handdator

Visa fullständig version : Säkraste hojtypen?



goldfish
2011-06-10, 09:39
Hej,

Vilken hojtyp skulle ni säga är den säkraste?

Jag var på MC-risk 1:an igår och där sa man att Sport var den säkraste typen, vilket överraskade mig lite grann först. Sannolikt pga av att man hört att flest olyckor inträffar med de som kör just Sport-typ.

Håller ni med ovanstående påstående?


Vilken skulle ni säga är säkrast i förhållande till bekvämlighetsfaktor (ex. sport har ju en mer aktiv sittställning, medan en custom har lite mer upprätt sittställning)?

combatunit
2011-06-10, 09:42
När jag hade risk1:
De flesta olyckor händer med just Sport(super sport) hojar. Var ingen som var i närheten av de på första platsen.

Molgan
2011-06-10, 09:46
Säkerheten sitter nog mest innanför hjälmen. Att sport (eller rättare sagt supersport) är så vanlig i olycksstatistiken handlar nog mest om att de hojarna lockar till sig förare som mer kör med utsidan av hjälmen.

Tror de menade att sporthojen är säkrast då den har bäst väghållning generellt.

Bighoj
2011-06-10, 10:26
Säkerheten sitter nog mest innanför hjälmen. Att sport (eller rättare sagt supersport) är så vanlig i olycksstatistiken handlar nog mest om att de hojarna lockar till sig förare som mer kör med utsidan av hjälmen.

Tror de menade att sporthojen är säkrast då den har bäst väghållning generellt.
Med risk för att bli hängd vill jag påstå att dem osäkraste och dom med minst hjärnceller vad gäller säker körning och trafikvett är de förare som kör spoirthoj.(generellt sätt)
Min personliga uppfattning är att om man lär sig köra fort och lär sig behärska hojen snabbt och säkert genom bl a kurvor(som man får lära sig bl a på smc:s kurser)så kör man på ett sådant vis ute i trafiken också.Problemet är att ute i trafiken finns där andra trafikanter man ska dela körbanan med och det är då det smäller.Kör man med insidan spelar det ingen roll vilken hoj man kör.Jag håller med om att sporthojen mycket väl kan vara den säkraste hojen,men tyvärr också den hojen som överlag har sämst förare,statistiken talar sitt tydliga språk.
Jag vet dom som säger att -Jag har ABS så det är lugnt,jag har gått och lärt mig köra på kurs så jag kan det här med att köra fort.Jag blir inte förvånad över att där sker så pass mycket olyckor med sporthojar TROTS att det är den säkraste hojen.

Mats Liifv
2011-06-10, 11:37
Undrar vad man baserar sin undersökning på? Inte kan det vara utfallet på skadorna i alla fall. Som jag ser det är det bara förarens omdöme som avgör. Sen attraherar olika typer av hojar olika sorters förare. Superporthojarna lockar då en del förare som inte är helt optimala på hojtypen kan man konstatera...

Bighoj
2011-06-10, 12:21
Undrar vad man baserar sin undersökning på? Inte kan det vara utfallet på skadorna i alla fall. Som jag ser det är det bara förarens omdöme som avgör. Sen attraherar olika typer av hojar olika sorters förare. Superporthojarna lockar då en del förare som inte är helt optimala på hojtypen kan man konstatera...

Du har helt rätt,det är precis så jag menar.Skrev provocerande i mitt inlägg med vilje för att få igång diskussionen,men jag tror där ligger lite i att : kan man köra fort och behärskar detta på bana blir det nog lätt att man kör en aning fortare ute på vägarna också och då är man illa på det.
Kör man sporthoj på ett klokt sätt borde denna typ av hoj kombinerat med förare ligga enormt lågt vad gäller olycksstatistik.

Mavve65
2011-06-10, 12:55
Det är ju säkraste motorcykeln-inte förare/beteende, saken gäller.:p

Sport mc har väl alla möjliga finesser och väldigt bra bromsar och chassi etc.
Även en dålig förare kör nog säkrare på en sådan än en vinglig gammal 70-talare-eller;)

Allan K
2011-06-10, 13:58
Jag körde sporthoj från -06 (köptes ny) förut och har nu en gammal touring från 80 talet. Den förra kändes mycket säkrare. Nu ska man ju inte jämföra hojar med så många år emellan men kompisar med olika hojar menar detsamma. Sport är säkrare enligt mig...

Nina
2011-06-10, 14:21
Jag är benägen att hålla med, en sporthoj är nog lite mer finmekanik.

