handdator

Visa fullständig version : Värk



Nina
2007-08-19, 08:31
Har ont i korsryggen som vanligt. Nja, mer än vanligt alltså, så i dag är jag stel. Det är ständig värk i korsryggen pga Skolios (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18575) och för att ena benet är lite längre än det andra. *Alla* har ett ben längre och några andra har ett ben lite längre ändå och jag tillhör den senare gruppen som har fått krokig ryggrad samt roterad höft pga det. Jag är van och brukar ha ständig värk. Dock kan jag få lite mer värk och då påminns jag om detta elände lite extra. I dag är en sån dag när jag påminns lite extra… :-\

Nåja, man kommer på snits med åren hur man ska lösa saker och ting, dammsugningen brukar vara en sån sak som gör ryggen värre, sitta på hojen under flera timmar är också en sån sak. Det är därför jag har ont i dag, jag satt på hojen under 6,5 timme i fredags och for. Jag vet att tidigare i somras vande sig ryggen med det där och jag slapp värk mer och mer ju fler timmar jag satt på hojen. Nu hade jag ett uppehåll på flera veckor så nu får ryggen liksom börja om från början och vänja sig.

På hojen har jag kommit på att jag bör omväxlande sitta som en säck potatis och mellan varven sträcka upp ryggen. En annan sak jag brukar göra för att mjuka upp ryggslutet är slalomkörning. Då är höften som en led, tvungen att vicka och korset mjukas upp.
Jag antar jag var lite dålig på det där nu senast… ;)