handdator

Visa fullständig version : Aj det gör ont!



Cubalibre
2011-06-01, 15:50
Då har man haft sitt körkort i hela 2 veckor nu då. Vart ute och kört en del, dock är det inte bara njutning, utan jag får väldigt ont när jag kör! Ont i röven, ont i höfterna, armarna, handleder, nacke, men framförallt i baken och fram mot pungen.

Finns det någon här inne som är ny precis som jag, eller som kommer ihåg sina allra första mil på en motorcykel? och isf har eller hade ni ont när ni körde?

Förra sommaren köpte jag mig en cykel, den fick jag sälja för att jag fick så fruktansvärt ont i baken.

Jag hoppas att detta är en grej man känner av i början bara.....annars vet jag inte om jag kommer köra så mycket motorcykel i framtiden...

Molgan
2011-06-01, 16:09
Det går över! Hade ont lite här å där i början. Beror även lite på vad för hoj man kör, kunde inte sitta längre sträckor på min SV utan airhawk.

Gurrag
2011-06-01, 16:10
Prova att variera ställning och om du kan stå upp ibland.
Känner du att det inte hjälper tillräckligt kan du använda gele eller luftdyna på. exempelvis Airhawk.

Vibrationerna i styret kan man få bort med tyngder eller blykulor i styret.

freddemannen
2011-06-01, 16:30
Och försök tänka på att slappna av för en del kan säkert vara att du (omedvetet) spänner dig. ;)

Mats Liifv
2011-06-01, 17:04
Min teori är, precis som jag tidigare skrivit, är att du har en hoj som är alldeles för liten till din storlek. Hade snarast blivit förvånad om du inte drabbats av dessa problem. Inte konstigt om du får ont när du måste hänga på handlederna och luta dig fram i en onaturlig vinkel. Naturligtvis får även underarmar, rygg, höfter och nacke stryk. Får själv precis dessa problem när jag kör småcyklar.

En hoj jag kan rekommendera till dom som är lite längre är Honda Varadero. Den har en körställning som passar långa personer. Man kan sitta många timmar i sadeln utan problem. Själv körde jag för några dar sedan från Lysekil till Stockholm med bara två kortare stopp, för tankning och lite mat, helt utan problem. Bör ha varit drygt femtio mil. Testa gärna själv, kan nästan garantera att du får en helt annan upplevelse av hojåkandet.

nippe
2011-06-01, 17:39
Jag har aldrig fått ont av att köra, inte ens i början. Fast jag sitter bra på min Africa twin...

erkagn
2011-06-01, 18:03
Jag fick ont på min Honda 550 jag hade förut. Tror den var för liten för mig, eller något för framåtlutad fast den inte hade exremt sportig körställning.

Ove
2011-06-01, 18:05
:confused: Sorry, förmodligen som Mats skriver - fel hoj. Första MC väljer man med ögat men sen väljer man med andra kroppsdelar. Prova runt lite, gärna lite högre och mera upprätt sittställning. Ungefär som man sitter på en häst. ;)

Sen är det naturligtvis så att man måste härda sittfläsket en tid.

Nina
2011-06-01, 18:08
Framåtlutande sittställning kräver snarare att man kör hojen mer med ben och mage, man behöver spänna magen och knipa åt med benen lite mer. Jag fick lite värk från min Street Triple i början men kom på att prova spänna magen och knipa mer med benen och se, värken försvann när jag slutade hänga på styret så mycket. Jag skulle nog rekommendera dig att prova en större modell av hoj och gärna mer upprättsittande, som t ex på Honda Varadero eller Africa twin, Triumph Tiger, BMW F 800 GS eller större dito.

Cubalibre
2011-06-01, 18:18
Min teori är, precis som jag tidigare skrivit, är att du har en hoj som är alldeles för liten till din storlek. Hade snarast blivit förvånad om du inte drabbats av dessa problem. Inte konstigt om du får ont när du måste hänga på handlederna och luta dig fram i en onaturlig vinkel. Naturligtvis får även underarmar, rygg, höfter och nacke stryk. Får själv precis dessa problem när jag kör småcyklar.

