handdator

Visa fullständig version : Ohoj Ohoj!!!



Requiem
2011-06-10, 18:55
I'm the new fella in town :cool:

Idag bokade jag mina första mc lektioner, ( börjar 5th Juli ). Bokade upp 8 pass, varje pass är 2timmar. Har aldrig tidigare kört hoj, dvs moppe eller cross så detta ska bli riktigt spännande.

Har kört cycklat en hel del under mitt liv, både offroad och onroad. Vet ej om jag kommer ha någon nytta utav just den biten. Kanske Balans?

Bör jag köpa egna kläder eller ska jag använda skolans utrustning?

Sen så har jag lite frågor angående försäkringar o lite annat...

Jag funderar på en KTM 990 som första hoj, är den för mäktig? Ganska stor kille 180cm, 90kg.

Sen till försäkringar, för en 22åring, relativt ny hoj, bor utanför stockholm, ( järfälla ) En god vän till mig tror att det kunde gå på nästan 24.000/år helförsäkring. Räcker det?

Igentligen så är dessa frågor inte relevanta just nu, eftersom jag ej har kortet ännu... Men man undrar ju.

Fruktansvärt spännande det ska bli!

Alltid drömt om att hojja igenom Island.

Mvh,
Michael

Mats Liifv
2011-06-10, 19:23
Välkommen hit!

Försäkringspremier är en djungel. Det enda som funkar är att "låna" ett regnummer från en likadan hoj du tänkt dig och sedan kolla med alla bolag. Tror att KTM skulle börja med en märkesförsäkring gällande de hojar som säljs av handlare. Värt att kolla upp. Märkesförsäkringarna brukar vara billigast. IF har sådana för Honda, BMW och Triumph.

Standardrådet till nya hojåkare är att inte köpa någon ny hoj, utan istället satsa på något begagnat. Risken att man köper fel hoj, när man inte har någon erfarenhet är stor. Man kanske inte alls känner sig hemma med den hoj man tyckte var ball när man såg den i affären. Många, många byter eller vill byta hoj efter den första hela säsongen med körkort. Skulle nästan säga att det är mer regel än undantag. Smart då att slippa den kraftiga värdeminskningen när man vill byta.

Med tanke på att du vill åka på Island antar jag att det är Adventuremodellen du är ute efter. Kolla i så fall och provkör även Honda Varadero och BMW 1200 GS vilka är hojar av samma typ. Lite mer landsvägsanpassade och som jag upplever det av en annan kvalitet än KTM. Mest för pengarna, för min del, ger Honda Varadero. En utmärkt hoj att åka två på och fullt kompetent att köra på allting som du kan sätta "väg" efter. Motorväg, grusväg, skogsväg, allt klarar den av med den äran. För 40.000:- och uppåt kan du hitta helt okay hojar. En lagom prisklass för en förstahoj. Ingen hårresande värdeminskning om du skulle vilja testa något annat efter en tid.