handdator

Visa fullständig version : Är det bara jag? "Nybörjarhojar"



pentti01
2011-06-30, 00:31
,,som har reagerat på dessa samtalsämnen/influenser: "nybörjar-hoj"..? Det nämns ofta att hojar som Hornet 600, Bandit 600 o liknande är lämpliga som nybörjar-hojar,eller hur?
Vad/vem bestämmer att de inte fungerar utmärkt även att fortsätta att njuta av vägarna med? "måste" man ha större hoj bara för att man har haft mc-körkort i X-antal år?

En annan reflektion jag gjort: har det inte blivit ett j-a kubikhysteri i detta land?
Förr "måste" man ha 1000cc, sedan steg till 1400cc,, vad "måste" vi nu ha? 1800,2000cc ?
Är det skamligt att köra 1000 kubikare om grannen har 1800 kubik..?

För er som undrar; Jag har kört Mc i 35 år och har förhoppningsvis fortfarande mycket kvar att lära om Mc-körning :). Har aldrig haft större än 750cc. Roligaste hojen jag ägt var oxå den motorsvagaste: Honda CBF500 -05. Kör nu en gammal Honda VF750s -82 som rasslar o pinglar men tuffar på bra :) Har som "Hoj-motto" :Var o en blir salig på sin fason ;)

Avslutnings-vis: vill absolut inte vara någon besserwisser,bara nyfiken på o höra era åsikter i ämnerna!
"en som ärligt är nyfiken på allas hojar,oavsett märke,storlek o modell"

Freda
2011-06-30, 00:40
Du har absolut rätt tycker jag iaf, huvudsaken är väl att det är 2 eller i nödfall 3 hjul och hojen är besiktad och försäkrad (om man nu inte enbart kör offroad såklart, eller bana)
Var och en blir väl salig på sin hoj, det är det viktigaste :)

Molgan
2011-06-30, 00:51
Det är inte bara du! Nybörjarhoj, tjejhoj, allt bottnar i att i Sverige kör riktiga karlar med minst en liter slagvolym. Nere i Europa verkar det finnas en lite mer vidsynt inställning till hojåka. En anledning kan vara att vi har så tråkiga vägar i Sverige att de mindre hojarna inte kommer till sin rätt, men mest tror jag det beror på förlängarproblematiken. =)

Nina
2011-06-30, 05:54
Största kubiken jag har är 900 cc men det är långt ifrån en raket, en Triumph Scrambler på 64 hk. Mer avsedd för lugna körningar när man inte har bråttom (fast det har jag förstås aldrig ändå). De övriga kubikarna jag har är på respektive 250cc, 500cc, 675cc och 750cc. Måste inte vara en stor kubik för att jag ska trivas. Skjutsar inte folk och åker inte på långfärd heller, är mest i ”hemmakrokarna” på småvägarna och far runt (Sthlm + Sörmland) så för min del och min modell av körningar så är inte stor kubik eller motorväg i raketfart något krav för mig.

Men, den på 675cc är absolut ingen nybörjar-hoj, i fel händer är den ett monster och kan vara som en otämjd vildhäst. Den rekommenderar jag att man kör när man fått lite mer vana och rutin, mer en hoj att växa i med lite rutin och vana. Jag har inte dragit på allt med den än men det lilla jag fått känna på kan jag beskriva så här: lugn som en filbunke annars men blir ett monster om man drar på ordentligt. Eller som Dr Jekyll & Mr Hyde.

Ove
2011-06-30, 07:50
,,som har reagerat på dessa samtalsämnen/influenser: "nybörjar-hoj"..? Det nämns ofta att hojar som Hornet 600, Bandit 600 o liknande är lämpliga som nybörjar-hojar,eller hur?
Vad/vem bestämmer att de inte fungerar utmärkt även att fortsätta att njuta av vägarna med? "måste" man ha större hoj bara för att man har haft mc-körkort i X-antal år?

En annan reflektion jag gjort: har det inte blivit ett j-a kubikhysteri i detta land?
Förr "måste" man ha 1000cc, sedan steg till 1400cc,, vad "måste" vi nu ha? 1800,2000cc ?
Är det skamligt att köra 1000 kubikare om grannen har 1800 kubik..?


