handdator

Visa fullständig version : Träna på att bromsa!



Olle Å
2011-05-26, 07:28
Nu har det hänt igen en mcförare bromsade omkull utanför Karlstad:mad:
Jag vill påstå att många omkullbromsningar sker för att vederbörande inte behärskar tekniken att bromsa hårt utan att det släpper antingen fram eller bak. Detta gäller ju för oss som inte har ABS. Det gäller alla underlag.:eek:
Tycker att var och en skall öva på att göra ordentligt hårda inbromsningar på skiftande underlag och kanske riskera att gå omkull där i stället för att hoppas att inte råka ut för något i trafiken.
Det svåra är ju att kunna anpassa bakbromsen utan att den nyper.
Tror att bästa stället att lära sig tekniken är på grus för då behöver man inte köra så fort för att provocera bromsarna.
Misstänker tyvärr, att inställningen är att "detta inte händer mig":flute:
Tänk på att ju fler mil du kör ju närmare kommer du en situation:confused:

Nina
2011-05-26, 07:39
Bra inlägg! Tror som du att många bara kör och tänker att det händer aldrig mig, bara alla andra.

DearHunter
2011-05-26, 08:02
Nu har det hänt igen en mcförare bromsade omkull utanför Karlstad:mad:
Jag vill påstå att många omkullbromsningar sker för att vederbörande inte behärskar tekniken att bromsa hårt utan att det släpper antingen fram eller bak. Detta gäller ju för oss som inte har ABS. Det gäller alla underlag.:eek:
Tycker att var och en skall öva på att göra ordentligt hårda inbromsningar på skiftande underlag och kanske riskera att gå omkull där i stället för att hoppas att inte råka ut för något i trafiken.
Det svåra är ju att kunna anpassa bakbromsen utan att den nyper.
Tror att bästa stället att lära sig tekniken är på grus för då behöver man inte köra så fort för att provocera bromsarna.
Misstänker tyvärr, att inställningen är att "detta inte händer mig":flute:
Tänk på att ju fler mil du kör ju närmare kommer du en situation:confused:

Oavsett hur mycket man tränar så går man troligast omkull i en paniksitution, speciellt när man även försöker väja. Det är en helt annan sak att bromsa max och SAMTIDIGT väja än att bromsa max och köra rakt fram. Du går omkull när Du trycker på styret och vinklar hojen. Och går Du inte omkull (låser hjulen) när Du väjer så bromsar Du inte max när Du börjar undanmanövern - ABS är det som gäller, i de flesta fall!!

Chappy
2011-05-26, 09:41
ABSer, hjälmar o sköldpaddsskal är för fegproppar som lika gärna eller utan hjärna kunde köra trehjuling:cool::cool::cool::cool:

DearHunter
2011-05-26, 10:08
ABSer, hjälmar o sköldpaddsskal är för fegproppar som lika gärna eller utan hjärna kunde köra trehjuling:cool::cool::cool::cool:

Ha, ha.... :fight:

Linnex
2011-05-26, 10:23
Oavsett hur mycket man tränar så går man troligast omkull i en paniksitution, speciellt när man även försöker väja. Det är en helt annan sak att bromsa max och SAMTIDIGT väja än att bromsa max och köra rakt fram. Du går omkull när Du trycker på styret och vinklar hojen. Och går Du inte omkull (låser hjulen) när Du väjer så bromsar Du inte max när Du börjar undanmanövern - ABS är det som gäller, i de flesta fall!!

Hur bra fungerar det just att bromsa och väja med ABS på MC?
Har ingen erfarenhet av ABS på MC men när det gäller bil på halt underlag så tappar man mycket i styrförmågan. Jag tycker att då går det mer framåt än att det svänger när ABS'n går in.

engström67
2011-05-26, 10:45
Hur bra fungerar det just att bromsa och väja med ABS på MC?
Har ingen erfarenhet av ABS på MC men när det gäller bil på halt underlag så tappar man mycket i styrförmågan. Jag tycker att då går det mer framåt än att det svänger när ABS'n går in.

