handdator

Visa fullständig version : Hade väl det på känn.



RobbeS
2011-07-05, 23:18
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5989046

nippe
2011-07-06, 00:07
dom gånger jag har hållit på att smälla i sommar så har alla jag kommer på varit bilar som kört in i rondeller eller bytt körfält i rondeller så att man fått tvärnita... skulle haft en orange saftblandare på hjälmen ibland.

engström67
2011-07-06, 08:52
dom gånger jag har hållit på att smälla i sommar så har alla jag kommer på varit bilar som kört in i rondeller eller bytt körfält i rondeller så att man fått tvärnita... skulle haft en orange saftblandare på hjälmen ibland.

Problemet idag är ju att folk inte kan köra i rondell.Om folk visade vad dom ska,så skulle det underlätta mycket.Det är livsfarligt att med hoj åka rakt fram i en rondell i vänstra filen,när det finns en bil i högra,dom brukar svänga vänster i yttern,reglerna i dag är ju helt sjuka.Det är välnågot klappträ i Eu som har visat sig duktig som vanligt.

nippe
2011-07-06, 09:35
Problemet idag är ju att folk inte kan köra i rondell.Om folk visade vad dom ska,så skulle det underlätta mycket.Det är livsfarligt att med hoj åka rakt fram i en rondell i vänstra filen,när det finns en bil i högra,dom brukar svänga vänster i yttern,reglerna i dag är ju helt sjuka.Det är välnågot klappträ i Eu som har visat sig duktig som vanligt.

sen jag tog körkort så har dom väll ändrat 5-6gånger hur man SKA köra i en rondell känns det som.
dom 2 gånger det varit närmast i sommar var en körskolebil (ja dom kan man ju iofs förstå att dom inte gör rätt jämt) som körde rakt in i vänster fil där jag redan låg och senast igår så körde en husbil rakt in i en rondell som jag redan körde i, som tur var så såg jag hur dåligt han tittade och var rätt säker på att han inte sett mej.

namn
2011-07-06, 13:25
http://www.trafiksakerhet.se/polisen-botfaller-tecken-rakt-fram-i-cirkulationsplats.htm

Intressant läsning i ämnet rondellkörning.

pentti01
2011-07-06, 16:21
Ett bra inlägg detta; Var försiktiga i rondeller !! En för mig ny upptäckt : mötande bilar påbörjar omkörningar trots att dom får möte med mig på Mc,,, 100% säker på att jag haft lyset på vid tillfällena, även vädret har varit klart UTAN sol mot bilisten,,,, Dom har helt enkelt tvingat ut mig till höger!!

Mats Liifv
2011-07-06, 19:06
Ett bra inlägg detta; Var försiktiga i rondeller !! En för mig ny upptäckt : mötande bilar påbörjar omkörningar trots att dom får möte med mig på Mc,,, 100% säker på att jag haft lyset på vid tillfällena, även vädret har varit klart UTAN sol mot bilisten,,,, Dom har helt enkelt tvingat ut mig till höger!!Det där händer några gånger per säsong. Dom räknar kallt med att man flyttar på sig. Senast hände det i Österrike när en dåre börjar köra om en lastbil i en brant uppförsbacke. Jag var på väg neråt. Hade jag varit en bil i stället hade det blivit en frontalkrock. Fanns ingenstans att ta vägen för min del med en bergvägg på höger sida. Blir lika förbannad varje gång på den hänsynslöshet som vissa visar!

Olle Å
2011-07-06, 21:58
Kom för några år sedan körande i Norge den 17 Maj. HMMMM..... Precis på väg in i en tunnel då det kommer en mötande gutt farande på min väghalva. Tur jag hade hoj.

Jonas
2011-07-16, 00:34
Tyvärr kan jag inte hålla med om att bilisterna är värsta bovarna. Visst finns det nötter bland dem/oss, men som jag skrivit om i en annan tråd så måste vi rannsaka oss själva. Under mina mc-turer har jag noterat att de allra flesta bilister visat bra respekt. Undantaget möjligtvis SUV-förare som verkar känna ett förakt för alla medmänniskor.