En hoj jag kan rekommendera till dom som är lite längre är Honda Varadero. Den har en körställning som passar långa personer. Man kan sitta många timmar i sadeln utan problem. Själv körde jag för några dar sedan från Lysekil till Stockholm med bara två kortare stopp, för tankning och lite mat, helt utan problem. Bör ha varit drygt femtio mil. Testa gärna själv, kan nästan garantera att du får en helt annan upplevelse av hojåkandet.

Jo jag vet att du har sagt det, och jag har sagt att jag inte vill ha någon större hoj, och jag har inte råd med det heller. Och en Honda Varadero skulle jag inte ta emot om jag så fick den gratis.

Jag hoppas jag kan härda rumpan.....ev skaffa mig en sån där airhawk...

Cubalibre
2011-06-01, 18:24
Framåtlutande sittställning kräver snarare att man kör hojen mer med ben och mage, man behöver spänna magen och knipa åt med benen lite mer. Jag fick lite värk från min Street Triple i början men kom på att prova spänna magen och knipa mer med benen och se, värken försvann när jag slutade hänga på styret så mycket. Jag skulle nog rekommendera dig att prova en större modell av hoj och gärna mer upprättsittande, som t ex på Honda Varadero eller Africa twin, Triumph Tiger, BMW F 800 GS eller större dito.

Är ingen framåtlutande ställning på en er6´a, det är ju en touringhoj, ingen sporthoj.

Nina
2011-06-01, 19:07
Är ingen framåtlutande ställning på en er6´a, det är ju en touringhoj, ingen sporthoj.

Min är inte heller en sporthoj utan gathoj. :rofl:
Sorry, kunde inte låta bli att skoja lite med dig nu men jag ville bara dela med mig vad jag kommit på om det kanske kan hjälpa dig att slippa värken. :shakehands:

Cubalibre
2011-06-01, 19:15
Det största problemet ligger ju i ändan, speciellt efter att ha gått ner en massa i vikt också.....det är förhoppningsvis en vanesak bara. Kanske köper en sån där airhawk, verkar ju vara rätt nice, men lite jobbigt att plocka av och sätta dit hela tiden kanske....

Nina
2011-06-01, 19:32
men lite jobbigt att plocka av och sätta dit hela tiden kanske....

Enkelt: sy fast den i brallan. :rolleyes:

Sorry, jag tycks vara på skojhumör…

Den tror jag nog du vänjer dig vid att ta med och släpa runt på. Finns det förresten ingen gel-dyna till din hoj? Det har jag på min Str3 R och den är klart mjukare än dynan är till den vanliga Str3. Om det kan vara nåt, plus en Airhawk.

Nina
2011-06-01, 19:35
Jag gick också ner i vikt (förra året) och nog tyckte jag att min bakdel blev benigare.

Bighoj
2011-06-01, 20:31
Och jag har också blivit benigare och det märks när man kör hoj,inte så mycket fläsk att sitta på.Man kan ju köpa cykelbyxor med inbyggd gel i ändan och ha dom innanför stället.Jag skulle nog testa airhawk,det är ju bättre än att sitta och lida.

wm1000
2011-06-01, 20:37
Finns bara ett sätt,,,kör FORT då slipper du hänga på styret:D

Molgan
2011-06-01, 21:23
Det största problemet ligger ju i ändan, speciellt efter att ha gått ner en massa i vikt också.....det är förhoppningsvis en vanesak bara. Kanske köper en sån där airhawk, verkar ju vara rätt nice, men lite jobbigt att plocka av och sätta dit hela tiden kanske....
Från en benröv till en annan: Härda ut lite innan du ger upp. Hade grym träsmak till en början men efter ett tag var det som att man suttit in sig. Att fippla med en airhawk bara för att ta en sväng tröttnar man på, men på längre turer (+20 mil) är det värt det. Går det inte över finns det geldyna, har det för att Mats tillome lät specialtillverka en till sin beemer?.

