handdator

Visa fullständig version : ÖL



Motormannen
2011-06-08, 00:51
Det måtte väl finnas en hel del öl-entusiaster på forumet precis som mig själv och efter en dag med en upplevd luftfuktighet över 100 så känner man verkligen suget efter ett härligt kallt skummande öl, ett sånt som enligt Harry ''kvillrar, porlar, rullar runt och slår en liten kullerbytta och lägger sig till ro''!

Själv har jag spanat ut några jag tänkte prova till midsommar, till det grillade och som sällskapsdryck i sommar:
- Karlovacko, Kroatien
- Primatôr, Tjeckien
- Gösser, Österrike

Don't drink and drive!

Bergh
2011-06-08, 07:39
Kan rekomendera Zywiec, polen.
En riktigt bra öl till grillen.

DearHunter
2011-06-08, 07:43
Kan rekomendera Zywiec, polen.
En riktigt bra öl till grillen.

Instämmer till 200%. Det är min absoluta favoritöl. :adore:
Finns även att få tag på i andra länder, tex England och Spfanien...... :beer:

nippe
2011-06-08, 08:23
Öl är ju en gudarnas dryck som passar till allt. ljus öl i solen på stranden och lite mörkare till grillen, så är det jag vill ha det i alla fall.. gillar både Primatôr och Gösser men men det är fortfarande lite för ljusa.

Linnex
2011-06-08, 10:40
Alkoholhaltiga drycker håller mig oftast till ett eller två glas rött och någon wirre.
Dock de ggr det blir öl så är jag svag för Mariestad. Och det skall vara på flaska. Inte burk. :beer:

Motormannen
2011-06-08, 11:45
Alkoholhaltiga drycker håller mig oftast till ett eller två glas rött och någon wirre.
Dock de ggr det blir öl så är jag svag för Mariestad. Och det skall vara på flaska. Inte burk. :beer:

Öl på burk smakar urk, helt rätt! :p

Får ta och testa den där från Polen!

nippe
2011-06-08, 13:01
Öl ska drickas ur glas. det brukar alla som hållit i dom ölprovningar jag varit på vara väldigt överens om...

Mavve65
2011-06-08, 13:03
Några favvon:
Bedarö-bitter och Roslager,
Hobgoblin och Fuller´s . Spitfire och Bishpos finger
Tuplabokki 8.5%, finns dock närmast på Finlandsbåten......
Elefant öl (sistnämnda mest av nostaligiska skäl...)
Krombacher, Warsteiner
samt ej att förglömma bra lågprisalternativ; Småland

Mest saknade: Bananöl (engelsk ale) som tyvärr försvann ganska fort ur sortimentet..

Håller med att flaska är bäst, men om man svänger förbi bolaget med MC:n och har ryggsäck som jag så blir det burk-eller rent av plastflaska (Tuborg) av praktiska skäl

Linnex
2011-06-08, 13:22
Öl ska drickas ur glas. det brukar alla som hållit i dom ölprovningar jag varit på vara väldigt överens om...

Sant. Men jag har en badtunna och personlig åsikt i badtunna eller i bastu så gör sig flaska bättre än glas.

RobbeS
2011-06-08, 14:18
Efter att ha smakat mig igenom öl från världens alla länder har jag nu en favorit som säkert de flesta druckit, Singha!. Alltså det öl svenskar dricker hinkvis av på sina Thailandsresor.
Singha är det perfekta ölet för varma sommardagar både med och utan grillat.
Ljust och lättdrucket men med mycket smak... På glasflaska naturligtvis! Burköl dricker man för att bli full och det önskemålet brukar ju avta med åldern....

