handdator

Visa fullständig version : Hur snoppar du av? (teleförsäljare)



Nina
2011-06-28, 20:33
Vet inte var telefonförsäljarna hittas men jag undrar ibland om dessa telefonförsäljare kommer från en annan planet? Ta bara kvällens exempel:

– Ja hej, mitt namn är XXXX bla bla bla.
…kundundersökning för gamla kunder…
…3 nr av tidningen för 129 kr, du får jackan på köpet…
…vi har sålt si och så många bara idag!

Bla bla bla…

(Det hela gick ut på att denna ”kundundersökning” egentligen är en tillsvidareprenumeration som givetvis kostar pengar.)

– Nej tack, jag är inte intresserad, svarade jag.
– Eeh… Jag förstår inte vad du menar? menade hon.
– Vilken svenska begriper du inte? Nej eller Nej? frågade jag då.

Ett annat bättre sätt att snoppa av telefonsäljare är:

De berättar som bekant gärna länge och intensivt om produkterna de försöker pracka på en. Låt dem hållas och ställ gärna en och annan fråga om produkterna så fortsätter de ett tag till. Du kan säkert hämta fika under tiden. Snart kommer så den bekanta frågan du väntat på: vad du tycker och ska du inte slå till, bla bla bla.
Då svarar man så här:

– Jag har inga pengar.

HUR ska de motargumentera detta?? Det går inte. De kan inte sälja produkter om det inte finns pengar! ;-)

De mest irriterande är de som inte förstår vad man menar när man klart och tydligt säger nej. Jag brukar då komma med en motfråga som ”Vilken svenska är det du inte förstår? Nej eller Nej?”. Finns inget svar att ge tillbaka för dom så de lägger oftast bara på. Tycker man ska respektera ett nej, eller hur?

Hur snoppar ni av telefonsäljare?

C Upp
2011-06-28, 20:49
Jag lägger bara på. Nån gång ringde de tillbaka o sa att "det bröts"... Då frågade jag bara "lät det såhär?" och la på igen. Funkar.

Nina
2011-06-28, 20:53
Jag lägger bara på. Nån gång ringde de tillbaka o sa att "det bröts"... Då frågade jag bara "lät det såhär?" och la på igen. Funkar.

HAHAHA! Den är bra! :D

V Saarela
2011-06-28, 20:53
Jag har aldrig hjärta till att snoppa av en telefonsäljare, därför brukar jag ge telefonen till min fru samtidigt som jag säger till henne att det är nån som söker dig :)

En bekant berättade att:
Han brukar säga stressat till telefonsäljaren
-"duh.....jag är lite upptagen just nu, men om jag får ditt telefonnummer så ringer jag upp dig om en liten stund"
-"ehh......det går ju inte, jag kan inte lämna ut mitt telnummer" svarar då säljaren givetvis(dom ringer ju från dolda nummer)

Brukar då sluta med att -"nehe, jag får inte ringa dig, men DU kan fan i mig ringa och störa MIG när det behagar dig!"

Linnex
2011-06-28, 21:00
Har inte haft problem med dem sedan jag gick med i NIX.

Gawriel
2011-06-28, 21:08
NIX ftw!
men har hört att de har börjat ringa till mobilen, tack o lov så har jag inte blivit uppringt ännu på den

simen
2011-06-28, 21:17
Jag har aldrig hjärta till att snoppa av en telefonsäljare, därför brukar jag ge telefonen till min fru samtidigt som jag säger till henne att det är nån som söker dig :)

En bekant berättade att:
Han brukar säga stressat till telefonsäljaren
-"duh.....jag är lite upptagen just nu, men om jag får ditt telefonnummer så ringer jag upp dig om en liten stund"
-"ehh......det går ju inte, jag kan inte lämna ut mitt telnummer" svarar då säljaren givetvis(dom ringer ju från dolda nummer)

Brukar då sluta med att -"nehe, jag får inte ringa dig, men DU kan fan i mig ringa och störa MIG när det behagar dig!"

