handdator

Visa fullständig version : bsan klar



veteranmc
2011-05-19, 15:50
nu är bsan nästan klar. har fått helt nytt elsystem, ny sadel, tanken är tätat, rätt bensinkranar,signalhorn å ampermätare. nu återstår oljebyte å att sätta in en annan hastighetsmätare, den sluta fungera nålen fastna på provturen. den skulle ändå på genomgång eftersom axeln till trippmätaren är av så man kan inte nolla den. hade en annan mätare liggandes som ska monteras så den klarar besiktningen nästa fredag. å iår körs den på harly davidssons olja var mycket billigare än ok:s olja. ok tar 108kr för en liter å jag gav 400kr för 6 flaskor hd olja. å hd olja måste ju fungera i en gammal engelsk motorcykel båda brukar ju pinka in sitt revir(läcka olja):D snygg är bsan med ny sadeln å så har den ju fått ett skattemärke. brorsan har hittat en firma i england som gör skattemärken.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2611

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2612

DearHunter
2011-05-19, 16:20
nu är bsan nästan klar. har fått helt nytt elsystem, ny sadel, tanken är tätat, rätt bensinkranar,signalhorn å ampermätare. nu återstår oljebyte å att sätta in en annan hastighetsmätare, den sluta fungera nålen fastna på provturen. den skulle ändå på genomgång eftersom axeln till trippmätaren är av så man kan inte nolla den. hade en annan mätare liggandes som ska monteras så den klarar besiktningen nästa fredag. å iår körs den på harly davidssons olja var mycket billigare än ok:s olja. ok tar 108kr för en liter å jag gav 400kr för 6 flaskor hd olja. å hd olja måste ju fungera i en gammal engelsk motorcykel båda brukar ju pinka in sitt revir(läcka olja):D snygg är bsan med ny sadeln å så har den ju fått ett skattemärke. brorsan har hittat en firma i england som gör skattemärken.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2611

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2612

Grattis! Kul att se sådana pärlor rulla på vägarna..

Skrev Du ampermätare ? Det måste ha varit en rejäl finess på den tiden på hojarna. Ungefär som däcktryckssensorer idag.

veteranmc
2011-05-19, 16:42
jo den har en ampermätare på lyktan märkt med plus å minus. visar den på plus så laddas batteriet. å två bromslysen har den nu en på motorcykeln å en på sidovagnen, den på sidovagnen var inte inkopplad tidigare. å lyset i bagageutrymmet har vi också kopplat in nu

engström67
2011-05-19, 21:29
häftigt med gamla engelska maskiner.Farsan har precis köpt en triumph trident-69 i nyskick,hur tuff som helst:)

Molgan
2011-05-19, 23:07
Snyggt!

Ingemar
2011-05-20, 09:07
:) Den är fin. :rolleyes: Väcker minnen från det ljuva -50-60 talet då en polare körde en sån.
Vill minnas att den var aningen gulare bara.
:cool: På den tiden hade vi ett fårskinn på dynan för att "impa" på brudarna.

DearHunter
2011-05-20, 10:40
:) Den är fin. :rolleyes: Väcker minnen från det ljuva -50-60 talet då en polare körde en sån.
Vill minnas att den var aningen gulare bara.
:cool: På den tiden hade vi ett fårskinn på dynan för att "impa" på brudarna.

... och en del hade "vurpollon" som inte impade. :D

Ingemar
2011-05-20, 11:06
Ja "gudars skymning" så man måste sett ut!! Men en lösskärm på ollonet gjorde susen.:D

veteranmc
2011-05-20, 16:45
vurpollon även kallad potthjälm är ju em kult grej när man kör veteranmotorcyklar. vi har 5 st. ena är utan skinnet på sidorna bara pottan å ett tunt band att spänna fast den med å så står det bsa på framsidan med stora bokstäver. å så har man nån skinnluva också. ena är riktigt cool med stötdämpning om man slår i skallen

veteranmc
2011-05-20, 16:48
kolla vilken läcker skinnluva med stötdämpning jag har på skallen tyvärr skymmer glasögonen en del

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2336

Gibson
2011-05-20, 17:16
Jag gillar gamla hojar och den var riktigt fin.

Ove
2011-05-20, 21:37
kolla vilken läcker skinnluva med stötdämpning jag har på skallen tyvärr skymmer glasögonen en del

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=320&pictureid=2336

:confused: Men hörrudu! Det är en rysk skinnhuva som dom hade i stridsvagnarna för att inte stridsfordonet som skulle skydda dom inte skulle slå ihjäl dom istället när dom skumpade omkring. Död eller i vart fall medvetslös förare styr illa! :eek:

Faktiskt sant! Råkade en gång för längesen ut för att när jag körde en bandlastare över en tjälknota skickade traktordjävulen mig i taket så jag knappt fick stopp på fanskapet medan stjärnorna snurrade klart runt skallen. Då skulle det varit bra med en luva med valkar. ;)

veteranmc
2011-05-20, 21:55
:confused: Men hörrudu! Det är en rysk skinnhuva som dom hade i stridsvagnarna för att inte stridsfordonet som skulle skydda dom inte skulle slå ihjäl dom istället när dom skumpade omkring. Död eller i vart fall medvetslös förare styr illa! :eek:

Faktiskt sant! Råkade en gång för längesen ut för att när jag körde en bandlastare över en tjälknota skickade traktordjävulen mig i taket så jag knappt fick stopp på fanskapet medan stjärnorna snurrade klart runt skallen. Då skulle det varit bra med en luva med valkar. ;)

den är från försvaret köpt på en överskottsförsäljning. har den som en kul grej kör sällan med den på. endast vid nån träff å då stannar jag å tar på den precis innan man anländer dit. ca 100m före

Ove
2011-05-20, 22:40
den är från försvaret köpt på en överskottsförsäljning. har den som en kul grej kör sällan med den på. endast vid nån träff å då stannar jag å tar på den precis innan man anländer dit. ca 100m före

:) Inte bara kul! Iallafall dom gamla hederliga skinnhuvorna utan valkar var väldigt sköna att ha på skallen i blåsten. Inget hjälmbrus blev det heller, Möjligen öronlappsfladder om man inte knäppt fast ordentligt och det smattrade tammefanken värre än en HD med raka rör. :D

veteranmc
2011-05-21, 09:29
:) Inte bara kul! Iallafall dom gamla hederliga skinnhuvorna utan valkar var väldigt sköna att ha på skallen i blåsten. Inget hjälmbrus blev det heller, Möjligen öronlappsfladder om man inte knäppt fast ordentligt och det smattrade tammefanken värre än en HD med raka rör. :D

dom där gammla hederliga utan valkar finns att köpa i kosovo för 19 euro. brorsan har köpt 2 st en åt mig å en åt tanten. han jobbar där borta. dom är riktigt häftiga med öronlapparna. en riktig kultgrej:)