Freda
2011-06-10, 15:00
Jag tror nog att man får se det lite ur ett annat perspektiv med.
Ok en sporthoj har bättre bromsar och väghållning om man slår ut genomsnittet och på det sättet blir sporthojen säkrare.

MEN betänk följande; ta 100 slumpmässiga mc förare sätt alla på en sporthoj, hur många av dessa växer inte hornen i pannan på och de tar automatiskt större risker än om man sätter dessa 100 förare på en glidarhoj? Jag vågar dessutom påstå att bilförare visar större hänsyn mot customåkare, det är vad jag har märkt iaf.

Så jag anser nog att tar man med allt i nån form av beräkning så är custom den säkraste hojen :)

Nina
2011-06-10, 17:33
Precis, Freda. Min man skulle vara ett sådant exempel, he he. Ett par extra horn på en sporthoj, eller på vilken hoj som helst förresten.

triumphtobbe
2011-06-10, 17:47
Säker hoj? Det finns väl inte? Väljer man nu livet som hojförare så har man inte valt det pga att det är säkert på något sätt. Det är bara att inse, man utsätter sig för en risk genom att köra mc. Det är mer utsatt än att åka bil.

Att bedöma en hoj som mer eller mindre säker är svårt.

Är det bara bromsarna som gör en hoj säker? I så fall kan ni ge sig på att man stannar snabbare på en sporthoj än en costum hoj.
Om man nu skulle utgår från samma hastigheter och gör det så lika som möjligt.

Skulle man köra av vägen, då spelar det ingen roll vad man kör med. Men jag skulle nog föredra att vara en sporthoj förare.
Sporthojens förare är mer skyddad med skinnkläder, ryggskydd, integralhjälm, handskar med skydd på knogarna, stövlar med skydd i mm. (De flesta sporthoj förarna, inte alla de idioter som kör i t-shirt och liknade på you-tube.)
De flesta som kör costum har helst jeans, en vanlig skinn eller jeansjacka. Inget ryggskydd. Öppen hjälm och vanliga handskar. Stövlar som ofta inte ens är lämpade att köra i.

Det blir så säkert man gör det. Skulle olyckan vara framme så är det absolut inte säkert att köra hoj.

Men kul är det!

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Olle Å
2011-06-10, 17:55
Vill ge mig in i debatten och hålla med om att i första hand en god förare är viktigast. När det gäller hojtyp, så tror jag en offroadhoj med ABS och bra däck i förhållande till underlaget är den säkraste hojen. Otroligt lättmanövrerad och robust och framför allt inte en massa onödiga kilon att släpa på.

Ingemar
2011-06-10, 18:51
Håller med Olle. Skön upprätt körställning,brett styre och har man sen förmågan att inte panikbromsa i kritiska lägen så klarar man det mesta.
Kan inte tänka mig något säkrare än en Offrodare.:D

goldfish
2011-06-10, 19:57
Med vilken typ av däck tänker ni när ni säger att offroad är säkrast?

Mats Liifv
2011-06-10, 20:14
Med vilken typ av däck tänker ni när ni säger att offroad är säkrast?Troligen landsvägsdäck... på asfalt. Så kör säkert 95% av dom som kör liknande hojar. Dom flesta får nog inte uppleva många gruskorn. Upprätt körställning, brett styre och ABS ser jag som goda grundförutsättningar för en säker körning. BMW GS, Honda Varadero, Suzuki V-Strom och liknande hojar är goda exempel. Skulle nog själv helst sitta på en sådan typ av hoj när älgen eller rådjuret plötsligen kliver upp på vägen...

Jåke
2011-06-10, 20:37
Hur definierar du "säkrast"? Ingen hoj är bättre än föraren som framför den, eller hur?

Rent mekaniskt och prestandamässigt är naturligtvis en sporthoj den bästa, tänker på bromsverkan, chassi och prestanda medan customhojar eller billigare skoterliknande fordon placerar sig sämst i just de kategorierna. Men det spelar ingen roll om ingen kör dem... Vilket väl borde betyda att den säkraste hojtypen är den med den mest medvetne föraren kanske?

Togs inte det upp på risk-1:an? Eller rättare sagt, tog inte deltagarna upp den frågan, då Risk-1 är en diskussion inte en predikan? I så fall skulle jag vilja påstå att ni delvis misslyckades...

Bighoj
2011-06-10, 21:43
Hur definierar du "säkrast"? Ingen hoj är bättre än föraren som framför den, eller hur?