Däremot noterar jag dagligen hur vi motorcyklister kör som om vi vill hamna i tidningarna under rubriken MC OLYCKA. Jag har sett mc-förare köra slalom på Essingeleden, köra på bakhjulet på Götgatan i 100 knyck, köra i 180 på vägrenen förbi en kö på motorvägen som höll 70 km/h etc. För någon vecka sedan körde fem sporthojsförare medvetet mot rött och orsakade nästan en kedjekollision med bilar som tvingades tvärnita. Dessa beteenden är vardagsmat i Stockholm och jag antar att det ser likadant ut i andra delar av landet. Jag skäms och jag är mer förbannad på motorcyklister än bilister. Detta anarkistiska beteende är en smolk i bägaren och jag får ständigt försvara oss "ansvarsfulla" motorcyklister inför mina vänner och kollegor. Jag är less på att vissa element inom hojkollektivet kör som idioter och drar ned oss andra i smutsen.

För min del får en lag gärna stiftas som tillåter körning av mc först efter man fyllt 25 år och kört bil i minst fem år. Hur som helst måste vi rensa upp i våra egna led.

Molgan
2011-07-16, 00:56
Tyvärr kan jag inte hålla med om att bilisterna är värsta bovarna. Visst finns det nötter bland dem/oss, men som jag skrivit om i en annan tråd så måste vi rannsaka oss själva.
Det finns absolut rötägg bland hojåkarna, det ska gudarna veta. Dessa <10% skapar mycket dålig publicitet för hojåkarna, men jag tror att det är störst problem i storstäderna utifrån vad jag iakttagit i mina turer i riket. Enligt olycksstatistiken tycker jag dock att det verkar som att de flesta olyckor beror på dålig uppsikt från oss (de flesta som kör hoj sitter nog även ibland i en bil) som kör fyrhjuligt.

Att rannsaka sig själv är nåt man inte kan göra för ofta så det håller jag med om.

Freda
2011-07-16, 02:35
http://www.trafiksakerhet.se/polisen-botfaller-tecken-rakt-fram-i-cirkulationsplats.htm

Intressant läsning i ämnet rondellkörning.

På sidan du länkade till finns lite längre in ett MYCKET intressant brev skrivet av Ernst Donlemar efter att ha läst det så är reglerna om rondellkörning mycket oklara och det verkar som att transportstyrelsen inte riktigt kan svara på vad som gäller.

PDF fil från trafiksäkerhet.se (http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/transport/Ts-cirkulationsplats-korsning-teckengivning-2011-07-01.pdf)

freddemannen
2011-07-16, 13:26
Tyvärr kan jag inte hålla med om att bilisterna är värsta bovarna. Visst finns det nötter bland dem/oss, men som jag skrivit om i en annan tråd så måste vi rannsaka oss själva. Under mina mc-turer har jag noterat att de allra flesta bilister visat bra respekt. Undantaget möjligtvis SUV-förare som verkar känna ett förakt för alla medmänniskor.

Däremot noterar jag dagligen hur vi motorcyklister kör som om vi vill hamna i tidningarna under rubriken MC OLYCKA. Jag har sett mc-förare köra slalom på Essingeleden, köra på bakhjulet på Götgatan i 100 knyck, köra i 180 på vägrenen förbi en kö på motorvägen som höll 70 km/h etc. För någon vecka sedan körde fem sporthojsförare medvetet mot rött och orsakade nästan en kedjekollision med bilar som tvingades tvärnita. Dessa beteenden är vardagsmat i Stockholm och jag antar att det ser likadant ut i andra delar av landet. Jag skäms och jag är mer förbannad på motorcyklister än bilister. Detta anarkistiska beteende är en smolk i bägaren och jag får ständigt försvara oss "ansvarsfulla" motorcyklister inför mina vänner och kollegor. Jag är less på att vissa element inom hojkollektivet kör som idioter och drar ned oss andra i smutsen.

För min del får en lag gärna stiftas som tillåter körning av mc först efter man fyllt 25 år och kört bil i minst fem år. Hur som helst måste vi rensa upp i våra egna led.

Jag håller med Molgan det känns dom ett Stockholms fenomen det du beskriver. Ni måste ha fantastiskt uppmärksamma bilförare och busiga hojförare i den landsänden för här i Skåne händer det då och då att man måste tänka åt andra och detta gäller även när man kommer i bil och då är jag dessutom en förhatlig "SUV" förare för att jag vill jag kan och för att det är ett bra 7sits alternativ som dessutom kan dra husvagnen på ett vettigt sätt.
Det hör också till saken att jag är definitivt inte är någon hastighetstaliban och har aldrig varit det men jag väljer tillfälle och ställe att gasa på. Jag tror att en del av problemet idag är att bilarna känns trygga och hastigheterna känns trygga (långsamma) så många bilförare är passagerare med sig själva och hittar på en massa annat för att fördriva tiden. Handen på hjärtat hur många sitter och är aktiva bakom rätten på en bred och trygg 80 väg....

