handdator

Visa fullständig version : Regler för ombyggnation customhoj?



topsteen
2011-07-15, 10:50
Hej gänget!

Har blivit sugen på ett nytt projekt, nu blir det att "stuka" eller bygga om customhoj.
Vet ju att många av er gör det och man ser många varianter i tidningar osv, men vad gäller egentligen vid t ex besiktning? En cykel utan framskärm, med mindre blinkers och modifierade avgasrör och bakskärm antar jag måste få tillbaka "originalkostymen" innan besiktning eller släpper de igenom vissa saker? Kan det gå igenom som ombyggt fordon eller liknande?

Tack för hjälp!

:D

V Saarela
2011-07-15, 18:57
-Framskärm behöver man ju inte.
-Mindre blinkers brukar innebära att dom är inte godkända egentligen....men nuförtiden bryr dom sig inte.
-Modifierad avgasrör gör ju heller inget, bara den klarar decibelkraven.
-Stänklapp bak är borta sen länge, bara att modifiera bakskärmen.


Själv har jag nu modifierat en CBR 600 ett tag, tecknade en försäkring på den till helgen för provkörning och testning. Blev väl nån slags kråsshoj av den :)
Tänkte besikta den i augusti som den är nu(förutom byte avgassyst).....Det dom kanske kan klanka på är väl då kanske att den frångår sk helfordonsgodkännandet? Vad vet jag?:)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110708b6.jpg

Gawriel
2011-07-16, 13:03
jag besiktigade min Honda Shadow bobber utan problem, enda kravet var att ha symetriska position ljus i o m att jag har regplåten på vänster sida

Figurehead
2011-07-18, 11:43
Inga problem med besiktningen. Min chopper har ingen framskärm, kortad bakskärm, miniblinkers (det enda kravet dom har är att dom är E-märkta och att dom kan ses från förarplatsen, annars behövs en indikator) och raka rör med insatsdämpare. Allt gick igenom!

pentti01
2013-03-28, 00:04
Vad gäller om man väljer att förlänga framgaffel och ändra styrvinkeln , samt förlänga baksvingen och "steloperera" ? DVS; bygga chopper av befintlig/orginalram?
Är sugen på att köpa en 80-tals hoj som chopper-objekt,,,

klaus
2013-03-28, 04:32
Vad gäller om man väljer att förlänga framgaffel och ändra styrvinkeln , samt förlänga baksvingen och "steloperera" ? DVS; bygga chopper av befintlig/orginalram?
Är sugen på att köpa en 80-tals hoj som chopper-objekt,,,

Det blir regbesiktning, du ändrar ju axelavståndet som är angivet i regpapper

pentti01
2013-03-29, 03:05
Det blir regbesiktning, du ändrar ju axelavståndet som är angivet i regpapper

Hur svårt/dyrt är det med reg.besiktning?
Hur går man till väga?

klaus
2013-03-29, 03:48
förra sommaren kostade det 880:-
enklast är det att ringa till den besiktnings station som du tänker använda och be att rådfråga nån som kan mc och förklara hur du hade tänkt så kan du få svar vad dom vill ha för dokumentation och vad som finns för krav

LowTech
2013-03-29, 07:41
förra sommaren kostade det 880:-
enklast är det att ringa till den besiktnings station som du tänker använda och be att rådfråga nån som kan mc och förklara hur du hade tänkt så kan du få svar vad dom vill ha för dokumentation och vad som finns för krav
Personalen på många stationer är mycket serviceminded - andra är det inte.
Det är spec utbildad personal som gör just MC-reg bes och de är ofta även själva mer än normalt intresserade. DE ställer gärna upp med hjälp, i mån av tid.
Just nu är det högssäsong. :)
Kollade i går, nya tider sent maj, (då jag blivit tvungen att avbeställa min föregående tid.)