handdator

Visa fullständig version : Klagomål om MClagret här (weston trading AB)



FaNtoM
2011-05-02, 12:43
Jag postar här för att se om det finns flera som blev lurade på olika sätt från företaget som heter MC lagret i Bromma. eller Weston trading AB.

Han ser vänlig ut men han egentligen är en av de värsta bedragare som jag träffat i hela mitt liv.

Jag verkligen vill varna alla som tänker att göra något affär med honom eller serva din mc.

Serva den till någon som ger verkliga priser från början och inte ändrar dem när det är dags att skriva ut fakturan.

Välj en verkstad som vet att man drar inte för hårt skruvarna när det finns hård plast under! Resultaten blir sprickor såklart!!!

Skriv lite mer om vad som har hänt i ditt fall. Jag har redan anmält företaget hos ARN och tänker gå vidare till tingsrätten.

MEHall
2011-05-02, 13:15
Skorkar? Inte Sorkar? :confused:
Det är bra om du och andra ger en sådan scoundrel (lurendrejare) en juridisk känga. ;)



:cool:

Linnex
2011-05-02, 13:50
Skorkar? Inte Sorkar? :confused:
Det är bra om du och andra ger en sådan scoundrel (lurendrejare) en juridisk känga. ;)



:cool:

Personligt är jag av en annan åsikt om att hänga ut butiker på forum och tycker att admin/mod skall begränsa den möjligheten.
Det finns oftast två versioner och så länge det inte finns en juridisk bedömning i fallet så bör man begränsa möjligheten.

Nina
2011-05-02, 14:18
Personligt är jag av en annan åsikt om att hänga ut butiker på forum och tycker att admin/mod skall begränsa den möjligheten.
Det finns oftast två versioner och så länge det inte finns en juridisk bedömning i fallet så bör man begränsa möjligheten.

Håller med, namn får inte skrivas ut offentligt, finns en lag som heter PUL. Däremot kan man varna för företag som inte är ärliga men då finns t ex rejta.se och andra liknande sidor för ändamålet. Vet inte om det juridiskt är mer korrekt att skriva på rejta.se och sen länka in på forum. På rejta.se får företag i alla fall chansen att skriva ett försvar vilket de inte får på forum de kanske inte ens känner till. Och alla klagomål har alltid två sidor, eller ja de flesta.

Sa du till om de spruckna plastdelarna? Vad svarade de i så fall, erbjöd de sig att byta ut dem?

FaNtoM
2011-05-02, 14:32
Jag hänger inte butiken kära Linnex.
Jag skriver här för att varna folk och skydda de från eventuella misstag såsom att be om skriftlig kvitto som står summan som man har kommit överens. I mitt fall han debiterade mig dubbelt för att jag sårade hans ego när jag hittade en reservdel som tog honom 2 veckor och 2 felbeställningar för att följa min råd och beställa från leverantören som jag rekommenderade från början.

Jag sårade hans ego han debiterade mig dubbelt för både arbete och reservdelar.

Jag kommer att skanna all bevismaterial plus brevet till ARN.
Jag kommer INTE publicera dem innan rättegångens slut och beslut.
Jag har bevismaterial och ögonvittne som kan styrka det som jag säger och skriver här.

Det som jag vill genom att skriva här, är att prata om min erfarenhet av mc lagret och kolla om det finns flera som har liknade erfarenheter från företaget.
Såklart jag vill varna för oseriösa verkstäder för att du ska inte välja dem nästa gång du vill serva din hoj!
Oseriösa bedragare har ingen plats i denna bransch.
Man litar på dem för att serva en maskin som maxar 300km/t. Såklart man vill göra det hos dem som inte är rädda och tar sin ansvar för allt dem säger och gör!

FaNtoM
2011-05-02, 15:02
Håller med, namn får inte skrivas ut offentligt, finns en lag som heter PUL. Däremot kan man varna för företag som inte är ärliga men då finns t ex rejta.se och andra liknande sidor för ändamålet. Vet inte om det juridiskt är mer korrekt att skriva på rejta.se och sen länka in på forum. På rejta.se får företag i alla fall chansen att skriva ett försvar vilket de inte får på forum de kanske inte ens känner till. Och alla klagomål har alltid två sidor, eller ja de flesta.

Sa du till om de spruckna plastdelarna? Vad svarade de i så fall, erbjöd de sig att byta ut dem?

--------------------------------------------------------------------------------

Nej Nina han sa att den fanns innan. Jag vet att det fanns ingen spricka innan där för att mc var nyköpt när jag lämnade den till service och jag kontrollerade den riktig noga innan köpet. Men iaf när jag frågade varför han meddelade inte detta när jag var där för att hämta den eller när han noterade detta? Han sa att han glömde. Hoppas att han glömde inte skruva fast några skruvar hitt och ditt. Jag har redan kontrollerat själv dem viktigaste delarna som bromsok styre hjul osv..

Nina
2011-05-02, 16:19
Okej, då förstår jag att du är förbannad. Tycker att sagt pris gäller då jag är så själv, man saltar inte i efterhand utan att rådgöra med kunden först så det tycker jag att han borde ha gjort.