Abs är kanon,den som inte kört hoj med abs och verkligen inte testat ska inte uttala sig.Åk i 150 och nyp i fullt utan abs,då går det åt he.. med abs så stannar man.Har testat dom flesta maskiner och verkligen testat gränserna:). Många tycker att abs och antispinn inte hör hemma på mc,men faktum är att det är kanon,även på grus,man kan ju köra fortare och utnyttja hjälpmedlen bara man vet hur det funkar,det kommer ju mer och mer på sportmaskiner med.Tekniken har ju gått så långt att dom kör ju fortare på tävling,än utan.:)

Linnex
2011-05-26, 10:53
Abs är kanon,den som inte kört hoj med abs och verkligen inte testat ska inte uttala sig.Åk i 150 och nyp i fullt utan abs,då går det åt he.. med abs så stannar man.Har testat dom flesta maskiner och verkligen testat gränserna:). Många tycker att abs och antispinn inte hör hemma på mc,men faktum är att det är kanon,även på grus,man kan ju köra fortare och utnyttja hjälpmedlen bara man vet hur det funkar,det kommer ju mer och mer på sportmaskiner med.Tekniken har ju gått så långt att dom kör ju fortare på tävling,än utan.:)

Jo men det var inte svaret på min fråga. Rakt fram är en sak men jag undrar om det fungerar fullt ut när man väjer / vinklar hojen och bromsar.

Och var det syftet på mig om att jag att jag inte skulle yttre mig om ABS pga av okunskap så var mitt inlägg inget påstående utan en fråga från en som inte testat.

engström67
2011-05-26, 10:58
Jo men det var inte svaret på min fråga. Rakt fram är en sak men jag undrar om det fungerar fullt ut när man väjer / vinklar hojen och bromsar.

Och var det syftet på mig om att jag att jag inte skulle yttre mig om ABS pga av okunskap så var mitt inlägg inget påstående utan en fråga från en som inte testat.

Sorry:o jag tror att panik broms med abs och vinkla på styret går åt pipan,men det är väl meningen att man ska kunna panikbromsa utan att gå i kull och sedan göra undanmanöver.Gör du en panikbroms utan abs så går du för det mesta ikull även om du håller styret rakt.Dom flesta singelolyckor sker ju när många kör för fort och sedan upptäcker dom en kurva och panikbromsar,dom hamnar man i skogen eller en timmer välta.Abs skulle rädda många liv där.

Ingemar
2011-05-26, 17:10
Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
En mc behöver inte mycket plats utan det finns oftast utrymme att komma fram.
Har man missbedömt en kurva är det spårval och koncentration som gäller.
Tyvärr bromsar många ihjäl sig både med och utan abs.
Gasa och växla mer....bromsa mindre.:D

Jåke
2011-05-26, 18:43
Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
Håller med fullständigt *applåd*

Olle Å
2011-05-26, 19:39
Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
En mc behöver inte mycket plats utan det finns oftast utrymme att komma fram.
Har man missbedömt en kurva är det spårval och koncentration som gäller.
Tyvärr bromsar många ihjäl sig både med och utan abs.
Gasa och växla mer....bromsa mindre.:D

Vad jag menar är ju att kunna utnyttja bromsarna bättre på den mc du har med övning. I en paniksituation vet man ju ändå inte vad man gör. Om man tränar så kanske en situation inte behöver utveckla sig till en paniksituation, utan att man kanske kan reda upp den.
De flesta jag talat med under många år, verkar rädda för att testa sina bromsar och sin förmåga. Detta gäller dock inte vana grusåkare utan främst fransnissar.
Jag själv har ingen erfarenhet av ABS på mc , men på bil och där är den ju suverän.

engström67
2011-05-27, 00:07
Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
En mc behöver inte mycket plats utan det finns oftast utrymme att komma fram.
Har man missbedömt en kurva är det spårval och koncentration som gäller.
Tyvärr bromsar många ihjäl sig både med och utan abs.
Gasa och växla mer....bromsa mindre.:D

plutrar man runt i 70 så behöver man ju inte bromsa så klart,men alla är ju inte väglusar:cool:

Ingemar
2011-05-27, 13:10
plutrar man runt i 70 så behöver man ju inte bromsa så klart,men alla är ju inte väglusar:cool:

Är nog ganska beroende på väg och omständigheter. När timmerbilen dyker upp i en skymd
skogsvägsböj då kan även 70 kännas lite oroväckande fort.
Själv föredrar jag nog att fokusera på den lilla plats som för det mesta finns för att klara mig förbi
Att bromsa kommer allt i sista hand det slutar sällan väl.
Välj spår bromsa mindre.:D Träna inbromsning är ju naturligtvis jättebra.

