handdator

Visa fullständig version : Nimbus,den danska hojen



Bighoj
2011-06-11, 22:49
Såg en Nimbus häromdagen och var bara tvungen att kolla lite närmare på denna danska mc historia.Modellen var från 1937,en rak 4 cylindrig motor och kardandrivning.Ramen var av plattjärn,har aldrig sett något liknande men blev nästan kär i motorcykeln direkt.Kollade lite på nätet men där fanns bara ett par st med sidovagn.Är det någon som vet mer om denna skapelse eller rent av äger en själv skulle det varit intressant att få reda på lite mer om denna mc.
Fattar inte att den helt gått mig förbi,men den blev kanske ingen större hit kvalitetsmässigt.

Guzzi-Leif
2011-06-11, 23:37
Den producerades ända fram till 1960-talet. Med plattjärn, nitar och allt...
För övrigt av samma koncern som gör Nilfisk dammsugare.
Det finns folk som håller dessa rara bågar för det bästa o mest tillförlitliga som finns och åker jorden runt med dem.

Nina
2011-06-12, 06:28
Svärfar hade ett par stycken, den ena i superfint skick och gick väldigt bra. Imponerande med de utanpåliggande ventilerna, om du såg dem. Delar är inte svåra att hitta, finns i Danmark. Den ena av dem var militär som renoverades upp och den andra körde han med, en röd -37:a. Vill minnas de är toklätta att köra med, de har broms och växelpinne på ”rätt” sida. Jag skulle få låna den röda nån gång men han gick tyvärr bort och allt danskt gick tillbaks till Danmark till en samlare.
De är inte så fasligt dyra att köpa heller, delar finns, enkla att meka med och funkar ganska bra.

RobbeS
2011-06-12, 08:24
Såg en Nimbus häromdagen och var bara tvungen att kolla lite närmare på denna danska mc historia.Modellen var från 1937,en rak 4 cylindrig motor och kardandrivning.Ramen var av plattjärn,har aldrig sett något liknande men blev nästan kär i motorcykeln direkt.Kollade lite på nätet men där fanns bara ett par st med sidovagn.Är det någon som vet mer om denna skapelse eller rent av äger en själv skulle det varit intressant att få reda på lite mer om denna mc.
Fattar inte att den helt gått mig förbi,men den blev kanske ingen större hit kvalitetsmässigt.

Se där, redan 1937 hade danskarna kardan på sina hojar. Det har engelsmännen inte lyckats med än idag.... ;)

Bighoj
2011-06-12, 08:46
Svärfar hade ett par stycken, den ena i superfint skick och gick väldigt bra. Imponerande med de utanpåliggande ventilerna, om du såg dem. Delar är inte svåra att hitta, finns i Danmark. Den ena av dem var militär som renoverades upp och den andra körde han med, en röd -37:a. Vill minnas de är toklätta att köra med, de har broms och växelpinne på ”rätt” sida. Jag skulle få låna den röda nån gång men han gick tyvärr bort och allt danskt gick tillbaks till Danmark till en samlare.
De är inte så fasligt dyra att köpa heller, delar finns, enkla att meka med och funkar ganska bra.

Jo,ventilerna såg jag,tala om att ha dom utsatta för väder och allt.Den som farbrorn hade var en röd från 1937.Där fanns t om en liten verktygslåda inbyggd.Gubben sa att han hade olja däri så att han kunde smörja under resans gång när det behövdes.

Mats Liifv
2011-06-12, 13:21
Se där, redan 1937 hade danskarna kardan på sina hojar. Det har engelsmännen inte lyckats med än idag.... ;)Det är väl bara Triumph Rocket som har kardan, om jag minns rätt. Har aldrig fattat varför inte fler modeller görs med denna bekväma lösning...

Tycker att man kan se Nimbusar lite av och till där veteranhojar samlas. Inte minst i Danmark har jag sett en hel del av dom, helt naturligt. Känns som en föregångare till BMW.s modell K100, "den flygande tegelstenen", med sin längsmonterade radfyra.

Bighoj
2011-06-12, 16:01
Det är väl bara Triumph Rocket som har kardan, om jag minns rätt. Har aldrig fattat varför inte fler modeller görs med denna bekväma lösning...

Tycker att man kan se Nimbusar lite av och till där veteranhojar samlas. Inte minst i Danmark har jag sett en hel del av dom, helt naturligt. Känns som en föregångare till BMW.s modell K100, "den flygande tegelstenen", med sin längsmonterade radfyra.

Jag och tanten är ju några riktiga krukor vad gäller gå på veteranträffar så det är nog därför jag missat denna underbart trevliga hoj.Allting man inte upptäckt tidigare blir ju nytt för en:)
Kommer ihåg för många herrans år sedan då jag var hos frisören och läste i en tidning medan jag vänta på min tur och då kom frisören bort till mig och sa att -Det där är en gammal tidning,varpå jag svara-Den är ny för mig,för jag har inte läst den förrut.Han tyckte detta var himla kul svarat,och då kontra jag med att-Sanningen kan vara rolig ibland:D
Man lär så länge man lever.