MEHall
2011-05-02, 22:05
En varning är ju väldigt bra att få här när det gäller sådana som inte står för vad dom bör stå för.:mad: Servar alltid mina hojar själv bara för att jag kan lita på att jag är tillräckligt noggrann. Det är ju tusan att affärsmoralen tycks ha flugit sin kos numer. titta bara på fuskbyggarna i Tv4 :mad::eek:



:cool:
Ps har fordonsmekanisk utbildning men ej jobbat som sådan.

FaNtoM
2011-05-03, 13:16
En varning är ju väldigt bra att få här när det gäller sådana som inte står för vad dom bör stå för.:mad: Servar alltid mina hojar själv bara för att jag kan lita på att jag är tillräckligt noggrann. Det är ju tusan att affärsmoralen tycks ha flugit sin kos numer. titta bara på fuskbyggarna i Tv4 :mad::eek:



:cool:
Ps har fordonsmekanisk utbildning men ej jobbat som sådan.

Slutsatsen är att man blir tvungen att tänka så och serva sin motorcyckel själv men det ser inte så bra om man inte har en ordentlig stämplad servicebok .
:banghead:

MEHall
2011-05-03, 13:34
FaNtoM du har helt rätt där. Men i det fallet så gäller det väl nyare hojar som helst ska servas på märkesverkstad. De hojar jag i stort sett har råd med är de där sevice intervallerna och garantin oftast är helt väck. :rolleyes:



:cool:

FaNtoM
2011-05-03, 13:58
http://www.rejta.se/omdome/247854/Weston+Trading+AB

Varning för Weston trading AB som ligger bakom mc-lagret eller mclagret eller mc lagret Varning varning varning!

pewa
2011-05-05, 12:39
Att hänga ut ett företag är alltid känsligt, men inget som strider mot några regler(om det inte visar sig vara rent förtal förstås). PUL som någon nämnde gäller inte för juridiska personer(företag).

Sen att det blir lite orättvist med bara en sida av historien kan jag hålla med om. I det här fallet har jag mailat MC-Lagret ang. denna tråd och gett dem en chans att försvara sig.

Nina
2011-05-05, 13:21
Jag postar här för att se om det finns flera som blev lurade på olika sätt från företaget som heter MC lagret i Bromma. eller Weston trading AB. Ägaren på företaget Heter XXXXXXXXXXXXXXXX.

Han ser vänlig ut men han egentligen är en av de värsta bedragare som jag träffat i hela mitt liv.

Jag verkligen vill varna alla som tänker att göra något affär med honom eller serva din mc.

Serva den till någon som ger verkliga priser från början och inte ändrar dem när det är dags att skriva ut fakturan.

Välj en verkstad som vet att man drar inte för hårt skruvarna när det finns hård plast under! Resultaten blir sprickor såklart!!!

Skriv lite mer om vad som har hänt i ditt fall. Jag har redan anmält företaget hos ARN och tänker gå vidare till tingsrätten.



Att hänga ut ett företag är alltid känsligt, men inget som strider mot några regler(om det inte visar sig vara rent förtal förstås). PUL som någon nämnde gäller inte för juridiska personer(företag).

Sen att det blir lite orättvist med bara en sida av historien kan jag hålla med om. I det här fallet har jag mailat MC-Lagret ang. denna tråd och gett dem en chans att försvara sig.
Jo men nu står det ett namn (namngivet ägaren av företaget) i första inlägget, därför funderade jag om det var juridiskt okej med tanke på PUL.

pewa
2011-05-05, 13:52
Sant Nina, har raderat ägarens namnuppgifter!

Nina
2011-05-05, 14:51
Sant Nina, har raderat ägarens namnuppgifter!

Bra för jag tror att du blir juridiskt ansvarig i så fall då du håller i forumet. Sen vet jag inte om övriga admins blir lika ansvariga. Men för säkerhets skull så skriver vi inga personnamn hur arga vi än blir på företaget, tycker jag.

erkagn
2011-05-05, 14:57
Hur är det med enskild firma? Är firmanamnet samma som privatnamnet då? Och hur gör man i så fall?

pewa
2011-05-05, 15:16
Men för säkerhets skull så skriver vi inga personnamn hur arga vi än blir på företaget, tycker jag.

Instämmer.


Hur är det med enskild firma? Är firmanamnet samma som privatnamnet då? Och hur gör man i så fall?

Bra fråga. Enskild firma får ju samma org.nummer som ägarens personnummer, så där skulle jag inte skriva ut något. Nu handlar ju klagomål oftast om olika verkstäder och butiker, och då är det väldigt ovanligt med enskilda firmor.

pewa
2011-05-12, 12:59
Svar från MC-lagret 2011-05-09:
(Då ärendet är anmält till ARN kanske det är lämpligast och vidare diskussioner förs där istället.)


Er medlem "FaNtoM" ringde oss vid ett tillfälle för att ta reda på priset för en service på hans hoj, en FJR 1300 med ABS bromsar. Han fick uppgiften av mig per tel, kr 2.100:- skulle en basservice kosta. Han fick info av mig vad en basservice består av.

