handdator

Visa fullständig version : fjr med många mil...



freddemannen
2011-05-15, 20:23
Hej på er, har en liten fråga.
Har gått och kikat på en yamaha fjr1300 -04 den är kanonfin och har har bara haft en ägare.
Bara plus så långt men den har rullat närmre 10000 mil..
Är väl inte jätteorolig det är ju en cykel som gärna rullar mycket men ändå...
Ska man tänka på något särskilt med dom milen och framför allt går den att sälja efter några år med ännu fler mil på mätaren? :confused:

erkagn
2011-05-15, 21:05
Tror milen i sig inte är nåt problem så länge den är välservad. Men som sagt i Sverige har många milskräck, så risken är ju att den är svår att sälja.

freddemannen
2011-05-15, 21:16
Tror milen i sig inte är nåt problem så länge den är välservad. Men som sagt i Sverige har många milskräck, så risken är ju att den är svår att sälja.

Det är väl ungefär så jag funderar och om man då tänker sig att byta in den, den dan det blir aktuellt då borde det gå bra men sälja privat kan vara värre

erkagn
2011-05-15, 21:20
Jo, så är det. Min brorsa har haft en sådan. Så jag vet ju vilken härlig och råstark motor det är. Så jag ser ingen risk i att den inte ska hålla milen bara den är servad. Så får du bra pris är det nog ingen fara att slå till.

freddemannen
2011-05-15, 21:29
Ja det känns som en rejäl hoj det där med en fantastisk motor, det lutar åt att det blir affär.

Diversion
2011-05-15, 22:32
Landsvägshojar håller ju hur länge som helst bara ägaren håller efter dom. Sedan är det ju den typ av hoj som förmodligen inte körts hårt heller.

engström67
2011-05-15, 23:49
10000mil är väl rätt långt tycker jag.Inte för att jag tror det är något fel på hojen för det,men för 50-60000 så är det väl inte mycket,för någe mer får den ju inte kosta,kanske är billigare än så.Det är då en kanon hoj,har haft 2st.Dom kan ju vara hårt körda men välskötta för det.Det är ju en potent touringmaskin som är kul att gasa med.30hk mindre än en r1,a men mycket mera vrid så man har ju retat en del.Men som sagt en kanon hoj:)

Bighoj
2011-05-16, 06:33
En Fjr med 10 000 mil och välservad motor kan nog vara ok,MEN,det är ju inte bara motorn som rullat de milen utan allt annat på hojen också.Jag tänker som så att,om säljaren säger att han inte har behövt lägga några pengar på den förutom servicen så får du nog räkna med att där börjar komma lite reperationer efter så pass många mil.Är priset rätt däremot så kan det vara ett bra köp ändå.

Mats Liifv
2011-05-16, 07:46
Som sagt, är priset rätt skulle inte jag tveka att köpa! Rätt skötta går dagens hojar långt innan det händer något.

DearHunter
2011-05-16, 12:35
Har den ABS? Inte ? Då skulle jag vara tveksam av den anledningen. Kan bli svårsålt i framtiden då krav kommer att komma att alla nya hojar ska ha ABS.

Av egen erfarenhet så skulle jag aldrig idag köpa en hoj utan ABS. Inte kul att bromsa omkull i 70. På morgonen dagen efter köpte jag mig en ny hoj - med ABS. :banana:

Det där snacket om att ABS inte behövs och att man bromsar med känsla är bara bullshit som rabblas av dem som inte har bromsat omkull i en panikinbromsning, vilket man förr eller senare kommer att göra.... Trust me :cool:

erkagn
2011-05-16, 12:52
FJR fanns väl både med och utan ABS den årsmodellen. Syns det på hojen, eller måste man provbromsa för att veta vilken typ av broms den aktuella hojen har?

freddemannen
2011-05-16, 13:46
Där är ABS på den och jag håller helt med i en paniksituation är ABS livsviktigt.

erkagn
2011-05-16, 13:53
Där är ABS på den och jag håller helt med i en paniksituation är ABS livsviktigt.

Perfekt!

DearHunter
2011-05-16, 14:25
Där är ABS på den och jag håller helt med i en paniksituation är ABS livsviktigt.

Kolla så att bromsvätskan har bytts enligt instr. Bildas det rost inuti så kan det påverka ABS funktionen.

freddemannen
2011-05-16, 14:30
Kolla så att bromsvätskan har bytts enligt instr. Bildas det rost inuti så kan det påverka ABS funktionen.

Absolut, tackar!

Mats Liifv
2011-05-16, 14:37
Kolla så att bromsvätskan har bytts enligt instr. Bildas det rost inuti så kan det påverka ABS funktionen.Speciellt BMW är oerhört känsliga för uteblivet bromsvätskebyte. Där blir det riktigt, riktigt dyrt om det inte är skött som det ska!

DearHunter
2011-05-16, 15:59
Ja, de passar väl på de jeflarna....:mad:

engström67
2011-05-16, 18:51
FJR fanns väl både med och utan ABS den årsmodellen. Syns det på hojen, eller måste man provbromsa för att veta vilken typ av broms den aktuella hojen har?

tror abs vart standard -03:) man ser ju givarna i naven

freddemannen
2011-05-17, 13:54
Bromsvätskan är bytt servicarna ser bra ut, ABSen funkar bra både fram och bak.
Så nu är det bara att fundera ett par dagar :)

Mats Liifv
2011-05-17, 15:42
Bromsvätskan är bytt servicarna ser bra ut, ABSen funkar bra både fram och bak.
Så nu är det bara att fundera ett par dagar :)Var ligger priset på den?

freddemannen
2011-05-18, 09:20
Jag får ge 58 mellan på min gamla savage sen kan man ju alltid fundera på att sälja privat och vad får man för den osv.. men det känns ändå rätt hyfsat tycker jag.

Mats Liifv
2011-05-18, 10:01
Känns det okay tycker jag att du ska slå till!

DearHunter
2011-05-18, 13:20
Spontant så tycker jag att priset är väl högt för en hoj med så många mil på mätaren.
Den går väl på ca 75 kkr är min gissning utan din gamla hoj i potten. Lägger Du till några tusen till så får Du en hoj som gått kanske hälften.

Priset kanske kan förklaras av att verkstaden har utfört storservice på den med tex justering av ventilspel, nya belägg, däck, byte av oljor, nya gaffelpackningar mm.

Hör med dem vad som har servats. Jag skulle även kolla koplingen, kardanen och kompen. Kolvringarna kanske börjar ge upp lite och då drar den olja. Be dem göra ett kompprov när Du är där.

Du kan även få tag på förra ägaren via registret. Ring och snacka med honom och fråga om hojen.

Mats Liifv
2011-05-18, 14:19
Absolut en god idé att prata lite med föregående ägare. Där kan finnas mycket att hämta. Kolla också, precis som Piotr säger, tillståndet på däck, belägg etc. Kostar en hel del pengar att fixa i efterhand. Många parametrar att ta hänsyn till. Vilken firma är det som säljer, Claessons? Man kan vara ganska säker på att firman kollat upp det mesta i samband med inbytet. Du bör också kunna få en deklaration på hojen. Det fick jag i samband med att jag var intresserad av den Honda jag nu äger. Träffar du säljaren Anders Eng så hälsa från mig. En gammal kompis från tiden han körde BMW.

freddemannen
2011-05-18, 16:54
Priset är säkert lite i överkant och självklart är det bättre att sälja privat innan men det känns som man har inte riktigt tid till det och med det beaktandet känns det på något sätt ok...
Kopplingen kändes riktigt bra inget som helst slir och med fint ingrepp inte huggigt eller nåt.
Ventiler är gjort vid 8000 (var 4000 ende mil enligt boken) och dom behövde inte justeras då, samtidigt gjordes en rätt stor service med bromsvätska osv "vanlig" service ska göras innan köp oxå.
Kardan och komp har jag inte kollat mer än att drivlinan känns ryckfri och fin även när man är elak mot den. Det är Anders kollega jag pratat med men jag ska definitivt hälsa om jag springer på honom där nere, Claessons är ju lite stamhaket för att "lukta" på nya hojar :)

DearHunter
2011-05-18, 17:20
Priset är säkert lite i överkant och självklart är det bättre att sälja privat innan men det känns som man har inte riktigt tid till det och med det beaktandet känns det på något sätt ok...
Kopplingen kändes riktigt bra inget som helst slir och med fint ingrepp inte huggigt eller nåt.
Ventiler är gjort vid 8000 (var 4000 ende mil enligt boken) och dom behövde inte justeras då, samtidigt gjordes en rätt stor service med bromsvätska osv "vanlig" service ska göras innan köp oxå.
Kardan och komp har jag inte kollat mer än att drivlinan känns ryckfri och fin även när man är elak mot den. Det är Anders kollega jag pratat med men jag ska definitivt hälsa om jag springer på honom där nere, Claessons är ju lite stamhaket för att "lukta" på nya hojar :)

Ok, Du verkar inte helt grön och har viss koll.
Om Du slår till så välkommen till sporttouringens värld, där vi dunkar varandra ödmjukt i ryggen.. ;) :D

Mats Liifv
2011-05-18, 17:43
För mig känns det ändå som att du gör rätt. Har svårt att tro att en Savage är jättehet på marknaden och kan därför vara svår att sälja. Om du får den nyservad och med en viss garanti känns det inte helt fel för mig...

