handdator

Visa fullständig version : El- eller mekaniskt problem?



Sten O
2011-05-11, 10:38
VL 1500 Intruder

Hej!
Min Intruder vill inte starta med det egna batteriet, men startar direkt när jag kopplar in ett bilbatteri.
Det egna batteriet drev startmotorn utan problem, men lyckades inte starta hojen. Trodde felet skulle avhjälpas om jag körde ur vinterförvaringen, men det blev inte bättre. Istället så förstördes det egna batteriet när jag försökte starta den varma motorn. Det tvärdog!
Nu har jag inhandlat ett nytt från Biltema (blev rekommenderad deras gel-batterier). Dessvärre så lyckades jag inte starta motorn med det batteriet heller.
Någonstans verkar det vara "ett fel som är sönder". Någon därute som kan ge mig en ledtråd om vad det kan vara för fel, hur jag ska felsöka och i detalj redogöra för hur jag ska åtgärda problemet. Vill helst undvika MC-firmorna då det tar alldeles för lång tid att få tillbaka hojen. Dessutom lär jag mig inget av att bara lämna ifrån mig hojen till andra.

Mvh
Ps. Motorn fortsätter att starta hur fint som helst när jag kopplar in ett bilbatteri, som har lite mer styrka i sig (77Ah).

Linnex
2011-05-11, 13:59
Börja med att kolla ventilen som sänker kompressionen vid start. Ett vanligt fel på din typ av hoj. Krävs justering smörjning.

Om inte det fungerar...
Kolla kolen i startmotorn.

Linnex
2011-05-11, 14:24
Läsvärt
http://www.moccsplace.com/images/decomp/decomp.htm

Sten O
2011-05-12, 10:06
Tack för tips, men om kolen är dåliga, så borde väl inte hojen starta ens med ett kraftigare batteri eller?

Tror mer på ventilen. Ska försöka traggla mig igenom Moccs anvisningar. Skulle dock vara skönt med en beskrivning på svenska. Det blir svårt med teknisk amerikansk engelska.

DearHunter
2011-05-12, 10:53
Rengör polerna och kontakter. Rengör jordningen som lätt korroderar.
Jag hade ett liknande problem med min gamla bil. Allt som behövdes var att byta jordkabeln som gick från -polen till chassit.. En enkel åtgärd som Du lätt kan göra först. Har Du ett förstort spänningsfall så hostar den inte igång.

Lycka till!

Linnex
2011-05-12, 11:16
Tack för tips, men om kolen är dåliga, så borde väl inte hojen starta ens med ett kraftigare batteri eller?

Tror mer på ventilen. Ska försöka traggla mig igenom Moccs anvisningar. Skulle dock vara skönt med en beskrivning på svenska. Det blir svårt med teknisk amerikansk engelska.

Jag hade liknande problem på min gamla Kawasaki. Där var det 2 par kol på startmotorn. Dvs 4 st. Det ena paret tog slut före det andra och då blev den svårstartad Speciellt när motorn blev varm. Men när jag kopplade till en bil med startkablar så räckte den ökade spänningen att dra runt startmotorn med enbart ett fungerande par. Det var först när de oxå gav upp som jag hittade felet.

Linnex
2011-05-12, 11:22
Du kan oxå testa enligt DearHunters tips om dåliga kontaktytor eller annat fel innan startmotorn.

Sätt startkabel mellan minus pol på batteriet och lämpligt ställe på motorn.
Provstarta. Hjälper inte det så ta startkabel nr 2 och sätt på plus pol på batteriet och mot plus på startmotorn. Drar inte startmotorn då så är inte felet fram till startmotorn.

akems
2011-05-12, 16:37
Detta har varit uppe i tidigare tråd lägger in en länk så kan du se där http://www.hojen.nu/forum/archive/index.php/t-3964.html

Freda
2011-05-12, 21:40
Observera att ett nytt batteri INTE är helt toppladdat och Intruderns långslagiga motor behöver verkligen ett fullt batteri.... köpte själv ett gel batteri på Biltema och fick inte heller igång den (va tvungen prova) innan jag laddat batteriet fullt.
Man bör också tänka på att ett gel batteri bör laddas med en något lägre spänning för att hålla länge.
(Fick den rekommendationen av en tekniker på Global) Det är därför det finns speciella gel laddare.