Ytterligare en tid senare lämnar han in hojen till oss på MC Lagret i Bromma för service. Under tiden hojen är hos oss kommer han personligen in 6 gånger till verkstaden och varje gång har han nya önskemål ! Han vill bla att vi skall gå igenom HELA hans hoj eftersom han precis har köpt den och eventuellt vill ångra köpet ifall något inte är som det skall. Den har ju trots allt gått 7300 mil ! Vi antecknar hans önskemål och gör som han säger - varje gång !

Vid ett annat tillfälle kommer han in och vill ha nya dämpare fram pga hans vikt.

Vid ett tredje tillfälle vill han att vi skiftar hans medhavda däck och vid ett fjärde skall packboxar bytas, och bromsbelägg, och glykol, och listan kan göras låååång !

Här är vi redan långt ifrån vad som ingår i en "basservice" för 2.100:- och önskemålen är inte slut ännu.

Hojen blockerade vår lyft många dagar pga vår leverantör av delar till Yamaha levererade fel fjädrar. Under tiden hade han ringt både MC Varuhuset och deras leverantör i Västerås för att försöka snabba på leveransen. I denna veva fick vi information om att han hade varit på MC Varuhuset i Sthlm innan han lämnade hojen till oss för åtgärd, och där fått information om att allt han ville ha åtgärdat skulle kosta en avsevärd summa pengar.

Jag ställer mig frågande till varför han trodde att Vi skulle jobba gratis ???

Vi är naturligtvis ledsna över att vi inte kunde uppfylla hans förväntningar om att allt jobb skall ingå i en basservice men som tur är finns det instanser i Sverige som reglerar denna typ av tvister, bla ARN.

Lyckligtvis är de största delen av våra kunder nöjda med vårt arbete. För att bevisa detta erbjuder vi alla medlemmar i Ert forum 10% rabatt på allt arbete och alla delar, så att de själva kan bilda sig en uppfattning om oss.

Medlemmar som vill utnyttja vårt erbjudande är välkomna med kopia på ett skrivet inlägg för att erhålla rabatten.

Mvh.

MCLAGRET
MC och Mopedverkstad
Ulvsundavägen 174
168 67 Bromma
08-510 260 30
info@mclagret.com

Mats Liifv
2011-05-12, 13:51
Så fick vi en helt annan bild av det hela! Alltid bra om man man få båda sidors uppfattning i dylika ärenden...

Blir intressant att få reda på ARN:s dom i ärendet!

DearHunter
2011-05-12, 15:26
Japp... Ingen rök utan eld.. :beer:

Vad svarar Fantomen på det svaret från mc-lagret ?

Freda
2011-05-12, 21:32
Japp... Ingen rök utan eld.. :beer:

Vad svarar Fantomen på det svaret från mc-lagret ?

Lämplig är väl om han INTE svarar på det då det är BÄTTRE om ARN får säga sitt i frågan först?

Blir väl bara pajkastning annars...

Jag driver själv företag och min uppfattning är att vissa kunder tror att min tid är gratis ibland. Så är det inte men i vissa lägen går det inte att debitera tid som försvinner....

Mavve65
2011-05-13, 09:32
Svårt att få "rätt" i ARN, där sitter bl.a. representanter från branchen, ex Bilia för bilar.
I 9 fall av 10 dömer de till företagets fördel. Har själv haft ärende i ARN och beviskraven för att få rätt är mycket höga. (säger dock inte att de dömer fel, utan bara ett påpekande)

Olle Å
2011-05-13, 13:23
Det är inte lätt när man får något reparerat att veta om debiteringen är riktig beträffande timtiden. det gäller ju att få ett ungefärligt pris innan det hela börjar och att de utbytta delarna sparas och att kunden helst tar dem med sig.
Det största problemet är nog om det uppstått småskador under verkstadstiden. Om det är repeor osv. så bör ju verkstadens försäkring ta det. Skador som uppstått pga olämplig hantering brukar ju den seriösa firman stå för.
Onödigt dyra reparationer som det kan bli om även hela grajer byts ut. " det är lika bra att fixa detta samtidigt "
listan kan ju göras lång

livewire
2011-05-13, 18:13
jag tycker det är bra att du varnar även om de finns nån lag eller inte. tack!

Kret
2011-05-13, 21:55
Det är inte lätt när man får något reparerat att veta om debiteringen är riktig beträffande timtiden. det gäller ju att få ett ungefärligt pris innan det hela börjar och att de utbytta delarna sparas och att kunden helst tar dem med sig.
Det största problemet är nog om det uppstått småskador under verkstadstiden. Om det är repeor osv. så bör ju verkstadens försäkring ta det. Skador som uppstått pga olämplig hantering brukar ju den seriösa firman stå för.
Onödigt dyra reparationer som det kan bli om även hela grajer byts ut. " det är lika bra att fixa detta samtidigt "
listan kan ju göras lång

Det är alltid extraarbetet som kostar.
För några år sen lämnade jag in bilen för att fixa lite stenskott i lacken. Dom ringde och frågade om dom skulle fixa rosten i 2 dörrar när dom ändå höll på och jag accepterade utan att fråga om pris. När jag hämtade bilen fick jag en fin räkning på 17.000:- istället för 2.000 som vi pratat om innan.
Jo, dom "fixade" rosten på dörrarna genom att köpa 2 nya dörrar. När jag begärde att få de gamla dörrarna med mig så hade dom redan fixat upp dom och satt över dom på en annan bil. Efter lite förhandling så "sålde" jag mina gamla dörrar till dom för 3.000/styck. :)

Tror bägge parterna fick sig en läxa av den affären. Och jag använder fortfarande samma verkstad eftersom dom är bra att göra med.

zzr-1400
2011-09-20, 21:50
Så fick vi en helt annan bild av det hela! Alltid bra om man man få båda sidors uppfattning i dylika ärenden...

