handdator

Visa fullständig version : Burrrr vad läskigt.



Gurrag
2011-05-24, 15:32
Idag när jag var ute och åkte så började det regna. Jag begav mig hem genom stan. Vid ett rödljus så bromsade bilen framför kraftigt men eftersom jag höll bra avstånd behövde jag inte bromsa jättehårt men fortfarande med besked.

När framhjulet kom på den Vita körfältspilen så gled framhjulet till ordentligt åt sidan och jag tappade balansen rejält. Hjulet fick åter fäste och jag kastades snett framåt mot styret. Hojen rätade upp sig men ytterligare en retur kom och jag vinglade nästan över i en annan fil. Allt redde tillslut upp sig med mig halvliggandes över styret och en puls på 200. Två tre meter innan bilen framför stannade min hoj.

Även fast jag gjort vurpor på endurohojen ett par gånger var detta det läskigaste jag varit med om under min MC karriär. Jag kan bekräfta det alla säger att man hinner tänka mycket. Jag hann tänka "jävlar" "Tur att jag har helförsäkring" "detta går ganska långsamt" "kommer nog inte göra jätteont" "undrar vad ny lack kostar" "Yesssss" jag klarade det!! "oj vad alla tittar konstigt på mig".

Sen tog jag av på nästa väg och stannade för att lugna mig lite.

apexx
2011-05-24, 15:39
*gilla*

erkagn
2011-05-24, 15:50
Ja, fort är olyckan framme. Skönt det ordnade sig. Tror du att ABS hade kunnat gjort så du undvikit situationen?

Molgan
2011-05-24, 16:36
När det regnar kör jag alltid omvägar runt alla vita vägmarkeringar, de har en tendens att bli snorhala. Nu tror jag du lärt dig att göra detsamma. =)

Gurrag
2011-05-24, 17:30
Ja, fort är olyckan framme. Skönt det ordnade sig. Tror du att ABS hade kunnat gjort så du undvikit situationen?

Tror garanterat ABS hade hjälpt till. Egentligen är det något alla hojar borde ha.

Gurrag
2011-05-24, 17:32
När det regnar kör jag alltid omvägar runt alla vita vägmarkeringar, de har en tendens att bli snorhala. Nu tror jag du lärt dig att göra detsamma. =)

Jupp.

erkagn
2011-05-24, 17:33
Ja, korkat att det fortfarande säljs nya hojar utan ABS.

nippe
2011-05-24, 17:59
ja nog är det snabbt hänt. det jag saknar med min hoj är ABS, men det finns inte på AT... :(

Mats Liifv
2011-05-24, 18:10
Dom flesta av oss har nog varit med om liknande incidenter i början av vår tvåhjulskarriär. Har gjort två hårresande speedwayuppställ under liknande omständigheter. Turligt nog klarade jag mig båda gångerna. Sedan dess skyr jag dessa vita streck som pesten. Inte roligt att hamna på ett och behöva bromsa. Andra "luringar" är spårvagnsspår, brunnslock och kullersten. Alla dessa är klokt att undvika om det regnar!

erkagn
2011-05-24, 18:19
Kommer ihåg en av de första turerna med min första tunga hoj, en Honda CBX 550. Passerade en bro med träbeläggning och dumt nog så accelerade jag och växlade upp. Följden av detta blev att hojen sladdade mitt på bron. Turligt nog så klarade jag upp det genom att slå av gasen och styra emot.

DearHunter
2011-05-25, 15:52
Idag när jag var ute och åkte så började det regna. Jag begav mig hem genom stan. Vid ett rödljus så bromsade bilen framför kraftigt men eftersom jag höll bra avstånd behövde jag inte bromsa jättehårt men fortfarande med besked.

När framhjulet kom på den Vita körfältspilen så gled framhjulet till ordentligt åt sidan och jag tappade balansen rejält. Hjulet fick åter fäste och jag kastades snett framåt mot styret. Hojen rätade upp sig men ytterligare en retur kom och jag vinglade nästan över i en annan fil. Allt redde tillslut upp sig med mig halvliggandes över styret och en puls på 200. Två tre meter innan bilen framför stannade min hoj.

Även fast jag gjort vurpor på endurohojen ett par gånger var detta det läskigaste jag varit med om under min MC karriär. Jag kan bekräfta det alla säger att man hinner tänka mycket. Jag hann tänka "jävlar" "Tur att jag har helförsäkring" "detta går ganska långsamt" "kommer nog inte göra jätteont" "undrar vad ny lack kostar" "Yesssss" jag klarade det!! "oj vad alla tittar konstigt på mig".

Sen tog jag av på nästa väg och stannade för att lugna mig lite.

Skönt att det gick bra.... För några veckor sedan, en vacker morgon, så gjorde jag en "okulärbesiktning av asfaltens grovlek medelst longitudinell skinkhasning" :D .. det var inte kul kan jag säga. Jag klarade mig och även hojen som gled på motorbågarna och styret. På eftermiddagen provkörde jag massor av nya hojar, gick hem och funderade som professor Balthazar :hmmmm2: tills jag bestämde mig för vilken. På morgonen klev jag in i butiken och körde iväg med en hoj :deal: som har ABS :hello:

Nina
2011-05-25, 17:03
Brunnslock är en annan lika hal pjäs, dem och vita streck undviker jag i regn.

DearHunter
2011-05-26, 08:07
Brunnslock är en annan lika hal pjäs, dem och vita streck undviker jag i regn.

Och räls. Nu bygger man även ut spårvagnsnätet och rälen blir snorhal när det blir blött.

Trådbuss - Om DearHunter får välja!

Gawriel
2011-05-27, 16:45
förra hösten, lätt duggregn,35-40 km/h, bilen framför bromsar in förre rondell, jag var bakom på rätt ok avstånd, börjar bromsa lätt jag med , hjulen började glida åt vänster, behövdes inte mycket för att låsa den på glatt asfalt som det brukar finnas förre, i o efter rondell

vita sträck o brunnslock ska undvikas även i fint väder

Gurrag
2011-05-27, 21:23
Jag har TKC 80 på oroar mig inte på grus men blöt asfalt är en annan historia.
På torr asfalt har de grymt fäste för offroaddäck.