handdator

Visa fullständig version : Vibrationer i styret - gashandtaget



Mavve65
2011-06-30, 10:26
När jag kör på 5:ans växel i ca 90-100km/h (ca 5000 varv) vibrerar gashandtaget, försöker hålla så lätt som möjligt, men efter en stund domnar fingrarna.....är det vanligt att det blir vibrationer vid viss fart/varvtal? Obs. vänsterhanden domnar inte....kan själva gasen var lös på något sätt?:confused:

Freda
2011-06-30, 11:22
Vibrationer (vågrörelser) har en förmåga att fortplanta sig genom olika material och beror också väldigt mycket på hur vågrörelsen får materialet att "självsvänga" i takt med vågen.
Olika längd tjocklek och utförande på de olika materialbitarna har en väldigt stor betydelse på hur vågen fortplantas samt vågens längd "Hertz"
Jag märker tex på min hoj att den vänstra backspegeln tenderar till att vibrera mer än den högra speciellt på vissa varvtal.
Sen är det ju också så att vänsterhanden domnar lättare än höger just pga man håller lite hårdare med den runt gasen.
En lösning för just dig skulle kunna vara att ändra varvtalet vid just 90-100 genom att dreva om, (ändra utväxlingen om du har möjlighet), du kan ju till att börja med testa att köra på en annan växel ett tag bara för att se om vibrationerna minskar. En annan lösning skulle kunna vara att byta styre med annorlunda utformning och hoppas att vågen förändras. Kan ev räcka med höjning av befintligt styre men nån form av styrhöjare.

Mavve65
2011-06-30, 11:33
Tack för svar!
Ska absolut testa med olika växlar-varvtal (det är ju min andra säsong som återfallare, så jag har mcyket att lära...). Jag körde nog lugnare förra året och vågar varva lite mer i år...
Har frågat om styrhöjare, men de sa att det inte gick att höja styret på min modell.....funderar på ett crosstyre alt. tt-styre

Olle Å
2011-06-30, 12:37
ibland kan en så enkel grej som en styrändesvikt få bort vibrationerna. Problemet med att prova är ju att man måste skära av gummihandtaget ytterst.
Det är ganska vanligt att man får vibrationer vid vissa varvtal. Min XJ 600 har det vid strax under 90

Jan-Olov
2011-06-30, 16:58
Köp en sådan här, det krävs lite tillvänjning men har du väl gjort det så är det kanon, jag har använt en sådan i flera år.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Gashjalp-MC1/#

Freda
2011-06-30, 17:15
Va ute en sväng och åkte idag och som av en händelse fick jag med mig ett par tunnare mc handskar som jag knappt använt, de sitter lite tajtare än mina andra och redan efter 5 min domnade högerhanden bort... så orsakerna kan ju vara flera.

Ove
2011-06-30, 17:29
Verkar som det kan vara hjulet för du säger att det är i viss hastighet bara på 5;an. Hur är det med balanseringen?

Om jag gissar rätt sitter det styrändsvikter på i standard. I så fall ta bort den och prova om det blir ett annat resonansmönster = vibrationerna kommer vid annat varvtal. I så fall kanske du kan prova med tyngre variant.

Fingrarna vitnar fortare om du håller ett stadigt grepp konstant genom att ett kanske redan dåligt blodflöte delvis stasas av att handen är spänd. Gashjälpen från Biltema kan underlätta på ett bra sätt. du kan sitta och spela piano med fingrarna medan du trycker lite med handloven för att blöda igenom vävnaderna på raksträckorna men ändå gasa som vanligt när det kroknar till på vägen. Sätt den bara inte för högt så det tjuvgasar när du ska bromsa. :eek: Grejen kostar bara ca 50:-, värt att testa. ;)

pinnen
2011-06-30, 18:18
det kan inte vara så att du hänger på styret? försök använd benen mot tanken och magmusklerna så sitter du mycket mer avslappnat i axlar och handleder och det ökar blodtillförseln till händerna och detta motverkar domningar.

Jan-Olov
2011-06-30, 18:41
det kan inte vara så att du hänger på styret? försök använd benen mot tanken och magmusklerna så sitter du mycket mer avslappnat i axlar och handleder och det ökar blodtillförseln till händerna och detta motverkar domningar.

Helt riktigt kolla om det hjälper att ändra vinklen på styret, fel vinkel kan göra att det trycker på fel sätt i handen. Värt att testa efter som ingreppet är mycket enkelt.

Nina
2011-06-30, 19:01
Förr kunde jag inte begripa att folk tyckte Scramblern vibrerade så mycket i styret. Men när jag kört mest min Str3 R och sen hoppar upp på min Scrambler så noterar jag en ökad vibration i styret, faktiskt irriterande i början men ger med sig efter en stund (jag som vänjer mig). Men det är de grövre däcken som gör det och förmedlar det vidare till styret.

En sak jag också noterar är att jag håller i hårdare med höger hand pga att jag vrider på rullen, fingrarna brukar domna efter en längre stunds körning (efter flera mil) så jag brukar försöka släppa lite på greppet och försöker peta ut handsken lite så den inte trycker alltför hårt som den vore en för liten/för kort handske.
Kika också när ni köper nya handskar att det inte går en för tjock söm tvärs över på insidan av handflatan, den kan trycka och irritera också, får gärna vara av tunnare sort.

Som sagt, knip gärna med benen mot tanken och spänn magmusklerna så avlastas händer, axlar, rygg och nacke. =)

Guzzi-Leif
2011-06-30, 20:00
Är bågen välservad? Dålig spjäll- eller förgasarsynk ger ofta vibbar.

Annars:
Tyngre styrvikter alternativt fyll styret med blyhagel (men kolla först att det inte finns ett hål på undersidan/mitten där haglen trillar ur.