Blir intressant att få reda på ARN:s dom i ärendet!
MClagret har blivit fälld i ARN under Augusti 2011 i ett annat ärende. På Råd&Röns svarta lista http://www.radron.se/Svarta-listan/ kan man söka "branch: alla" och "ort: bromma". Där hittar man MCLagret och på den listan hamnar man om man vägrar följa ARN's beslut. Där står det bla att läsa:
"Byte av bakdäck på motorcykel som inte utfördes korrekt. Före- taget rekommenderas att betala 9 640 kronor. Kunden fick sina pengar efter det att ärendet gått vidare till tingsrätt, som dömde till kundens fördel."

livewire
2011-09-20, 21:58
MClagret har blivit fälld i ARN under Augusti 2011 i ett annat ärende. På Råd&Röns svarta lista http://www.radron.se/Svarta-listan/ kan man söka "branch: alla" och "ort: bromma". Där hittar man MCLagret och på den listan hamnar man om man vägrar följa ARN's beslut. Där står det bla att läsa:
"Byte av bakdäck på motorcykel som inte utfördes korrekt. Före- taget rekommenderas att betala 9 640 kronor. Kunden fick sina pengar efter det att ärendet gått vidare till tingsrätt, som dömde till kundens fördel."

hahaha!

FaNtoM
2011-09-21, 10:20
hahaha!

Ni kan kolla vad som står på mc lagrets hemsida och döma själva om det verkar som seriös eller inte.

Duke
2012-03-27, 15:12
ARN bör ha hanterat ärendet nu så hur gick det?

Soffe
2012-05-03, 17:17
Lämnade in min hoj på service hos dom i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!

Soffe
2012-05-03, 17:23
Lämnade in min hoj på service hos dom i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!

Soffe
2012-05-03, 17:35
Japp... Ingen rök utan eld.. :beer:

Vad svarar Fantomen på det svaret från mc-lagret ?

Lämnade in min hoj på service hos dom i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!

Soffe
2012-05-03, 17:57
Lämnade in min hoj på service hos Mc lagret i bromma i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!



så tänk er för vad ni lämnar in eran mc eller moppe!

Olle Å
2012-05-03, 19:09
Det är ju detta som jag har varnat om tidigare.:mad::mad:
En sak man har rätt att få se, är att de sparat de gamla grejerna som de påstår är utbytta. Har man otur, så finns de redan på någon annan hoj. Dom måste faktiskt kunna bevisa att den utbytta delen var skrot eller inte går att reparera.:mad::mad::mad:

engström67
2012-05-03, 19:23
Det är ju sjukt vilka typer det finns.Tur man har att göra med seriösa,man kan vara med och kolla med:).MEN jag fattar inte lämnar in en ny hoj och den är klar efter en vecka,för en service???? det gör dom ju på max 2 timmar,nä byt verkstad.

klaus
2012-05-03, 22:26
eftersom du bor i Stockholm så är du välkommen hos mig,servar din hoj definitivt blligare :)

Olle Å
2012-05-04, 08:59
eftersom du bor i Stockholm så är du välkommen hos mig,servar din hoj definitivt blligare :)

En fråga till dig som servar. Brukar du spara de delar som bytts ut för att kunna visa kunden dem?.:rolleyes:

Mats Liifv
2012-05-04, 13:14
En fråga till dig som servar. Brukar du spara de delar som bytts ut för att kunna visa kunden dem?.:rolleyes:Det gör varje seriös mekaniker, tror jag törs garantera att Klaus gör det!:)

klaus
2012-05-04, 15:12
En fråga till dig som servar. Brukar du spara de delar som bytts ut för att kunna visa kunden dem?.:rolleyes:

visst,delvis kan jag visa att jobbet är gjort och sedan kan vi diskutera om allt var som det skulle typ luftfiltret var smutsigare än det skulle så kan man föreslå lite kortare intervall, eller tändstiften såg inte ut som det ska då ska man kanske göra lite finlir med motorn. Och en gammal bruksdel är att föredra ha med ibland när man ska köpa en ny,ibland har dom varianter så det är bra att få rätt del. Håller med er att det är viktigt att få se dom bytta delarna.

engström67
2012-05-04, 18:59
eftersom du bor i Stockholm så är du välkommen hos mig,servar din hoj definitivt blligare :)

Det var väl en -12,a han hade? har du så man får stämpel i boken med,är väl garanti på den hojen;)

klaus
2012-05-04, 22:28
visst kan jag stämpla min stämpel, läser du noga i instruktionsboken så får man faktiskt göra det mesta utan att det påverkar garantin,ingen av dom hojar som jag servat har haft förbud för annan än märkesverkstad, det är bara vad folk har fått för sig,men alla får tro vad dom vill

