handdator

Visa fullständig version : Renovering av en Monark m87 -53:a



pewa
2007-04-25, 14:36
Märke: Monark (Såld under namnet Centrum)
Modell: m87 "Blue Tourist" -53:a
Pris: 2.000:-

Köpte den här pärlan för snart två år sedan, har gått lite segt med renoverandet men det är på gång! :)
Mitt första projekt, ser det som learning by doing.

Skicket vid inköp var väl sådär. Den stog undangömd i en gammal vedbod och hade inte gått på 10 år. Däremot hävdade förra ägaren att den varit igång innan den ställdes undan. Motorn gick iaf runt som den skulle.

Har plockat isär i princip hela hojen, både för rengöring och för att kolla skicket. Det finns ingen direkt rost, varken på ramen eller i motorn vilket är skönt. Allt gick att ta isär även om vissa bultar satt väälidigt hårt ;)

Det jag hunnit göra hittils är:
- Slipa och lacka ram+skärmar+tank.
- Lagat buckla i tanken
- Svetsat nytt fäste till avgasröret
- Börjat leta nya delar, lättare sagt än gjort..

Saknar en hel del grejer:
- Kedja
- Pakethållare
- Lykinsats fram
- Kedjekydd
- Fjäder till sadel
osv.

Det är rätt mycket jobb kvar, just nu ligger fokus på en ny kolv så man iaf får ihop motorn. Delar som pakethållare och annat kan man ju leta senare, huvudsaken man får igång maskineriet och ser så att den lever.

Fortsättning följer..

Fredd
2007-04-26, 00:35
Ska bli intressant att följa!
Du har säkert redan sett den här: http://hem.passagen.se/agog/agog/monark/INDEX.htm
en kille som renoverar en gammal monark

turbo
2007-04-27, 11:38
kul! vad sitter det för motor i den?

pewa
2007-04-29, 14:35
Ska bli intressant att följa!
Du har säkert redan sett den här: http://hem.passagen.se/agog/agog/monark/INDEX.htm
en kille som renoverar en gammal monark


Har faktiskt kollat in den där sidan redan, men tack för tipset.
Den är en precis likadan hoj faktiskt.



kul! vad sitter det för motor i den?


Det sitter en ILO-motor, tror det är 150cc, kan va 125.. måste kolla, inte skruvat i den på länge ;)

Fredd
2007-05-01, 16:47
Det sitter en ILO-motor, tror det är 150cc, kan va 125.. måste kolla, inte skruvat i den på länge ;)


Jag tror det sitter ILO-motorer i vissa gamla Ockelbo-skotrar också, det är tufft! ;)