handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem



Molgan
2011-05-20, 16:42
Har fått börja spänna kopplingsvajern titt som tätt, Hade ett jätteglapp, spände, körde några mil och så var glappet tbax. Nu är det tredje spänningen jag gjort på ett par veckor och har maxat ut på justeringen uppe vid handtaget. Vad kan detta vara symptom på?

Olle Å
2011-05-20, 17:45
Kan vara ett symtom på att vajern håller på att ge sig någonstans och splitsas upp innan den går av. Har du möjlighet att lossa vajern och dra ur den ur höljet, eller kolla lödningarna i bägge ändar. Antar att justerskruvningen inte gängar upp sig av sig självt. Prova och tejpa hårt, tillfälligt för att kolla detta.

wm1000
2011-05-20, 23:15
Jag skulle byta kopplingsvajern asap.

Molgan
2011-05-20, 23:27
Ok, ja det låter ju logiskt. Ska ta och kolla upp vajern imorgon. Har haft ett par nerlägg av den brutalare sorten med hojen plus att jag kört av styrändsvikten på vänster sida så det vibrerar rätt duktigt, vajern sitter även till att börja med lite tajt då jag monterat risers. Var lite nojig att det var nåt med själva kopplingen då jag lyckats transportera all olja till luftburken på nåt sätt så motorn gick i stort sett torr ett tag.

Jag å motorer.. =/

Gibson
2011-05-20, 23:34
Min erfarenhet säger mig att om vajern har börjat fransa sig och gå av inne i höljet så går det tungt och det blir lätt att kopplingen slirar för att vajern inte glider lätt inne i höljet.