handdator

Visa fullständig version : Tältlarm



Bighoj
2011-06-29, 21:37
När vi var i Prag 2009 fick vi påhälsning i vårt tält på natten då vi sov.När vi kollade igenom sakerna visade sig att kameran var borta med alla bilder,både från semestern samt bilder hemifrån.Har försökt hitta ett enkelt effektivt larm som skrämmer iväg ovälkomna besökare och nu kanske jag hittat vad jag söker.
Har idag införskaffat ett rörelselarm inkl fjärrkontroll som låter så in i h-vete.Köpte detta på Jula till priset utav 199 sek.Hade tänkt testa larmet imorgon på plats i förgården.Ända problemet jag ser är om det löser ut ifall tältduken rör sig i vinden.
Här finns kanske någon på forumet som har någon annan idealisk ide om hur man kan larma sitt tält.Jag borde inte vara den ende som fått besök i sitt tält av tjuvar.

freddemannen
2011-06-29, 21:41
Kolla runt lite på olika campingforum där borde vara någon som har pejl på det :)

Freda
2011-06-29, 23:25
Måste ju funka med snubbeltråd av fiskelina? Och om man nu inte vill använda en handgranat :D så ett sånt där "överfallslarm" med sprint från Clas Ohlson

Jan-Olov
2011-06-30, 06:26
När jag sover i tält så förvarar jag alltid kamera plånbok mobil och nycklar i sovsäcken. förhoppningsvis märker jag om någon försöker knycka något. Jag har funderat lite på det med MCkläderna när jag lämnar tältet, så har jag för avsikt att hänga ihop allt med en wire och låsa allt i en hög, det måste uppmärksammas om någon konkar iväg med en stort bylte.
Larm varför inte köpa ett sådant överfallslarm med en sprint som dras ut, det bör gå att arrangera så att det utlöser när prylar flyttas, sitter larmet i det som är stöldbegärligt så får tjuven springa i väg med ett tjutande larm i handen.

Bighoj
2011-06-30, 07:46
Visste inte ens att där fanns larm med sprint.Teknikmagasinet hade sprintlarm som fått bra i test.Iden att larma sina kläder var skitbra.Ni ska ha tack för tipsen,nu blir det till att inhandla.
Handgranattipset var bra men kanske i brutalaste slaget.

spock
2011-06-30, 12:23
köpte rörelsekänsligt/vibrations larm på ebay. 10kr! plus frakt. Köpte 2 st för 80 kr inkl. frakt.Låter som bara den 130 Db. Monterat det på min scooter. Man fick tom 9V batteri samt en dosa. Klockrent. Kan ju hänga en sådan i blixtlåset på tältet

Jan-Olov
2011-06-30, 17:04
En sådan här ungefär menar jag.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161968219

Bighoj
2011-06-30, 19:04
Perfekt ide.Jag prova mitt rörelselarm ikväll i tältet och larmet utlöste inte när man slog och rörde tältduken men när man försökte smyga in tyst utan att väcka dom i tältet gick larmet igång.Man hoppa själv till fast att man viste att där var larmat.Ska kombinera detta med sprint larm också så har man i alla fall försvårat för tjuvarna lite.
Vi som åker hoj och tältar har ju grejer i förtältet så som stövlar och kanske mc väskor m.m så det skadar inte att vara lite försiktig.

Gurrag
2011-06-30, 22:50
Har du sidovagn är en sådan här alldeles skitbra att ha nära för att skrämma tjuven.

http://www.sharenator.com/doberman/

Bighoj
2011-07-01, 07:44
Jag skulle nog hållt mig undan som tjuv om dom hade en sådan vaktis.När vi fick inbrott i vårt tält i Prag låg där en stor hund utanför grannens tält,och den skällde rejält då någon okänd närmade sig.Eftersom hunden var tyst (vi hade garanterat hört den) tyder det på att det var någon som hunden kände igen som stal från vårt tält.