Dessutom, som Nina säger; kniiiip. Kan ge träningsvärk i ljumskarna i början, men smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.

På Teneren har jag aldrig haft träsmak men den har en helt annan sittställning. Har kompenserat det med blåmärken och skrubbsår istället.

Mats Liifv
2011-06-01, 21:45
Det finns ett par saker att göra, nu när du säkert vet att du inte vill ha någon annan hoj. Dels kan du försöka hitta styrhöjare och dels kan du bygga om sadeln hos en sadelmakare. Originalet på min BMW var som en planka att sitta på. Klarade bara några mil innan det började göra ont. Efter ombyggnad av sadeln, med både gel och några centimeter högre var det inga som helst problem att köra 172 mil på 22,5 timmar. En avsevärd skillnad. Flyttade dessutom upp styret och bytte till lägre fotpinnar. Gjorde en avsevärd skillnad till det bättre. Du ska ju ha hojen kvar under en lång tid framöver så det måste absolut vara värt att göra modifieringar för att få det bekvämt. Annars lär du ledsna ganska snart. Det ska definitivt inte göra ont att köra hoj!

Har också cyklat mycket racercykel genom åren. Där var det samma problem om man inte hade en hoj i rätt storlek. Fick grejas med högre styrstammar och ibland även sadelstolpar för att få till det optimalt. Klart likartade problem som dom du har nu. Heller ingen dum idé att köra med cykelbyxor under stället. Använder jag ofta på längre turer.

Bighoj
2011-06-01, 22:03
Det finns ett par saker att göra, nu när du säkert vet att du inte vill ha någon annan hoj. Dels kan du försöka hitta styrhöjare och dels kan du bygga om sadeln hos en sadelmakare. Originalet på min BMW var som en planka att sitta på. Klarade bara några mil innan det började göra ont. Efter ombyggnad av sadeln, med både gel och några centimeter högre var det inga som helst problem att köra 172 mil på 22,5 timmar. En avsevärd skillnad. Flyttade dessutom upp styret och bytte till lägre fotpinnar. Gjorde en avsevärd skillnad till det bättre. Du ska ju ha hojen kvar under en lång tid framöver så det måste absolut vara värt att göra modifieringar för att få det bekvämt. Annars lär du ledsna ganska snart. Det ska definitivt inte göra ont att köra hoj!

Har också cyklat mycket racercykel genom åren. Där var det samma problem om man inte hade en hoj i rätt storlek. Fick grejas med högre styrstammar och ibland även sadelstolpar för att få till det optimalt. Klart likartade problem som dom du har nu. Heller ingen dum idé att köra med cykelbyxor under stället. Använder jag ofta på längre turer.
Just höja styret ska jag göra på min vinge,har redan beställt grejerna.När allt är klart blir styret 3-3 1/2 cm högre + en aning närmare.Ska bli intressant att känna hur det blir att köra.Du har helt rätt i att det är lönt att modifiera så att man åker bra.Den optimala hojen finns ju som sagt inte "tyvärr",så det gäller att personlighetsanpassa den mc man har.

Mats Liifv
2011-06-01, 22:13
Just höja styret ska jag göra på min vinge,har redan beställt grejerna.När allt är klart blir styret 3-3 1/2 cm högre + en aning närmare.Ska bli intressant att känna hur det blir att köra.Du har helt rätt i att det är lönt att modifiera så att man åker bra.Den optimala hojen finns ju som sagt inte "tyvärr",så det gäller att personlighetsanpassa den mc man har.Kan göra en rejäl skillnad till det bättre. Har själv modifierat min BMW LT med en högre ruta. Gjorde en rejäl skillnad. Både tystare och mindre vind, plus att "glaset" i rutan är lite tonat och optiskt i toppklass. Går utmärkt att se igenom!