Rent mekaniskt och prestandamässigt är naturligtvis en sporthoj den bästa, tänker på bromsverkan, chassi och prestanda medan customhojar eller billigare skoterliknande fordon placerar sig sämst i just de kategorierna. Men det spelar ingen roll om ingen kör dem... Vilket väl borde betyda att den säkraste hojtypen är den med den mest medvetne föraren kanske?

Togs inte det upp på risk-1:an? Eller rättare sagt, tog inte deltagarna upp den frågan, då Risk-1 är en diskussion inte en predikan? I så fall skulle jag vilja påstå att ni delvis misslyckades...

Gillar inlägget !

Freda
2011-06-10, 22:00
Säker hoj? Det finns väl inte?

Det var väl inte en säker hoj som efterfrågades utan som i rubriken Säkraste hojtypen

Alltså säkraste efter de förutsättningar man har, och jag vill bestämt påstå att ju sportigare (läs / mera hästar / högre toppfart) desto farligare hoj oavsett vem du sätter på hojen.

Och ju äldre / erfarnare / lugnare förare desto säkrare blir hela ekipaget.
Sen finns det ju alltid undantag.

Undrar stillsamt om det ens finns en endaste aktiv hojåkare med sporthoj som glider fram i trafiken och aldrig någonsin bryter mot gällande hastighetsbestämmelser....

Jan-Olov
2011-06-10, 22:36
Undrar stillsamt om det ens finns en endaste aktiv hojåkare med sporthoj som glider fram i trafiken och aldrig någonsin bryter mot gällande hastighetsbestämmelser....

Jag undrar nog närmast om det finns en enda hojåkare som aldrig bryter mot gällande hastighet, det tror inte jag.

Guzzi-Leif
2011-06-10, 23:17
Visst, olycksrisken sitter huvudsakligen innanför hjälmskalet, det handlar om val av risknivå. De som kör RR på allmän väg och såna som talar om "det är inte fråga om OM utan NÄR du kör omkull" tigger om olyckor.
Men nog finns det mer och mindre säkra bågar också. Mycket handlar om årsmodell (bromsar, väghållning m.m.) och riskreducerande utrustning (främst kombibromsar och ABS men även komforthöjande saker som kåpa och värmehandtag). Välservad mc med bra däck bidrar också. En körställning och motorkaraktär som inte tröttar och som inte gör körningen "nervös" är också bra.
Jag håller en bra, modern commuter-, touring- eller multimaskin som det optimala.

Mange
2011-06-11, 10:53
Jag undrar nog närmast om det finns en enda hojåkare som aldrig bryter mot gällande hastighet, det tror inte jag.

Jodå, jag känner en och som faktiskt kör en riktigt häftig RR-hoj för att han tycker om dem . Han är +40 och med ett järnpsyke.
-Han håller alltid gällande hastighet, hastigheten är satt av en anledning.
-framhjulet har aldrig lättat på allmän väg (inte bakhjulet heller). Kommer ihåg när två yngre RR åkare sa till honom att dra upp den på bakhjulet; nix, den har två hjul, blev svaret.
-"fegränderna" finns kvar på hans hoj och det struntar han i och menar på att det inte finns några allmänna vägar lämpade till att köra bort dem.
- är vi ute och kör blir vi alltid omkörda, även av familjebilar.
-inte heller lönt att försöka hetsa honom heller, det funkar inte. Han tar inga tanklösa beslut.

Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt,, mc-förare som kör roadracing på allmänna vägar ogillar han något oändligt:Han skiter i om de själva kör ihjäl sig för det har de själv valt men att utsätta intet ont anande barnfamiljer på väg till stranden, gamla ute på söndagstur och andra oskyldiga tycker han är jävligt fegt och patetiskt.

Han har hittat något med hojåkning som är rätt,,,,så i det fallet är ju sporthoj en "säker" mc.

Jan-Olov
2011-06-11, 11:09
Han är nog ganska unik, all heder.

Baptisten
2011-06-17, 08:43
När jag gick min "Risketta" så fick vi veta att i 60% av dödsolyckorna så har föraren kört i minst 30km/h över den angivna hastigheten för vägen.

Så kör man 29 km/h för fort eller "långsammare" så minskar risken att dö under körningen med 60%.

Håller man sig till den angivna hastigheten så minskar risken ytterligare.

Personligen så tror jag inte man kan ranka motorcyklar efter hur säkra dom är eftersom vid en olycka så åker man i backen i alla fall. (Eller in i en stenmur med huvudet först.)

Jag tror att det är endast föraren och dess kännedom om sin motorcykel som kan avgöra om hur säker körningen är.

