handdator

Visa fullständig version : Polisens motorcyklar kan försvinna



pewa
2007-08-09, 19:42
http://www.hojen.nu/bilder/polismc.jpg


Polisens motorcyklar används för lite och kostar för mycket,
enligt Rikspolisstyrelsen. I flera län kan därför motorcyklarna
komma att dras in om inte användningen ökar.

Enligt poliskommisarie Ulf Börjesson som utrett verksamheten
bör motorcyklarna köras runt 1000 mil per år, men i nuläget körs
ex. Blekingepolisens motorcyklar mellan 400 och 600 mil per år.

Polismyndigheterna i landet har till i höst på sig att redovisa hur
man bättre ska använda sina motorcyklar. Händer det ingenting
kan en neddragning bli aktuellt.

Det är inte alla som håller med Rikspolisstyrelsen. Enligt Inge
Carman, chef på trafikpolisen i Sörmland används motorcyklarna
flitigt. Däremot är det svårt att rekrytera motorcykelpoliser.
Bristen på personal gör att motorcyklarna används för lite.

Det är dock omorganisationer och mer motorcykelpersonal påväg.
Det tittas även på andra användningsområden för motorcyklarna,
t.ex. inom närpolisen eller vid utryckning. Att döma av polisernas
ergna reaktioner verkar det inte allt för oroade utan ser ljust på
polismotorcyklarnas framtid.

Källa: sr.se (http://www.sr.se)

Guzzi-Leif
2007-08-09, 20:20
Jag vill för min del ha många fler. De gör ett utmärkt arbete och är respekterade och närvarande på ett unikt sätt. Dessutom har jag sett delar av deras utbildning - de kör så in i helsike skickligt!

Nina
2007-08-10, 07:01
Jo, fler behövs!! Jag har sett en enda mc-polis och det var nu i somras när jag traskade ut med jyckarna här hemma (vi har inga mc-poliser i kommunen annars). Före det var på motorvägen borta vid Polishögskolan norr om sta'n, också i somras. Gången innan var i mitten på 80-talet på Essingeleden… Es war alles.
Vad jag menar är att jag sett dom relativt g l e s t att jag minns precis var jag sett dom.
(Faktum är att det är för få poliser ute. Var är de? Förr fanns ju patrullerande poliser som gick runt i sta'n. I dag ser man inga alls till fots. Ringer folk efter hjälp får de ingen för det finns inga resurser. Något är fel, ja.)

pewa
2007-08-10, 16:08
Jag tror tyvärr att fler kameror längs vägarna innebär färre poliser också..

Mc-polisen gör ett bra jobb. Är smidiga, kan ta sig fram fort och de mc-poliser jag snackat med har varit riktigt trevliga! ;D

Nina
2007-08-11, 09:43
Jag tror tyvärr att fler kameror längs vägarna innebär färre poliser också..


Hemska tanke… och ser framför mig ännu fler brott. Och så får man väl läsa i tidningarna ”brottslingen kunde ej identifieras på filmen/fotot”. :o

turbo
2007-08-19, 15:47
vad gör mc-polisen vintertid? samma uppgifter fast i bil?

pewa
2007-08-24, 18:46
Läste på nätet idag att flera polisdistrikt planerar att köpa in andra typer av motorcyklar så att de kan användas mer. På så vis uppfyller man rikspolisstyrelsens krav på att använda motorcyklarna mer.

Bland annat har polisen i Jönköping köpt in en endurohoj som kan användas i alla typer av terränger.

turbo
2007-08-27, 17:24
Läste på nätet idag att flera polisdistrikt planerar att köpa in andra typer av motorcyklar så att de kan användas mer. På så vis uppfyller man rikspolisstyrelsens krav på att använda motorcyklarna mer.

Bland annat har polisen i Jönköping köpt in en endurohoj som kan användas i alla typer av terränger.


jag förstår inte varför polisen inte använt sig av flera olika typer av hojar tidigare? det är ju bättre att ha en bred mc-flotta än bara tunga touringhojar som inte används?

Fredd
2007-08-29, 19:22
Läste på nätet idag att flera polisdistrikt planerar att köpa in andra typer av motorcyklar så att de kan användas mer. På så vis uppfyller man rikspolisstyrelsens krav på att använda motorcyklarna mer.

Bland annat har polisen i Jönköping köpt in en endurohoj som kan användas i alla typer av terränger.


jag förstår inte varför polisen inte använt sig av flera olika typer av hojar tidigare? det är ju bättre att ha en bred mc-flotta än bara tunga touringhojar som inte används?


För att polisen är en myndighet och myndigheter är ofta väldigt tröga när det gäller förnyelser

Nina
2007-08-30, 05:42
Jag blev i alla fall omkörd av två stycken mc-poliser i går på motorvägen mellan Mariefred och Södertällje, där är två hojar som används i alla fall! :D

pewa
2007-08-30, 18:39
Undra om kravet på antal mil är lika över landet, det blir lite knivigare för mc-polisen i Kiruna jämfört med Ystad ;)

pewa
2008-01-13, 22:36
Läste precis att mc-polisen på Gotland läggs ner..

http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=3039790

turbo
2008-01-23, 23:45
Läste precis att mc-polisen på Gotland läggs ner..

http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=3039790


jag tycker det är tråkigt. mc-polisen behövs och gör ett bra jobb, jag tycker de känns mer på ens egen nivår när man själv är ute och kör.

Fredd
2008-07-10, 01:31
Jag har inte sett en enda mc-polis den här säsongen, det kanske är slumpen men jag brukar alltid skymta någon.