Bergh
2011-06-09, 07:53
Har företag i polen så brukar iallafall bli ett flak med Zywiec när man åker dit,
Funderar lite på om det går att beställa på bolaget, någon som vet?
Sen är ju Newcastle - Brown ale en favorit, sambon har till och med döpt sin labrador kennel efter detta öl.

nippe
2011-06-09, 09:13
Har företag i polen så brukar iallafall bli ett flak med Zywiec när man åker dit,
Funderar lite på om det går att beställa på bolaget, någon som vet?
Sen är ju Newcastle - Brown ale en favorit, sambon har till och med döpt sin labrador kennel efter detta öl.

ja newcastle är ett bra universalöl.. och dom komme rmed bärhandtag.. :P

Mavve65
2011-06-09, 10:07
Har företag i polen så brukar iallafall bli ett flak med Zywiec när man åker dit,
Funderar lite på om det går att beställa på bolaget, någon som vet?
Sen är ju Newcastle - Brown ale en favorit, sambon har till och med döpt sin labrador kennel efter detta öl.

Det passar ju bra med tanke på att i Newcastle så kallas en Newcastle Brown Ale ofta för en dog, eller en broon. Begreppen härstammar från I'm going to walk the dog som egentligen betyder I'm going to the pub. :beer:

spock
2011-06-09, 13:51
New castle ale är min favorit

Bergh
2011-06-13, 15:01
Det passar ju bra med tanke på att i Newcastle så kallas en Newcastle Brown Ale ofta för en dog, eller en broon. Begreppen härstammar från I'm going to walk the dog som egentligen betyder I'm going to the pub. :beer:

Ja sen är det bruna labbar så de sitter som handen i handsken.

Gawriel
2011-06-13, 16:08
öl ska drickas ur stora sejdlar

Ove
2011-06-13, 16:40
öl ska drickas ur stora sejdlar

:) Kan vara OK med sejdel men hellre glas. Källarsvalt men aldrig från kylskåpet och så ska det stå en stund och bubbla av innan man dricker annars rapar man. :rolleyes:

räven
2011-06-13, 19:43
:) Kan vara OK med sejdel men hellre glas. Källarsvalt men aldrig från kylskåpet och så ska det stå en stund och bubbla av innan man dricker annars rapar man. :rolleyes:

Tunna glas,som i england. Tjocka sejdlar som i bayern gör att munnen läcker.

Motormannen
2011-06-13, 20:37
:) Kan vara OK med sejdel men hellre glas. Källarsvalt men aldrig från kylskåpet och så ska det stå en stund och bubbla av innan man dricker annars rapar man. :rolleyes:

Kommer med ännu ett Jönssonligan-citat:
*Sickan rapar efter att Harry bjudit på öl*
Harry: ''- Ja, rapa du! De e bara naturligt!''

:D

Ett stop i glas är perfekt att dricka ur!

amazonsport
2011-06-24, 00:06
Har en favorit som heter "old speckled hen" den påminner mig om trevliga semester resor i London..

Hemma dricks öl i tunna höga glas med tjock botten, fast på puben helst i tjocka sejdlar.

http://www.kronleins.se/products/product.asp?id=88&mid=2

Duke
2012-03-25, 14:02
Öl ska drickas direkt ur flaska, och godast är Stella Artois (Systembolaget nr 11379). Ett av världens mest sålda öl, och det av en anledning.

lasrberglund
2012-06-04, 20:00
Grekiska mythos är en höjdare

Ankan1
2012-06-04, 20:02
Precis varit nere och bytt bromsar på hojen och blev så där eländigt sugen på öl när jag läste postningen.
Skål på er. :)

räven
2012-06-04, 20:31
Öl ska drickas direkt ur flaska, och godast är Stella Artois (Systembolaget nr 11379). Ett av världens mest sålda öl, och det av en anledning.

Obs. det heter inte öl,det heter Ale

Figurehead
2012-06-05, 09:10
Wow, öl ja. Har några favoriter som återkommer! =)

Samuel Adams, Boston Ale - Lättdrucken, smakrik Amerikansk ale (jodå, dom kan annat är Budweiser)
Sierra Nevada, Torpedo IPA - Också Amerikansk. Enormt smakrik, stark och trevlig! Drick inte fler än en...
Samuel Adams, Boston Lager - Perfekt till grillen, ljus lager med mer smak än vanligt.
St Eriks bryggeri har nästan bara goda öl/ale! Favoriterna är deras Lager, IPA och absoluta favoriten som inte finns mer var deras Rauköl. Var som att dricka en god lager smaksatt av en lägereld!