Mavve65
2011-06-17, 10:34
Mange du skriver "Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt"-

Tycker det låter väldigt intressant, detta med att han kör så lugnt och fint, men ändå hamnat i svåra situationer- Får man fråga vad det var för situationer som inträffade?

Mavve65
2011-06-17, 10:53
Off road kan inte vara säkrast- låg tydngdupnkt är säkrare än hög tyngdpunkt. Tänk på korta förare som har svårt att nå ner till marken-blir vingligt i stan...

Molgan
2011-06-17, 10:55
Personligen så tror jag inte man kan ranka motorcyklar efter hur säkra dom är eftersom vid en olycka så åker man i backen i alla fall. (Eller in i en stenmur med huvudet först.)
Men, hur mycket möjlighet man har att mildra omfattningen av en olycka spelar roll. Tex, customhojar har lång bromssträcka, hojar som rullar på offroaddäck har även dom lång bromssträcka. När den mobiltelefonpratande bilisten som inte "ser" dej när du kommer åkande svänger ut framför dej är det ganska avgörande hur mycket du kan ta ner farten och att det finns väghållning så att du kan manövrera förbi kollision. Sådana situationer kan uppstå även om man kör i maklig takt med reflexväst och helljus på.


Mange du skriver "Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt"-

Tycker det låter väldigt intressant, detta med att han kör så lugnt och fint, men ändå hamnat i svåra situationer- Får man fråga vad det var för situationer som inträffade?
Att köra lugnt å fint hindrar inte andra trafikanter från att bete sig knasigt, de flesta nära-döden-upplevelser jag haft har uppstått i låga farter.


Off road kan inte vara säkrast- låg tydngdupnkt är säkrare än hög tyngdpunkt. Tänk på korta förare som har svårt att nå ner till marken-blir vingligt i stan...
Fast jag har aldrig hört att någon behövt åka till akuten för att dom tippat vid ett trafikljus. =)

Röstade fö på "standard".

Mange
2011-06-17, 12:58
Mange du skriver "Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt"-

Tycker det låter väldigt intressant, detta med att han kör så lugnt och fint, men ändå hamnat i svåra situationer- Får man fråga vad det var för situationer som inträffade?

Dansk medborgare/Nato/Afghanistan , inte svårare än så,:hello:

Mavve65
2011-06-17, 13:00
Molgan: ja det har du ju en poäng i. Om hänsyn tas till hur pass allvarlig en olycka är så kanske off-road kan anses som säkra. Provsatte en transalp häromdagen (för de var kraftigt prissänkta och jag är lite sugen på grusskörning). Väldigt behaglig körställning måste jag säga.

Skulle vara intressant och se vilka typer av skador som är vanligast för de olika modellerna-nån som vet om det finns någon skillnad?

Mavve65
2011-06-17, 13:21
Dansk medborgare/Nato/Afghanistan , inte svårare än så,:hello:

O.k jag förstår- all respekt till honom! (trodde det var något mc-relaterat-därav min fråga:hello:)

Duke
2012-03-27, 15:22
Finns inga säkra hojar, bara säkra förare.

lasrberglund
2012-03-27, 15:55
En offroad som håller sig i skogen måste väl vara säkrast ur andra trafikanters synvinkel??:D:D

Olle Å
2012-03-27, 16:13
Krävs väl inte mycket till hjärna att bara köra fort, men, om man skall köra fort och säkert.
En åsikt är ju att en offroadhoj är mycket säkrare än en custom med tanke på bromsar och väghållning. Nu talar vi inte om släta motorvägar.:rolleyes::rolleyes:

Pfaff
2012-03-27, 20:54
Å var tog touringhojen vägen, om den nu är en särskild sorts hoj :confused:

Tror nog det handlar mer om förare än motorcykel. ;)

Shrimp
2012-04-01, 21:25
Tjo!

När jag gjorde risk 1:an så var "Sport-Touring" den modell som enligt statistiken var säkrast. Sedan vet jag ju inte hur de räknade på den statistiken.. Antalet olyckor med dödlig utgång/antalet registrerade eller bara antalet olyckor med dödlig utgång totalt.

akems
2012-04-01, 21:34
En offroad som håller sig i skogen måste väl vara säkrast ur andra trafikanters synvinkel??:D:D

Med tanke på att det är förbjudet att köra i skogen för alla motorcyklar,gäller tom markägaren,så kan det inte gälla speciellt många motorcyklar.

lasrberglund
2012-04-01, 21:48
Med tanke på att det är förbjudet att köra i skogen för alla motorcyklar,gäller tom markägaren,så kan det inte gälla speciellt många motorcyklar.