Nina
2011-06-02, 05:43
Precis, optimera för sin egen ergonomi och bästa komfort (höja styret, gel-dyna/cykelbyxor etc). :)

Linnex
2011-06-02, 07:58
Mycket går att vänja sig vid. Om jag liksom Mats får göra en jämförelse med cykel så...
När jag började cykla så fick jag ont ganska snabbt. Framför allt i de ädlare delar.
Nu förtiden efter flera års cyklade samt modifierande så räknar jag vid säsongstart att det tar ca 50 mil innan "träsmaken" försvinner. Ca 100 mil innan man börjar njuta och ca 200 mil innan sadeln är lika bekväm som en soffa;). Omsätter man det i timmar så dela med 30.

Tittar jag på jobbet så tillhör jag kontoret. Personligt klarar jag sitta en hel dag om det krävs. Men tar vi någon från verkstaden som av någon anledning hamnar kortsiktigt på kontoret så får de ont efter ett tags sittande.

Om jag ser till mitt hojande så har jag inga problem med de ädlare delarna då den delen är väl insutten på mig ;). Vad jag kände av i början var nacke, axlar och skulder parti efter någon timmes körning och fick börja byta ställning och sträcka på mig.

Så tips från mig är att det blir bättre men du bör göra som tidigare tips att försöka optimera positionen så mycket som möjligt. Och är du inte överens ped sadeln till nästa år så se vad som går att göra där.

Nina
2011-06-02, 09:36
Mycket går att vänja sig vid. Om jag liksom Mats får göra en jämförelse med cykel så...

Ha ha ha, det var en bra och rolig beskrivning av antalet timmar. http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif

Bighoj
2011-06-02, 10:52
Ja,det var också ett sätt att räkna ut ungefär hur länge han suttit på sadeln,men en förutsättning för att det ska stämma exakt är att han cyklar precis lika fort hela tiden i snitt räknat alltså.Jag tror dock att han har bra koll på vilka tider han presterar.Kul och bra uträkning.

Linnex
2011-06-02, 21:16
Liten miss... inte cyklar jag 30 mil i timmen utan km. Så det skall naturligtvis delas med 3 och inte 30:cool:

Linnex
2011-06-02, 21:31
Ja,det var också ett sätt att räkna ut ungefär hur länge han suttit på sadeln,men en förutsättning för att det ska stämma exakt är att han cyklar precis lika fort hela tiden i snitt räknat alltså.Jag tror dock att han har bra koll på vilka tider han presterar.Kul och bra uträkning.

Naturligtvis är det inte exakt utan ca värde. Vissa mäter sin träning i tid. Dock gör jag som många andra cyklister och mäter min träning i mil.

Men om man gör om min uppskattning i tid och det skulle stämma även på MC så... Efter 15 h i sadeln börjar det kännas klart bättre och har man fortfarande problem efter 50 timmar i sadeln så kommer det inte bli bättre utan då måste man modifiera.

DearHunter
2011-06-02, 23:43
Detta bör tas på allvar

http://www.nature.com/ijir/journal/v18/n4/abs/3901445a.html

Det är en plikt att ha en god sittkomfort ;)

Duke
2012-03-27, 05:02
Jag hoppas att detta är en grej man känner av i början bara.....annars vet jag inte om jag kommer köra så mycket motorcykel i framtiden...

Baken härdar med tiden. Står du dock inte ut kan du köpa Airhawk eller varför inte en hel sadel från en tredjepartstillverkare. Finns hur många alternativ som helst.

Olle Å
2012-03-27, 09:06
Jag har en gammal Transalp vars sittdyna blivit nersutten efter många år. I princip kan man säga att man sjönk ner i den och apparaten blev klämd vilket resulterade i obahg.
Jag tog då och lossade på dynklädsln och skar ner ett par cm av skumgummit och lade dit en passande bit av en sk. gelpad ca 10 mm tjock, av den typ som ryttana har i sadeln. Gjorde likadant på en XJ 600 som jag hade. Blev en helt annan sittkomfort. Dröjde mycket längre innan sk. träsmak gjorde sig till känna dessutom.
Gelpaden har den förmågan att fördela trycket.:):)