Bighoj
2012-06-05, 09:33
En av mina favoriter är Tjeckiska Urquell.Här hemma tar jag gärna en Mariestads.För en 20-25 år sedan drack jag Falcon Bayersk,men nuförtiden fattar jag inte att jag kunde gilla den ölen.
Har aldrig varit på något bryggeri trots att öl är en god njutning i mitt liv men har inplanerat ett besök på eggenbergs bryggeri nere i Cesky Krumlov nu i sommar.
Risken finns såklart att det blir besök på flera bryggerier plus att man kanske får en ny favorit inom ölvärlden.

Ove
2012-06-05, 12:11
:hmmmm2: Öl var det ja? Kan väl gå nån gång ibland men det fungerar inte så bra tycker jag. Dricker man för man är törstig blir man full utan att bli mindre törstig och dricker man för att det är gott blir man mest bara pissnödig. Fördrar ett gott vin om det ska smaka bra och vatten om jag är törstig. ;)

Öl fungerar bra om man ska göra en porterstek och portern fattas. :D

Mavve65
2012-06-05, 13:15
Vill absolut inte vara en besservisser men "for the record": Stella är en lager. En ale är ett överjäst öl typ stout och brown ale.
Lite onödig info: Det är drygt 33 kalorier i en deciliter öl (Carlsberg).

Kimmo
2012-06-06, 10:48
Polska Krusowich (osäker stavning) är riktigt god. En god Guiness går oxå lätt ner.
En riktig favorit är även Desperado vilket är en Tequila öl riktigt god och fruktig öl.

Pfaff
2012-06-07, 20:23
Radeberger, alla gånger.:)
Gammalt hederligt Ossie-öl från Radeberg nära Dresden.

Från burk eller flaska, men absolut ur ett ölglas.

kitsapgrl
2012-06-08, 05:33
http://youtu.be/GL9A_8CeDXQ

http://youtu.be/-PkHsAULzwQ
:)

hojchick
2012-08-30, 16:23
Öl ska drickas direkt ur flaska, och godast är Stella Artois (Systembolaget nr 11379). Ett av världens mest sålda öl, och det av en anledning.

och det håller jag med om 110% :)

Mohlin
2012-08-30, 17:24
Ljus öl i mellanölsstyrka för mig. Jag älskar öl, men är inte så intresserad av att bli berusad. Eftersom jag bor i Danmark så blir det av enkelhet en del Grön Tuborg och Hof. Folk tycker jag är vansinnigt tråkig, men jag gillar dem.

Det värsta för mig är öl som är söta, hellre en riktig bitter.

namn
2012-08-30, 18:22
Öl av alla sorter är GOTT !
Jag älskar denna dryck, tyvärr verkar jag vara allergisk mot denna gudagåva till dryck, magen sväller och vikten ökar när den dricks !

Men gott är det!

hojchick
2012-08-31, 14:36
Öl av alla sorter är GOTT !
Jag älskar denna dryck, tyvärr verkar jag vara allergisk mot denna gudagåva till dryck, magen sväller och vikten ökar när den dricks !

Men gott är det!

vem gör inte det tyvärr. håller med dig också. de flesta sorterna är goda.

hojchick
2012-08-31, 14:37
japp :) sa e det

Susie
2012-08-31, 15:28
En storfavorit efter en road trip i USA (bil) förra året då det satt som en smäck på kvällarna, är Sierra Nevada, både Pale ale och Torpedon mums.... måste provas.

hojchick
2012-08-31, 16:58
En storfavorit efter en road trip i USA (bil) förra året då det satt som en smäck på kvällarna, är Sierra Nevada, både Pale ale och Torpedon mums.... måste provas.

ska definitivt provas. tack för tipset! :)

hojchick
2012-08-31, 17:56
vet inte, du har ssäkert provat guiness också. jag åkte till fabriken i dublin ett par år sen och man såg vad de använder för ingredienser för att göra ölen. och sen fick man 5 pint gratis. det var gott gotti gott gott. :) jag blev så berusad min kompis tog många bilder och hon sa att hon skulle trycka kalender online (http://www.print24.com/se/product/kalendrar) ut av de.
sen så tycker jag att stella artriois är också god. vad sägs om det?