Bighoj
2011-05-18, 18:02
Har kollat lite priser,tycker den ligger lite högt i pris.Man får en Fjr med ABS som gått hälften så mycket för kring 60 000 kr.Jag tänker också lite på när du ska sälja den själv någongång och den kanske har gått mellan 12-15 000 mil,var ligger en sån på för pris då ?

freddemannen
2011-05-18, 18:03
Tackar för mycket bollande och det känns som om det blir affär på denna och om jag av någon anledning (som jag inte riktigt kommer på nu) inte slår till på denna kommer det ändå att bli sporttouring det känns så rätt med en sån hoj, jag trodde att jag var glidarkille men nej så var det inte :)
Man lär så länge man lever.

freddemannen
2011-05-18, 18:08
Har kollat lite priser,tycker den ligger lite högt i pris.Man får en Fjr med ABS som gått hälften så mycket för kring 60 000 kr.Jag tänker också lite på när du ska sälja den själv någongång och den kanske har gått mellan 12-15 000 mil,var ligger en sån på för pris då ?

Som alltid kan man fynda privat, men då ramlar det tillbaka lite på tidsaspekten sälja den gamla leta upp en annan och då är man helt utan garanti osv men självklart är det oftast billigare. :rolleyes:

Bighoj
2011-05-18, 18:33
Som alltid kan man fynda privat, men då ramlar det tillbaka lite på tidsaspekten sälja den gamla leta upp en annan och då är man helt utan garanti osv men självklart är det oftast billigare. :rolleyes:

Jag är övertygad om att den går det dubbla med regelbunden service så det behöver man nog inte bekymra sig om.Jag tänker mest på när man väl ska sälja i framtiden.Jag hade en Pan european som gått 10 000 mil och då tyckte handlarn att den gått lite väl mycket.När man däremot ska köpa en med 10 000 mil så säger handlarna att,ohh,den är just inkörd och att det är ingen fara med milen.
Där är många aspekter att ta hänsyn till.I övrigt tycker jag att det är en kanoncykel att köra,så blir det affär lär du säkert bli nöjd.

freddemannen
2011-05-18, 18:53
Jag är övertygad om att den går det dubbla med regelbunden service så det behöver man nog inte bekymra sig om.Jag tänker mest på när man väl ska sälja i framtiden.Jag hade en Pan european som gått 10 000 mil och då tyckte handlarn att den gått lite väl mycket.När man däremot ska köpa en med 10 000 mil så säger handlarna att,ohh,den är just inkörd och att det är ingen fara med milen.
Där är många aspekter att ta hänsyn till.I övrigt tycker jag att det är en kanoncykel att köra,så blir det affär lär du säkert bli nöjd.

Just det du säger med milen den dan man ska byta in den är väl det enda kvar man funderar på på en annars superfin hoj.

DearHunter
2011-05-19, 09:45
Tackar för mycket bollande och det känns som om det blir affär på denna och om jag av någon anledning (som jag inte riktigt kommer på nu) inte slår till på denna kommer det ändå att bli sporttouring det känns så rätt med en sån hoj, jag trodde att jag var glidarkille men nej så var det inte :)
Man lär så länge man lever.

Med tanke på köregenskaperna och hanterbarheten i kurvor så är allt i lagstadgad hastighet glid på en sådan hoj, med tillägget att Du har lite större marginaler (om Du kör lugnt) :rock:

freddemannen
2011-05-19, 11:05
Med tanke på köregenskaperna och hanterbarheten i kurvor så är allt i lagstadgad hastighet glid på en sådan hoj, med tillägget att Du har lite större marginaler (om Du kör lugnt) :rock:

Så sant :D

erkagn
2011-05-19, 19:17
Här finns en som gått 5840 mil för 72900 kr

http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_FJR1300a_33775199.htm?ca=2&w=1

freddemannen
2011-05-19, 21:33
Den verkar inte så dum, kunde gärna varit lite närmre bara :)
120 mil enkel resa, men det tål att ringa dom.

erkagn
2011-05-20, 04:00
Den verkar inte så dum, kunde gärna varit lite närmre bara :)
120 mil enkel resa, men det tål att ringa dom.

