handdator

Visa fullständig version : Batteribekymmer



Roffetheone
2011-06-10, 20:47
Hej! Jag har en Honda Shadow 600 -96. Märkte häromdagen att batteriet verkade svagt i starten men den gick igång. Idag började MCn gå på bara en cylinder. Sedan dog batteriet helt. Jag förmodar att batteriet är slut och tänkte sticka ut till Biltema och kika. Är det någon som vet om de har passande batterier där? Är det vanligt att motorn bara går på en cylinder strax innan batteriet helt tar slut? Eller kan det vara något annat läskigt fel?

Tacksam för råd och synpunkter!

Roffe

akems
2011-06-10, 21:41
Tycker det låter mer som ett laddningsproblem.Är motorn igång och den laddar som den ska så ska inte strömmen ta slut och motorn stanna av den anledningen.

Guzzi-Leif
2011-06-10, 22:05
MC-batterier lever ett hårt liv och ger ofta upp utan varsel.
Skötta ordentligt, med underhållsladdning under vintern, kan de hålla bra många år men vissa bågar (läs vissa BMW o flera andra) käkar batterier till frukost (=håller bara 2 år).
Kolla Ah, yttermått och polställning innan du åker till Biltema. De har i alla fall en mängd olika modeller.
En del påstår att deras batterier inte är lika bra som de dyraste men vad gör väl det? Det är ju garanti på dem!

Roffetheone
2011-06-10, 22:57
Om det är laddningsproblem, hur kollar man det? Vilka delar behöver bytas och finns de också på biltema? Batteri har de i alla fall och det kostar inte mycket så jag börjar med det!

Tack för svar!

Guzzi-Leif
2011-06-10, 23:21
Om det är laddningsproblem, hur kollar man det? Vilka delar behöver bytas och finns de också på biltema? Batteri har de i alla fall och det kostar inte mycket så jag börjar med det!

Tack för svar!

En första, bra indikation får du om du har ett fräscht o vällladdat batteri, startar motorn åsså mäter Volt DC över batteripolerna. På tomgång bör du ha uppåt 12 volt och från halvvägs till rödstreck cirka 14 Volt.
Räkna inte med att Biltema har elprylar - väldigt mycket sådant är modellspecifikt.

Och du: Glöm inte att nya batterier behöver laddas innan du stoppar in det i din pärla.

Roffetheone
2011-06-11, 08:37
Var får man tag i en sån där mätare? Vad heter en sån? eller kan man åka in till någon verkstad och bara be dem kolla? 12 Volt borde väl batteriet mäta fast jag inte har MCn igång men du mena kanske att det ska öka till 14 Volt när man drar på gasen, att man då ser att det laddar?

akems
2011-06-11, 09:01
Voltmätare har i stort sett vilket större varuhus som helst,annars biltema,jula.Och ja det ska öka när du drar på gasen.Har du kollat över alla kablar så du inte har dålig kontakt någonstans,det kan också ge problem.

Henric_D
2011-06-11, 09:57
Var får man tag i en sån där mätare? Vad heter en sån? eller kan man åka in till någon verkstad och bara be dem kolla? 12 Volt borde väl batteriet mäta fast jag inte har MCn igång men du mena kanske att det ska öka till 14 Volt när man drar på gasen, att man då ser att det laddar?

Biltema har multimetrar. Art.nr på en som funkar; 15133.


Batteriet kan ha 12V även om det är slut, det finns inte tillräckligt med ström (A) i det då. Du bör alltid starta innan du mäter för att se om det laddar, då ska det ligga på närmare 14V.

Lycka till!

Wolfie
2011-06-11, 12:36
Jag skulle tro att det är laddningsregulatorn som är kass. Har samma problem på min hoj.

Som akems skriver så bör den ju inte gå dåligt bara för att batteriet är dåligt när maqn väl har fått igång den

Wolfie
2011-06-11, 12:39
Kan va rätt dyra grejer här i sverige men brukar gå att hitta till hyffsat pris i usa på ebay.
Som den här.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Regulator-Rectifier-HONDA-VT600C-Shadow-VLX-1988-1998-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem43a68104f0QQitemZ29055 6282096QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessories#ht_ 3512wt_715

Guzzi-Leif
2011-06-11, 20:33
Ett fräscht batteri som först laddats fullt och sedan fått vila åtminstone en timme, ska hålla minst 12,7 Volt.

Roffetheone
2011-06-11, 23:49
Jag hade flyyt! Köpte ett biltema-batteri 269:- och en digital multimeter 99:-. I med batteriet å det ladda över 14 V på tomgången! Tackar för tipsen. Jag var ganska säker på att inte generatorkolen var slut för den har bara gått 1100 mil så jag misstänkte också laddningsregulatorn!

akems
2011-06-12, 09:26
Grattis,då är det bara ut och njuta av det fina mc-vädret.

Wolfie
2011-06-12, 11:05
Jag bytte batteri på min med efter att den hade stannat och inte ville starta mer.
Då gick den bra ett par dar sen börja den gå dåligt igen till att sen dö och inte vilja starta igen föränn man koppla startkablar till den.
Jag mätte på min med när jag hade bytt och då visa det rätt värden.
Plockade loss laddningsregulatorn och såg då att kontakten var sönderbränd. Så det har blitt riktigt varmt.

Har beställt en ny från USA men har inte fått den än.
Förmodligen så gör laddningsregulatorn att batteriet kokar.
Så akta dej så inte ditt nya batteri pajar det med.

Återkommer när jag har fått laddningsregulatorn och provkört.

Roffetheone
2011-06-12, 22:05
Ja, nu har den gått underbart i två dar men jag tycker motorn, eller rättare sagt avgasrören blir otroligt heta efter några mil motorväg 110-120. Är det normalt? Är ju så varmt att man kan bada bastu bara genom att sitta kvar på hojen i garaget!

Wolfie
2011-06-15, 19:13
Fick min regulator plus renoveringssats till bensinkranen ifrån usa i måndags.
Monterade ihop den på kvällen körde några mil på tisdagen och den gick perfekt men tänkte det att jag ska nog inte ropa hej en innan jag har testat lite längre.
Va ute idag och körde 25mil utan problem så kan ju konstatera att regulatorn va boven i det hela.
Möjligtvis kan bensinkranen också medverkat i det hela men men nu går den iallafall kanon igen :)