handdator

Visa fullständig version : Motorkrångel Yamaha XV1000



selmerplayer
2011-06-16, 22:08
Hej!
Har en Yamaha Midnight Special XV1000 1984 som inte går så bra. Motorn är svårstartad och tänstiften blir svarta efter körning. Har använt CRC förgasarrengörning blev inte mätkbart nåt bättre. Idag har jag bytt till nya tändhattar och stift. Gär något bättre men men det nyser från främfe förgasaren när jag släpper gasen. Skjuter också ibland. Nån som har några tips?

Freda
2011-06-17, 01:24
Den får förmodligen alldeles för mycket soppa ...
Troligen behöver du även synka förgasarna.
Det är väl trottelförgasare med nålar på den? Munstycken och nålar är väl kanske slitna då?
Hur långt har den gått?

selmerplayer
2011-06-17, 19:16
Den har gått snart 10 0000 mil. Har bytt till Raaskpipor för några år sen, efter det gick den mycket bättre . Förra sommarn synkade jag förgasarna.

selmerplayer
2011-06-17, 19:20
Oj det blev för många mil! 10 000 ska det förståss vara! Ja trottelförgasare är det.

Freda
2011-06-17, 23:50
Jag är inte bekant just med din hoj men misstänker skarpt att förgasarna bör gås igenom framförallt nålarna på trottlarna och munstycken som nålarna löper i.
Om stiften är svarta tyder det på antingen för mycket bränsle eller ev felaktig tändning

Borken
2011-06-18, 09:34
Tjuvluft är ju ett annat alternativ förknippat med nysningar, testa med startgas.

Freda
2011-06-18, 09:46
Tjuvluft är ju ett annat alternativ förknippat med nysningar, testa med startgas.

Men knappast med svarta stift va?
Snarare att oförbränd soppa hamnar i avgassystemet och antänds där.

Borken
2011-06-18, 10:41
Fast det nös ju i förgasaren?? Paradoxalt med de svarta stiften, jag vet.
Kan ju vara att något register är igensatt vilket ger ett större flöde i fullfartssystemet men en mager blandning på tomgång lågfart.
Fast det är ju enkelt att lyssna efter tjuvluft först :P

Freda
2011-06-18, 14:45
Jo sant Borken han skrev förgasar nysning.... fast tändningen kan ju stå på tok med, men troligast är väl att om stiften är svarta så är det nog glödande sot som antänder bränslet så det smäller i förgasaren?

selmerplayer
2011-06-24, 11:08
Jag kollade med startgas som jag sprutade på insugningsgummit. Motorn gick upp i varv så gummit är trasigt. Har beställt nya från Touringbutiken. Hoppas det lösen problemet.

akems
2011-06-24, 12:38
Är väl ganska nära släkt med virago 1100 och den hade jag liknande problem med,löste dom med kn-filter och tog bort så mycket det gick på luftburken för att öka genomströmningen på insugningssidan.Prova med att köra utan luftfilter och burk och se om det gör någon skillnad.

selmerplayer
2011-07-03, 12:39
Nu har jag fått insugningsgummin. Började meka i fredags, fruktansvärt trångt och besvärligt. Satte på gummit på främre cylindern först och försökte kränga på det på förgasaren, funkade inte . Tog bort från cylindern igen och krängde på gummit på förgasaren med hjälp av lite fett. Sen var det omöjligt av få på gummit på cylindern så av med det igen! Puh.. Man måste alltså montera det på cylindern först! För att få på gummit lossade jag gummit till bakre cylindern. Gjorde då misstaget att lossa den inre skruven helt och den visade sig vara stört omöjlig att få tillbaka! När jag försökte med det tappade jag den in i cylindern! Hoppas nu att jag kan få ut den med ett magnetverktyg annars måste jag ta bort toppen. Har aldrig gjort nåt sånt förut. Forts. följer....

selmerplayer
2011-07-07, 09:36
Åkte till Biltema och köpte ett magnetverktyg och fick upp skruven ur cylindern! Nu har jag fått ihop allt och hojen går bättre än på mycket länge! Gött.

Intruder
2011-07-07, 15:37
Gött o tack för du/ni skriver svaren oxså om någon annan får samma problem

pentti01
2011-07-07, 16:30
Nu har jag fått ihop allt och hojen går bättre än på mycket länge! Gött.
Se där; bara man inte ger opp :)
Grattis o lycka till med härliga Mc-turer :hello: !!