Sten O
2011-05-24, 14:39
Problemet löst!

Det var inte dekompressionsventilerna - de var helt perfekta!
Alla ledningar och kontakter var i utmärkt skick!
Blev tipsad om Väsby Bilel. Tog med mig solenoiden och åkte dit. Den var helt perfekt. När jag pratade batterier med Lennart på firman, så fick jag lära mig en del. Lämnade tillbaka Biltemabatteriet (som dessutom var felvänt - litet men ändock ett problem) och köpte ett Global YTX20CH-BS på 18Ah. Fungerade klockrent, när det monterats. Med enbart startkablar blev den dåliga anläggningsytan tillsammans med väldigt långa kablar lite för mycket och batteriet "kickade" inte igång hojen.
Startmotorn får en väldigt bra "kick" av detta batteri och så här lätt har hojen aldrig tidigare startat.

Tack för alla tips. Börjar lära mig min hoj.

Nina
2011-05-24, 15:12
Vad roligt! Mycket glädje nu med hojen. :)

Mats Liifv
2011-05-24, 15:28
Lämnade tillbaka Biltemabatteriet (som dessutom var felvänt - litet men ändock ett problem)
Har också noterat den omvända polplaceringen på Biltemas batterier. Ställer i de flesta fall till strul. Kan inte förstå varför dom är konstruerade tvärsemot vad nästan alla andra motorcykelbatterier är från början. Får nästan tanken att man skickat nå´n ritning till Kina som varit spegelvänd. Liknande det som hände med porslinet från Kina förr i världen! ;)

Ove
2011-05-24, 17:12
Har också noterat den omvända polplaceringen på Biltemas batterier. Ställer i de flesta fall till strul. Kan inte förstå varför dom är konstruerade tvärsemot vad nästan alla andra motorcykelbatterier är från början. Får nästan tanken att man skickat nå´n ritning till Kina som varit spegelvänd. Liknande det som hände med porslinet från Kina förr i världen! ;)

:hmmmm2: Är det inte så att de flesta tillverkare har både rät och avig polplacering när polerna sitter efter kanten. Vilket som är rätt vet jag inte men jag har flera gånger fått gå tillbaka och titta på batteriet för att det ska bli rätt. Nu handlar det förståss inte bara om MC-batterier. ;)

Sten O
2011-07-07, 09:15
Man ska inte ropa hej...........

Efter att ha fått vila i en tvåveckorsperiod, så startar hojen inte längre. Laddar batteriet, men inte ett liv. Någon som har något ytterligare tips? Tändspole, startmotor???? Ger snart upp och lättar på plånboken även fast det bär mig emot att inte kunna fixa det själv!

Linnex
2011-07-07, 09:35
Man ska inte ropa hej...........

Efter att ha fått vila i en tvåveckorsperiod, så startar hojen inte längre. Laddar batteriet, men inte ett liv. Någon som har något ytterligare tips? Tändspole, startmotor???? Ger snart upp och lättar på plånboken även fast det bär mig emot att inte kunna fixa det själv!

Går motorn runt är det inte startmotorn. Går inte motorn runt så är det inte tändspolen...

Intruder
2011-07-07, 15:32
Gå in på suzuki-chopper.se Sök där
Har för mej att det är något med dålig/a kablar mellan startmotor o batteri

Olle Å
2011-07-08, 08:32
De flesta batterier är ju tillverkade i olika utföranden med olika polplaceringar. Varför Biltema satsar på en typ bara kanske beror på att de vill hålla lagret nere. Frågan är om de är medvetna om att de satsat på fel polplacering när det gäller mcbatterier?
Har någon nån kontakt där , så fråga.