:deal: Läst dina frågor och instämmer helt. Jag har fått en del roliga kommentarer om mina "moppar" på 650 cc. Bland annat har jag fått frågan " Blir du inte retad när du kommer på en sån där?". Frågan var faktiskt ärligt nyfiken och ställdes av en medelålders ägare till en 1800 kubikare. :aetsch:

Jag tycker (OBS! Jag tycker.) för min del att för mycket av storlek, vikt och effekt förtar nöjet med att köra. Som redan skrivits så i södern har man en sundare inställning och använder mindre maskiner som fungerar i vardagen och till nöjeskörning utan några märkvärdigheter. Repigt och skitigt kan det vara också utan att någon går i taket över "vanvården". :rolleyes:

Vill någon putsa till finare än nyskick, pynta sin hoj med diverse glitter eller kanske pryda den med gammal gyttja så är det upp till var och en. Var och en blir salig på sin fason. :flute:

nippe
2011-06-30, 08:06
jag har också funderat över det där. när jag var nere i afrika så fanns det inte en ända cykel på över 200cc... men jag är nöjd med min 750cc med 60hk och är inte intresserad av att byta till någon bamsemotor...

Bighoj
2011-06-30, 08:07
Att ha mycket kubik skulle vara en förlängare vet jag inte.Dom jag känner som har mycket kubik,1500> är i dom flesta fall redan ringmärkta.Jag tror dom flesta väljer hoj efter tycke och utövning.Man hör ju ofta att många andra länder inte är kubikfixerade,kan ta ett ex.Min kompis bor dels i Spanien och han säger ofta att dom inte har så stora hojar,men hur konstigt är egentligen det med tanke på trafiken.Där kan vara hundratusentals bilar på liten yta och knappt hälften vet vart dom ska,så där skulle inte jag villja ha en fet HD eller GW.
Det absolut viktigaste är att man trivs med den hoj man har oavsätt storlek.

Nina
2011-06-30, 08:07
"Blir du inte retad när du kommer på en sån där?".

Så här har jag aldrig tänkt i dom tankebanorna. Varför ställer man en sån fråga? :confused:

akems
2011-06-30, 09:55
Storleken har betydelse även här,fast de flesta liksom i andra sammanhang säger det är hur man använder den.Jag har ju träffat folk som när de fått frågan om kubik helt enkelt ljugit.Men jag tycker också att en mindre motorcykel är mycket smidigare att hantera och därmed roligare att köra,men inte lika bekväm.

Mavve65
2011-06-30, 10:16
Tror inte bara det handlar om kubik, utan hur man ser ut på en mc- i
I ett test i en mc-tidning av en 600 oroade sig testföraren om han såg stor ut på mc:n.... om man väger 100 pannor och kör med goretex kläder, kanske många tycker det ser lite oproportioneligt ut :hmmmm2:

Hörde också några yngre killar ställa sig samma fråga när de provsatte någta street mc hos försäljaren......

Obs kör själv en 600 med bylsiga kläder och har faktiskt inte tänkt så mycket på hur det ser ut...förrän nu;) borde finnas stora speglar hos mc-försäljarna.....;)

Mats Liifv
2011-06-30, 12:42
För min typ av körning vill jag gärna ha hojar med lite större motor. I segmentet 1.000-1.200 cc har jag hittat många hojar jag gillat. Dels är hojarna oftast lite större rent fysiskt, dels orkar dom med körning med passagerare och packning utan problem. Mindre motorer tilltalar mig inte på grund av att jag hela tiden måste varva rejält för att det ska hända något. Gillar att kunna åka i 110 km/h på runt 3.500 varv. Den hojtyp jag haft flest av är faktiskt stånkor mellan 350 och 640 cc. Jättekul att köra på en krokig väg, typ slingerbulten eller i stadstrafik. Klart begränsade som semesterfordon för två personer.

Har aldrig valt motorcykel utifrån kriteriet "imponatoreffekt på omgivningen", utan alltid kört den hoj som jag gillar för tillfället. Långa perioder har jag dessutom haft två eller fler hojar för att kunna variera mig. Nu har jag bara två, vilket räcker rätt bra. Hondan till grusväg och ensamkörning, BMW:n till semester och när jag kör med passagerare. Känner mig rätt nöjd så, för tillfället.