HALLELUJA! Man får inte köra alls = SÄKRAST! :adore::adore:

AT-gubben
2012-04-01, 21:49
Med tanke på att det är förbjudet att köra i skogen för alla motorcyklar,gäller tom markägaren,så kan det inte gälla speciellt många motorcyklar.

Nu tror jag inte att lasrberglund menar i riktiga skogen utan mer på små söta grusvägar och stigar. Men han kan också mena, med tanke på hojtyp han kör, enduroslingor på godkänt område.

Vilket som så går det mycket saktare på grusligt underlag där on/offroad befinner sig i stor utsträckning. Därmed är skaderisken på hoj och förare mindre till skillnad på en sport/touring hoj som oftare har högre fart. Ser man sen på dom nya tunga äventyrshojar som numera finns så är dom också utrustade med alla finesser som en modern hoj numera har så jag fattar inte hur man kan säkerställa att sporthojar skulle vara säkrare att köra. :confused::confused:

akems
2012-04-01, 21:58
Kanske är lasrberglund något på spåret där,förbjud även på vägarna så blir alla hojtyper lika säkra,och en del myndigheter får som dom vill.

Mc-Bosse
2012-04-02, 01:34
Jag undrar nog närmast om det finns en enda hojåkare som aldrig bryter mot gällande hastighet, det tror inte jag.

Det ligger i motorcykels natur (oavsett vilken) att den är kvick och smidig. Håller med om att de som aldrig drar på lite ibland är lätt räknade. Jag med mina ynka? 74 Hk tycker om att dra på ibland för det är en härlig känsla att känna accelerationen! :)

Samma sak med min sportbil. Min pendlarbil i en 21 år gammal halvrisig Saab 9000 utan turbo har jag däremot ingen tanke på att tokaccelerera eller köra för fort med. Hela bilen andas liksom "lugn körning".

Olle Å
2012-04-02, 08:58
Denna tråden är ju tveeggad. Antingen gäller det hojen eller hur den brukas, eller förare och hur han kör.
Om man tänker bara på en säker hoj, så borde den ultimata sporthojen vara säkrast på torr asfalt, men då uppstår frågan , men på grus då? Men å andra sidan hur säker är dagens offroadhojar med ABS på torr asfalt om de har däck för detta.
Alla hojar är säkra eller osäkra beroende på hur de körs.
Tror därför inte att man inte kan säga att en hoj är säkrare än någon annan, såvida inte alla typer testas i olika miljöer av samma förare.
Men då får vi troligen fram en säker hojtyp i varje miljö och det har vi ju redan.
Min slutsats är ju att det hela hänger på hur duktig föraren är :)

Mats Liifv
2012-04-02, 09:19
Min slutsats är ju att det hela hänger på hur duktig föraren är :)Håller med, det handlar bara om förarens omdöme och förmåga att känna sina gränser. Hojen är underordnad föraren, som jag ser det.

Ove
2012-04-02, 14:39
:deal: Får nog hålla med Mats och Olle. Hojen i sig är knappast farlig oavsett typ utan det är på typen som håller i styret det beror. Det går att bete sig fullständigt idiotiskt med en trampcykel och en MC ger möjlighet att göra samma dumheter med högre fart.

Olle Å
2012-04-02, 15:06
Statistik i all ära. Den visar ju olyckor i förhållande till xxxxxxxxx:mad:

En försäkringssäljare fattade inte chefens kritik över att han sålt en dyr livförsäkring till en 100-årig man. " Jag har ju kollat statistiken noga, Det är ju ytterst få över 100 år som dör ":flute::flute:

Duke
2012-04-02, 15:54
Det är ju ytterst få över 100 år som dör ":flute::flute:

*garv* Höll på att sätta fikan i vrångstrupen. *garv*

LowTech
2012-04-03, 08:46
Kanske är lasrberglund något på spåret där,förbjud även på vägarna så blir alla hojtyper lika säkra,och en del myndigheter får som dom vill.
Japp, den särklassigt säkraste hojen är den som står parkerad i garaget..
Ungefär som i den antibilkampanj som nu pågår..
Vi ska inte köra med dubbdäck för folk dör som flugor av dem..
Vi ska faktiskt helst inte köra alls för då tar oljan slut..
(Fast i ett växande antal städer så är detta förlåtet om man betalar lite extra skatt för då blir miljön bättre..Förklara det, den som kan)
Enligt "nyheterna" på radion nu i morse så ska vi inte köra ländsväg heller då vi kör över och har ihjäl igelkottarna..
What's next??
F'låt blev lite allmänt less på svenska hycklandet...

