handdator

Visa fullständig version : Föll för en ren i 90 knyck idag



Molgan
2011-05-23, 01:20
Tidigare idag kom jag över ett krön på en fantastisk grusväg väster om Fällfors i Västerbotten när 2 renar materialiserades vid vägkanten. Bromsade ner och försökte styra undan, men renar är ju som dom är så de förflyttade sig snabbt tillbaka i min färdriktning. Ville inte smälla in i dom och flyga så jag nöp omkull hojen, tror jag träffade den ena i fallet men är inte säker.

Konstigt vad mycket man hinner tänka i såna här situationer. Medan jag låg där med gruset sprutande omkring mig hann jag tänka "får inte börja rotera, håll in armarna, hur gick det för renen, oj här kommer min hoj" osv.

När världen stannade av igen hade jag ont uta helsike, och det sägs ju vara ett bra tecken. Låg mitt på vägen och lyckades hasa ut i diket, kompisen som kört bakom slängde omkull hojen och kollade så jag levde. Kom upp på benen och efter ett tag inser jag vilken röta jag haft. Just där jag gått omkull var det en slät raksträcka så jag hade hållit mig på vägen. Jag hade inte brutit något, och hojen gick att resa och tillome starta.

Skyddskläderna hade gjort sitt, hade det inte varit för dom (och speciellt ryggskyddet) hade jag inte suttit här. Jackan och byxorna och handskarna var trasor, crosshjälmen hade blivit av med lite plastflisor och biltemas excellenta knäskydd var nerslipade.

På akuten sa dom att man brukar hålla kvar folk som gått omkull i hög fart över natten, men efter att dom gjort en kontroll, rengjort och lagt om mina uppskrapade armar och kollat svullnaderna fick jag åka hem. Eller skjutsas hem, kan inte hålla i en ratt än..

Helt klart en tankeställare. Tänk va fort det händer. Var en helt vanlig transportsträcka, solen lyste och allt var frid och fröjd. Ett par sekunder senare låg man där och undrade om alla kroppsdelar satt på plats. Nu är det iaf slut på fuskandet med skydden för min del.

Edit: inser att trådtiteln innehåller syftningsfel men jag är för vimsig för att bry mig just nu. =)

erkagn
2011-05-23, 05:16
Sån tur i oturen att du klarade någorlunda helskinnad. Det finns nog många som fuskar med skydden. Senast i helgen såg min kompis en tjomme som körde genom byn på en H-D utan skyddskläder och hjälm. Otroligt korkat även för en kort tur.

Hur gick det med hojen då? Blir den inlöst, eller går den laga?

V Saarela
2011-05-23, 05:46
huh!?!
Skönt att det ändå gick "bra" för dig.

Nina
2011-05-23, 06:52
Oj oj oj! Vilken tu att du ändå var så pass närvarande, hoppas du mår bra trots allt.

Mats Liifv
2011-05-23, 07:00
Gott att läsa att det gick så pass bra för dig, trots allt! Det går så fort att man inte kan fatta det innan man varit med om det själv. Själv hann jag inte mer än ana rådjuret innan det smällde. Hann bara tänka "Det här går åt helvete!" Jag klarade mig också förhållandevis bra, tack vare skydden jag hade. Hade faktiskt inte ett enda blåmärke eller någon annan skada än ett komplicerat armbrott och en del ansiktsskador. Fuska aldrig med skydden, dom gör en stor skillnad när olyckan är framme, vilket som vi vet kan komma snabbt och oväntat. Inte sällan händer det just när allting känns bra och man bara njuter av färden.

Ta gärna lite bilder på din utrustning och lägg ut här, innan du skickar in dom till försäkringsbolaget. Mina kläder ville bolaget ha in, trots att jag talade om hur äckliga dom var med allt sitt blod. Kan inte vara nå´t kul jobb att ta hand om.

Bara att önska god bättring och att du får hojen fixad medan du själv läker ihop. Riktigt trist tid att råka ut för så´nt här. Min olycka skedde på sista körningen för säsongen så jag missade egentligen ingen del av säsongen.