V Saarela
2012-05-05, 07:10
visst kan jag stämpla min stämpel, läser du noga i instruktionsboken så får man faktiskt göra det mesta utan att det påverkar garantin,ingen av dom hojar som jag servat har haft förbud för annan än märkesverkstad, det är bara vad folk har fått för sig,men alla får tro vad dom vill

Kanske vara lite försiktig klaus så du inte får surt efter dig om du bara vinkar in :)

Man kan väl skilja på tre olika grundvarianter av garanti:
- Svensksålda hojar via generalimportör med två års garanti funkar att serva hos dig utan större problem.
- Svensksålda hojar via generalimportör med mer än 2 års garanti har efter 2 år en frivillig garanti från generalagenten....och då tappar man den om man servar hos dig.
- Svensksålda hojar via gråimportör oavsett 2- eller 5- års garanti funkar nog att serva hos dig. Men och andra sidan....om gråimportören går i konkurs/lägger ner verksmaheten dagen efter man köpt den nya hojen så har man noll garanti ändå.

RobbeS
2012-05-05, 13:00
Läggas till är väl att den tvååriga garantin är ålagd handlarna/generalagenten via konsumentköpslagen och EU lagstiftning. Den gäller alltid och det enda som bryter den är om säljarna kan bevisa att man gravt misskött hojen och felet beror på detta. Om hojen servats som den ska och enbart utsatts för normalt slitage spelar det alltså ingen roll vem som gjort den. Den förlängda garantin som inte är en garanti utan en goodwill är ett frivilligt åtagande från handlare/generalagent som säkert är bra om den hade grundats på miltal, t.ex upp till 5000 mil, istället för tre år utöver grundgarantin där genomsnittsmotorcyklisten i Sverige i de flesta fall bara hinner köra 1500 mil. "Surprise" att det bara är i de nordiska länderna där vi kör halva året som denna garanti finns.
Personligen säger jag varken bu eller bä utan gör en sannolikhetskalkyl på dels hur mycket jag tjänar på att serva själv och hur stor risken är att hojen ska gå sönder. Efter 5000 mil för en normalmotorcyklist finns det ändå ingen garanti som täcker reparationer men det är väl då man egentligen skulle behöva den.

V Saarela
2012-05-05, 13:35
Läggas till är väl att den tvååriga garantin är ålagd handlarna/generalagenten via konsumentköpslagen och EU lagstiftning. Den gäller alltid och det enda som bryter den är om säljarna kan bevisa att man gravt misskött hojen och felet beror på detta. Om hojen servats som den ska och enbart utsatts för normalt slitage spelar det alltså ingen roll vem som gjort den. Den förlängda garantin som inte är en garanti utan en goodwill är ett frivilligt åtagande från handlare/generalagent som säkert är bra om den hade grundats på miltal, t.ex upp till 5000 mil, istället för tre år utöver grundgarantin där genomsnittsmotorcyklisten i Sverige i de flesta fall bara hinner köra 1500 mil. "Surprise" att det bara är i de nordiska länderna där vi kör halva året som denna garanti finns.
Personligen säger jag varken bu eller bä utan gör en sannolikhetskalkyl på dels hur mycket jag tjänar på att serva själv och hur stor risken är att hojen ska gå sönder. Efter 5000 mil för en normalmotorcyklist finns det ändå ingen garanti som täcker reparationer men det är väl då man egentligen skulle behöva den.

Totalt fel robbeS :)
Nu refererar du till maskinskadeförsäkringen hos ett försäkringsbolag?

-Den sk frivilliga garantin är en godwill hos vissa märken(tex Yamaha, Suzuki) medan hos en del är det en garanti(tex Honda). I slutändan funkar nog dom lika ändå om man har servat som man ska och annars inte misshandlat hojen.
- Täcker motor, växellåda samt elektronik, dvs....dom saker som man är rädd för att ska pajja, eftersom det är just dom sakerna som kan innebära stora kostnader vid haveri.
- Gäller även om du så skulle köra 10.000 mil per år och hojen har 20 ägare.
- Kostnaden för garantin 2 första åren är tillverkaren, resterande åren generalagenten. Handlaren har bara intäkter för garantiåtgärden.

Vad gäller gråimporterade hojar där importören konkkar så finns det ingenstans att vända sig till(tänkte nu på lagstiftningen)

klaus
2012-05-05, 13:56
det här med garanti är garanterat roligt :)
lämnar i alla fall garanti på allt jobb som jag utför :)

RobbeS
2012-05-05, 13:56
Totalt fel robbeS :)
Nu refererar du till maskinskadeförsäkringen hos ett försäkringsbolag?

-Den sk frivilliga garantin är en godwill hos vissa märken(tex Yamaha, Suzuki) medan hos en del är det en garanti(tex Honda). I slutändan funkar nog dom lika ändå om man har servat som man ska och annars inte misshandlat hojen.
- Täcker motor, växellåda samt elektronik, dvs....dom saker som man är rädd för att ska pajja, eftersom det är just dom sakerna som kan innebära stora kostnader vid haveri.
- Gäller även om du så skulle köra 10.000 mil per år och hojen har 20 ägare.
- Kostnaden för garantin 2 första åren är tillverkaren, resterande åren generalagenten. Handlaren har bara intäkter för garantiåtgärden.