Jåke
2011-07-16, 21:15
För min del får en lag gärna stiftas som tillåter körning av mc först efter man fyllt 25 år och kört bil i minst fem år.
Det ena har tyvärr väldigt lite med det andra att göra, så det är en ganska verkningslös "lösning". Tvärt om vore vettigare. Men du kommer delvis att få som du vill framöver när körkortsreglerna blir ännu mer begränsande för tvåhjulingar. Ett sätt att flytta problemet upp i ålder, inte lösa det tror jag.

---

Massor av TRAFIKANTER kör som idioter. Ingen överraskning att bilister är orsakande i flerfordonsolyckor med mc inblandad. MC-idioterna utsätter sig till stor del för singelolyckor men skonar andra, de är där för att de vill. När man sitter i en bil är det oftast fråga om en avskärmad transport där man lika gärna kan sminka sig eller surfa på mobilen samtidigt... Jag föredrar en bakhjulsåkning framför en stressad karriärmorsa på väg med uppmärksamhetskrävande barn och foundation i högsta hugg.

---

Angående diskussionen om körning i cirkulationsplats är inte alls så oklar, det är bara att det i många fall saknas de markeringar som behövs, plus såklart kunskap, planering men framförallt VILJA hos många trafikanter. Strängt taget är det ju bara korkat att göra en vänstersväng genom att köra 3/4 varv i högerfältet. Eller svänga höger från vänster fält som jag sett några gånger...

Det är inte reglerna det är fel på främst, enligt min egen högst personliga åsikt:

1. Man ska blinka ut ur cirkulationsplats, som om den var en högersväng.
2. Man ska följa markeringarna och får alltså inte göra en vänstersväng i högerfältet om pilarna visar rakt eller rakt/höger.

Framförallt ska man vara TYDLIG, hur man gör är mindre viktigt bara man signalerar sin avsikt.

Det är guldfiskarna bakom ratten/styret som är problemet, allt enligt en alltmer cyniskt och rätt luttrad föredetting. ;)

Mc-Bosse
2011-07-18, 03:14
Utan att ha läst allt om cirkulationskörning i denna tråd så säger jag:

Förr, innan den nya EU-förordningen om rondellkörning kom, så skulle man blinka vänster innan man körde in i rondellen och blinka höger när man lämnade densamma om man skulle vänster i rondellen. Vid högersväng blinkers innan inträde i rondellen och sen svänga höger. Vid färd rakt fram så behövde ingen blinkers användas alls.

En cirkulationsplats är per defenition numera en väg som går runt, runt i all oändlighet och så länge man inte svänger av vägen så blinkar man ju inte heller.

Nu ska blinkers endast användas när man lämnar rondellen oavsett om man svänger eller kör rakt fram. Dock är det tillåtet att som innan använda vänsterblinkersen innan infart i rondeller vid vänstersväng men inte nödvändigt enligt lag. Detta innebär att vissa blinkar vänster så man ser att de ska svänga vänster medans andra inte gör det. Aningen förrvirrande. Såkallad väjningsplikt gäller vid förflyttning från vänster till höger fil i en rondell med flera filer.

Det största problemet jag ser är att de riktigt små rondellerna numera inte ser ut som rondeller. Det enda som avslöjar att så är fallet är vägmärket för cirkulationsplats vilket många kan missa. Det går att köra rakt fram utan att vrida på ratten och då ser många det som en vanlig korsning av något slag trots vägmärket cirkulationsplats.

Ytterligare en egendomlighet är de rondeller med två filer utan heldragna linjer och utan märkning om vilken fil man bör använda beroende på hur man ämnar färdas i rondellen. Filerna går bara runt, runt. Valet av fil är då helt valfritt med resultatet att två bilar kan svänga vänster jämsides och det kan bli trångt när de ska köras ut ur rondellen. Eller två bilar kan köra rakt fram jämnsides och den inre får för sig att den måste in i högra innan utfart trots att det är två filer ut. Inte lätt att veta om man är ny i sta'n! :)