Tackar:rock: et bra tips:cool:
______________________
Simen:)

Mats Liifv
2011-06-28, 21:23
Själv svarar jag inte på dolda nummer eller sådana jag inte känner igen. Orkar inte hålla på och argumentera med idioterna i andra änden längre!

Seth
2011-06-28, 21:52
inte jag men far min när Front försäljare ringde upp honom.
- Nej jag vill inte ha några kalsonger för käringa sliter alltid av dem :P

Jonas76
2011-06-28, 22:50
Personligen försöker jag vara trevlig och vänligen men bestämt tacka nej och det har funkat bra hittils. Jag menar, hur trevligt tycker DU att det är att bli otrevligt bemött vare sig det är i telefonen eller mellan fyra ögon?!

Det är trots allt människor och kanske oftast studenter!

Mina tankar iallafall...

V Saarela
2011-06-29, 05:12
Personligen försöker jag vara trevlig och vänligen men bestämt tacka nej och det har funkat bra hittils. Jag menar, hur trevligt tycker DU att det är att bli otrevligt bemött vare sig det är i telefonen eller mellan fyra ögon?!

Det är trots allt människor och kanske oftast studenter!

Mina tankar iallafall...

Ja precis, vi ska nog försöka vara snälla mot våra telefonsäljare. De är ju trots allt medmänniskor som bara försöker göra sitt jobb. I vissa fall är det deras hela levebröd.

Nina
2011-06-29, 05:47
Har inte haft problem med dem sedan jag gick med i NIX.


NIX ftw!
men har hört att de har börjat ringa till mobilen, tack o lov så har jag inte blivit uppringt ännu på den
Problemet med NIX är att säljare får ringa ändå, har du varit prenumerant för t ex nån mc-tidning och slutat, så får säljföretaget ringa dig för du är gammal kund.

Personligen försöker jag vara trevlig och vänligen men bestämt tacka nej och det har funkat bra hittils. Jag menar, hur trevligt tycker DU att det är att bli otrevligt bemött vare sig det är i telefonen eller mellan fyra ögon?!

Det är trots allt människor och kanske oftast studenter!

Mina tankar iallafall...

Jo, men när man suttit och sagt vänligt men bestämt nej tack och jag är inte intresserad flertalet gånger så kroknar man. Lyssnar de inte på ett nej så får de räkna med att bli utskällda eller få otrevligheter i luren.

Oftast sitter de och försöker få en på andra tankar genom att ställa så pass korkade frågor som ”Jag förstår inte vad du menar?”, ”Hur menar du nu?”, ”Vad är det som gör att du agerar så här?” etc. En hel del korkade frågor för att man ska krokna och säga ”Släng hit skiten då!!”…?

Jag tycker det tillhör god affärsmannased att respektera ett nej, är man inte intresserad så ska de inte försöka få en på andra tankar. Har man sagt nej en gång tycker jag att då gäller det och man bör tacka för sin tid. Inte sitta och bli otrevlig och ställa en massa korkade frågor. När de sen inser att de inte kommer nån vart i alla fall så blir de i sin tur otrevliga och tackar inte för att de upptog ens tid. DÄRFÖR är jag otrevlig för de har gått nån förbannad jävla kurs i att vara ihärdiga och inte lyssna på ett NEJ. Om de sen är studenter skiter jag i, de får lära sig att vara hövliga.

Linnex
2011-06-29, 06:14
Problemet med NIX är att säljare får ringa ändå, har du varit prenumerant för t ex nån mc-tidning och slutat, så får säljföretaget ringa dig för du är gammal kund.


Telia och Viasat ringer någon gång per år. E-on när avtal är på väg ut. Annars är det lugnt för mig.

