handdator

Visa fullständig version : Grupperingar och missnöje från customåkare



pewa
2011-07-19, 00:30
Det har den senaste tiden kommit in ett par klagomål från framförallt customåkare som menar att de blir påhoppade/hånade för att de kör en viss hojtyp. När sedan en medlem nyligen gjorde reklam(tråden borttagen) för ett nytt customforum kände jag att det behövdes en separat tråd där ämnet kan diskuteras som vuxna människor.

Till att börja med speglar ett forum ganska mycket det vanliga livet. Alla är vi olika med olika åsikter. Vi kan inte vara kompis med alla, punkt.

Jag tycker det är sunt att man diskuterar, men försök att hålla er på en bra nivå så folk inte behöver känna att detta forum endast är för en viss typ av hojåkare. Det gäller även att ge och ta, man måste kunna tåla en gliring ibland också.

Anledningen till att Hojen.nu startades var att samla alla typer av hojåkare på ett och samma ställe!

Nu tycker jag att det i stort fungerar alldeles utmärkt här, men ha det ändå i åtanke i framtida diskussioner.

Molgan
2011-07-19, 00:41
Har inte märkt av några påhopp på customåkare i det här forumet, finns ju gott om dom här. Tycker det är en väldigt öppen attityd vg hojval. Det enda som dyker upp ibland är lite gnäll på de som kör sporthoj, men då är det väl främst onsdagsbrassarna som menas. Tänk va tråkigt det skulle vara om alla körde likadana hojar..

Nina
2011-07-19, 06:27
Har inte heller märkt av påhopp? :hmmmm2:

tommysollen
2011-07-19, 09:04
Live and let live:)

akems
2011-07-19, 09:05
Tycker nog att det kan vara lite känsligt här ibland,men det verkar mer vara att vilken sorts mc man än säger något negativt om,så blir det en reaktion och det får man kanske vara beredd att ta om man sticker ut hakan.Sedan är det vissa här som inte alls har förstått det här med ljudet i en custom det är en del av upplevelsen,kanske främst med harley,inte därmed sagt att man behöver dela den med hela stan på en gång.

C Upp
2011-07-19, 09:40
Fan, man blir ju nästan mörkrädd. Vuxna människor som känner sig "påhoppade" för att någon inte tycker som dem... Jag kör själv Custom, och jag har öppna pipor. Jag vet att vissa ogillar det men de ger mig lite extra effekt och låter gött så jag håller mig till vägar utanför stan. Hur kul är det att köra i stan egentligen? Kommer polisen får jag ta mitt straff. Däremot tycker jag sporthojsförare är smått dumma i huvet bitvis då de kör sina bombarrepor på trafikerade vägar. Men vad kan man förvänta sig? Att alla ska vara stöpta i samma form? Hur kul vore det? Tycker det här "vi&dom"-tjafset börjar gå överstyr. F*ck it! Jag kör min hoj för att jag gillar att köra min hoj. Jag tycker alltid det är kul att träffa andra hojåkare, oavsett vad de kör. Alla j*vlar stör sig på nånting idag och jag fattar inte varför man inte kan låta folk leva sina liv utan att hela tiden behöva störa sig på varandra.

Oavsett vad vi gör så kommer det finnas folk som tycker vi borde förbjudas. Och antagligen minst lika många som tittar efter oss när vi kör förbi och skulle vilja vara med fast pengar, fruga, barn, jobb mm. kommer ivägen. Men seriöst, vad skulle kunna hända? Skulle Sverige som enda land i världen förbjuda MC?

Har inget emot ett nytt community dock, tycker det är en bra idé och har tänkt tanken själv. Det ena utesluter inte det andra, och om det gör folk mer pratglada och engagerade i saken så välkomnar jag det starkt. Har länge gillat sporthojs upplägg fast aldrig passat in där med min hoj.

räven
2011-07-19, 10:12
Jag har aldrig kritiserat någon typ av hoj. Däremot dom som för en massa oväsen med sin hoj, vilken typ det vara monde.