Vad gäller gråimporterade hojar där importören konkkar så finns det ingenstans att vända sig till(tänkte nu på lagstiftningen)

Jag har nog lite rätt i alla fall:)

"– Garanti är en utfästelse som regleras i konsumentköplagen. Goodwill däremot är en frivillig åtgärd från näringsidkarens sida, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket."

"– Goodwill är bara något som kan komma ifråga när garantin inte längre finns. Där kan näringsidkarna själva ställa villkoren om de vill ställa upp på någon goodwill."

Om man kör långt och mycket så håller jag fullständigt med om att den extra Goodwillen kan vara bra. För medelmotorcyklisten blir det dock lite hängslen och livrem samtidigt.

V Saarela
2012-05-05, 15:03
det här med garanti är garanterat roligt :)
lämnar i alla fall garanti på allt jobb som jag utför :)

Det var inget ont mot dig. Jag känner inte dig, men har fått en uppfattning om att du lämnar ifrån dig bra jobb. Litar alltså på forummedlemmarnas omdöme.
Jag ville bara påpeka att, vinkar du in en hoj med 5-års garanti där du säger åt kunden att garantin gäller fortfarande.......så är det ju inte.


Jag har nog lite rätt i alla fall:)

"– Garanti är en utfästelse som regleras i konsumentköplagen. Goodwill däremot är en frivillig åtgärd från näringsidkarens sida, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket."

"– Goodwill är bara något som kan komma ifråga när garantin inte längre finns. Där kan näringsidkarna själva ställa villkoren om de vill ställa upp på någon goodwill."

Om man kör långt och mycket så håller jag fullständigt med om att den extra Goodwillen kan vara bra. För medelmotorcyklisten blir det dock lite hängslen och livrem samtidigt.

Neeeh, nu blev det ännu mer fel :)

Vad lagen säger är en sak och hur verkligheten ser ut, är två olika saker. Aldrig hört och kommer nog förmodligen aldrig höra....att(åtminstone dom märken jag nämnde tidigare) skulle neka en garanti om man skött sina åtaganden vad gäller service. Dessutom, som jag nämnde så har ju Honda en 5 års garanti, inte goodwill dom tre sista åren.

Allt kan gå sönder, även en ny hoj. Tycker dessutom att det är bra upplagt. Kör du lite så kostar ju garantin lite och vice versa, kör du mycket så blir garantin dyr(läs:servicekostnad).
På tal om orättvisa kostnader, försäkring. En som kör 100 mil per år betalar lika mycket som en som kör 10.000 mil....

RobbeS
2012-05-05, 15:05
det här med garanti är garanterat roligt :)
lämnar i alla fall garanti på allt jobb som jag utför :)

Nä du lämnar Goodwill;):D

RobbeS
2012-05-05, 18:05
Neeeh, nu blev det ännu mer fel :)

Vad lagen säger är en sak och hur verkligheten ser ut, är två olika saker. Aldrig hört och kommer nog förmodligen aldrig höra....att(åtminstone dom märken jag nämnde tidigare) skulle neka en garanti om man skött sina åtaganden vad gäller service. Dessutom, som jag nämnde så har ju Honda en 5 års garanti, inte goodwill dom tre sista åren.

Allt kan gå sönder, även en ny hoj. Tycker dessutom att det är bra upplagt. Kör du lite så kostar ju garantin lite och vice versa, kör du mycket så blir garantin dyr(läs:servicekostnad).
På tal om orättvisa kostnader, försäkring. En som kör 100 mil per år betalar lika mycket som en som kör 10.000 mil....

Men borde inte handlare och generalagenter i Sverige följa de lagar som finns över handel med varor och tjänster? Konsumentköplagen är ju väldigt tydlig med att en TILLVERKARE ska ge två års garanti för de varor dom säljer (även gråimport). Bevisplikten ligger dessutom på tillverkaren vid en tvist.
Det Honda Sverige ger från år tre till år fem är ingen garanti utan Goodwill då garanti är något som styrs av konsumentköpslagen och är tvingande för tillverkaren medan Goodwill är något som generalagent eller handlare frivilligt erbjuder. Om sedan goodwillen är uppbyggd på samma sätt som en riktig garanti så är det ju upp till generalagenten men ändå bara en Goodwill som möjligtvis också kan vara ett avtal eller försäkring som ingåtts i samband med köpet av mc:n.
Det är som med begreppet Vespa. Alla moderna EU mopeder som är lite lik en Vespa kallas för Vespa men är ingen riktig Vespa förutom just en Vespa tillverkad av Piaggio.:D