Bara man själv kan avgöra vilken hoj som är rätt för en själv. Gillar man att köra en Honda CB 250 från -81 så är det lika rätt som den som föredrar en Triumph Rocket av senaste årsmodell.

pandan
2011-06-30, 15:11
För min typ av körning vill jag gärna ha hojar med lite större motor. I segmentet 1.000-1.200 cc har jag hittat många hojar jag gillat. Dels är hojarna oftast lite större rent fysiskt, dels orkar dom med körning med passagerare och packning utan problem. Mindre motorer tilltalar mig inte på grund av att jag hela tiden måste varva rejält för att det ska hända något. Gillar att kunna åka i 110 km/h på runt 3.500 varv. Den hojtyp jag haft flest av är faktiskt stånkor mellan 350 och 640 cc. Jättekul att köra på en krokig väg, typ slingerbulten eller i stadstrafik. Klart begränsade som semesterfordon för två personer.

Har aldrig valt motorcykel utifrån kriteriet "imponatoreffekt på omgivningen", utan alltid kört den hoj som jag gillar för tillfället. Långa perioder har jag dessutom haft två eller fler hojar för att kunna variera mig. Nu har jag bara två, vilket räcker rätt bra. Hondan till grusväg och ensamkörning, BMW:n till semester och när jag kör med passagerare. Känner mig rätt nöjd så, för tillfället.

Bara man själv kan avgöra vilken hoj som är rätt för en själv. Gillar man att köra en Honda CB 250 från -81 så är det lika rätt som den som föredrar en Triumph Rocket av senaste årsmodell.


jag har väl ännu större spann på mina två hojar än vad Mats har. den stora är en Goldwing 1800, den kör jag med frugan på, hon ville sitta bekvämt om hon skulle börja åka hoj som 50+. den lilla är en Honda dominator på 650 cc som jag bara kör själv mest på grus jag har utvecklat en viss kärlek till dominatorn som jag inte har till vingen, vet ej varför och vågar inte diskutera det hemma. Skillnaden är att vingen går att starta på 3:an utan att jag märker det, och att köra i 40 km på 5:an är heller inget problem även med skjuts. Dominatorn får jag växla hela tiden, men det gör inget det är hojens karaktär.
Det jag har svårt att förstå är dom som brukar köra grushojar med över 100 hk på grusvägar, min dominator har den hiskeliga effekten 43 HK, och jag har lite svårt att förstå hur man behöver 100HK på grusvägar.

pinnen
2011-06-30, 18:36
Det jag har svårt att förstå är dom som brukar köra grushojar med över 100 hk på grusvägar, min dominator har den hiskeliga effekten 43 HK, och jag har lite svårt att förstå hur man behöver 100HK på grusvägar.

HE HE, jag fick det berättat för mig för ett tag sen att i norrland kör dom med rena sporthojar fast med grusdäck på vissa ställen, kan mycket väl tänka mig att 150-180hk kan vara mycket roligt och intressant, men nödvändigt? njaee, bättre att satsa på speedway från början kanske.

F:ö så har jag haft 3 hojar, den första låg på 1100 kubik/ 50hk (custom). den andra var en 800kubik på 110hk(sporttouring), och den nuvarande är på 1300kubik men 75hk. Så det är inte kubiken som är så avgörande idag om man inte kör en custom, för dessa motorer är inte byggda för att lämna effekt, så om det ska bli någolunda körbar med skjuts så behöver man tyvärr en hel del kubik för att det ska fungera att färdas på motvägsfart med eventuella omkörningar, på en sportigare hoj med en rad 4 så räcker 600 kubik väldigt långt, upp mot 120hk är väl inte jätteovanligt och lätt hoj förflyttar sig väldigt fort..

Så att stirra sig blind på kubiken ska man nog låta bli idag och det är upp till var och en att välja den typ av hoj som passar dom bäst, själv vill jag ha en allround hoj så jag får väl se om jag inte byter till en större on/off road hoj framöver, har tyvärr inte råd med fler än 1 hoj på samma gång :(

Guzzi-Leif
2011-06-30, 20:04
Håller med; mina skojigaste år var på 125'an.
Sedan får man förstås välja båge efter användning. 1 000 mil Europa-semester med full packning och passagerare kräver något annat än 8 mil 70-väg om det ska vara bekvämt...

