handdator

Visa fullständig version : Första lektionen idag..



Enmadeleine
2011-05-30, 11:01
Nu är det så att jag hittat hit till denna trevliga sida och tänkte att jag måste ju skriva ett litet inlägg här då.. Hade första körlektionen idag.. Är 17 år och kör dagligen vanlig moppe och körde cross när jag var runt 9 år en hel del här i skogarna haha. Körläraren var trevlig och posetiv. Jag fick träna på att krypköra, bromsa, svänga och balans osv, och han sa att allt jag fick göra idag brukar dom flesta inte få göra förren efter 4-5 lektioner. Så posetivt överraskad vart jag och sen när vi skulle planera mer efter så sa han att jag behöver nog inte fler än 3-4 lektioner sen är jag redo att köra upp, har aldrig varit såhär taggad i mitt liv! Men tråkigt nog så är nästa lektion den 28 juni.. Men är det fullbokat så är det. Bokade flera lektioner samtidigt så då är det ju bara att avboka sedan om jag inte behöver mer!

Nu tänkte jag höra runt lite om någon har tips på bra/snygga hojar! Jag letar efter en sporthoj, som helt enkelt är härlig och snygg att kolla på. Men som även passar en tjej.

Har nog inte längtat såhär mycket i mitt liv någonsin efter något! Vilken känsla det var att köra!

Molgan
2011-05-30, 11:43
Hej å välkommen! Kul att höra att det går bra, och den där längtan känner jag igen. =)

Vad för typ av hoj tänker du på, begagnad, ny? Supersport eller nåt man även kan pendla och ta lite långturer med? Med "även passar en tjej" menar du kanske att du inte är så långbent?

erkagn
2011-05-30, 11:48
Hej och välkommen! Är tyvärr inte så insatt i sportiga 125:or. Men du får säkert tips av någon annan.

Eller förresten, du ska kanske inte köpa 125:a, utan tung hoj?

Bighoj
2011-05-30, 11:48
Nu är det så att jag hittat hit till denna trevliga sida och tänkte att jag måste ju skriva ett litet inlägg här då.. Hade första körlektionen idag.. Är 17 år och kör dagligen vanlig moppe och körde cross när jag var runt 9 år en hel del här i skogarna haha. Körläraren var trevlig och posetiv. Jag fick träna på att krypköra, bromsa, svänga och balans osv, och han sa att allt jag fick göra idag brukar dom flesta inte få göra förren efter 4-5 lektioner. Så posetivt överraskad vart jag och sen när vi skulle planera mer efter så sa han att jag behöver nog inte fler än 3-4 lektioner sen är jag redo att köra upp, har aldrig varit såhär taggad i mitt liv! Men tråkigt nog så är nästa lektion den 28 juni.. Men är det fullbokat så är det. Bokade flera lektioner samtidigt så då är det ju bara att avboka sedan om jag inte behöver mer!

Nu tänkte jag höra runt lite om någon har tips på bra/snygga hojar! Jag letar efter en sporthoj, som helt enkelt är härlig och snygg att kolla på. Men som även passar en tjej.

Har nog inte längtat såhär mycket i mitt liv någonsin efter något! Vilken känsla det var att köra!

Känn dig välkommen till forumet.Ja,blir man inte taggad av att få sånt beröm av körläraren så vore det ju konstigt.Vad jag förstår så har du kört moppe/cross med vanlig växel,och här tror jag att du fått en bra grund för att sedan ta mc kort.Kan inte hjälpa dig med något hojförslag men du får säkert några bra tips här på hojen.nu ska du se.
Lycka till med kortet.

Mavve65
2011-05-30, 13:33
Välkommen och Good-Luck, verkar ju som du i praktiken redan fixat lappen! Suzuki Sv 650 sa, kanske kan vara nåt? Ser sportig ut, men det är väl inte en riktig sporthoj, direkt.

Gawriel
2011-05-30, 18:47
Honda Hornet är väl sportig o nätt men det är väl lite möö kW för att kuna köras med det begränsade A-kortet man får som 18 åring

- A begränsad
Motorcykel som har en motoreffekt på högst 25kW (34hk) och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg (ca 0,22hk/kg).
det gäller att räkna ut förhållandena för att hitta den optimala MC-n, eller så får man strypa stackaren

Edit
Förlåt, glömde hälsa välkommen och grattis till ditt beslut att komma med i gemenskapen!

nippe
2011-05-30, 18:59
Välkommen och kul att det gick bra idag.

Honda hornet tyckte jag var lite rolig när jag provade den, borde väll gå att strypa ner till begränsad kan man tycka.. men det beror ju ganska mycket på vilken budget du har vad som kan vara möjligt att köpa.

Guzzi-Leif
2011-05-30, 23:04
Välkommen till ett varmt, trevligt och juste Forum & Lycka till med kortet!

Jåke
2011-05-30, 23:24
Hej och välkommen *vinkar*

Ouch... sporthoj är lite svårt. Speciellt om det ska va snyggt å samtidigt nått att ha som mellanklass. Fast det är klart, färg och utseende kan man alltid fixa med lite vinyl :)

Hojen i länken kallades i en bok jag läste för "vrålgasarens budgetalternativ". Och jag kan skriva under på att den fungerar, den drar nästan ingen soppa, den gör runt 200 knyck om man vill och den kör åttor runt ganska mycket annat. Om den är snygg eller inte... tjaaa...

Länk: http://www.google.se/search?q=kawasaki+gpz500&hl=sv&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=HQrkTeCKNcPHtAbR8KX6BQ&ved=0CCUQsAQ&biw=1024&bih=537

Framförallt har den en bra motor som inte har jättemycket effekt, det är bra för då lider den inte så mycket av att strypas till mellanklass utan fungerar schysst ändå. En färsk CBR600 har så mycket effekt att den blir fjantig när man stryper den, inte värt för dig att åka på!

Borken
2011-05-31, 08:01
Ingen sporthoj men:
Ducati monster....finns en hel del strypta min egen var det på pappret t ex.
Monstret kan vara lite kinkig i stan men är en dröm på småvägarna.
Lagom låg för mig som är 171 cm. Å snygg.

/Janne

nippe
2011-05-31, 11:40
Ingen sporthoj men:
Ducati monster....finns en hel del strypta min egen var det på pappret t ex.
Monstret kan vara lite kinkig i stan men är en dröm på småvägarna.
Lagom låg för mig som är 171 cm. Å snygg.

/Janne

Var det du eller cykeln du tyckte var snygg?? :p

Borken
2011-05-31, 12:40
Haha, både och menade jag nog:-)

/Janne