handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpare Honda VT750S



Mirick
2011-05-09, 16:46
Hej på er!

Jag är en purfärsk MC-ägare, har precis köpt en 2010 Honda VT750S.
(http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____13715.aspx)
Till att börja med ska det sägas att jag knappt kan något om motorfordon ännu så mina frågor kanske är dumma, hoppas ni har överseende. :)

Jag är helt kär i hojen men kanske aningens missnöjd med ljudet, hade gärna velat ha ett lite finare mullrande. Vad jag förstått så sitter det kanske en ganska fet ljuddämpare på just nu från fabrik, kan man byta den mot någon som gör att det låter lite bättre? Är det lätt, är det något man kan göra hemma med ett par verktyg? Eller behöver man lite know-how.

http://www.youtube.com/watch?v=Z3qKsy-Lw2w&t=1m36s
Den här bågen är förvisso en VT750C i ett annat utförande än min som är en sorts halvtourer/halvcustom men har ändå samma kubik men den låter fantaaastiskt. Är det bara den här han satt på för att få fram det eller låter helt enkelt våra hojar olika som de är?
http://www.vanceandhines.com/products/st-8606-straightshots-hs/straightshots-hs.html

Slutligen har jag hört om något som heter "slip-on" som tydligen ska vara lätt att sätta på, och vad jag förstått är det något man sätter på det existerande systemet. Är det värt att göra på min om jag redan har en väldigt kraftig ljuddämpare?

Ja, det är väl det, och allmänna tips och lärdomar om ljuddämpare och ljud skulle vara uppskattat.

Tack för hjälpen!

Jo just det, jag hoppas det här inte är en fråga som kommer varje vecka; jag försökte söka på ljuddämpare och lite annat men hittade inte något..

edit:
Fan, nu kom jag på att jag kanske borde lagt den här i Mekhörnan, men kan inte se hur jag tar bort den här tråden..

Lillen
2011-05-09, 20:09
Tjenare.
Jag kände en som hade en 750-09 som han bytte pipa på. Det fanns bara ett system som passade till den pga avgasreningen (tror det var lamdasonden) Sen är det inte bara att byta avgassystem utan man måste då även fixa till insprutningen. Mitt tipps är att lyssna med Honda så att det inte blir något fel. Jag hade en 750 c4-05 innan med V&H system på som dom inte hade gjort något med förgasarna utan bara moterat dit systemet och den gick inte bra alls, var orkeslös. Testade att montera originalsystemet och då lät den som en gräsklippare, men gick bättre.

Nu köpte jag en Honda VTX-1300 som jag beställde system och förgasarfix av honda och den går kanon, och kan vara bra att låta dom fixa allt om man tänker på garatierna.

Lycka till.

Lillen

Olle Å
2011-05-09, 20:12
Vet att om du blir ertappad med en ljuddämpare som låter för mycket vid en trafikkontroll, och inte är orginal, så kan du åka på en ny reg.besiktning.

räven
2011-05-09, 20:18
Vet att om du blir ertappad med en ljuddämpare som låter för mycket vid en trafikkontroll, och inte är orginal, så kan du åka på en ny reg.besiktning.

Men de är väl helt rätt? Även Mc går väl under bullerlagen?

Lillen
2011-05-09, 20:59
Hallå.
Helt rätt att man kan åka på en ombesiktning om det låter för mycket. Jag tyckte själv att min lät förmycket med V&H så jag satte i små insattser som jag blev mycket nöjd med, lät inte mesigt men inte för mycket samt var inga problem med besiktningen.
Ha det

Lillen

Mirick
2011-05-10, 09:48
Tack för hjälpen, Lillen, då tar jag nog och kontaktar Honda Sverige direkt och hör med dem.

Låt säga att jag hittar ett avgassystem, kan man sen åka till en verkstad för att få hjälp att få det monterat eller kommer de ta ut hutlösa summor tro?

Olle Å
2011-05-10, 18:48
Verkstäder försöker väl ta ut så mycket som de bara kan.
Brukar finnas mindre verkstäder som har duktigt folk som kan det mesta. Enljuddämpar med tillbehör kan väl inte vara speciellt svårt om inte rören har bränt fast.

Lillen
2011-05-10, 20:18
Hallå.
Nej att byta rören tog mig 30 min, men det är hur man ändrar insprutningen som är det kluriga. För att göra det med insprutning använder man sig av en Powercommander som har ett ca pris på 3500 kronor beroend på vart man köper den.
Sedan så behöver man köra en i en Dynojet bänk för att justera den. Om man har förgasare så byter man munstycken, men att bänköra är att rekomendera även där.

Ha det

Lillen

V Saarela
2011-05-10, 20:55
Dom flesta byter bara ljuddämpare och kör sen med ett leende på läpparna. På en insprutare(typ 750S) så ger det ingen effekt, tvärtom ibland kan den också upplevas att den går lite sämre. Nåja.....bara ljudet är ju 30 hästar mer :)

Hojarna från fabrik är oftas inställda så att den klarar ett systembyte utan injustering. Störs man inte av att den kan gå lite sämre så är det bara att tuta o köra. Dock så skadar det ju inte att hålla koll på tändstiftets färg.
Börjar man röra insugssidan också(öppnare filter typ KN eller nåt luftfilterkit) så krävs en powercommander till det.
Finns mappningar att ladda ner till pc på nätet, brukar däremot bli bara skit av det oftast.
Montering system, pc samt filter och en bänkkörning med injustering torde ligga på en ca 5.000:- En bänkkörning med injustering ungefär halva priset.

Så.....jag skulle nog köpa ett slipon/system, montera den själv(enkelt) och sen bara köra på.

och....grattis til en jyst hoj, en hoj som man kan kategorisera i segmentet "bara en motorcykel" Alltså....inga krusiduller här inte :)