engström67
2012-04-03, 09:32
Japp, den särklassigt säkraste hojen är den som står parkerad i garaget..
Ungefär som i den antibilkampanj som nu pågår..
Vi ska inte köra med dubbdäck för folk dör som flugor av dem..
Vi ska faktiskt helst inte köra alls för då tar oljan slut..
(Fast i ett växande antal städer så är detta förlåtet om man betalar lite extra skatt för då blir miljön bättre..Förklara det, den som kan)
Enligt "nyheterna" på radion nu i morse så ska vi inte köra ländsväg heller då vi kör över och har ihjäl igelkottarna..
What's next??
F'låt blev lite allmänt less på svenska hycklandet...

håller med dig,det är sjukt.Bara en massa byråkrater som inte vet ett skit:mad:

Reject
2012-04-03, 13:14
Nu kommer jag agera djävulens advokat lite här, men:

Om man jämför rena tekniska aspekter, så borde man ändå kunna säga att den viss MC-typ är, teoretiskt, "farligare" än andra.

En trike (om det nu räknas som MC?) kan ju inte trilla över på sidan, hur dålig balans föraren än har. En Honda Goldwing däremot kan lättare trilla över, även jämfört med en lätt MC p.g.a. vikten.

En MC med bromsar av äldre/sämre kvalitet har längre stopsträcka än en road-racing hoj, även när bägge bromsar optimalt.

Farten är ju också avgörande vid dödsolyckor. En 125:a offroad kan inte komma upp i 300, hur duktig föraren än är. En Kawasaki Ninja däremot kan, bara föraren vill och tror sig kunna hantera det.

Även köregenskaper har ju sina tekniska begränsningar där vissa hojar är mer lättmanövrerbara än andra. Det måste ju också spela roll...åtminstone rent teoretiskt :)

Bighoj
2012-04-03, 13:39
Jag tror att säkraste hojtypen är Hojen.nu:confused::D

Olle Å
2012-04-03, 17:47
För att puktera tråden är nog nästan alla hojar säkra, det beror ju bara på föraren.:eek::eek:

Ove
2012-04-03, 18:10
Nu kommer jag agera djävulens advokat lite här, men:

Om man jämför rena tekniska aspekter, så borde man ändå kunna säga att den viss MC-typ är, teoretiskt, "farligare" än andra.

En trike (om det nu räknas som MC?) kan ju inte trilla över på sidan, hur dålig balans föraren än har.


:eek: Jodå både trike och sidovagnshoj kan gå omkull och då kan det bli riktigt otäcka vurpor. Gör man misstaget att svänga och bromsa samtidigt ... ujujuj! :eek:

Mavve65
2012-04-04, 08:21
Nu kommer jag agera djävulens advokat lite här, men:

Om man jämför rena tekniska aspekter, så borde man ändå kunna säga att den viss MC-typ är, teoretiskt, "farligare" än andra.

En trike (om det nu räknas som MC?) kan ju inte trilla över på sidan, hur dålig balans föraren än har. En Honda Goldwing däremot kan lättare trilla över, även jämfört med en lätt MC p.g.a. vikten.

En MC med bromsar av äldre/sämre kvalitet har längre stopsträcka än en road-racing hoj, även när bägge bromsar optimalt.

Farten är ju också avgörande vid dödsolyckor. En 125:a offroad kan inte komma upp i 300, hur duktig föraren än är. En Kawasaki Ninja däremot kan, bara föraren vill och tror sig kunna hantera det.

Även köregenskaper har ju sina tekniska begränsningar där vissa hojar är mer lättmanövrerbara än andra. Det måste ju också spela roll...åtminstone rent teoretiskt

Nu kommer jag agera djävulens advokat lite här, men:

Om man jämför rena tekniska aspekter, så borde man ändå kunna säga att den viss MC-typ är, teoretiskt, "farligare" än andra.

En trike (om det nu räknas som MC?) kan ju inte trilla över på sidan, hur dålig balans föraren än har. En Honda Goldwing däremot kan lättare trilla över, även jämfört med en lätt MC p.g.a. vikten.

En MC med bromsar av äldre/sämre kvalitet har längre stopsträcka än en road-racing hoj, även när bägge bromsar optimalt.

Farten är ju också avgörande vid dödsolyckor. En 125:a offroad kan inte komma upp i 300, hur duktig föraren än är. En Kawasaki Ninja däremot kan, bara föraren vill och tror sig kunna hantera det.