Mavve65
2011-05-23, 07:53
Jag tycker det är starkt av dig att inte drabbas av panik i en sådan situation och dessutom kunna agera så konsekvent och medvetet lägga ner hojen. Hoppas du snart blir bra och kan köra igen.

"Mötte" själv ett rådjur häromveckan, hade en taxi framför mig och funderade på att köra om den vid ett gärde straxinnnan de roliga svängarna på vägen började. Plötsligt hoppar ett rådjur fram framför taxin och taxin tvärnitar-som tur var höll jag avståndet till taxin-så det var väl egentligen ingen riktig fara, men ändå....vad läskigt snabbt de dyker upp

Ove
2011-05-23, 08:48
:eek: Djur på vägen är farliga, inget sinne för trafikregler! Verkar ändå gått ganska bra med dig själv.

Gurrag
2011-05-23, 10:09
toppen att du är kvar med oss. Det verka kunnat gå mer illa än det gjorde.

Ingemar
2011-05-23, 10:32
Det var väl skönt att det slutade så pass bra och att det hände på rätt plats så att säga.
Bär det av ut bland träd och stenbumlingar kan vad som helst hända.
Hoppas det inte ändrar din inställning till mc-åkning :rolleyes: Tänk över det som hänt och så upp på hojen igen.

DearHunter
2011-05-23, 12:59
Oj, oj, oj...Molgan..:eek:

Skönt att läsa att Du klarade dig.
Jag vet hur sådant känns och hade det inte varit för min skyddsutrustning och en vaken bilist så hade det inte blivit så kul. Jag hade änglavakt för jag körde inte fortare än vad han kunde flyga.

Tag hand om dig och snart är Du uppe på hojen igen... med en erfarenhet mer ;)

Molgan
2011-05-23, 14:39
Tack för de uppmuntrande orden. Vad gäller försäkringsbolag vet jag inte om jag kommer att blanda in dom. Får se när jag gått igenom hojen ordentligt, nu står den 10 mil härifrån. Kan fortfarande inte fatta att hojen (och jag) klarade sig så bra. Får väl lyfta på hatten åt Yamahas ingenjörer (när det gäller hojen, vad gäller mig är det väl mina föräldrar och den där utarbetade skyddsängeln jag har. Hoppas den inte blivit utbränd och förtidspensionerad). Det mesta av utrustningen är där oxå men ska se om ja kan få nån bild.

Jo nog kommer jag tebax upp på hojen, men som sagts, en erfarenhet rikare. Jag hade tur, och hade jag varit 20 år ungre hade jag kanske tänkt "ja e ju unbreakable, kan brassa utan hjälm i 200 lätt!" Nu tänker jag mer på att hade jag haft min blivande fru på bönpallen hade jag aldrig förlåtit mig själv (inte heller om jag fått rulla fram till prästen i en rullstol).

Sen tycker jag allvarligt att renar borde få en utbildning i trafikvett så att dom en gång för alla lär sig att respektera högerregeln!

freddemannen
2011-05-23, 14:42
Tur det gick bra! Krya på dig.

DearHunter
2011-05-23, 16:57
Jo nog kommer jag tebax upp på hojen, men som sagts, en erfarenhet rikare. Jag hade tur, och hade jag varit 20 år ungre hade jag kanske tänkt "ja e ju unbreakable, kan brassa utan hjälm i 200 lätt!" Nu tänker jag mer på att hade jag haft min blivande fru på bönpallen hade jag aldrig förlåtit mig själv (inte heller om jag fått rulla fram till prästen i en rullstol).

Sen tycker jag allvarligt att renar borde få en utbildning i trafikvett så att dom en gång för alla lär sig att respektera högerregeln!

Du, det kan vara Norska renar. Titt som tätt så smyger de sig in i hjorden och hittar inte ut igen. I norge så utbildas varken renar eller får i trafikvett. Man lägger allt krut på svenskar.