Reject
2012-08-31, 18:23
Finns bara en öl värd namnet: Paulaner Weißbier

namn
2012-08-31, 20:32
Öl är så mycket mer än bara smaken, om jag kommer till Grekland så vill jag ha en Amstel. när jag landar i Indien så är det en iskall Kingfischer som mitt hjärta söker och landar jag på Laspalmas så fungerar en Tropical jättebra, men på vårat vanliga systembolag.... då blir det oftast en påse gott&blandat... vissa fungerar riktigt bra andra får man bjuda gästerna på... :-)
men en låda lapin eller mariestad och inte att glömma Norrlands ... då går jag ut ur butiken lycklig !

Olle Å
2012-09-02, 08:41
Ett gott öl kan ju avnjutas när och var som helst, men de andra när man är törstig.:beer::beer:

namn
2012-09-03, 16:07
http://db.tt/VpFDJCcK

Dagens fångst ...

Motormannen
2012-11-22, 00:43
För att ge tråden lite HLR... Någon som kan tipsa om världens godaste julöl? :)

rakarör
2012-11-22, 09:36
För att ge tråden lite HLR... Någon som kan tipsa om världens godaste julöl? :)

Guinness..:santaclaus:

Men Sierra Nevada Torpedo är nog min favoritöl för tillfället.

Mymlan
2012-11-22, 18:02
Kozel dark :)

Allaandranamnvarupptagna
2012-11-26, 19:01
Samuel Adams "Black lager" är riktigt fin om du gillar mörk öl !

Molgan
2013-03-07, 23:57
Finns bara en öl värd namnet: Paulaner Weißbier

Weißbier, har aldrig kunnat uppskatta det förän jag provade ett lokalbryggt i Brock. Tyvärr går det inte att hitta nåt liknande i fäderneslandet. =(

Är ingen finsmakare, gillar för det mesta okomplicerat ljus öl, men när vintern är som mörkast och svinkallast blir min smak mer obskyr. Avnjöt just en Chimay i bastun (ingen bastuöl direkt men det kändes lite torsdagslyx) och kom att tänka på Avec Les Bons Vœux de la Brasserie Dupont 9,5%. Avnjöt det första gången på en ruffig bakgata i Antwerpen och är tyvärr inget man hittar i hyllan på bolaget, men minnesvärt. Har ni chansen att testa det så gör det, men drick med måtta annars slutar det illa. =)

Figurehead
2013-03-11, 14:28
Utvecklar mitt ölsinne mer och mer känner jag. Nuvarande favoritbryggerier är S:t Eriks, Samuel Adams, Sierra Nevada, Brew dog och Oppigårds. Näst intill allt dom ger ut är fantastiskt gott...

Streetfighter
2014-02-24, 02:30
För mig är det ljus lager som gäller som t.ex. Stella Artois, Heineken, Grolsch, Lapin Kulta, Åbro, Pripps, Norrlands Guld...

rolfmm
2014-02-24, 17:25
"Øl blev opdaget ved et uheld. Uheldet bestod i at det ikke blev opdaget noget før" :D

Gillar mörkt öl med Guinness som favorit, dock inte för mycket. Det är mäktigt. Grekiska Mythos är et fint lyst öl om sommeren. Annars är jag svag för Tjeckisk öl :)

TheCrow
2014-02-24, 17:31
Tjeckiskt öl är fint, men det är stor skillnad på det i Tjeckien och det licensbryggda skiten de brygger här. Man borde fan importera själv.

