handdator

Visa fullständig version : Registreringsstatistik Maj 2011



pewa
2011-06-15, 02:16
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2008/mcsales.jpg

Lite registreringsstatistik för 2011 (t.o.m. Maj)
McRF presenterade nyligen lite färsk statistik vad gäller registrering av motorcyklar
fram till och med maj 2011.

Resultatet för varje kategori:
Motorcyklar (två och tre hjul): -7,5%
Quadricycles: +16%
Mopeder: -16,6%
ATV's: +14,7%

"Registreringsstatistiken ger en blandad bild. Totalt minskar nyregistreringen för
motorcyklar och mopeder. Quadricycles, motorcykel-registrerade fyrhjulingar och
ATV, det fyrhjuliga arbetsredskapet, ökar.

En viss förskjutning inom kategorierna av de nya motorcyklarna kan skönjas.
Offroadmotorcyklar är populära och ökar sin andel jämfört med tidigare år.
En förklaring kan vara att denna typ av motorcyklar är oömma, lättkörda, bra att
pendla med, men även åka på söndagsutflykt med. Bra på mycket helt enkelt."

Mer detaljerad information finns här (http://www.mcrf.se/documents/MCRF-1105-Hemsidan-ej-quads.xls)

Guzzi-Leif
2011-06-15, 22:30
En boom kan inte hålla i sig hur länge som helst och det finns så många fina begagnade cyklar att köpa också. Kul att det köps mycket multi- och offroad. Lite förnuftigt sådär...

Molgan
2011-06-15, 22:36
Finns det någon statistik på nytagna körkort? Tror det finns ett samband mellan det och antalet nyregistrerade hojar. Ett led i att minska MC-DÖDEN (citat: Aftonbladet) är ju att göra det så dyrt och krångligt att ta MC-kort att ingen ens ids tänka tanken.

Edit: Hittade det här (http://www.trafikverket.se/Pressrum/faktamaterial/Statistik/Forarprovsstatistik/Historik/). Som jag trodde så hade antalet prov minskat med mer än hälften sen -04. Hejdå hojåkarsverige.

Guzzi-Leif
2011-06-16, 00:26
De som åkt mc för att det varit poppis kommer att lämna men sedan finns det alltid en kärna av riktiga freaks som blir kvar. Det vi sett de senaste åren är en mc-boom som liknar 80-talets (även om den hållit i sig mycket längre och berört många fler) och den tar förstås slut någon gång.
Håller med dig Molgan; det är bekymmersamt med nyrekryteringen!

Linnex
2011-06-16, 07:59
Finns det någon statistik på nytagna körkort? Tror det finns ett samband mellan det och antalet nyregistrerade hojar. Ett led i att minska MC-DÖDEN (citat: Aftonbladet) är ju att göra det så dyrt och krångligt att ta MC-kort att ingen ens ids tänka tanken.

Edit: Hittade det här (http://www.trafikverket.se/Pressrum/faktamaterial/Statistik/Forarprovsstatistik/Historik/). Som jag trodde så hade antalet prov minskat med mer än hälften sen -04. Hejdå hojåkarsverige.

Säkert samma när det gäller moppe. Det kostar ca 4000 kr idag att ta kort för EU-moppe.
Jag frågade min 16-årige grabb som var i första året med de nya reglerna om det är färre 15-åringar som kör moppe mot tidigare. Och enligt honom är det så.
Det är verkligen synd om moppe framöver skall bli en klassfråga:(

DaddyCool
2011-06-16, 08:06
Säkert samma när det gäller moppe. Det kostar ca 4000 kr idag att ta kort för EU-moppe.
Jag frågade min 16-årige grabb som var i första året med de nya reglerna om det är färre 15-åringar som kör moppe mot tidigare. Och enligt honom är det så.
Det är verkligen synd om moppe framöver skall bli en klassfråga:(

Det är det redan, tyvärr!
Många anser inte att det är relevant att betala först ca 6000 (i sthlm) för ett AM-kort och sedan några år senare lägga ut ex antal lappar till på B eller A-kort.
Här där jag bor kör de flesta utan kort.....nästan inga poliser som orkar sig ut hit!

Mavve65
2011-06-16, 08:26
Triumph ökar ordentligt. Kan det vara nya Tiger 800? Ligger ju i rätt i tiden, och är grymt snygg för sin klass! :D

Räntorna är nog en bov i dramat. När den ständigt går upp på i stort sett alla lån, kanske en ny mc för många får vänta till bättre tider. :confused: Ingves = räntehöken på Riksbanken i Riksbanken är den riktiga boven;).

Samtidigt står det i tidningen att mc-handlarna vill ha in fler beg. mc, så om man nu funderar på en ny kanske man kan få en bra deal?

OBS.till redaktören: När man stänger filen så frågar datorn om man vill spara ändringarna-är den skrivskyddad?

erkagn
2011-06-16, 09:52
Konstigt Buell ökat så mycket. Jag trodde det mc-märket är nerlagt. Eller de kanske rear ut "gamla" nya cyklar?

GeländeSport
2011-06-16, 10:41
Konstigt Buell ökat så mycket. Jag trodde det mc-märket är nerlagt. Eller de kanske rear ut "gamla" nya cyklar?

Kan ju vara så och går man från att sälja 5 till 8 motorcyklar så blir ju förändringen större procentmässigt än antalsmässigt. Vad var det nu han sa Mark Twain? "Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannand lögn och statistik";)

erkagn
2011-06-16, 11:45
Nu såg jag de ökat till 8 från 5. Så de är ju inget stort märke. :-)