Jan-Olov
2011-06-29, 06:19
Jag svarar oftast bara att, jag är inte intresserad, hej då nu lägger jag på, och så gör jag det.

nippe
2011-06-29, 07:09
jag har inte så stora problem med att dom ringer och när det gör det så är det oftast elabonnemang, internettjänster eller mobiltjänster.

på elabonemang brukar jag säga: kan ni få det billigare än gratis för jag betalar inte el...
på dom andra två så brukar jag ge dom en chans att övertala dom och sen så spelar jag ut dom med några bra argument till att inte göra som dom säger så att dom blir förvirrade och sen ställer man några frågor som dom inte kan svara på och så är det klart. det fick tex en teliasäljare (tror jag det var) att lägga på i mitt öra.. :)

Olle Å
2011-06-29, 07:45
Jag har ju en enskild firma och blir då uppringd ganska ofta. Den typ av försäljare jag blir sur på är den som försöker vara kompis och snacka om väder och vind osv.
Bäst är de som säger vad det är frågan om på en gång.
Då kan man ju direkt avböja ett erbjudande och säga att man inte är intresserad.

spock
2011-06-29, 11:41
Avbryter dem direkt innan de pratat till punkt med en suck och ett nej tack. Ber dem sedan radera mitt nummer från deras listor. Annars kan man göra som bror gjorde när han skulle få hemskickat kallingar en gång i månaden. " jag har aldrig kalsonger på mig"

hasse1
2011-06-29, 12:03
Jag har ju en enskild firma och blir då uppringd ganska ofta. Den typ av försäljare jag blir sur på är den som försöker vara kompis och snacka om väder och vind osv.
Bäst är de som säger vad det är frågan om på en gång.
Då kan man ju direkt avböja ett erbjudande och säga att man inte är intresserad.

Du kan annars göra som jag brukar göra, be dom om faktureringadress så att jag kan fakturera tiden dom upptar. Brukar bli ganska korta samtal. :)

classe8
2011-06-29, 13:10
Vanligast säger jag bara nej jag är inte intresserad o lägger på. Har även provat lite andra olika metoder beroende på hur mycket tid jag har.
Det senaste är alla dom som ringer flera nummer samtidigt och sen lägger på när man sprungit upp o svarat, känner jag igen ett sånt nummer brukar jag svara hej hej lite glatt så man får igång dom sen lägger jag ifrån mig luren när man sedan hör dom ropa Hallå! Hallå! i andra änden så tar jag luren o frågar om det är tråkigt när ingen svarar sedan lägger jag på.
En säljare ringde mig på mobilen när jag var ute o körde, han ville placera mina pp-fonder. Tyvärr säger jag dom placerar jag själv så jag är absolut inte intresserad dessutom sitter jag och kör och måste avsluta nu. Men han var inte den som gav sig så efter tre seriösa försök att få han att förstå vände jag helt om och började låta lite intresserad. Säljaren spinner igång jag lägger ifrån mig mobilen men tar upp den ibland och säger typ "jasså va bra", "Jag förstod inte riktig, fökrlara igen", "lite dålig täckning här vill du repetera", "okej". Efter 10-15 min minuter kommer jag fram till min destination och meddelar säljaren att nu är jag framme och måste lägga på:aetsch:. Säljaren säger -"var du inte intresserad" varpå jag förklarar att det sa jag till dig minst tre gånger precis när du ringde. jag hör sedan en något irriterad säljare prata något om att detta var hans jobb och jag var ju jätte taskig mm medans jag la på luren.:mad:

Jag respektar att säljare ringer bara dom lyssnar när man säger Nej Tack!. Kan heller inte förstå hur dom tror man är på humör att köpa något när dom ringt 2-3 gånger innan utan vara kvar när man svarat

Nina
2011-06-29, 13:38
Jag respektar att säljare ringer bara dom lyssnar när man säger Nej Tack!

Helt min linje också. Tar de ett nej tack från början så blir man inte irriterad. :deal:

Mc-Bosse
2011-06-30, 14:11
När den i andra änden tar ett andetag brukar jag fråga: Vill du ha pengar? Det blir tyst några sekunder och jag säger då: Hejdå! och lägger på luren.

Förresten:

Ett rakhyvelsföretag ringde och ville jag skulle abonnera på hyvlar. Denna person gick på direkt utan att andas i flera minuter verkade det som. Ett "Jaha" sa jag och han fortsatte i ett jädra tempo. Efter några minuter var han klar och frågade om jag var intresserad. Jag är 47 år gammal och har rätt kraftig skäggväxt men en manuell hyvel har jag aldrig använt. Säljer du rakapparater?