Ove
2011-05-27, 13:42
plutrar man runt i 70 så behöver man ju inte bromsa så klart,men alla är ju inte väglusar:cool:

:D Ta en tur ut på vägarna och prova lite. 70 kan vara väldigt fort eller ganska sakta, det beror på vägen och maskinen och en del annat. Helt rätt som Ingemar påstår - vissa förare skulle klara sig bättre utan broms och det gäller alla typer av fordon. :rolleyes:

räven
2011-05-27, 15:31
:D Ta en tur ut på vägarna och prova lite. 70 kan vara väldigt fort eller ganska sakta, det beror på vägen och maskinen och en del annat. Helt rätt som Ingemar påstår - vissa förare skulle klara sig bättre utan broms och det gäller alla typer av fordon. :rolleyes:

Just de Ove,dom som inte tränat på att bromsa klarar sig bäst om dom putsar på hojen i garaget.

Ove
2011-05-27, 16:01
Just de Ove,dom som inte tränat på att bromsa klarar sig bäst om dom putsar på hojen i garaget.

:o :D :cool:

engström67
2011-05-27, 16:03
:D Ta en tur ut på vägarna och prova lite. 70 kan vara väldigt fort eller ganska sakta, det beror på vägen och maskinen och en del annat. Helt rätt som Ingemar påstår - vissa förare skulle klara sig bättre utan broms och det gäller alla typer av fordon. :rolleyes:

Det är ju helt riktigt som du säger,men många hojar med hög effekt är ju till för att andvändas:D visst jag har ju bara 110kusar i min men andvänder man dom så lär man ju andvända bromsen i bland visst man kan ju motorbromsa i god tid innan man ska stanna,svänga eller dylikt men kör man aktivt ibland så ska det ju gå fort in i det sista,hur skulle det se ut om typ rallybilarna i skogen skulle ge tusan i bromsen:rolleyes:

räven
2011-05-27, 16:14
Det är ju helt riktigt som du säger,men många hojar med hög effekt är ju till för att andvändas:D visst jag har ju bara 110kusar i min men andvänder man dom så lär man ju andvända bromsen i bland visst man kan ju motorbromsa i god tid innan man ska stanna,svänga eller dylikt men kör man aktivt ibland så ska det ju gå fort in i det sista,hur skulle det se ut om typ rallybilarna i skogen skulle ge tusan i bromsen:rolleyes:

Du snackar om planerad körning nu, inget om stora älgen mitt på vägen?

engström67
2011-05-28, 09:02
Hopplöst med att en ny tråd får vara seriös.
Tanken var att så småningom utveckla tråden till något nyttigt beträffande träningstips och goda råd till de mindre erfarna hojåkarna.
har någon tips, så kom med dem här. Det kan faktiskt rädda någon.

Helt riktigt men det kan ju bli lätt lite urspårning på ett forum,men det gör väl inget,till viss gräns:) Nä men det där med att bromsa,det ligger ju massa träning bakom.Jag tror att många inte vet vad som händer vid panikbroms.Jag tycker man kan åka ut på en öde vägstump utan trafik,gärna både grusväg och asfallt och sedan prova på vad som händer.Man kan ju börja i låg hastighet,typ 50 och sedan prov bromsa.Man behöver ju inte nypa i för kung och fosterland i början utan börja mjukt och öka mer och mer.Övning ger ju färdighet.Ha gärna en kompis med ifall det skulle hända något,men man behöver ju inte köra ikull,men man vet ju aldrig.Har man bra balans så kan man ju hålla hojen skapligt.Det vore ju guld om kompisen har en hoj med abs,så man kunde träna med och utan,ifall man är utan abs.När man känner att man klarar av det så kan man ju öka farten.

Nina
2011-05-28, 10:28
Hopplöst med att en ny tråd får vara seriös.
Tanken var att så småningom utveckla tråden till något nyttigt beträffande träningstips och goda råd till de mindre erfarna hojåkarna.
har någon tips, så kom med dem här. Det kan faktiskt rädda någon.