/Freddo

Streetfighter
2014-02-24, 18:07
Tjeckiskt öl är fint, men det är stor skillnad på det i Tjeckien och det licensbryggda skiten de brygger här. Man borde fan importera själv.

/Freddo

Öl består till mesta del av vatten så förr i tiden när man inte manipulerade vattnet, så att det håller samma sammansättning som urprungslandets vatten, så smakade den licensbryggda ölen annorlunda (uppfattades ofta som att smaka sämre) trots ett identiskt recept.

Edit: Ska väl tillägga att förr så kunde jag känna skillnad men i dag kan jag inte det.

Detox
2014-03-08, 16:36
Ljus lager, det är livets dryck det och eftersom sommaren inte är allt för långt borta vill jag rekommendera mexikanska Sol (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1520) och Corona Extra (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1598). Riktigt goda sommaröl som bör intas tillsammans med en limeklyfta.

Kan också rekommendera Pripps Blå Pure (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=11400) en så kallad "LCHF-öl".

jrutgers
2014-03-11, 21:40
Nä, inget går upp mot en fesljummen Guiness en varm sommardag efter man avverkat gräsklippning...

Skulle kanske vara en iskall Hof då :-)


Sent from my iPad using Tapatalk

Ove
2014-03-11, 22:53
Nä, inget går upp mot en fesljummen Guiness en varm sommardag efter man avverkat gräsklippning...

Skulle kanske vara en iskall Hof då :-)


:) Egentligen är jag inte så glad i öl - men, ska jag dricka en öl så är temperaturen väldigt viktig. Källarsval eller så blir bra, precis som med whiskey. Aldrig iskall för då går bara smaken förlorad. Ska det drickas kallt får det bli vatten. ;)

räven
2014-03-11, 23:13
:) Egentligen är jag inte så glad i öl - men, ska jag dricka en öl så är temperaturen väldigt viktig. Källarsval eller så blir bra, precis som med whiskey. Aldrig iskall för då går bara smaken förlorad. Ska det drickas kallt får det bli vatten. ;)

En rumstemp. Ale eller staut med mycket studentmössa är ok med mycket smak. Iskall blasköl får ni andra dricka

Olle Å
2014-03-12, 09:00
En rumstemp. Ale eller staut med mycket studentmössa är ok med mycket smak. Iskall blasköl får ni andra dricka

Smaken är ju som baken, delad. Jag gillar också rumstempererat öl, gärna en mörk sort.:)
Kall öl smakar ju inget direkt utan blir ganska blaskigt.:D

erikn
2014-03-12, 09:30
Min gom gillar det, den är lite känslig. Som att älska i en kanot - fucking close to water.

engström67
2014-03-12, 14:37
[QUOTE=Detox;90083]Ljus lager, det är livets dryck det och eftersom sommaren inte är allt för långt borta vill jag rekommendera mexikanska Sol (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1520) och Corona Extra (http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1598). Riktigt goda sommaröl som bör intas tillsammans med en limeklyfta.

Nee kärringöl brukar vi säga här uppe:) Dricker det mesta i ölväg men inte dom där.Ta inte illa upp,jag menar inte att du är en kärring.:)Känner många som gillar den med.:)

Väse Conny
2014-03-12, 15:35
Så som vi åker olika hojar så även dricker vi olika öl och lyssnar på olika musik
Halleluja

engström67
2014-03-12, 19:40
Så som vi åker olika hojar så även dricker vi olika öl och lyssnar på olika musik
Halleluja

:):):)

jrutgers
2014-03-13, 22:16
En parentes från mig..tycker att den där ölreklamen där vi får förklarat för oss att öl odlas på stora ölfält osv är riktigt skön dock..
Killen som berättar låter så jäkla nöjd..mmmmmmmmm.....öööl....


Nu blev jag törstig...


Sent from my iPad using Tapatalk

erikn
2014-03-13, 22:22
Jag gillar den också. Helt OT. Den gamla reklamen för chips när de står i potatisåkern med stockholmaren är superskön också.

Kall öl:
ouYKeeTz7Yw