Nä sa han och då önskar jag dig en trevlig kväll och sen la han på luren.

Cubalibre
2011-07-01, 00:42
Svarar inte, eller lyfter luren och lägger på med en gång.

Gurrag
2011-07-01, 01:33
De gånger som telefonförsäljare krånglar sig förbi nix så brukar jag se det som acceptabelt att driva lite med dom. Brukar försöka hitta påståenden eller frågor där deras säljmanus tar slut.

Denna kör jag till exempel för kalsongbolag.

- Hejsan. Jag ringer från kalsongbolaget och vill erbjuda dig ett par kalsonger gratis. Du betalar bara portot.
- Nej tack, Jag kör kommando.
- Men någon gång måste du använda?
- Nej
- tänka tänka tänka tänka Jaha men då får jag tacka för mig.

Bighoj
2011-07-01, 08:14
För ett tag sedan ringde ett resebolag och då blev jag överlycklig och frågade vilken resa jag hade vunnit,men då sa hon att jag jag inte hade vunnit någon resa och då sa jag att-Då är jag inte intresserad och la sedan på luren.
Jag blir också så trött på alla dom som stoppar en på varuhus för att tracka på en något telefonabonnemang typ telenor.En gång stod jag jag och diskuterade drygt tjugo minuter med en sådan försäljare för att till sist förklara att jag redan från första stund var helt ointresserad.Han undrade varför jag inte sa detta med en gång och då sa jag-Eftersom jag ändå inte har något speciellt för mig när tanten är inne och handlar kan jag lika gärna skona andra från dina påhopp.Han blev inte jätteglad.

Kret
2011-07-01, 09:11
Eftersom vi anmält oss till nix-registret är det inte många försäljare som ringer hem, men de som ringer brukar det inte vara några problem att trevligt tacka nej direkt. Enda problemet har varit med vattenfall som ringde 3 ggr per dag i en vecka trots att man sagt ifrån. Och varje gång skulle dom ta bort oss ur listorna.
De flesta försäljarsamtal är annars på jobbtelefonen, och då helst under semestertid eller precis innan man ska gå hem för dagen. Och dom kan vara extremt jobbiga.
Ett exempel är en toner-försäljare som ringde när jag körde på en gotlandsfärja. Eftersom jag inte hade tid att prata sa jag ifrån direkt och la på. Följden blev att samma försäljare fortsatte ringa och tjata om offentlig upphandling för att vi skulle köpa deras toner. Mitt svar blev att jag inte behöver ta med deras toner i någon upphandling eftersom deras kartonger inte är estetiskt tilltalande (fula helt enkelt). Som väntat blev han förbannad och hotade att ringa min chef ifall jag inte köpte något.
Jag gav han numret och ville ha numret till någon ansvarig på företaget och namn på försäljaren.
Han svor och slängde på luren.
Veckan efter ringde samma person, men nu krängde toner för nytt företag (dom byter namn ofta).
Det enda jag hörde i luren när jag presenterat mig var:
"Fan, inte du igen." ...klick

Nina
2011-07-01, 10:45
Ja de där nasarna i köpcentrum… Suck. Vill jag ha nytt abonnemang så fixar jag det själv, finns butiker att gå till.
Brukar annars gå en vid cirkel runt dem för att slippa dem för de ställer korkade frågor som vem man ringer med, svarar då att det inte går att ringa med ”vem” utan med telefoner. En annan frågade mig vad jag ringer med, ”med telefon så klart” svarade jag. Ibland kan vissa fråga hur jag ringer. Orka stå och förklara hur man ringer (Jo, ta upp telefon, ta fram nummerbordet genom att göra si och så… Sen trycker du på siffrorna… bla bla bla). Jag förutsätter att de minsann vet hur man ringer så jag brukar vifta bort dem bara.

