handdator

Visa fullständig version : Rätt placering av knäskydd i byxor?



goldfish
2011-05-23, 23:41
Mitt första inlägg här på Hojen.

Jag håller på att ta MC-kort och köpte här om dagen begagnad skyddsutrustning (jacka och byxor + ryggskydd) som var i mycket bra skick.

Det blev ett Halvarsson Buckler ryggskydd, Lindstrands Jericko Jacka och Lindstrands Curtis byxor.

Lite frågor:

1) Hur långt ner ska/brukar knäskydden hamna när man går vanligt. Byxorna känns rätt storlek, men knäskydden sitter rätt långt ner när man går vanligt. Om jag hukar mig så hamnar knäskydden rätt. Brukar de sitta långt ner? Är det bättre att satsa på ex. Biltemas ledade knäskydd som jag läst att någon skrivit om?

2) Är det någon som vet om Lindstrands Jericko resp Curtis håller bra i slitstyrka om man skulle kana på marken?

Linnex
2011-05-24, 00:40
När jag jagade nya byxor så sa handlarna att knäskydden skall sitta rätt när man satt i ställning som på hojen. När jag stod upp så satt de oftast under knät. Dock köpte jag byxor där de satt rätt i båda fallen.

Jan-Olov
2011-05-24, 06:21
Jag upplever samma sak med knäskydden , men när stövlarna kommer på så är skydden rätt både när jag sitter och står.

Olle Å
2011-05-24, 07:52
Både Lindstrands och Halvarsons har bra grejer. Beroende på underlaget så slits ju kläderna olika.. Efter en rejäl vurpa, så brukar man i alla fall få byta kläder, vilket försäkringen oftast står för.

Mats Liifv
2011-05-24, 07:54
Ledsnade på knäskydd som inte satt som jag ville och skaffade dessa (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10)! Nu sitter skydden på plats, oavsett vilka byxor jag använder!

Linnex
2011-05-24, 08:56
Jag var ute på en olycka där en kille hade bromsat omkull sig och kanat in i trottoarkant. Han hade godkända skydd men det hjälpte föga för knä och armbåge. :thumpdown:

Jag har fundering på dessa. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Knaskydd-med-dubbla-leder/

Gurrag
2011-05-24, 09:44
Jag var ute på en olycka där en kille hade bromsat omkull sig och kanat in i trottoarkant. Han hade godkända skydd men det hjälpte föga för knä och armbåge. :thumpdown:

Jag har fundering på dessa. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Knaskydd-med-dubbla-leder/

Använder biltemas. Skönt att slippa oroa sig för passformen och man slipper alla justeringar för att de ska sitta rätt. de som är inbyggda i byxorna måste man justera med jämna mellanum för de ska sitta bra. vet inte hur de skyddar men de känns rejäla.

combatunit
2011-05-24, 11:34
Mitt första inlägg här på Hojen.

Jag håller på att ta MC-kort och köpte här om dagen begagnad skyddsutrustning (jacka och byxor + ryggskydd) som var i mycket bra skick.

Det blev ett Halvarsson Buckler ryggskydd, Lindstrands Jericko Jacka och Lindstrands Curtis byxor.

Lite frågor:

1) Hur långt ner ska/brukar knäskydden hamna när man går vanligt. Byxorna känns rätt storlek, men knäskydden sitter rätt långt ner när man går vanligt. Om jag hukar mig så hamnar knäskydden rätt. Brukar de sitta långt ner? Är det bättre att satsa på ex. Biltemas ledade knäskydd som jag läst att någon skrivit om?

2) Är det någon som vet om Lindstrands Jericko resp Curtis håller bra i slitstyrka om man skulle kana på marken?

Det spelar ingen roll hur de sitter när du går. Det är när du sitter på hojen som spelar roll.
Hållbarheten är ungefärligt som med de flesta goretex skydd. Nere i backen så byt!

Linnex
2011-05-24, 12:11
Det spelar ingen roll hur de sitter när du går. Det är när du sitter på hojen som spelar roll.


Precis samma jag har hört av handlare när jag har provat... Men egen reflektion är vad som händer efter man har tagit landning och kasar runt. Hur sitter skydden efter ett antal meter på backen om man slår i något en bit bort från kraschen? Tex en trottoarkant som jag nämnde tidigare.

Mats Liifv
2011-05-24, 12:32
Det viktiga är hur skydden sitter när man går i backen. När jag kör grusvägar har jag riktiga knäskydd. Som Biltemas, men tre gånger så dyra. Lite obekväma dock att ha till vardags så då får det bli lite enklare saker. Skyddsbyxa för höfterna och låren har jag alltid. Ska titta på Biltemas för att se om dom kan vara något för mig. Den gamla modellen var bara ett pinsamt skämt, men dessa ser i varje fall bra ut på bild.

Mavve65
2011-05-24, 12:50
Det viktiga är hur skydden sitter när man går i backen. När jag kör grusvägar har jag riktiga knäskydd. Som Biltemas, men tre gånger så dyra. Lite obekväma dock att ha till vardags så då får det bli lite enklare saker. Skyddsbyxa för höfterna och låren har jag alltid. Ska titta på Biltemas för att se om dom kan vara något för mig. Den gamla modellen var bara ett pinsamt skämt, men dessa ser i varje fall bra ut på bild.

Köpte sådana benskydd (gamla modellen) och håller med till 110%. De kladdae fast vid benet och var så sladdriga att de gick att böja som ett gummiband.:eek:
Ser att det är typ samma beskrivning om komforten på de nya ce-märkta och de gamla, men var och en får givetvis bilda sig en egen uppfattning...
De nya är iallafall CE-märkta, vilket ju måste vara grundkravet.
verkar finnas olika typer/klasser av CE-märkning, dock:confused: Någon som vet mer om detta?

Mats Liifv
2011-05-24, 13:17
De nya är iallafall CE-märkta, vilket ju måste vara grundkravet.
verkar finnas olika typer/klasser av CE-märkning, dock:confused: Någon som vet mer om detta? Är inte säker, men tror att CE-märkning i stort sett innebär att skyddet ifråga är avsett för motorcykelåkning och att det inte är farligt/skadligt att använda. Ger inte något svar på hur bra skyddet ifråga är. Detta är något jag hört, men säkert finns här någon som vet hur det ligger till!

Mavve65
2011-05-24, 13:26
Hittade följande om CE-märkning, för den som vill födjupa sig i ämnet.
http://www.mc-boden.se/meny/ce-markning

Ps. slog mig att jag kunde ju sökt på nätet först och frågat på forumet sen....;)

Mats Liifv
2011-05-24, 15:17
Intressant, ska kolla skydden mot denna lista nästa gång det blir aktuellt med inköp!

Jåke
2011-05-25, 07:29
Om de flyttar sig så mycket så är det inte rätt, du kommer inte ha någon nytta av dem om olyckan är framme, för då kommer de inte sitta kvar på knät utan flytta på sig vid minsta motstånd. Att de sitter rätt när du är på hojen spelar ingen roll, går du omkull ramlar du ju förmodligen av, eller?

Köp kläder som håller skydden på plats, eller köp lösa skydd du sätter fast på kroppen! Eller kör utan...