handdator

Visa fullständig version : Att förlita sig till GPS



Janoz
2011-05-07, 16:19
I dag var jag ute och åkte, besökte bl a Triumph center i Länna eftersom det är Motorcykelns Dag. Därifrån tänkte jag åka till Rosenhill och eftersom jag inte är så bekant med alla vägar i de trakterna, lät jag min GPS visa vägen. Det blev en trevlig tur, men ocskå lite äventyrlig. Då jag ställt in min GPS att visa närmaste väg, valde den att lotsa mig över Lisma och därifrån en liten kurvig väg förbi Ådran vidare mot "Bulten". Vägen förbi Ådran är inte att rekommendera om du inte har en off road hoj. Den är nämligen bitvis fylld med stora pott-hål, vilket är synd för annars hade det varit en trevlig väg. Nåväl, man lär sig så länge man lever :)

Kör försiktigt!

erkagn
2011-05-07, 16:40
Har du BMW:s inbyggda GPS, eller är det nån du satt dit i efterhand? Jo, de kan vara lite äventyrligt att lita allt för mycket på GPS. Men samtidigt skoj få se andra vägar :-)

Nina
2011-05-07, 16:51
I dag var jag ute och åkte, besökte bl a Triumph center i Länna eftersom det är Motorcykelns Dag. Därifrån tänkte jag åka till Rosenhill och eftersom jag inte är så bekant med alla vägar i de trakterna, lät jag min GPS visa vägen. Det blev en trevlig tur, men ocskå lite äventyrlig. Då jag ställt in min GPS att visa närmaste väg, valde den att lotsa mig över Lisma och därifrån en liten kurvig väg förbi Ådran vidare mot "Bulten". Vägen förbi Ådran är inte att rekommendera om du inte har en off road hoj. Den är nämligen bitvis fylld med stora pott-hål, vilket är synd för annars hade det varit en trevlig väg. Nåväl, man lär sig så länge man lever :)

Kör försiktigt!

Jisses, blev du inlurad på Helvetesvägen? Coolt.
Ja det är en udda liten väg… Där grävde jag ner Husqvarnan en vinter.

Olle Å
2011-05-07, 17:19
Annars kan det vara kul med gps om man äe väldigt långt borta och skall hem. för några år sedan var jag i Övre Årdal i Norge och det började bli mörkt så jag ställde in gps på HEM, vet inte vilka vägar vi åkte, men hem kom vi.

M@rie
2011-05-07, 19:02
Det här med GPS är lite småskoj. Jag ställer vanligtvis in "Undvik motorväg", "Kortaste väg" och "Undvig grusväg" men av någon anledning lotsar GPSen in mig på alla möjliga (och omöjliga) grusvägar ändå. Jag antar att den har en förkärlek till grusvägar helt enkelt. Äventyrligt är det i alla fall :D

Mc-Bosse
2011-05-07, 22:17
Det här med GPS är lite småskoj. Jag ställer vanligtvis in "Undvik motorväg", "Kortaste väg" och "Undvig grusväg" men av någon anledning lotsar GPSen in mig på alla möjliga (och omöjliga) grusvägar ändå. Jag antar att den har en förkärlek till grusvägar helt enkelt. Äventyrligt är det i alla fall :D

Är det inte försvarbart att undvika grusvägarna enligt gps:ens parametrar vad gäller hur lång omväg som är tillåten så guidas du in på grusvägar ändå. "Undvik motorväg", "kortast tid" och "inga grusvägar" brukar begränsa grusvägskörningen på min gps från Garmin.

Janoz
2011-05-08, 07:41
Det här med GPS är lite småskoj. Jag ställer vanligtvis in "Undvik motorväg", "Kortaste väg" och "Undvig grusväg" men av någon anledning lotsar GPSen in mig på alla möjliga (och omöjliga) grusvägar ändå. Jag antar att den har en förkärlek till grusvägar helt enkelt. Äventyrligt är det i alla fall :D

Så har jag också min Garmin inställd, men med tillägget "Naturskön väg" på väginställning. Det senare kanske ställer till det sådana här gånger. Jag har också varit med om liknande situationer tidigare, så egentligen borde jag inte bli förvånad. Men det ger å andra sidan lite extra krydda till motrocykelåkandet :D

Janoz
2011-05-08, 07:48
Har du BMW:s inbyggda GPS, eller är det nån du satt dit i efterhand? Jo, de kan vara lite äventyrligt att lita allt för mycket på GPS. Men samtidigt skoj få se andra vägar :-)

Jag har en Garmin Zumo och jag jag har varit med om liknande överraskningar tidigare. Men å andra sidan är det som du säger skoj också, för hur skulle man annars få se andra vägar? :)

pentti01
2011-07-18, 10:05
Är det någon av er som kör med TomTom?
Jag var ute på en sväng igår för att testa/lära mig mer om GPS-funktionerna.
I det stora hela gick det bra, hade dock ställt in på kortaste väg en gång och då valde den en grusväg.
Det mest underliga var att den ville ha mig tillbaka till ett riktmärke jag redan besökt,,?
Jag använde "Planera resväg" med inställning: Undvik alltid motorvägar och flera "riktmärken" samt slutligen en "destination".
Jag lade till många riktmärken för att vara säker på att GPS:en skulle välja "min" väg.
Gjorde jag något fel eller kan GPS:en ha/få buggar?
Vilka inställningar är lämpligast om man vill vara säker på att komma till sina förvalda riktmärken?

BIG1
2011-07-18, 11:04
Det var väl ett himla gnäll om grusvägar. Är det inte bara dax att inse att ni kör på fel hojar?;)

pentti01
2011-07-18, 12:41
Det var väl ett himla gnäll om grusvägar. Är det inte bara dax att inse att ni kör på fel hojar?;)

Om du läst mina tidigare inlägg så vet du att jag personligen gillar grusvägar,oavsett Mc-typ ;)
Men på min runda igår var tanken att åka de förbestämda vägarna och där ingick inte grusväg :)

Annars åker jag gärna grusväg: he e´ sköj he :D