Ove
2011-07-19, 10:51
Jag har aldrig kritiserat någon typ av hoj. Däremot dom som för en massa oväsen med sin hoj, vilken typ det vara monde.

:) Samma här. Vilken hojtyp man kör och hur man utrustar är den resandes ensak och inte för mig att tycka något alls om. Alla är vi olika och det gör livet intressantare. ;)

Men att var och en roar sig på sitt sätt innebär det inte att alla vill bli underhållna med höga ljudnivåer, omkörningar på fel sida och/eller på bakhjulet och sånt som ger oss alla en dålig image. En del tycker nog att jag är grinig när jag kritiserar sånt och i de fallen stämmer det nog. :rolleyes:

Lillen
2011-07-19, 11:36
Jag har aldrig kritiserat någon typ av hoj. Däremot dom som för en massa oväsen med sin hoj, vilken typ det vara monde.

Kan det vara det som vi menar. Tycker man ska kunna fråga om ljuddämpare UTAN att det ska bli massor av skriverier om poliser och ombesiktning, mm mm.

Lillen

freddemannen
2011-07-19, 11:37
Jag tycker att en custom ska låta ordentligt det är liksom en del av konceptet :D

tommysollen
2011-07-19, 11:56
Jag tycker att en custom ska låta ordentligt det är liksom en del av konceptet :D

Absolut :cool:

http://www.cruisercustomizing.com/images/image_68185.jpg

Jonas
2011-07-19, 11:56
Eventuell fortsatt diskussion om ljuddämpare hänvisas till annan tråd.

Gibson
2011-07-19, 12:54
Fan, man blir ju nästan mörkrädd. Vuxna människor som känner sig "påhoppade" för att någon inte tycker som dem... Jag kör själv Custom, och jag har öppna pipor. Jag vet att vissa ogillar det men de ger mig lite extra effekt och låter gött så jag håller mig till vägar utanför stan. Hur kul är det att köra i stan egentligen? Kommer polisen får jag ta mitt straff. Däremot tycker jag sporthojsförare är smått dumma i huvet bitvis då de kör sina bombarrepor på trafikerade vägar. Men vad kan man förvänta sig? Att alla ska vara stöpta i samma form? Hur kul vore det? Tycker det här "vi&dom"-tjafset börjar gå överstyr. F*ck it! Jag kör min hoj för att jag gillar att köra min hoj. Jag tycker alltid det är kul att träffa andra hojåkare, oavsett vad de kör. Alla j*vlar stör sig på nånting idag och jag fattar inte varför man inte kan låta folk leva sina liv utan att hela tiden behöva störa sig på varandra.

Oavsett vad vi gör så kommer det finnas folk som tycker vi borde förbjudas. Och antagligen minst lika många som tittar efter oss när vi kör förbi och skulle vilja vara med fast pengar, fruga, barn, jobb mm. kommer ivägen. Men seriöst, vad skulle kunna hända? Skulle Sverige som enda land i världen förbjuda MC?

Har inget emot ett nytt community dock, tycker det är en bra idé och har tänkt tanken själv. Det ena utesluter inte det andra, och om det gör folk mer pratglada och engagerade i saken så välkomnar jag det starkt. Har länge gillat sporthojs upplägg fast aldrig passat in där med min hoj.

:D:D:D:D:D:D:D

Nina
2011-07-19, 13:18
Lite roligt är det när nån spytt galla över offroadhojare och sporthojare här men skrivit på annat forum att han kan tänka sig en streethoj och en offroadhoj. Jag får inte ihop den logiken. :hmmmm2: ;) ;) ;) ;)

Nina
2011-07-19, 13:20
Eventuell fortsatt diskussion om ljuddämpare hänvisas till annan tråd.

