handdator

Visa fullständig version : Bromscylinderfrågor



Slowmec
2011-05-04, 17:08
Ja, nu har gamla Skruttan fått sitt nya, lägre, styre och ett oförutsett problem har uppstått.... Orginal bromscylinder är för lång och tar i sidan på instrumenteringen. Jag behöver en annan bromscylinder och behöver lite hjälp.
*Enligt "Kawasaki Twin Owners Forum" (fantastiskt ställe om man har gammelkawor) så kan vilken cylinder som helst funka BARA den är för enkelskiva. Dubbelskivecylindrar ska tydligen vara en dålig idé.
Orginal pistongdiameter är 14mm. borde inte vilken cylinder som helst med samma mått passa, även om den är till dubbelskivor? Har jag missuppfattat något??
*Jag skulle också vilja få veta måttet på Era äldre (70-80tal) maskiners bromscylindrar. Måttet jag vill ha framgår förhoppningsvis av den fula bilden. Mäta mellan styrets fästrings högra sida och cylinderns ända UTAN slangfästet.
Orginal bromscylinder är ca 110mm och jag behöver någon som är under 100mm, gärna 95mm. jag kommer att söka på MC-skrotar och liknande.
Jag hoppas på hjälp i både frågorna.

Slowmec
2011-05-10, 20:42
Hallå? Är det någon där??
Hallå?
Jag känner mig så ensam....;)

Molgan
2011-05-10, 23:48
Hallå? Är det någon där??
Hallå?
Jag känner mig så ensam....;)
Hallå! Kan inte svara på frågorna men kan iallafall hålla dig sällskap i cyberrymden! =)

Linnex
2011-05-11, 07:45
Jag antar att det beror på att en huvudcylinder till dubbla skivor ger olja till två ok. Dvs volymmässigt borde det ge dubbelt med olja för motsvarande intryckt bromshandtag som för enkelskiva.
Det gör bla att du kommer tvingas trycka med dubbla kraften för att nå samma bromsverkan (utväxlingen eller vad man skall kalla det)

Slowmec
2011-05-11, 18:04
Tack för sällskapet Molgan! :)

Linnex: Jag antar att du har rätt, "slaglängden" är längre i dubbelskivshuvudcylindrar (oj vad lång den blev ;)). Men jag har sett att vissa Dubbelcylindrar har grövre pistong... Svårt det här... Jag har i alla fall fått reda på att GPZ 500 S har en fungerande huvudbromscylinder, jakten har börjat...:cool: