tänkte redan från start att jag skulle notera eventuella turbulenser då jag i alla fall inte tidigare tänkt på dem. Redan på Essingeleden i 90 skakade huvudet vilt. Vad tusan.... Så slog det mig att jag för första gången satt på mig en integralhjälm sen jag köpte min custom. Med öppen hjälm lugnt och skönt. Med integral, fruktansvärt och ljudlig (med uppfällbart visir. En helt annan upplevelse. Obehagligt. När jag bytt till min öppna hjälm, efter att det slutat regna så var
turbulensen som bortblåst.

Slutsats- det kan bero mycket på hjälmmodell i kombination med hojmodell/utrustning!?

Ove
2011-07-22, 10:00
Slutsats- det kan bero mycket på hjälmmodell i kombination med hojmodell/utrustning!?

:) Helt rätt! för mig är det tvärt om när jag kör min DR. Öppen hjälm med visir skakar skallen ordentligt om jag inte sitter rätt och går det fort får jag flytta fram och sitta med hjälmen i fri vind ovanför rutan. Med öppningsbar integral försvinner problemet nästan helt. :)

Från början hade jag också en brummande ton i hjälmen som jag kom på orsaken till efter ett långt grunnande. Rutkanten vibrerade i vinden och skickade en våg rakt in i hjälmen så det lät som en baspipa på orgel. Tejpade fast en bit blykabel längs överkanten på rutan och det ser inte vackert ut, men fungerar. :rolleyes:

simen
2011-07-22, 13:08
Jag för min del undvikar i stort sett motorvägar, tråkigt at åka bara rakt fram:(, själv om jag åker på en Fjr 1300 et riktigt touringlok med 143 hk.:) Motorväg brukas av mig på hoj kun som transportetappa hvis d er not man måste hinna i tid:D Bruk småvägarna rundt i kring och se på alla fina små samhällan som finnas som före detta var stora vägen:hello: Också blir det mindre turbulens i hjälmen:cool:

_____________
Simen:)

Bighoj
2011-07-22, 17:44
Turbulens,vad är det ???:D

Jonas
2011-07-22, 22:30
Självklart undviker alla hojåkare motorvägar, men ibland tvingas vi ut bland Svensson och deras blaséartade miner bakom bilrattarna... :(

Kret
2011-07-22, 22:49
P.g.a. denna tråden fick jag lov att leta efter turbulens efter lastbilar när jag åkte igår. :)
Höll jag bara avståndet fanns den inte där och kom jag för nära försvann den också.
Men att öka avståndet tills omkörning medges är nog det enklaste. Och är man bara normalt avslappnad skapar det mindre problem.

Olle Å
2011-07-23, 10:51
Jag för min del undvikar i stort sett motorvägar, tråkigt at åka bara rakt fram:(, själv om jag åker på en Fjr 1300 et riktigt touringlok med 143 hk.:) Motorväg brukas av mig på hoj kun som transportetappa hvis d er not man måste hinna i tid:D Bruk småvägarna rundt i kring och se på alla fina små samhällan som finnas som före detta var stora vägen:hello: Också blir det mindre turbulens i hjälmen:cool:

_____________
Simen:)

Håller med Simen om att undvika motorvägar. Men ibland har man ju lite bråttom och kanske skall åka 50-60 mil i ett svep.
Verkar som om resonemanget angående turbulens är fysiskt betingat, beroende på förartyp och mctyp.

Motormannen
2011-07-24, 02:14
Efter en natt på grusväg över ett kalhygge som aldrig tycktes ta slut mellan Delsbo och Bergsjö så ändrar jag taktik inför nästa gång att när det börjar mörkna så kör jag största och snabbaste vägen till min destination, man ser ju ändå så lite så sent och alla sevärdheter, caféer och andra mysigheter man kan stöta på är ju stängda. Natt/mörkt = motorväg, dag/ljust = kurvigaste vägarna! :)

engström67
2011-07-24, 10:05
Efter en natt på grusväg över ett kalhygge som aldrig tycktes ta slut mellan Delsbo och Bergsjö så ändrar jag taktik inför nästa gång att när det börjar mörkna så kör jag största och snabbaste vägen till min destination, man ser ju ändå så lite så sent och alla sevärdheter, caféer och andra mysigheter man kan stöta på är ju stängda. Natt/mörkt = motorväg, dag/ljust = kurvigaste vägarna! :)

Tycker man det är nödvändigt att köra hoj när mörkret faller på så tänk bara på att springande stenar(grävlingar) är aktiva på kvällar, nätter och dom är många:confused:

bacon4ever
2011-07-24, 11:51
Nu har jag provat att byta ut den höga MRA-rutan mot orginalrutan på lägsta pinnhålet.

Det blev klart blåsigare att köra motorväg, men bra mycket mindre turbulens. Det är nästan så att jag kan känna hur turbulensen träffar mig i brösthöjd med den lägre rutan och att hjälmen är i "ren" luft.

Jag tyckte att det var bättre att ha det lite blåsigare, bara jag slipper turbulensen - så orginalrutan får sitta kvar.

freddemannen
2011-07-24, 15:27
Nu har jag provat att byta ut den höga MRA-rutan mot orginalrutan på lägsta pinnhålet.

Det blev klart blåsigare att köra motorväg, men bra mycket mindre turbulens. Det är nästan så att jag kan känna hur turbulensen träffar mig i brösthöjd med den lägre rutan och att hjälmen är i "ren" luft.

Jag tyckte att det var bättre att ha det lite blåsigare, bara jag slipper turbulensen - så orginalrutan får sitta kvar.

Det upplevde jag med en glidare jag provade där satt det en plexiruta och det blev en fruktansvärd turbulens just i hjälm trakten så den fungerade inte till mig.