:)
Kan du inte flytta dem dit i så fall? Kanske skulle länka in tråden du flyttat till, som pewa brukar göra. Tjipp! :)

Jonas
2011-07-19, 13:46
Nina; det finns flera trådar som handlar om ljuddämpare och ljud. Jag tror de hittar trådarna själva. Dessutom finns det en sökfunktion. :)

Lillen
2011-07-19, 16:05
Tjenare Nina
I tråden "Byta pipor på en Yamaha dragstar 1100 classic" tex
Bara att läsa. Samma diskution kommer upp ofta när någon ställer en fråga i likande trådar.
Blir trött på dessa komentarer, är "off topic" för tråden

Ha det

Lillen

räven
2011-07-19, 16:05
Du Jonas,peta inte sönder forumet

Jonas
2011-07-19, 16:26
räven; det gör jag inte. Vad menar du? Jag har gjort fyra påminnelser på kanske ett halvår. Den här tråden handlar inte om ljuddämpare. That´s it. :)

Manne
2011-07-19, 20:06
Mc åkare är fantastiska människor, offroad, sporthoj, touring eller glidare, japaner eller HD, puts eller ratbike, alla vurmar för sin stil och sitt märke och tycker att alla de andra har fel.
Kan köpa hojar och utrustning för hundratusentals kronor men gnäller ohämmat när en fika på mc turen kostar 40 spänn, kan köra flera mil till en bensinmack som säljer bensinen 5 öre billigare/liter. Några tycker man är en tunnis för att man inte gillar att köra i regn eller när temperaturen understiger 10 graders strecket, mm. mm.

Älskar ändå dessa människor på hoj för vem har väl inte stannat till med hojen på en rastplats någon gång någonstans och direkt fått ett trevligt samtal med en helt främmande hojåkare som också stannat för en bensträckare eller vid ett haveri längs vägen när bilisterna susar förbi utan att bry sig så nog stannar en hojåkare och frågar ”behöver du hjälp?”

Många goa sommarturer har det blivit och fler väntar, vinkar alltid glatt på alla hojar jag möter och njuter av varje sekund, bryr mig inte mycket om vad folk kör för märke eller typ av båge, vi har ju ett av livets roligaste intresse tillsammans, att åka hoj.

Jonas
2011-07-19, 20:15
Manne; väl talat!

Med de orden borde den här diskussionen avlida. Den stora majoriteten finner nog inte att vi är jävliga här. :D De allra flesta resonerar nog som Manne. Och gör de inte det så har de nog lämnat hojen.nu vid det här laget. ;)

DearHunter
2011-07-19, 20:18
Jag tycker att en custom ska låta ordentligt det är liksom en del av konceptet :D

Nej... en Customglidare ska vara en njutning... en viskning..en smekning..Spättan ska njuta....:)
Luft och buller är bara infantilt. 145 dB, fansar och nasse hjälm och ändå blir ni frånåkta av vilken japansk skrevraket som helst. Skäms. Fy på er...spanky spanky.. :D

Gurrag
2011-07-19, 20:31
Jag gillar er alla.

Kinamoppe eller HossBoss!

Molgan
2011-07-19, 21:38
Manne: Bra skrivet!

Dearhunter: Ja sånt ska man tåla, har man ett specialintresse (tex att bröla med raka rör på en kromsläde, gasa jävelusiskt med skrevraketen i rusningstrafik, spinna loss på någons tallplantering med lermoppen eller liknande) måste man acceptera att det finns folk som har invändningar. Folk är så lättkränkta och sköra, för övrigt något man inte väntar sig av folk med fransar och nassehjälm, alternativt skinnställ och luvtröja. =)

Lillen
2011-07-19, 23:42
Manne: Bra skrivet!

Dearhunter: Ja sånt ska man tåla, har man ett specialintresse (tex att bröla med raka rör på en kromsläde, gasa jävelusiskt med skrevraketen i rusningstrafik, spinna loss på någons tallplantering med lermoppen eller liknande) måste man acceptera att det finns folk som har invändningar. Folk är så lättkränkta och sköra, för övrigt något man inte väntar sig av folk med fransar och nassehjälm, alternativt skinnställ och luvtröja. =)

Jo det tål jag, men förstår inte bara varför samma personer ska in och ha invändningar i trådar som dom uppenbarligen inte gillar, då blir det inte riktigt rätt.
Som tex



Ok. vi tar det igen. Många tycker om tystnaden, är inte intreserade av att höra en dånande hoj 5 km bort. Respekt är bättre än egoism.

