handdator

Visa fullständig version : omreggning?



kriegserklärung
2007-08-08, 12:57
om man byter motor på sin mc. dvs från en parallelltwin till v-twin, måste man regga/besikta om den då? nån som vet?

Printer
2007-08-08, 13:13
Jag tror att en ombyggnad måste regbes. Motorstorlek och antal Hp får du inte ändra på utan att besikta om.
Men om du måste ändra fästen osv ¨å blir det nog att besikta den.
Det finns en teknisk avdelning på SBP som kan svara på dina frågor, men de vill gärna se en ritning och att du har färdiga beräkningar på hållfasthet mm.

Lycka till
8) Printer

pewa
2007-08-08, 17:36
Byter du motor ändras effekt, utsläpp osv.. då är det ny reg-besiktning som gäller

turbo
2007-08-12, 20:00
man måste göra en regbesiktning även om man bara stryper hojen, alltså har kvar samma motor. ändrar man effekten=regbesiktning

Intruder
2007-08-12, 20:16
Om du stryper motorn så behöver du inte reg bes
lika så om du byter motorn utan ändra effekt o motor fästen

turbo
2007-08-13, 11:18
Om du stryper motorn så behöver du inte reg bes
lika så om du byter motorn utan ändra effekt o motor fästen


du har rätt, jag skrev nog lite otydligt. men om du vill klassa om din hoj till en mellanklass(25kw) genom att strypa den, då måste väl en ny reg besiktning till för att få rätt effekt i papperen?

pewa
2007-08-13, 12:24
om man byter motor på sin mc. dvs från en parallelltwin till v-twin, måste man regga/besikta om den då? nån som vet?


varför bytet förresten?

Intruder
2007-08-13, 13:49
Stämmer Turbo
Pewa Motor ras?Har man en liknade maskin liggandes?

pewa
2007-08-13, 14:27
Intruder, mm, det klart.

turbo
2007-08-13, 23:48
Stämmer Turbo
Pewa Motor ras?Har man en liknade maskin liggandes?


så i hans fall blir det en nyg reg-besiktning, eftersom han byter från paralleltwin til v-twin måste det väl till nya fästen.

Intruder
2007-08-15, 01:38
Vissa motorer sitter endas bak i ramen direkt monterade
främre o övre bakre sitter det oftas endas plåtbitar mellan ram o motor
så det kan gå o byta mellan stånka pararell o v-tvin motorer

kriegserklärung
2007-08-16, 09:51
jag var tvungen att slå till på en chopper igår och föregående ägaren hade byggt om den rejält. fick reda på att den måste SFRO regbesiktas eftersom det är ny motor, annan ram och andra bromsar. det satt en parallelltwin på den innan. kan peta upp några bilder på den här sedan om det är nån som vill se

turbo
2007-08-16, 13:23
jag var tvungen att slå till på en chopper igår och föregående ägaren hade byggt om den rejält. fick reda på att den måste SFRO regbesiktas eftersom det är ny motor, annan ram och andra bromsar. det satt en parallelltwin på den innan. kan peta upp några bilder på den här sedan om det är nån som vill se


bilder gillas alltid! :)

så förra ägaren sket i att regbesikta eller hade han inte hunnit dit?

kriegserklärung
2007-08-16, 13:59
antagligen så ville han ha snabba cash och lurade på stekaren hojen. ( det var en stureplans nisse som jag handlade av )

den ska reggas som ombyggt fordon så jag antar att han bara sket i det. jag får styra upp det ist. prutade rejält pga det

turbo
2007-08-16, 14:40
antagligen så ville han ha snabba cash och lurade på stekaren hojen. ( det var en stureplans nisse som jag handlade av )

den ska reggas som ombyggt fordon så jag antar att han bara sket i det. jag får styra upp det ist. prutade rejält pga det


okey, då har du ett schysst projekt iaf! sånt är alltid skoj!
finns på forumet nånstans vad som gäller för motorcyklar, med blinkers, bromsar osv osv