Helt rätt!!
Rent tekniskt sett borde man kunna göra en sammanställning av alla tekniska finesser som ABS, antispinn mm.mm.. och utfrån detta jämföra olika mc-modeller och på så sätt få fram den teoretiskt säkraste modellen. Gäller bara att enas om kriterierna.....;)

Mats Liifv
2012-04-04, 08:24
Den typ av hoj som inte lockar föraren att köra över sina gränser, utan inbjuder till lugn och sansad körning bör kunna vara ganska säker...;)

engström67
2012-04-04, 08:48
Den typ av hoj som inte lockar föraren att köra över sina gränser, utan inbjuder till lugn och sansad körning bör kunna vara ganska säker...;)

Håller med dig Mats.Men det ligger även mycket i vad REJECT säger:)

Ove
2012-04-04, 08:53
Den typ av hoj som inte lockar föraren att köra över sina gränser, utan inbjuder till lugn och sansad körning bör kunna vara ganska säker...;)

:hmmmm2: Tänker .... och utifrån mitt eget sätt att fungera och jag är väl inte alltför onormal. Finns det någon hoj som inte inbjuder till att testa var gränsen går? T.o.m. gräsklipparen går att busköra med om man vill. Det skulle väl i så fall vara att det är för dyrt att misslyckas. :flute:

Mats Liifv
2012-04-04, 09:29
:hmmmm2: Tänker .... och utifrån mitt eget sätt att fungera och jag är väl inte alltför onormal. Finns det någon hoj som inte inbjuder till att testa var gränsen går? :

En custom har väl den "fördelen" att den säger ifrån ganska tidigt om var gränsen går...

Som jag ser det är det uteslutande föraren som är viktig i sammanhanget. Rätt förare kan köra vad som helst på ett säkert sätt, medan fel förare säkert kan misslyckas med åkgräsklipparen! ;)

Ove
2012-04-04, 09:49
En custom har väl den "fördelen" att den säger ifrån ganska tidigt om var gränsen går...

Som jag ser det är det uteslutande föraren som är viktig i sammanhanget. Rätt förare kan köra vad som helst på ett säkert sätt, medan fel förare säkert kan misslyckas med åkgräsklipparen! ;)

Kan hålla med om att customhojarna varnar tidigt med att skrapa i vid nerlägg är lite svåra på dåliga underlag men samtidigt är det som du skriver föraren som det hänger på. Nu kommer jag att få på pälsen men dom som oftast drar på där det är olämpligt är just dom som vill dra blickarna till sig med glitter och höga ljudnivåer och då uppstår dom farliga situationerna. OBS! Gäller inte alla! Sen var det hojen i sig? Har provat ett gäng och är inte imponerad av körbarhet, bromsar o.s.v.. :rolleyes:

engström67
2012-04-04, 10:37
Kan hålla med om att customhojarna varnar tidigt med att skrapa i vid nerlägg är lite svåra på dåliga underlag men samtidigt är det som du skriver föraren som det hänger på. Nu kommer jag att få på pälsen men dom som oftast drar på där det är olämpligt är just dom som vill dra blickarna till sig med glitter och höga ljudnivåer och då uppstår dom farliga situationerna. OBS! Gäller inte alla! Sen var det hojen i sig? Har provat ett gäng och är inte imponerad av körbarhet, bromsar o.s.v.. :rolleyes:

Visst är det så.Men finns customhojar som har mycket bättre bromsar än många vanliga hojar:)

RobbeS
2012-04-04, 11:03
Kan hålla med om att customhojarna varnar tidigt med att skrapa i vid nerlägg är lite svåra på dåliga underlag men samtidigt är det som du skriver föraren som det hänger på. Nu kommer jag att få på pälsen men dom som oftast drar på där det är olämpligt är just dom som vill dra blickarna till sig med glitter och höga ljudnivåer och då uppstår dom farliga situationerna. OBS! Gäller inte alla! Sen var det hojen i sig? Har provat ett gäng och är inte imponerad av körbarhet, bromsar o.s.v.. :rolleyes:

Just det här med att låta illa är lite intressant. Förra sommatren var jag på en stor fotbollsturnering för Knattar i Umeå. Vi bodde på Hotell en fredag och lördag natt. Tyvärr så hade den lokala PRO förening bestämt sig för att ha cruising i stan med sina glänsande customhojar.. Det blev inte mycket sova dom nätterna i alla fall. Till och med vid rödlysena var dom tvungna att stå och tomgasa för att sedan när det blev grönt dra iväg med en hastighet som uppgick till ungefär en fjärdedel av ljudet dom åstadkom.

räven
2012-04-04, 11:22
Just det här med att låta illa är lite intressant. Förra sommatren var jag på en stor fotbollsturnering för Knattar i Umeå. Vi bodde på Hotell en fredag och lördag natt. Tyvärr så hade den lokala PRO förening bestämt sig för att ha cruising i stan med sina glänsande customhojar.. Det blev inte mycket sova dom nätterna i alla fall. Till och med vid rödlysena var dom tvungna att stå och tomgasa för att sedan när det blev grönt dra iväg med en hastighet som uppgick till ungefär en fjärdedel av ljudet dom åstadkom.