Kort och gott den extra förlängda "garantin" är bra och kan fylla sitt syfte men personligen så räcker det för mig med den tvååriga lagstiftade garantin och möjlighet att serva själv. Om inte annat så är det skönt att slippa åka 16 mil tur och retur för en service. Blir det sen mot all förmodan något större fel så är jag beredd att ta den kostnaden.
Vill bara tillägga att jag har fullt förtroende för mc handlarna här i Norrbotten och har alltid fått väldigt bra och seriöst bemötande hos alla och tror inte heller att någon handlare här utan väl grundad anledningen skulle neka en "garantireparation".:)

V Saarela
2012-05-05, 18:29
Men borde inte handlare och generalagenter i Sverige följa de lagar som finns över handel med varor och tjänster? Konsumentköplagen är ju väldigt tydlig med att en TILLVERKARE ska ge två års garanti för de varor dom säljer (även gråimport). Bevisplikten ligger dessutom på tillverkaren vid en tvist.
Det Honda Sverige ger från år tre till år fem är ingen garanti utan Goodwill då garanti är något som styrs av konsumentköpslagen och är tvingande för tillverkaren medan Goodwill är något som generalagent eller handlare frivilligt erbjuder. Om sedan goodwillen är uppbyggd på samma sätt som en riktig garanti så är det ju upp till generalagenten men ändå bara en Goodwill som möjligtvis också kan vara ett avtal eller försäkring som ingåtts i samband med köpet av mc:n.
Det är som med begreppet Vespa. Alla moderna EU mopeder som är lite lik en Vespa kallas för Vespa men är ingen riktig Vespa förutom just en Vespa tillverkad av Piaggio.:D

Kort och gott den extra förlängda "garantin" är bra och kan fylla sitt syfte men personligen så räcker det för mig med den tvååriga lagstiftade garantin och möjlighet att serva själv. Om inte annat så är det skönt att slippa åka 16 mil tur och retur för en service. Blir det sen mot all förmodan något större fel så är jag beredd att ta den kostnaden.
Vill bara tillägga att jag har fullt förtroende för mc handlarna här i Norrbotten och har alltid fått väldigt bra och seriöst bemötande hos alla och tror inte heller att någon handlare här utan väl grundad anledningen skulle neka en "garantireparation".:)

Självklart och helt rätt ang år 1-2. Tillverkaren ska stå för både bevisbörda och garantin. Frågan är då bara, vem ska kunden vända sig till om gråimportören går i konkurs? Honda Japan? Tror inte att konsumentköplagen sträcker sig ända dit?
Finns ju ett verkligt fall om en väletablerad gråimportör i Värmland för många år sedan, som både konkade och ägarna fick sitta inne för lite momsfiffel. All vad gäller garanti försvann med nyckeln i låset för stackarna som hade köpt nya hojar.

Ang Honda. Nej, det är en garanti och det är också deras lilla argument mot konkurrenterna. Dock, som jag tidigare nämnt så tror jag att både yamahas och Suzukis goodwill i slutändan funkar lika bra, dvs rep utan knyssel.

Serva eller inte. För mig är ju ändå servicen en trygghet likvärdig om jag ska köra helförsäkrat eller inte. En del kör helförsäkrat, medan en del chansar och kör halvförsäkrat. Givetvis gör ju alla som man vill.
Tycker dock att kostnaden(speciellt på en yamaha med 4000 mils intervall på ventiler) är liten i jämförelse med risken för kostnaden vid ev haveri.

klaus
2012-05-05, 20:27
jag är ju god och vill mycket så visst kan vi säga att jag lämnar godvill :)
V Saarela, jag tar det här inte personligt, tycker bara detta är intressant diskussion,så du kan vara lugn,vi blir inte ovänner hur vi än diskuterar här :knuddel:
Servade senast en Suzuki Intruder, där det stod i instruktionsboken att om man inte var säker på hur jobbet utfördes så skulle man låta en kunnig mekaniker utföra arbetet. Ingenting att man skulle anlita märkesverkstad eller nåt annat auktoriserat, och definitivt inget att nåt garanti skulle försvinna.
Så min fråga är, om jag nu vinkar in den dår hojen med fem års garanti kvar och gör service typ, byter tändstift,olja,filter,luftfilter,växellådsolja,kar danolja/just bälte/kedja, byter bromsvätska,kopplingsvätska,däck - vad är det för garanti som försvinner och i så fall varför, servicen blir ju fackmannamässigt utfört och dokumenterat :confused:

engström67
2012-05-05, 20:52
jag är ju god och vill mycket så visst kan vi säga att jag lämnar godvill :)
V Saarela, jag tar det här inte personligt, tycker bara detta är intressant diskussion,så du kan vara lugn,vi blir inte ovänner hur vi än diskuterar här :knuddel:
Servade senast en Suzuki Intruder, där det stod i instruktionsboken att om man inte var säker på hur jobbet utfördes så skulle man låta en kunnig mekaniker utföra arbetet. Ingenting att man skulle anlita märkesverkstad eller nåt annat auktoriserat, och definitivt inget att nåt garanti skulle försvinna.
Så min fråga är, om jag nu vinkar in den dår hojen med fem års garanti kvar och gör service typ, byter tändstift,olja,filter,luftfilter,växellådsolja,kar danolja/just bälte/kedja, byter bromsvätska,kopplingsvätska,däck - vad är det för garanti som försvinner och i så fall varför, servicen blir ju fackmannamässigt utfört och dokumenterat :confused:

Vad gäller service av min hoj så står det i boken att den ska servas vid 1000mil eller 1 gång per år och bör göras av en auktoriserad yamaha verkstad som har all data och ev specialverktyg.Oljor och filter kan man ju byta själv med förbundna ögon;) men för 17-1800kr inkl oljor, filter och dom punkter som krävs så kan man ju lämna in den:).Det är väl vid 4000mil=ventilkoll som det kostar ett par tusen till,och det vill jag inte göra själv.

