handdator

Visa fullständig version : Ringa 112



Mc-Bosse
2011-06-30, 22:13
Hej!

Ska dom inte svara när man ringer 112? Jag behövde inte hjälp men en anställd på pizzerian fick kramp i magen när jag var där. Vi var fyra personer som ringde 112 utan att det svarades. Han blev istället körd i privatbil till vårdcentralen i byn.

Gurrag
2011-06-30, 22:47
112 är den del som du betalar skattepengar för att det ska fungera. Gör en anmälan om driftsstörning och se om det finns någon acceptabel förklaring.

Linnex
2011-06-30, 23:50
Klart att det skall svaras!
Ringer du 112 så kopplas du till en central. Om inte det svarats efter viss tid (om samtliga operatörer är upptagna) så kopplas det vidare till annan central.
Det finns uttalade tider det max får ta. Kan inte det i huvudet.

Att 112 inte har svarat är oehört allvarligt och måste påtalas så de får se över vad som har felat!

Freda
2011-07-01, 02:08
Inte att glömma!

Om man befinner sig i en nödsituation så upplever de flesta att 5sek är 1 min
1 min upplevs som 5 min osv.

Jan-Olov
2011-07-01, 06:21
När det gäller SOS centralen så litar jag inte på dem, först har vi läst om alla missar som dom gör sedan har jag egen erfarenhet av dem. Vi har SOS som larm mottagare på jobbet men dom klarar inte givna instruktioner, Antingen ringer dom inte eller vet inte operatören vad vi har kommit överrens om. Vi har haft deras repesenttanter hos oss ett flertal gånger för att diskutera felaktigheter men ingen rättning. Inget förtroende från mig i alla fall.

Linnex
2011-07-01, 09:31
Jag vill nog ta SOS lite i försvar.
Jag har suttit jämte SOS-operatör i studiesyfte. Möjlighet jag har i egenskap av räddningstjänsten.

Ni skall veta alla samtal de får som de måste sålla. En del ilmariska falsksamtal men mycket samtal där folk vill ha ut blåsljus i olika syften där det inte finns behov.
Finns även folk som i princip ringer SOS dagligen och vill ha tex ambulans utan att behov finns men målar upp en bild. Dvs de har psykiska problem.
Hade inte SOS sållat så hade inte blåljusen räckt till på långt när.

Tyvärr så har operatörer även gjort allvarliga felbedömningar. Men det är inte alltid så lätt som man kan tro...

akems
2011-07-01, 10:01
Jag anser att det är farligt när man börjar sålla,alla är inte så bra på att utrycka eller stå på sig,framför allt inte när man är allvarligt sjuk,och hellre 10 falska än att man missar ett som är allvar.Blir allvarligt rädd när man läser hur det gått till i en del fall.

Linnex
2011-07-01, 10:29
Jag anser att det är farligt när man börjar sålla,alla är inte så bra på att utrycka eller stå på sig,framför allt inte när man är allvarligt sjuk,och hellre 10 falska än att man missar ett som är allvar.Blir allvarligt rädd när man läser hur det gått till i en del fall.

Håller med dig men samtidigt så måste man även försöka se igenom.
Det går inte heller att skicka ambulanser som taxi fredagar och lördagar bara för att mindre nyktra personer inte får tag på taxi och då får för sig att göra ett försök att få ut en ambulans. Vanligt förekommande.

Allt är inte svart eller vitt.

Freda
2011-07-01, 11:25
Jag anser att det är farligt när man börjar sålla,alla är inte så bra på att utrycka eller stå på sig,framför allt inte när man är allvarligt sjuk,och hellre 10 falska än att man missar ett som är allvar.Blir allvarligt rädd när man läser hur det gått till i en del fall.

Problemet är bara att det är INTE 10 falska det är mer än 100
Tycker du helt allvarligt man ska skicka en ambulans på alla falska så finns det ingen ledig de närmaste 40 timmarna när du verkligen behöver en, tänk om gör rätt.

SOS har gör ständigt förändringar för att minimera fel men så länge man arbetar med människor så finns det alltid risk för den "mänskliga faktorn"

Idag så är det på de flesta SOS centraler utbildade sjuksköterskor som avgör om ambulans ska skickas, inte längre den vanliga operatören, just för att minimera felen.
Sjuksköterskan som inte skickade ambulans till han som dog av sprucken mjälte fick sparken i stort sett direkt (blev avstängd direkt sen sparken) då instruktionerna inte följdes när han ringde in, sjuksköterskan gjorde en "egen" bedömning istället för att följa skrivna instruktioner och ställde inte alla frågor som borde gjorts.

Att SOS är på tapeten just nu är för att framförallt 2 kvällstidningar har bestämt sig för att försöka få upp försäljningen på sina lösnummer och de drar sig INTE för att skriva rena lögner som de fint väver in i texten.

Ta tex bara rubriken

PLAN STÖRTADE I HUDSONFLODEN nej det nödlandade

Jag har själv blivit drabbad för många år sen då min hund omkom i en mycket tragisk olycka, fick då läsa i Aftonbladet om hundägaren som plågat ihjäl sin hund....
Hur kul tror du det va att läsa på en skala?

Nilsson
2011-07-01, 15:41
att det blir fel ibland e väl mänskligt , jag tycker i alla fall att de gör ett strålande jobb och ni som gnäller på dem har ni aldrig gjort något misstag jag gör det varje dag

Motormannen
2011-07-04, 23:26
Helt klart är det mänskligt att fela, men det har tidvis svajat ordentligt kring mitt läns ambulanser och SOS Alarm och säkert flera andra läns. En del har gått över till en annan central som kallar sig Med-''någonting''.

Generellt har jag bra förtroende för SOS Alarm, de sköter sitt jobb så gott de kan. De är samhällets absolut viktigaste nummer och en ''räddare i nöden'' när inga andra medel finns, felar det då så går folk i taket och media bedriver hetsjakt på de ansvariga! Tyvärr!