handdator

Visa fullständig version : Enduro Husqvarna WR 250 - 2000



HQ_27
2011-07-17, 08:39
På motorblockets blockets ovansida finns det en "dräneringsslang" - det kommer lite vätska ur denna - vad kan detta vara ? är detta normalt ?

Olle Å
2011-07-17, 13:39
På motorblockets blockets ovansida finns det en "dräneringsslang" - det kommer lite vätska ur denna - vad kan detta vara ? är detta normalt ?

Jag hade en 250 WR och har för mig att det har med vevhusventilationen att göra. att det kommer ut lite vätska och det är tunn oljefilm är inget fel.
jag har en vekstadshandbok för denna motor om du är intresserad.

HQ_27
2011-07-18, 08:26
Hej och tack för svaret.
Det är en gråaktig vattnig vätska som kommer ur slangen. Det händer när MCn är i friläge, motorn går på ett lite högre varvtal. Det verkar inte vara olja i vätskan, lite smort men vatten lösligt. Jag blir inte av med kylar vatten.

Jag är intresserad av verkstadshandboken.

Guzzi-Leif
2011-07-18, 09:58
Men det är väl en tvåtaktare? Eller??
I så fall finns ingen vehusventilation utan det är avluftning/ventilering av växellådan.
Hur som haver låter det som kondensvatten som tar sig ut när motorn/växellådan blivit varm.

HQ_27
2011-07-18, 11:53
2T-Ja.
Kondensvatten låter troligt. Borde försvinna vid oljebyte ?
Finns det något förslag på en rimligt bra olja ?

HQ_27
2011-07-19, 08:29
Jag har tappat ur oljan- den innehöll mycket vatten / kylvätska. Det verkar som att det läcker in vatten i Kylvätskan ?

Ove
2011-07-19, 08:42
Jag har tappat ur oljan- den innehöll mycket vatten / kylvätska. Det verkar som att det läcker in vatten i Kylvätskan ?

:hmmmm2: Tror att du menar att det läcker in i växellådan? Har hojen stått ute och temeraturväxlingar och blöta i kombination gjort att kondens samlats i växellådan eller har du "badat"med hojen. Vatten ska hur som helst inte komma in och jag misstänker att det kan vara någon packning som läcker.

Jag känner inte till maskinen så jag kan bara spåna men vad jag förstått ska det vara en vattenkyld 2-takt och då ska väl inte kylvätskan komma i kontakt med de utrymmen som oljan håller till i?