RobbeS
2011-07-01, 00:21
Det verkar ju som om det oftast är personer med "lite" kubik på sina hojar som ständigt tar upp denna diskussion. Jag har själv inte ens funderat på kubikstorlek utan köpt mc efter mina behov. Då jag ville ha en smidig pendlarhoj som gick hyfsat på grusväg köpte jag en Transalp på 600 cc. Nu då jag ville ha en hoj för längre resor som två kan åka bekvämt på valde jag mellan 800 VFR och 1300 FJR. Det blev en FJR då en kollega hade en sån till salu.
Det finns ju en missuppfattning om att mycket cc är lika med klumpig och otymplig men FJR:en är hur smidig som helst och funkar både till långresor och pendling till jobbet.

Mats Liifv
2011-07-01, 06:46
Det finns ju en missuppfattning om att mycket cc är lika med klumpig och otymplig men FJR:en är hur smidig som helst och funkar både till långresor och pendling till jobbet. Kan säga att även min stora BMW LT funkar alldeles utmärkt även på Österrikiska serpentinvägar med många nittiograderskurvor. Naturligtvis svårt för nybörjaren, men har man kört ett tag går det alldeles utmärkt. Har själv aldrig haft några problem med storleken på någon hoj. I stället uppskattar jag komforten och sittställningen på lite större hojar, vilken håller för många timmar i sadeln. Åkte hela vägen från Hamburg och hem, nittiofem mil med stopp bara för tankningar och mat. Inga som helst problem varken för mig eller passageraren.

Mats Liifv
2011-07-01, 07:40
Det jag har svårt att förstå är dom som brukar köra grushojar med över 100 hk på grusvägar, min dominator har den hiskeliga effekten 43 HK, och jag har lite svårt att förstå hur man behöver 100HK på grusvägar.Anledningen för mig att köra en stor hoj på grusvägar är, som alltid för min del, komforten. Har haft sju stånkor genom åren så jag kan säga att jag vet vad det innebär att köra även en sådan. Som jag upplever det måste man "piska på " sin stånka, medan man med en större motor kan köra på ett helt annat, mer avslappnat sätt. Min uppfattning är även att större tyngre hojar går betydligt mer stadigt om det går undan lite. Dessutom är det mycket trevligare att köra en större hoj på vägen fram och tillbaka till de roliga grussträckorna. Det är anledningarna till att jag hellre kör en större hoj än en stånka på rena grusvägar. Om man sen ska ägna sig åt mer teknisk körning vid sidan av vägen är naturligtvis stånkan överlägsen...

engström67
2011-07-01, 09:14
Det är inte bara du! Nybörjarhoj, tjejhoj, allt bottnar i att i Sverige kör riktiga karlar med minst en liter slagvolym. Nere i Europa verkar det finnas en lite mer vidsynt inställning till hojåka. En anledning kan vara att vi har så tråkiga vägar i Sverige att de mindre hojarna inte kommer till sin rätt, men mest tror jag det beror på förlängarproblematiken. =)

He he RIKTIGA KARLAR KÖR MED MINST 1000CC??Hur kan man säga att i sverige är det så?.Så kan det väl vara för många och det gäller ju oftast customhojar och dom har ju inte mycket effekt heller,finns väl dom med effekt med förstås.JAG vill ha en stor motor bara för att det ska hända något när man vrider på gasen,även med högsta växeln i.Det värsta som finns är ju fordon utan motor.Det gäller både Mc,Bil,Tradare.Men skulle jag mest köra i skogen,då skulle jag välja en så lätt maskin som möjligt.Och det där med FÖRLÄNGARPROBLEMATIKEN har ju inget med detta att göra(fråga min sambo;):))