Japp, jag har:

1) Flytta blicken uppåt och långt bort, titta INTE på hindret.
2) Spänn magen, räta på ryggen
3) Knip knäna mot tanken
4) Bromsa

Tänk på att den bakre bromsen inte behöver stampas på… Bromsa som om du har ett ägg emellan fot och bromspedal och det får absolut inte gå sönder.

Just det här och i dessa steg fick jag öva en hel del på i trafikskolan och jag har haft mycket bra nytta av detta. Alla fyra momenten gör jag i stort sett under samma svep när jag behöver bromsa in hårt. Jag tyckte DÅ, i trafikskolan och lektion efter lektion att det var tjatigt och var så otroligt less på detta eviga bromsande men så här efteråt är jag glad för att det tjatades och nöttes på i all evighet.

:)

pne64
2011-05-28, 10:54
Jag läste en test om olika abs-fabrikat (kommer inte ihåg vilken test) där dom testade just hur abs fungerade när man bromsade fullt i en kurva. Alla system fungerade kanon. Ingen gick omkull. Nu var inte detta en paniksituation men troligtvis fungerar det även då. En del hävdar att abs är sämre på grus pga att man måste låsa hjulet lite för att komma under rullgruset. Själv har jag abs på min och hellre något längre bromssträcka på grus än att bromsa omkull, för det händer!!

Ove
2011-05-28, 17:12
Min menig är att visst ska man träna på att bromsa och man ska träna så att man klarar av att göra det så gott man kan på olika underlag.

Men grejen är att många, däribland jag själv, bromsar i fel situationer. I bilen är det för mig en självklarhet att man styr mer än bromsar när det håller på att gå åt helsicke. På MC;n gör jag alltför ofta fel och nyper till broms när jag istället skulle styra eller rent av dra på gas för att komma ur situation. Olikheterna i beteende kommer sig av den mängdträning som jag har fått av en oherrans massa mil bakom ratten i förhållande till inte stort mer än 10.000 mil bakom styret.

Jag menar alltså att precis som Ingemar att det är bättre om man kan köra så att bromsen är en "nödåtgärd" och istället planerar och styr. Detta utesluter naturligtvis inte att man ska kunna använda dem på ett effektivt och säkert sätt som man klarar endast genom att träna och helst gå en kurs emellanåt.

pewa
2011-05-31, 00:41
Som någon klok sa, låt tråden handla om bromsning. Ett par "chatt-inlägg" har raderats.

wm1000
2011-05-31, 21:40
Har själv inte abs-bromsar,ett tips som jag själv kör med är att bara använda 1 eller 2 fingrar när man bromsar,då är inte risken lika stor att låsa upp bromsarna vid en paniksituation,och man fortfarande har kvar styrförmågan,sen beror det ju på vad för bromsar man har på hojen,vissa tar ju knappt fast man använder hela näven.
Kör alltid med ett finger på bromsen när man e ute o åker...speciellt här runt stockholm,
hetsig trafik,folk kör som galningar,speciellt essingeleden e ett mörker.

DearHunter
2011-06-01, 11:21
Har själv inte abs-bromsar,ett tips som jag själv kör med är att bara använda 1 eller 2 fingrar när man bromsar,då är inte risken lika stor att låsa upp bromsarna vid en paniksituation,och man fortfarande har kvar styrförmågan,sen beror det ju på vad för bromsar man har på hojen,vissa tar ju knappt fast man använder hela näven.
Kör alltid med ett finger på bromsen när man e ute o åker...speciellt här runt stockholm,
hetsig trafik,folk kör som galningar,speciellt essingeleden e ett mörker.

Kör också med två fingrar på bromshandtaget i stadstrafik. Men det ersätter inte ABS.

wm1000
2011-06-01, 20:51
Kör också med två fingrar på bromshandtaget i stadstrafik. Men det ersätter inte ABS.

Vet att det inte ersätter ABS,men dom flesta har nog fortfarande broms utan.
Sen så gäller 1-2 fingrarna även om man kör mer aktivt,inte bara i stan.
Det jag menar är att man är mer beredd på om något oförutsett händer.
Den millisekunden det tar o flytta handen till bromhandtaget kan ju va skillnad mellan liv o död.