handdator

Visa fullständig version : Högfarsbanan i 50 km/h



Viragomannen
2011-05-13, 21:23
Hej!
Snart dags för mig med uppkörning.
Helt privatist som jag är provar jag med er kunniga här på forumet och ställa följande fråga:Hur noga kollar man att farten verkligen är 50km/h då man gör undanmanövern i början av konbanan:confused:
Sedan i slutet av samma bana då man skall vända för att köra tillbaka slalom,just före denna rundning av sista konan är ju farten relativt låg +att man växlar upp till 2:ans växel medans man kör slalom för att till sist bromsa,vid denna slutliga bromsning har jag inga problem med att komma upp i 50km/h.

Men som sagt hur viktigt är det just i undanmanövern, att farten verkligen är 50km/h?
Berätta gärna om era egna erfarenheter ,ni som redan tagit kortet nyligen.
Känns lite väl svårt att vicka ned hojen och falla tillbaks in i banan i 50 knyck,just i denna skrivande stund.

sally101
2011-05-13, 21:51
de kan ju omöjligt kolla att du håller exakt 50 men de vet ju på ett ungefär hur pass snabbt man kan köra undanmanövern i början av banan och kör du för sakta ser inspektören säkert det och kör du för snabbt blir det assvårt att klara av den. Men mellan 45-55 är ok fick jag veta. Viktigast är dock att du håller jämn gas då de mest troligt hör om du släpper på den innan undanmanövern och då kan du behöva göra om den. Det gäller bara att öva öva öva tills du kan hålla jämn fart genom hela manövern, för det går, jag lovar ;)

stefanistockholm
2011-05-13, 22:24
Det finns ingen anledning att köra över 50 sa min lärare. Då ökar svårigheten otroligt mycket. Uppkörningsmannen ska bedöma vilken fart du har och han ser om det går för sakta. Men han kan inte veta så exakt så du klarar dig om du kör minst 47 km/h. Saktare kan det inte gå, då blir du underkänd. Så ligg i 47-50 men absolut inte fortare så ska du se att det går bra.
Om du missar så kör bara vidare som om inget har hänt och ligger det en kona i vägen så planera i mycket god tid hur du ska passera den . Det syns om du planerar långt bort eller nära och det är en del av hans bedömning...

Så här skrev jag då jag summerade min första uppkörning:
"Jag har ju den tveksamma erfarenheten av att ha kört upp en gång...

Det stämmer som din körlärare sa att om man visar att man har koll så är en fot i marken eller en omkullpetad kona inte hela världen. Jag var snål med gasen och fick motorstopp i krypkörningsövningen. Tappade förståss farten och satte ner foten i marken. Startade motorn och fortsatte som om inget hänt och då jag var klar så sa uppkörningsmannen "vill du vara snäll och köra om den här men skit i att stänga av motorn den här gången". Andra försöket var han nöjd med. På undanmanövern körde jag omkull en kona, fick göra om och körde ner en annan kona... "Du tänker för mycket. Vi tar ett par bromsprov så kör du om den här efter det..." 70 bromsning OK, 90 bromsning 2 försök... "Du är för försiktig, jag vill inte att du kör på en älg för att du inte hinner bromsa, men det får duga." 3:e försöket med undanmanövern var fläckfri så då sticker vi ut i trafiken... Jag tackade honom för hans generositet och alla chanser jag fått. Han säger att jag ser att du har det i dig, jag vill bara se dig göra det riktigt..."
Jag behövde totalt 3 uppkörningar men problemet satt inte mellan sadel och styre på motorcykeln utan mellan öronen på mig. Jag kunde men trodde inte det själv...
Lycka Till!!!

Cubalibre
2011-05-13, 23:25
Tänk på det här med motstyrning också, men överdriv det inte. Men när du skall höger så tryck försiktigt framåt på höger handtag och vänster handtag för vänstersväng och gör så fram och tillbaka.....gunga gunga gunga. Testa det!

Linnex
2011-05-14, 01:41
När jag körde upp så läste inspektören ur boken och betonade att vi skulle hålla minst 50 km/h vid undanmanövern. Han sa oxå att om vi hade glädjemätare så skulle vi kompensera.

En av de som körde upp samtidigt som mig fick påbackning pga av för låg hastighet och fick göra om högfarten. Killen sa vid sidan av att han var imponerad hur bra inspektören hade koll på hastigheten... dvs att han hade "fuskat" och låg lite under 50 km/h.

Själv så var jag oxå ren privatist och sista veckan innan uppkörningen så övade jag banan i 55 km/h för att trimma upp mig. Sista dagarna satte jag 19 av 20 försök i den hastigheten.

Hemligheten är att våga lite på hojen. Våga trycka till och jobba med den och inte mot den.

Jåke
2011-05-14, 10:34
Kolla på SMC's hemsida, ladda ner Full kontroll och kolla lite på kapitlen om konbana och snabbstyrning. Sen träna, träna...

Beppe
2011-05-14, 11:36
Jag antar att alla uppkörningar ser likadan ut.
Du ska hålla 50 km/h när du går in i banan, det är bara att hålla jämn gas så kommer det där gå hur bra som helst..

Jag körde precis som dig som privatist, jag gick in från fel håll i vändningen, något som förrättaren påpekade men ansåg att jag hade bra kontroll över cykeln och farten så att jag behövde inte göra om banan utan blev godkänd på momentet, trots att jag tog sista konen fel.

Viragomannen
2011-05-14, 22:02
Hej och Tack!
För alla bra tips!

sally101
2011-05-15, 18:26
Bara försök att slappna av när det är dags, inspektören vet att du är nervös!
Ett tips är att hålla tåspetsarna på fotpinnarna när du går in i banan så minimerar du risken att slå ner några koner med fötterna :)

apexx
2011-05-24, 15:37
Prova att köra den på 3:ans växel. Hojen blir lugnare och inte så hetsig. Skulle du råka sänka farten liiite så märks det mindre då varvtalsändringen är mindre.

Vaktmannen
2011-06-14, 17:35
Har precis kört upp och kan bara säga att inspektörerna är överjävliga på att se hastiheten. Visst någon km ner typ 48-50 kanske är svårt att se. Men som sagt de har verkligen öga för det där. Så håll hellre typ 52 än 48 för att vara på den säkra sidan.

freddemannen
2011-06-14, 17:44
Ja och gick det bra då?? :confused:

Vaktmannen
2011-06-14, 17:48
Ja och gick det bra då?? :confused:

Japp det gick alldeles utmärkt bra.......:)

freddemannen
2011-06-14, 17:52
Då får man Gratulera då!! Go känsla nu :D:D:D

nippe
2011-06-15, 07:01
jag råkade köra 60 och tog med mej flera koner.. det var inte häller så populärt. :P men det vara bara att köra en gång till och visa att det gick bra i 50..