Det var en svensk familj som försökte ta sig in i Norge men de blev stoppade i tullen. De fick inte köra vidare därför att de var fyra i bilen. Bilen var en Citroen C3 och tulltjänstemannen trodde att C3 betydde hur många personer bilen var klassad för. När svenskarna bad om att prata med med hans chef så sa han att chefen är upptagen för han pratar med en annan familj som sitter i en Fiat uno......... :D

Mats Liifv
2011-05-23, 19:08
Svårt att gardera sig mot viltet. Det enda man kan göra är naturligtvis att vara ordentligt utrustad, som du verkat vara och att köra lite långsammare.

Krascha i 90 km/h är rejält farligt, kunde gått riktigt illa för mig redan i 60 km/h. Nackskydd är också en bra sak som kan göra en stor skillnad.

Linnex
2011-05-23, 20:43
Vilt är det jag oroar mig mest för och av den anledning så kör jag inte när det är mörkt.
Skönt att det gick så bra som det gjorde...

Guzzi-Leif
2011-05-23, 23:11
Huga, så nära - grattis till hur det slutade i alla fall!
Krya på dig!

Kret
2011-05-23, 23:34
Oerhört skönt att höra en olycka med "lyckligt" utfall. Fick tidigare ikväll besked om att en person som betytt mycket för vår släkt avlidit i en MC-olycka. Det gläder mig då att få läsa om en "positiv" olycka alldeles efteråt.

Och för att diskutera vilt så var jag själv på väg att köra i diket när en älg dök upp precis bredvid mig förra året.

erkagn
2011-05-24, 05:15
Oerhört skönt att höra en olycka med "lyckligt" utfall. Fick tidigare ikväll besked om att en person som betytt mycket för vår släkt avlidit i en MC-olycka. Det gläder mig då att få läsa om en "positiv" olycka alldeles efteråt.

Och för att diskutera vilt så var jag själv på väg att köra i diket när en älg dök upp precis bredvid mig förra året.

Beklagar sorgen.

Cubalibre
2011-05-24, 12:56
Skönt att det gick bra trots allt. Måste dock kommentera att köra i 90 på en grusväg låter ju helt vansinnigt, men det kanske bara är jag...

Mats Liifv
2011-05-24, 13:20
Skönt att det gick bra trots allt. Måste dock kommentera att köra i 90 på en grusväg låter ju helt vansinnigt, men det kanske bara är jag...Det är i snabbaste laget, i alla fall för mig. Kör själv sällan över 70 km/h, just med tanke på vad som kan vara på andra sidan krönet eller kurvan...

erkagn
2011-05-24, 13:22
Hur är det? Ska man koppla ur ABS (om det går) på grusväg?

Ove
2011-05-24, 13:36
Skönt att det gick bra trots allt. Måste dock kommentera att köra i 90 på en grusväg låter ju helt vansinnigt, men det kanske bara är jag...

:confused: Det beror på hur grusvägen ser ut. En fast och jämn grusväg utan löst material är helt OK. Sen finns de grusiga grusvägar som knappt är körbara för vanligt folk men där grusexperterna har jätteskoj. Det är alltså för mig helt omöjligt att säga vad som är för fort eller för sakta för någon annan. Djur bredvid vägen finns även där det är asfalt. :rolleyes: ;)

Molgan
2011-05-24, 13:44
Skönt att det gick bra trots allt. Måste dock kommentera att köra i 90 på en grusväg låter ju helt vansinnigt, men det kanske bara är jag...
Detta var på en norrländsk autobahn, 80 eller 90-skyltad grusväg. På mindre kurvigare grusvägar går det beskedligare. =)

Cubalibre
2011-05-24, 13:51
Detta var på en norrländsk autobahn, 80 eller 90-skyltad grusväg. På mindre kurvigare grusvägar går det beskedligare. =)

Ja jag har ju ingen erfarenhet av det där.....finns ju knappt några grusvägar här nere, och dom som finns vill man gärna krypa fram på i 30max...

Linnex
2011-05-24, 14:15
Detta var på en norrländsk autobahn, 80 eller 90-skyltad grusväg. På mindre kurvigare grusvägar går det beskedligare. =)

Vad skiljer sig bromssträckan på en sådan grusväg jämfört med asfalterad?