handdator

Visa fullständig version : regnkläder



Svanen
2011-07-02, 09:19
Vad rekommenderas ? Åker i ett rukka ställ, ska jag packa ned regnkläder för att klara ev väta ? Snart dags att börja packa för en resa ,tänkt åka Tyskland östra delen ,mot österrike

Olle Å
2011-07-02, 10:16
har du ett någorlunda nytt goretex ställ, så behöver du inte regnställ förutsätt du har en vindkåpa som gör att du inte får regnet rakt på dig. Täta stövlar är ju ett måste. Vad jag tycker som är mycket viktigt, är ju att kunna hålla handskarna torra. En del köpet täta överdrag, men jag har ett par " påsar " över handtagen, som är plastade viket gör att ett ombyte av handskar räcker en hel dag i ösregn.
Om du köper sk. regnhandskar, så kolla att du verkligen kan ta dem av och på igen då de blivit fuktiga. Många handskar har foder som gör det nästan omöjligt att få på dem igen. "waterproof "
betyder inte att de är det när fartvinden piskar på. En annan sak är stövlarna. Man kan med för del smörja in dem i sömmarna med någon typ av skofett. Speciellt suldömmarna är lite känsliga efter en tids användning. En buff runt halsen är jättebra. Den tar ju liten plats, varför ett par stycken att byta med är bra för det kan ju bli fuktigt mellan hjälmen och jackan.

engström67
2011-07-02, 11:13
Hej Hardu ett rukka ställ så bör du ju klara dig,men det kan ju kännas lite kyligt efter ett tag pga att vattnet kyler och kläderna drar ju åt sig vatten in till goretex lagret.Med regnställ så blir det skönare.Har du goretexstövlar och hanskar så går det ju bra bara du inte slår på handtagsvärmen för då blir du blöt om händerna:confused:.Men i tanke på vad du har för hoj så klarar du dig rätt bra eftersom man kan köra upp rutan.Det värsta av allt tycker jag är sikten.Jag hittade ett bra läge på min fjr jag hade så jag kunde ha rutan i ett läge och köra med visiret öppet,det funkade perfekt i runt 80-90.Men på autobahn kör man ju inte så sakta men i högre farter brukar vattnet blåsa bort med rätt läge på rutan.Trevlig tur och kör som vanligt.:)

Guzzi-Leif
2011-07-02, 12:55
Jag kan varmt rekommendera Biltemas tvådelade regnställ för 499:- ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Regnstall-2-delat/ )
Se bara till att köpa en storlek större än du tänkt.
Handskars o stövlars regntäthet är ofta överdriven så köp gärna regnöverdrag till dessa med. Och som flera redan skrivit: Goretex o dess kloner tappar fort stinget - många förlorar tätheten efter 2-3 år.

engström67
2011-07-02, 13:23
Jag kan varmt rekommendera Biltemas tvådelade regnställ för 499:- ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Regnstall-2-delat/ )
Se bara till att köpa en storlek större än du tänkt.
Handskars o stövlars regntäthet är ofta överdriven så köp gärna regnöverdrag till dessa med. Och som flera redan skrivit: Goretex o dess kloner tappar fort stinget - många förlorar tätheten efter 2-3 år.

Jag menar att även nya goretex handskar förlorar tätheten med värmehandtag,det sker någon process tydligen med materialet.Men jag kör utan värme,så jag håller mig torr.gäller även mina övriga plagg med:)

Jan-Olov
2011-07-02, 14:46
Jag kan varmt rekommendera Halvarssons vind och regntäta halskrage. jag använder den vår och höst samt när det regnar, mycket bra.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=124&cid=18

Bighoj
2011-07-02, 18:38
Vad rekommenderas ? Åker i ett rukka ställ, ska jag packa ned regnkläder för att klara ev väta ? Snart dags att börja packa för en resa ,tänkt åka Tyskland östra delen ,mot österrike

Har du gått om plats skulle jag funderat på att ta med stället.Och andra sidan kan du också göra som vi valt att göra.Vi kör också med textilställ och inför resan impregnerar vi jacka/byxa noga och ordentligt.Har gjort detta för och då kört i störtregn i 20 mil utan att blötan trängt igenom.Däremot blev jag dyngsur om händerna p ga att jag inte visste att man ej ska använda värmehandtagen vid regn.
Vi ska också genom Tyskland till Tjeckien och till sist Österrike och har alltså valt att lämna regnställen hemma,vi får väl se ifall vi får oss en läxa eller ej.Vi kanske ses därnere,vem vet.

Guzzi-Leif
2011-07-02, 22:05
Jag menar att även nya goretex handskar förlorar tätheten med värmehandtag,det sker någon process tydligen med materialet.Men jag kör utan värme,så jag håller mig torr.gäller även mina övriga plagg med:)

Om jag hajat Goretex & Co rätt, går fukten från den varma till den kalla sidan.
Då är det inte så konstigt med värmehandtagen...

Mats Liifv
2011-07-02, 22:44
Om jag hajat Goretex & Co rätt, går fukten från den varma till den kalla sidan.
Då är det inte så konstigt med värmehandtagen...Precis så funkar det!

Svanen
2011-07-03, 13:16
Tack för alla svar , internet är fantastiskt,kör lugnt

Mats Liifv
2011-07-03, 18:49
Själv använder jag alltid regnkläder utanpå stället, oavsett membran eller inte. Visst, du blir inte blöt in på kroppen men att köra i dyblöta kläder blir snabbt väldigt kallt. Det där brukar man snart märka. Trodde själv att det var jättesmart med membrankläder och att jag inte skulle behöva använda regnställ något mer. Så blev det inte för min del. Efter en resa mellan Berlin och Stockholm, närmare hundra mil i ösregn hela vägen och en temperatur på runt sju grader insåg jag att det i fortsättningen fick bli som förr...regnställ på!

Guzzi-Leif
2011-07-03, 18:53
Jag har till slut dragit samma smärtsamma slutsats.
De prylar jag använder taf dock inte särskilt mycket plats i packningen men jag drar mig i det längsta för att sätta på mig dem - stövel- och handskskydden är aningen otympliga.

Mats Liifv
2011-07-03, 19:19
Jag har till slut dragit samma smärtsamma slutsats.
De prylar jag använder taf dock inte särskilt mycket plats i packningen men jag drar mig i det längsta för att sätta på mig dem - stövel- och handskskydden är aningen otympliga.Själv har jag tre par olika stövlar med GoreTex, inget par har någonsin släppt in en enda droppe vatten. har även ett par Lindstrandshandskar som funkar. Dom är inte av modellen där fodret följer med ut. Någon ny teknik man använder på dessa handskar. Har funkat perfekt. Nu drar jag bara på mig byxor och överdragsjacka. Tvådelat ställ funkar bäst för min del.