Dom säljer till hela Sverige. På deras hemsida finns en undersida med lyckliga ägare och där ser man folk kommer långväga.

Förresten kan dem inte frakta ner hojen ifall du tycker det är långt köra?

erkagn
2011-05-20, 04:02
Fast du måste ju få upp din hoj oxå, så kanske det enda raka ta den på en släpkärra upp. För din nuvarande är kanske en aningg obkeväm att köra så långt?

freddemannen
2011-05-20, 15:39
Då har man köpt fjr'en hämtar den i morgon bitti, ska bli riktigt kul. ;) ;)

freddemannen
2011-05-20, 15:41
Absolut en god idé att prata lite med föregående ägare. Där kan finnas mycket att hämta. Kolla också, precis som Piotr säger, tillståndet på däck, belägg etc. Kostar en hel del pengar att fixa i efterhand. Många parametrar att ta hänsyn till. Vilken firma är det som säljer, Claessons? Man kan vara ganska säker på att firman kollat upp det mesta i samband med inbytet. Du bör också kunna få en deklaration på hojen. Det fick jag i samband med att jag var intresserad av den Honda jag nu äger. Träffar du säljaren Anders Eng så hälsa från mig. En gammal kompis från tiden han körde BMW.

Anders hälsade tillbaka och fick sig ett gott skratt, värden är bra liten ibland :D

Mats Liifv
2011-05-20, 15:47
:rock:
Anders hälsade tillbaka och fick sig ett gott skratt, värden är bra liten ibland :DVisste inte att han jobbade där han gjorde, när jag tillsammans med ett gäng härifrån gick in i affären för att Jonas skulle köpa regnhandskar. Det slutade med att han kom ut med en BMW R1150RT och lämnade sin Triumph i inbyte. Anders sålde på honom en ny hoj på direkten...en riktig försäljare det!;)

Mycket nöje med din nya hoj!:rock:

freddemannen
2011-05-20, 16:13
Tackar för det! Ja det får man ju säga ska köpa vantar och går ut med ny hoj :D

Mats Liifv
2011-05-20, 19:28
Om du klickar här (http://matshojblogg.blogspot.com/2010_05_01_archive.html) kan du läsa om händelsen och övrigt som hände när gänget var nere på Österlen... :)

erkagn
2011-05-20, 19:30
Då har man köpt fjr'en hämtar den i morgon bitti, ska bli riktigt kul. ;) ;)

Grattis! Så skoj!

freddemannen
2011-05-20, 20:09
Om du klickar här (http://matshojblogg.blogspot.com/2010_05_01_archive.html) kan du läsa om händelsen och övrigt som hände när gänget var nere på Österlen... :)

Välskrivet det var riktigt roligt att läsa, jag kommer att läsa mer på din blogg.
Verkar varit en fantastisk resa! :)

freddemannen
2011-05-20, 20:10
Grattis! Så skoj!

Tack för det!

Mats Liifv
2011-05-20, 20:18
Välskrivet det var riktigt roligt att läsa, jag kommer att läsa mer på din blogg.
Verkar varit en fantastisk resa! :)Vi hade skitskoj!

På onsdag åker vi ner till Fiskebäckskil, i Bohuslän med samma gäng. Lär absolut inte bli sämre på något sätt. Kommer att skriva på bloggen när jag kommer hem igen...Sen blir det en sväng ner till Österrike med Leffa och hans fru Annelie!

freddemannen
2011-05-20, 20:22
Vi hade skitskoj!

På onsdag åker vi ner till Fiskebäckskil, i Bohuslän med samma gäng. Lär absolut inte bli sämre på något sätt. Kommer att skriva på bloggen när jag kommer hem igen...Sen blir det en sväng ner till Österrike med Leffa och hans fru Annelie!

Då får man önska trevliga resor och jag ser fram mot att läsa om det! :cool:

Mats Liifv
2011-05-22, 00:44
Då får man önska trevliga resor och jag ser fram mot att läsa om det! :cool:
Var ute på en trettiomilatur idag! Vi var ett gäng som åkte runt lite i Roslagen och Uppland. Fick en kanondag, som alltid med dessa härliga kompisar! Vi har så enormt trevligt tillsammans, bara skratt och trevligt umgänge. Alla bjuder på sig själva. Skrev lite på bloggen om dagen om du är intresserad!

