handdator

Visa fullständig version : En reflektion (leksaker etc. vid vägkanten)



Gert
2011-07-06, 15:38
Som ni säkert har sett i mindre samhälle har folk sen några år tillbaka satt ut trehjulingar och andra barn leksaker för att hastigheterna ska sänkas förbi deras hus.
Det är ju tråkigt att folk har gjort bra varningssignaler till något som man inte reagerar lika mycket för längre (tyvärr) som när det ligger bollar och barncyklar vi husen.

Precis som det gamla ordspråket om pojken som ljög och skrek "vargen kommer, vargen kommer" men vargen kom aldrig och sen när vargen kom på riktigt och pojken skrek "vargen kommer, vargen kommer" så trodde ingen på honom.

Är det bara jag som reflekterat på detta?

Bighoj
2011-07-06, 15:50
Jag har också reflekterat över detta.Vet ett ställe där trehjulingen är mer eller mindre skrot,dom borde bytat ut den mot en ny.
Skämt åsido,det blir ju att man inte är lika vaken eftersom den alltid står på samma ställe.Möjligtvis kan den få folk att sänka farten lite grann dvs dom som aldrig kört där förut.

pentti01
2011-07-06, 16:14
Trehjulingar e.dyl. har jag aldrig sett, däremot "falska" katter tillverkade av träskivor o liknande..
Förmodar att avsikten med dem är detsamma; få trafikanterna att sakta ner ?

Mats Liifv
2011-07-06, 19:01
Har sett både trehjulingar och falska katter. För mig är dom en påminnelse om att sakta ner, om jag mot förmodan inte skulle gjort det redan. Sakerna finns där av en anledning och det respekterar jag, så jag tycker att det är bra att de finns.

Freda
2011-07-06, 22:21
Jag lutar åt Mats håll... Folk ställer ju ut dessa saker just för att de flesta kör som idioter just utanför deras hus och deras utfart, en lien påminnelse om att det faktiskt bor folk väldigt nära vägen.
För 30 - 40 år sen när de flesta av dessa hus byggdes fanns det bara en bråkdel så många fordon som idag och de gick inte alls lika fort på vägen.

Gert
2011-07-06, 22:37
Har sett både trehjulingar och falska katter. För mig är dom en påminnelse om att sakta ner, om jag mot förmodan inte skulle gjort det redan. Sakerna finns där av en anledning och det respekterar jag, så jag tycker att det är bra att de finns.

Alla hus kan innehålla barn som inte är trafikvana, saktar du ner vid alla hus alltid?
Det är ju bättre att när det verkligen finns barn som leker intill vägen och att "kvarglömda" leksaker då ger oss en påminnelse.

Jag vet med säkerhet att tre av husen som jag brukar köra förbi INTE inhåller några barn, men där det av någon anledning ändå står barncyklar strategiskt placerade, det ena vid en T-korsning på en 70 väg där det max går att hålla 50 om du kör rakt fram pga Stopp skylt kort efter.

När jag tog mitt körkort fick vi lära oss vad vi man kunde förvänta sig om en boll kom rullandes ut på gatan, jo att ett barn kunde komma springande efter den utan att den såg sig för.

Då skulle det även kanske vara ok att göra en sorts bollmaskin som rullade ut bollar på vägen för att få folk att sakta ner, eller én massa uppstoppade älgar var 200m.

Det jag menar är att man kan ju inte urskilja trädet för hela skogen eller hur jag ska uttrycka mig...

Så låt barnfamiljer varna med lekande barnskyltar tex. där det verkligen finns barn och inte för att någon tycker att hastigheten inte följs eller är för hög.

Motormannen
2011-07-06, 22:53
Bästa är ju att sätta ut en ''falsk polis'', läst om en som gjorde det... en skyltdocka eller nått med lite kläder och reflexväst med testen ''POLIS'', the real guys var däremot snabb att plocka ner den!

Freda
2011-07-06, 23:38
Alla hus kan innehålla barn som inte är trafikvana, saktar du ner vid alla hus alltid?
Det jag menar är att man kan ju inte urskilja trädet för hela skogen eller hur jag ska uttrycka mig...

Så låt barnfamiljer varna med lekande barnskyltar tex. där det verkligen finns barn och inte för att någon tycker att hastigheten inte följs eller är för hög.

Tror nog både Mats och jag menar mera att man saktar ner och håller hastighetsbegränsningen; För handen på hjärtat inte många håller 50 på dessa ställen när det är 50, men jag är benägen att tolka ditt svar som att man fullständigt kan skita i vad som står på skylten? I alla fall med det du skriver i sista stycket?

Jag kan ha fel men som du skrivit så blir det lätt att tro det är det du menar...

Jåke
2011-07-07, 00:38
@Freda: Vad jag kan läsa mig till hänvisar inte Klippan till hastighet en enda gång, det gör andra, utan till det faktum att en varningssignal missbrukas. Men jag kanske missar nån rad där jag sitter med min "smarta" lur?

Freda
2011-07-07, 10:31
@Freda: Vad jag kan läsa mig till hänvisar inte Klippan till hastighet en enda gång, det gör andra, utan till det faktum att en varningssignal missbrukas. Men jag kanske missar nån rad där jag sitter med min "smarta" lur?

Visst har du rätt.... jag läste bara lite mellan raderna då hastigheten är ju det som påverkas om man saktar ner :D som han skriver i sitt svar.