Och det var i en tråd om en som skulle byta pipor på en Dragstar 1100. Så om man inte tycker om det, skit i och läsa tråden.

Eller


:) Kan förstå. Enda gången som jag skämts på hoj var när jag tvingades köra en bullermaskin i höstas. Då sa jag att aldrig mer att jag sitter på en sån! :o

Eller i tråden Ljuddämpare Honda VT750S


Vet att om du blir ertappad med en ljuddämpare som låter för mycket vid en trafikkontroll, och inte är orginal, så kan du åka på en ny reg.besiktning.



Men de är väl helt rätt? Även Mc går väl under bullerlagen?

Eller i tråden vance & hines


Varför måst ni absolut ha era hojar att låta så jäkla illa? Ni måste ju köra med hörselskydd odyl. Vill ni verka vara HA eller liknande? Borde faktiskt finnas flera bullerkontroller efter vägarna.
Tyvärr får vi väl inte ett sant svar på detta, utan att det skall krystas till.

Ser ett mönter här, kanske det är bara för att retas, vad vet jag.

Ha det

Lillen

pewa
2011-07-19, 23:56
Jo det tål jag, men förstår inte bara varför samma personer ska in och ha invändningar i trådar som dom uppenbarligen inte gillar, då blir det inte riktigt rätt.
Som tex..............

Du har en poäng. Gillar man inte högljudda hojar får man ta den diskussionen i en egen tråd, inte skriva det om och om igen i trådar för folk som faktiskt gillar det.

De som känner sig träffade får ta åt sig.

räven
2011-07-20, 00:16
Du har en poäng. Gillar man inte högljudda hojar får man ta den diskussionen i en egen tråd, inte skriva det om och om igen i trådar för folk som faktiskt gillar det.

De som känner sig träffade får ta åt sig.

Hur ska vi då få diskutera ämnet????

pewa
2011-07-20, 00:24
Hur ska vi då få diskutera ämnet????

Tror du missförstod mig lite.

Handlar tråden generellt om ljudnivåer/buller är det givetvis bara att diskutera på. Men handlar ämnet om t.ex. vilka pipor man ska välja till sin hoj hör inte den diskussionen hemma där.

Det är lite samma tanke som att så fort man diskuterar en viss sporthojsmodell inte behöver ta upp att sporthojsförare ofta kör för fort. Det passar då bäst i en egen tråd, för allas skull.

RobbeS
2011-07-20, 01:05
Äh, köp en touring vetja. Har ännu inte sett ett inlägg där folk retar sig på de som vill köra långt. länge, tyst och bekvämt:D. Förresten så har jag väl själv spytt lite galla över sporthojar som framförs i vansinnesfart på allmänna vägar men för den skull inte menat att sporthojar och dess ägare ska sänkas i Östersjön. Däremot så är väl ett mc forum en utomordentlig plats att be det övriga hojkollektivet att visa lite hänsyn mot andra trafikanter också. Alltså mer kritik mot körsätt än hojtyp enligt mig.

Lillen
2011-07-20, 01:29
Hur ska vi då få diskutera ämnet????

Skriv en tråd om det istället för att terorisera andan trådar, kanske kan var en idé, eller?
Du hatar uppenbarligen hur våra hojar låter, så testa att fixa en egen tråd någonstans.

Om jag nu skulle ogilla att hur fort vissa kör eller att vissa kör på ställen det är olagligt på, så skiter jag i att leta upp dessa trådar och spy galla i dom. Varför ska jag leta efter saker som jag inte gillar? Verkar korkat i min mening.

Ha det

Lillen

Lillen
2011-07-20, 01:32
Du har en poäng. Gillar man inte högljudda hojar får man ta den diskussionen i en egen tråd, inte skriva det om och om igen i trådar för folk som faktiskt gillar det.

De som känner sig träffade får ta åt sig.

Tack för förståendet.

Ha det

Lillen