Kita
2011-07-24, 23:58
Jag har en tendens till att säga dumma/roliga saker när hemtelefonen plingar
som t.ex svara jag en gång; skit på dej (från göta kanal filmer. anm.) försäljaren börja skratta så mycket att hon inte kunde prata och lade på.

En annan "klassiker" är: Damtoaletter segervångstorg i malmö. De brukar förvirra dem :P
Och jag får ett roligt skratt :P

oban
2011-07-25, 00:55
har ju eget företag så när jag frågar om de vet vad Nix-registeret är får jag ofta svaret att "Vi får faktiskt ringa till företag"
Brukar då svara att du ringer faktiskt till ett privat abonnemang just nu, och sen lägga på.

Fast läste en skoj om en företagare, han blev uppringd och de frågade om de fick störa han en stund. Javisst, sa han och försäljaren började dra sin ramsa. Då avbröt företagaren honom och sa: "Vänta lite, vad är er faktureringsadress??", blev lite fundersamt då från uppringaren om varför han ville ha den. Då kom svaret: "Du ringer mig i egenskap av företagare och jag jobbar som konsult så då måste jag ju veta vem det är som ska betala min tid. Så får jag bara er faktureringsadress så lyssnar jag på dig hur länge som helst"
(Försäljaren la då på) :D:D

Råkade också ut för en kille som för en massa år sen hade ett erbjudande till mig där jag skulle tjäna en massa pengar, frågade honom då vem som förlorar. Han förstod inte vad jag menade. Fick då tala om för honom att om jag ska tjäna pengar, han ska ha lön och hans företag också vill ha en del av kakan också då måste ju nån annan betala för det hela, för de trycker väl inte sina egna sedlar. Lovade honom att den dan han kunde tala om vem som förlorade på att jag tjänade pengar skulle jag lyssna på honom, han ringde aldrig tillbaka :o

RobbeS
2011-07-25, 14:40
Jag gör det inte så omständigt för mig utan säger, nej tack inte intresserad. Fortsätter dom prata lägger jag på. Ringer dom upp igen ber jag dom flyga och fara och kollar vilket call center dom ringer ifrån och ringer upp deras chef och berättar att hans underlydanden ägnar sig åt telefonterror. Det har hittills slutat med att Chefen plockat bort mitt nummer från deras databas och jag sluppit mer samtal från dom....
En gång har jag accepterat ett erbjudande på ett kabel tv abonnemang efterom det i tid och pris passade mig just då. Efter det blev jag formligen nerringd av telefonförsäljare varför jag lärde mig att aldrig köpa en vara eller tjänst från en telefonförsäljare mer. Förmodligen loggar dom kunder som köpvilliga eller mindre köpvilliga och ringer dom som brukar köpa.

swedan
2011-07-26, 12:56
Om de vill att man t ex ska byta till ett billigare el-bolag kan man säga att "Jag har råd att använda bolaget xxxx" så brukar argumenten ta slut...

Intruder
2011-07-26, 21:34
Äh sälj något till dom istället

Ove
2011-08-02, 20:25
:mad: Front!!! Jag säger bara Front! Precis nyss ringde en sån där j-a telefonnasare och tyckte jag skulle "få" en sändning "gratis".

>jag ringer från Front...

> Nej tack vill inte ha några kalsonger!

> Men dom är gratis.....

> Men det kostar frakten!

>Frakt får man alltid betala. Vi har en ny collektion.

> Du hörde väl att jag inte är intresserad hej då!!

Snabbt avklarat men fan va jag blev irriterad på folk som inte förstår ett NEJ! :mad:

simen
2011-08-02, 21:12
:)Dom som skal prova sälja not kan inte ordet NEI:p jag brukar at si kan du venta lite mens jag setter på potatis til kokning:D når jag da kommer tilbaks så er det stille i luren:cool:

Duke
2012-03-25, 13:30
Hemligt nummer samt "nixad", då andra haft numret innan mig, så jag slipper telefonförsäljare.

Pfaff
2012-03-25, 22:01
Använder alltid Den Enklaste Lösningen.
- Nej.
... och lägger på luren...

http://wildguzzi.com/forum/Smileys/default/thumb.gif