Bilderna:
1) Gänget fikar på Österby Hembageri
2) Hojgänget som var ute idag
3) Klaus
4) Nicke, nynnandes "Bakom mina solglasögon..."
5) Klaus Boss Hoss väcker alltid berättigad uppmärksamhet var han än parkerar.

erkagn
2011-05-22, 05:33
Så trevligt med en tur. Idag ska jag köra en sväng tillsammans med brodern som kör sin nyinköpta K1200R Sport samt kompisen på sin Street Bob. Vädret ser lovande ut.

freddemannen
2011-05-22, 10:08
Var ute på en trettiomilatur idag! Vi var ett gäng som åkte runt lite i Roslagen och Uppland. Fick en kanondag, som alltid med dessa härliga kompisar! Vi har så enormt trevligt tillsammans, bara skratt och trevligt umgänge. Alla bjuder på sig själva. Skrev lite på bloggen om dagen om du är intresserad!

Bilderna:
1) Gänget fikar på Österby Hembageri
2) Hojgänget som var ute idag
3) Klaus
4) Nicke, nynnandes "Bakom mina solglasögon..."
5) Klaus Boss Hoss väcker alltid berättigad uppmärksamhet var han än parkerar.

Ska jag absolut. :)

freddemannen
2011-05-22, 10:12
Så trevligt med en tur. Idag ska jag köra en sväng tillsammans med brodern som kör sin nyinköpta K1200R Sport samt kompisen på sin Street Bob. Vädret ser lovande ut.

Då får man önska en trevlig tur :cool:

erkagn
2011-05-22, 16:45
Det var riktigt skoj! Fick ju testa BMW K1200R Sporten, oj oj, vilka fartresurser och bromsar. Tänk att den har samma kubik som min Sporster men otroligt mera effekt, bromsar och väghållning :-)

Men är glad över köra min hoj, för den ger mycket känsla och körglädje i lagliga hastigheter. Kunde bara varit bättre bromsar.

DearHunter
2011-05-22, 18:27
Det var riktigt skoj! Fick ju testa BMW K1200R Sporten, oj oj, vilka fartresurser och bromsar. Tänk att den har samma kubik som min Sporster men otroligt mera effekt, bromsar och väghållning :-)

Men är glad över köra min hoj, för den ger mycket känsla och körglädje i lagliga hastigheter. Kunde bara varit bättre bromsar.

Och kör man i lagliga hastighet så är sannolikheten att det händer ngt dumt mindre oavsett hoj.

Jag värdesätter ABS, hanterbarheten, den precisa styrningen i kurvor, väggreppet och säkra omkörningar mer än "känsla". Jag fick känna på den där "känslan" när jag drog i backen i 70 knyck... ahaaaa upplevelsen blev total, kan jag säga, fast jag visste det innan. :banghead:

En renodlad sporthoj är inget för mig heller....

erkagn
2011-05-22, 18:55
Du har så rätt. Såg 3 älgar idag efter vägen. Så man kan behöva bromsa eller göra undanmanöver även om man kör i laglig hastighet med glidarhoj. Min kompis med Street Bob blev även han imponerad över BMW:n.

pewa
2011-05-25, 00:09
Påminnelse: håll er till ämnet eller starta en ny tråd, chattande tas via PM.

Och framförallt, grattis till hojen! :)

FJRHåkan
2011-06-09, 22:35
Hej På Er alla.
10,000 mil på en FJR 1300 är inget som skrämmer mig.
Det var en 04 du hittat o år 03 kom det ABS på denna modell. Min 07 nhar idag en siffra på mätarställningen 5400 mil o jag ser inget som inte skulle få mig att köra den till 10,000 mil.Tvärtom jag har en hoj som är välservar o i ett skick som ser ut som den rullat 500 mil. O jag ljuger inte nu samt att se till så allt fungerar varje gång jag ska ut med min hoj.
Däremot kan jag tycka att du bör kolla runt lite för det finnns Fjr hojar med betydligt mindre mil för några tiotusen krorn mer och har man så man kan lägga upp mera så finns det 07-08 som gått ett par hundra mil för en bra peng.
Men som alltid så är det plånboken eller gumman som bestämmer. Ett gott råd är att låna en FJR ett par timmar o hämta gumman sen kan du köpa en utan nåt snack.
Lycka till o vill du veta mer om en Fjr Maila mig eller kolla in fjrclubsweden.se
Mvh Fjr Håkan