handdator

Visa fullständig version : Slitet(platt) bakdäck ??



Mavve65
2011-05-12, 08:50
Hej. Andra säsongen som återfallare rullar på i lagom takt. Känns klart stabilare än förra året då det blev en del vingel och tjuvstopp vid rödljus os.v.

Så till min fråga.

Bakdäcket på min Honda Hornet 08 ser ut att ha plattat till sig på mitten. Den har rullat 800 mil och jag kör ganska lugnt med den, ex inga extrema nedlägg i högfart, (så "fegskägget" som någon kallade det här på forumet, är väl ansat :o). Själva däcket ser inte heller direkt slitet ut. Märker inget konstigt när jag kör.
Så vad göra? Kolla luften? Ut å kör mer småvägar med mycket svängar ?Eller så ska däckets form vara så, bara att jag aldrig tänkt på detta innan?:confused:

engström67
2011-05-12, 10:59
Hej. Andra säsongen som återfallare rullar på i lagom takt. Känns klart stabilare än förra året då det blev en del vingel och tjuvstopp vid rödljus os.v.

Så till min fråga.

Bakdäcket på min Honda Hornet 08 ser ut att ha plattat till sig på mitten. Den har rullat 800 mil och jag kör ganska lugnt med den, ex inga extrema nedlägg i högfart, (så "fegskägget" som någon kallade det här på forumet, är väl ansat :o). Själva däcket ser inte heller direkt slitet ut. Märker inget konstigt när jag kör.
Så vad göra? Kolla luften? Ut å kör mer småvägar med mycket svängar ?Eller så ska däckets form vara så, bara att jag aldrig tänkt på detta innan?:confused:

Mät mönsterdjupet ;) byt ut det om det är dåligt,var och en får ju sätta gränsen på vad som är dåligt,jag byter ut däcken när dom är slitna mer än hälften.Somliga kör tills corden kommer fram bara för att få ut så mycket som möjligt:confused:.Däcken är det viktigaste vi har på hojen.Åk till närmaste däck firma och få en bedömning.:)

Mats Liifv
2011-05-12, 13:56
Delar Enströms uppfattning. Mät mönsterdjupet och utgå från det. Upplever du inget obehag är det nog inte så farligt. Plattslitna däck brukar ge en otrevlig känsla vid nerlägg, i samband med att man går över den plattslitna kanten...

Funderar på hur mycket mönster det brukar vara i ett däck när det är nytt?

Mavve65
2011-05-12, 15:34
Tackar för synpunkter :)

Hittade följande text om däck http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

wm1000
2011-05-14, 21:24
En annan rolig egenhet är att med platta,slitna däck så blir hojen spårkänslig,märks
speciellt när man kör över vita linjer på vägen...:D

RobbeS
2011-05-14, 23:25
Bytte ut mitt platta bakdäck förra veckan. Vilken skillnad det blev. Hojen upplevs som betydligt mer lättstyrd nu. Bytte förresten till Bridgestone BT023 och nån bokstav som ska tala om att det är gjort för touringhojar med förstärkning i mitten just för att förhindra tillplattning. Får se om det håller längre än det pilotroad som satt på tidigare...

Beppe
2011-05-20, 15:34
intressant. Jag har precis köpt min sv650 och bakdäcket där är orginaldäcket, dvs från 03 och har blivit platt i mitten. Framdäcket är även det orginal, med iaf hyffsat mönster.

Var på däckfirma i stan idag, och Michelin pilot power verkar vara någerlunda prisvärt, någon som har någon erfarenhet av detta däck?

Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?

Olle Å
2011-05-20, 17:34
intressant. Jag har precis köpt min sv650 och bakdäcket där är orginaldäcket, dvs från 03 och har blivit platt i mitten. Framdäcket är även det orginal, med iaf hyffsat mönster.

Var på däckfirma i stan idag, och Michelin pilot power verkar vara någerlunda prisvärt, någon som har någon erfarenhet av detta däck?

Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?
Tycker jag inte för att ftramdäcket slits ju mycket mindre. Kolla bara att det har tillräckligt mönsterdjup

Jåke
2011-05-20, 20:23
Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?
Ja, det är trots allt det som rullar först och som du bör se till har bäst egenskaper... Är däcken från -03 är det inte just slitaget som är problemet, utan att däcken helt enkelt åldrats och fått sämre egenskaper.

Byt!

Är du det minsta osäker kan vi provbromsa ditt gamla däck och jämföra med mitt nya eller köra en sväng på våt asfalt...

Jåke
2011-05-20, 20:24
Kolla bara att det har tillräckligt mönsterdjup
Mönsterdjup är inte det enda som bestämmer om ett däck bör bytas, det är trots allt inte mönstret som står för greppet på asfalt... ;)

Jåke
2011-05-20, 20:34
Funderar på hur mycket mönster det brukar vara i ett däck när det är nytt?
Varierar ganska mycket, men ett däck typ Pilot Road har nog runt 6-7 mm bak. Skiljer lite mellan fram och bak åxå.

Jan-Olov
2011-05-20, 20:37
Jag har varit med om att gamla däck blir spårkänsliga så testa och bedöm.

triumphtobbe
2011-06-06, 21:48
Det står inte vilken typ av däck du har på din hoj. Möjligheten finns att du kanske har ett lite sportigare däck på. Då får du inte mer mil än 600-800 mil max.
Har du ett hårdare Sport touring däck bör du kunna köra ungefär 1000 mil.

Men som någon sa, det är en sån aha upplevelse att få på sina nya däck! Hojen får nästan nytt liv och den blir så lätt att köra med i kurvorna.

Du kommer inte att kunna slita bort den platta ytan genom att köra ut och dra på lite kurviga vägar.

Köp nytt...

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

engström67
2011-06-07, 09:36
intressant. Jag har precis köpt min sv650 och bakdäcket där är orginaldäcket, dvs från 03 och har blivit platt i mitten. Framdäcket är även det orginal, med iaf hyffsat mönster.

Var på däckfirma i stan idag, och Michelin pilot power verkar vara någerlunda prisvärt, någon som har någon erfarenhet av detta däck?

Följdfrågan blir: Är jag dumsnål om jag bara dbyter bakdäcket?

Pilot power är ju ett bra däck,men är ju mest för sporthojar.Funkar på din med,men jag skulle satsa på pilot road 3,både fram och bak,då får du bland det bästa:)om inte bästa;)

FJRHåkan
2011-06-10, 00:03
Det står inte vilken typ av däck du har på din hoj. Möjligheten finns att du kanske har ett lite sportigare däck på. Då får du inte mer mil än 600-800 mil max.
Har du ett hårdare Sport touring däck bör du kunna köra ungefär 1000 mil.

Men som någon sa, det är en sån aha upplevelse att få på sina nya däck! Hojen får nästan nytt liv och den blir så lätt att köra med i kurvorna.

Du kommer inte att kunna slita bort den platta ytan genom att köra ut och dra på lite kurviga vägar.

Köp nytt...

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Håller med dig Tobbe.
Kör FJR själv med Metzler och får ut ca 1200 mil på dem och är noga med däcktryck o själv kör med 2,8 fram o 3,0 bak.
Allt beror på sin egen körstil och eget tycke o skulle aldrig säga att du SKA köra på det ena märktet eller nåt annat utan det måste vara sin egen uppfattning vad man tycker o känner bäst för. Men aldrig gå ifrån rekomendationen från levenrantören.
Mvh
FJR Håkan