Du menar som att klippa grisen? mycket oväsen för lite ull?

lars
2012-04-04, 11:35
Just det här med att låta illa är lite intressant. Förra sommatren var jag på en stor fotbollsturnering för Knattar i Umeå. Vi bodde på Hotell en fredag och lördag natt. Tyvärr så hade den lokala PRO förening bestämt sig för att ha cruising i stan med sina glänsande customhojar.. Det blev inte mycket sova dom nätterna i alla fall. Till och med vid rödlysena var dom tvungna att stå och tomgasa för att sedan när det blev grönt dra iväg med en hastighet som uppgick till ungefär en fjärdedel av ljudet dom åstadkom.

Hmmmm den lokala PRO föreningen, dom av mina "vänner" som kör eller har kört FJR är alla äldre än mig dvs pensionärer eller bra nära att bli det eller hur Stefan;) och Stoffe och han trevliga flickvän som kör custom är inte på långa vägar i närheten av pensionsåldern så det där med att stämpla en hojtyp med en viss åldersgrupp eller typ av människor är väl snarast ett bevis på att man är trångsynt tycker jag. Jag kör själv en Wilde och min älskade lilla Lisa kör en 1250 Bandit bägge hojarna är trevliga att köra men jag föredrar min Custom (som låter som en fiskebåt enligt vissa FJR-ägare här på forumet) den ger mig mer körglädje eftersom jag MÅSTE vara aktiv när jag kör den. Vad det gäller buller från MC så finns det så vitt jag vet även "buller" till andra hojar som låter betydligt mer eller??? Med detta önskar jag ALLA mina medtrafikanter en riktigt glad påsk. Ps Lisa's gamla BMW F800S finns till försäljning i Lödde en riktigt fin hoj med härligt ljud(buller)

Mats Liifv
2012-04-04, 11:54
Det blev inte mycket sova dom nätterna i alla fall. Till och med vid rödlysena var dom tvungna att stå och tomgasa för att sedan när det blev grönt dra iväg med en hastighet som uppgick till ungefär en fjärdedel av ljudet dom åstadkom.

En ren säkerhetsåtgärd för att inte köra fortare än vad föraren och hojen klarar av...;)

RobbeS
2012-04-04, 12:07
Hmmmm den lokala PRO föreningen, dom av mina "vänner" som kör eller har kört FJR är alla äldre än mig dvs pensionärer eller bra nära att bli det eller hur Stefan;) och Stoffe och han trevliga flickvän som kör custom är inte på långa vägar i närheten av pensionsåldern så det där med att stämpla en hojtyp med en viss åldersgrupp eller typ av människor är väl snarast ett bevis på att man är trångsynt tycker jag. Jag kör själv en Wilde och min älskade lilla Lisa kör en 1250 Bandit bägge hojarna är trevliga att köra men jag föredrar min Custom (som låter som en fiskebåt enligt vissa FJR-ägare här på forumet) den ger mig mer körglädje eftersom jag MÅSTE vara aktiv när jag kör den. Vad det gäller buller från MC så finns det så vitt jag vet även "buller" till andra hojar som låter betydligt mer eller??? Med detta önskar jag ALLA mina medtrafikanter en riktigt glad påsk. Ps Lisa's gamla BMW F800S finns till försäljning i Lödde en riktigt fin hoj med härligt ljud(buller)

För att nu undanröja lite missförstånd så var det inte min mening att ålderskategorisera olika hojtyper med sina förare. Däremot så var det under dessa nätter i Umeå personer som var lite mer äldre än bara äldre som körde och lät illa med just Custom maskiner. Jag tycker annars att det bara är trevligt att äldre där jag förvisso själv räknas beroende på vem som gör bedömningen kör hoj....:)

RobbeS
2012-04-04, 12:08
En ren säkerhetsåtgärd för att inte köra fortare än vad föraren och hojen klarar av...;)

Jo, ungefär som när man var grabb och satte "smatter" på cykelekrarna. Dvs ett spelkort fastsatt med en klädnypa:D