Mavve65
2011-07-01, 13:05
En kort refelxion om ämnet: Verkar som bekvämlighet är ledordet för hur stor mc-man har och absolut inget fel i detta....men frågan var ju egentligen varför de med mycket kubik ser ner på de med mindre kubik.... :fight:
Jag tror att en förklaring är att det helt enkelt ger mer status att köra stora tunga mc, i förhållande till små....man kan tydligt göra kppling till bilar. Det intressanta är dock att inom bilismen börjar trenden svänga från stora SUV:ar till mindre tekniskt avancerade bilar...när kommer denna trend till mc:världen måntro;)

Mats Liifv
2011-07-01, 14:37
En kort refelxion om ämnet: Verkar som bekvämlighet är ledordet för hur stor mc-man har och absolut inget fel i detta....men frågan var ju egentligen varför de med mycket kubik ser ner på de med mindre kubik.... :fight:
Är det verkligen så? Har aldrig sett ner på någon för deras val av en mindre hoj. Har heller aldrig hört någon annan heller som gjort det. Gissar att ungefär hälften av mina hojar genom åren har varit under 650 cc. Ingen har sagt något om det i negativa ordalag. Har heller aldrig haft något större än 1200 cc, vilket har räckt bra för mina behov. Vore dock kul att en gång få äga en Triumph Rocket...;)

Mavve65
2011-07-01, 16:08
Är det verkligen så? Har aldrig sett ner på någon för deras val av en mindre hoj. Har heller aldrig hört någon annan heller som gjort det. Gissar att ungefär hälften av mina hojar genom åren har varit under 650 cc. Ingen har sagt något om det i negativa ordalag. Har heller aldrig haft något större än 1200 cc, vilket har räckt bra för mina behov. Vore dock kul att en gång få äga en Triumph Rocket...;)

Måste medge att det blir mycket svårt att bevisa detta.....kanske finns det någon etnolog, som forskat i ämnet.... återkommer om jag hittar något- annars är jag den förste att erkänna mig överbevisad.:hello:

I sommar blir det provkörning av en släktings Night Train- sen kanske man aldrig mer vill köra något mindre ;)

Mats Liifv
2011-07-01, 20:37
I sommar blir det provkörning av en släktings Night Train- sen kanske man aldrig mer vill köra något mindre ;) Risken är stor kan jag säga. Brukar vara så att man känner sig nöjd och belåten med det man har, så länge man inte testat något annat. Det är väldigt lätt att få smak för större, starkare motorer med rejält vrid från låga varv. Det passar mig och många andra. Har nog aldrig träffat på någon som inte gillat en större motor av samma typ som den dom kör idag. Känner minst fem stycken som bytt upp sig från sina sexhundror inför denna säsong. En bra instegsklass för den med nytt körkort. Efter första säsongen med körkort vill man ofta ha något större. Har själv varit nöjd med de hojar jag haft, tills jag dristat mig till att prova nå´t annat. Säkert har det sex gånger av tio slutat med att jag bytt upp mig.

Mavve, du får gärna testa min Varadero, om lusten skulle falla på. Här (http://www.mcnytt.se/test/honda-xl1000v-varadero-19992002-2133") kan du läsa om den hojen!

Kita
2011-08-03, 22:11
Liten tös övningskör Honda Gold wing.

Måste ha missat detta med "tjejhoj"?!

Intruder
2011-08-04, 16:10
Undra vilket fack ja tillhör?
Från 125cc till 1400cc
Sport/offroad/chopper/custom ordningen lite si o så
Offroad hojen saknas som attans men är en gasglad så funkar det inte med mitt yrke (lastbilschaufför)
Det roliga är att jag har flytta neråt från 1400cc till 800cc

Figurehead
2011-08-05, 12:35
Jag har inte läst in något annat i ordet "nybörjarhoj" annat än att det är en bra cykel att börja med. Inte för tung, lagom stark och lättmanuvrerad alltså. Det finns väl ingen mening i ordet som säger att man måste byta upp sig?
Ursäkta om nån tar åt sig, men det hela kan jäföras lite med alla personer med låg självkänsla som klagar över hur snygga alla andra är.
Är man nöjd med sin hoj är det ju inget mer med det. En del vill bara ha det som funkar, andra vill ha värre, större och starkare hela tiden. So what?
Är det nån som faktiskt fått nån syrlig kommentar av någon med större kubik?

Duke
2012-03-27, 15:16
Ju större kubik desto mindre ...