handdator

Visa fullständig version : kromat avgasrör gulnat



spock
2011-05-05, 20:25
Ny mcägare med 100 frågor här!

Jo.. Köpte mig en dragstar i lördags. Allt är i tipptopp. Det enda som stör mig är att avgasröret har gulnat precis där det går in i motorn. Kan detta poleras bort och i så fall med vad?

Jåke
2011-05-05, 21:20
Nej, kromet ändrar färg av att utsättas för värme. Du kan putsa en del av det kanske men så funkar materialen.

spock
2011-05-05, 21:23
ok...crap... får stå ut då.. tack för snabbt svar

engström67
2011-05-05, 21:24
Ny mcägare med 100 frågor här!

Jo.. Köpte mig en dragstar i lördags. Allt är i tipptopp. Det enda som stör mig är att avgasröret har gulnat precis där det går in i motorn. Kan detta poleras bort och i så fall med vad?

är det rostfritt så går det att polera bort en del,framför allt om det blir blått,det går att ta bort och det kommer ej tillbaka,men har du kromat rör så då vet jag ej,tror inte att det går att få bort.Det är lika med rostfritt med,lite gulnad får man leva med,jag tycker det kan vara snyggt ,bara att det är rent:)

Nina
2011-05-06, 05:09
Mina rör på min Triumph Scrambler är blå närmast motorn för att övergå till gult men det jag vet är att rören är ganska tunna, de färgas ganska omgående och inget man kan polera bort. Dock var de grymt blå i början, jag klagade på färgen och fick nya rör samt en ombestyckning av förgasarna. Det har tagit längre tid för dem att färgas efter bytet och ombestyckningen men det beror som sagt på att rören är tunna. Och jag polerar inte för då lär väl kromet repas (krom känns mer poröst och skört i dag än förr).

engström67
2011-05-06, 14:41
Mina rör på min Triumph Scrambler är blå närmast motorn för att övergå till gult men det jag vet är att rören är ganska tunna, de färgas ganska omgående och inget man kan polera bort. Dock var de grymt blå i början, jag klagade på färgen och fick nya rör samt en ombestyckning av förgasarna. Det har tagit längre tid för dem att färgas efter bytet och ombestyckningen men det beror som sagt på att rören är tunna. Och jag polerar inte för då lär väl kromet repas (krom känns mer poröst och skört i dag än förr).

Jodå krom kanske är lite känsligt,men rostfritt är bättre,för där kan man polera bort det mesta:).Är krom och nickel i rostfritt och det kryper ut och missfärgar vid första upphettning,polerar man bort det då så håller det sig borta.Jag brukar polera med svinto eller autosol,det repar inte:)

rogga
2011-05-06, 20:57
Prova Blue Job det fungerar jag har kört det på min hoj ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=1umJnA9AYpU

http://www.acecustom.se/bluejob-p-817-c-184.aspx

Hamre
2011-05-07, 19:20
Mina rör på min Triumph Scrambler är blå närmast motorn för att övergå till gult men det jag vet är att rören är ganska tunna, de färgas ganska omgående och inget man kan polera bort. Dock var de grymt blå i början, jag klagade på färgen och fick nya rör samt en ombestyckning av förgasarna. Det har tagit längre tid för dem att färgas efter bytet och ombestyckningen men det beror som sagt på att rören är tunna. Och jag polerar inte för då lär väl kromet repas (krom känns mer poröst och skört i dag än förr).

Triumph har enkelväggiga rör till skillnad från dom mesta övriga hojar, som har dubbelväggiga rör.
Det beror inte på att rören är tunna, dom hade blitt blåa om det så hade vart 5mm gods i dom!

Olle Å
2011-05-08, 16:41
Varför bekymra sig om en bagatell. KÖR I STÄLLET. Eller du kanske bara åker?

spock
2011-05-11, 20:31
haha jo bagatell förvisso. men man vill ju glänsa =0)

Tack för svaren.

Helt off topic... någon / några runt jönköping som vill ut och åka lite?

pewa
2011-05-12, 12:44
haha jo bagatell förvisso. men man vill ju glänsa =0)

Tack för svaren.

Helt off topic... någon / några runt jönköping som vill ut och åka lite?

Starta en ny tråd med den frågan istället, HELT off topic som sagt ;)

christian3973
2011-05-17, 19:28
hej, jag är från skillingaryd och är inte svår på en runda :-)

christian3973
2011-05-17, 19:30
jag är från skillingaryd och är alltid sugen på en runda med hojen :-)




haha jo bagatell förvisso. men man vill ju glänsa =0)

Tack för svaren.

Helt off topic... någon / några runt jönköping som vill ut och åka lite?

Olle Å
2011-05-17, 21:55
Lite förvånad av att ett avgasrör är gult. Om hojen används till det den är till för, så skall det vara koboltblått.

spock
2011-05-24, 17:17
den är gul precis där den går in i motorn.. kröken
christian3973: vi får ta en liten runda någon gång !

räven
2011-05-24, 18:54
Lite förvånad av att ett avgasrör är gult. Om hojen används till det den är till för, så skall det vara koboltblått.

Just de Olle,blått till fotpinnarna