V Saarela
2012-05-05, 21:13
jag är ju god och vill mycket så visst kan vi säga att jag lämnar godvill :)
V Saarela, jag tar det här inte personligt, tycker bara detta är intressant diskussion,så du kan vara lugn,vi blir inte ovänner hur vi än diskuterar här :knuddel:
Servade senast en Suzuki Intruder, där det stod i instruktionsboken att om man inte var säker på hur jobbet utfördes så skulle man låta en kunnig mekaniker utföra arbetet. Ingenting att man skulle anlita märkesverkstad eller nåt annat auktoriserat, och definitivt inget att nåt garanti skulle försvinna.
Så min fråga är, om jag nu vinkar in den dår hojen med fem års garanti kvar och gör service typ, byter tändstift,olja,filter,luftfilter,växellådsolja,kar danolja/just bälte/kedja, byter bromsvätska,kopplingsvätska,däck - vad är det för garanti som försvinner och i så fall varför, servicen blir ju fackmannamässigt utfört och dokumenterat :confused:


Nu har jag ju inga böcker till en Suzuki, men.....
Ibland står det i instruktionsböcker typ att man ska anlita kunnig mekaniker, medan i garantiboken står det som gäller.......

I min Honda garantibok(liksom det står i Suzukis bok) att garantin omfattas blablabla(en massa text) att service får ej uföras av annan än av tillverkaren/säljaren auktoriserad verkstad(skrivet i svart text)
Att sen, som jag och RobbeS diskuterar att det ficnns då en lagstiftning om att man kan anlita en fackmannamässig verkstad, såsom din. Det man då tappar är den frivilliga garantin år 3-5, dvs garantin på motor, växellåda samt elektronik.(elektronik är typ cdi-box, ej lampor osv)



Vad gäller service av min hoj så står det i boken att den ska servas vid 1000mil eller 1 gång per år och bör göras av en auktoriserad yamaha verkstad som har all data och ev specialverktyg.Oljor och filter kan man ju byta själv med förbundna ögon;) men för 17-1800kr inkl oljor, filter och dom punkter som krävs så kan man ju lämna in den:).Det är väl vid 4000mil=ventilkoll som det kostar ett par tusen till,och det vill jag inte göra själv.

Honda och Suzuki vet jag är inte så trångsynta att dom kräver in hojen varje år oavsett mil. Finns ju många som brassar bara 4-500 mil per år. Gissar att så är det med Yamaha också(kolla dock upp det med din handlare)
Sen finns ju vissa saker reglerade om man kör lite, typ att....kör man lite så måste man in och byta vätskor(kyl, broms) tex vartannat år iallafall.
Finns ju märken som är stenhårda med den årliga servicen....en är Harley sprakare som kräver in den på service fast du skulle köra 20 mil med den.

V Saarela
2012-05-05, 21:26
Kort och gott den extra förlängda "garantin" är bra och kan fylla sitt syfte men personligen så räcker det för mig med den tvååriga lagstiftade garantin och möjlighet att serva själv. Om inte annat så är det skönt att slippa åka 16 mil tur och retur för en service. Blir det sen mot all förmodan något större fel så är jag beredd att ta den kostnaden.


Glömde en grej. Du har 10 mil tur och retur till Torneå på finska sidan. Man kan serva hos en auktoriserad verkstad i Finland och behålla garantin.

En svensk auktoriserad verkstad i norra Sverige debiterar kanske 695- 795:- plus moms. På finska sidan har dom nån slags stöd från staten och debiterar ca 55 euro inkl moms. Prislappen på arbetskostnaden är i jämförelse alltså ca dubbelt i Sverige.

RobbeS
2012-05-05, 22:02
Vad gäller service av min hoj så står det i boken att den ska servas vid 1000mil eller 1 gång per år och bör göras av en auktoriserad yamaha verkstad som har all data och ev specialverktyg.Oljor och filter kan man ju byta själv med förbundna ögon;) men för 17-1800kr inkl oljor, filter och dom punkter som krävs så kan man ju lämna in den:).Det är väl vid 4000mil=ventilkoll som det kostar ett par tusen till,och det vill jag inte göra själv.

Vad har yamaha för garantier/godwill utöver den vanliga tvååriga?

RobbeS
2012-05-05, 22:07
Glömde en grej. Du har 10 mil tur och retur till Torneå på finska sidan. Man kan serva hos en auktoriserad verkstad i Finland och behålla garantin.

En svensk auktoriserad verkstad i norra Sverige debiterar kanske 695- 795:- plus moms. På finska sidan har dom nån slags stöd från staten och debiterar ca 55 euro inkl moms. Prislappen på arbetskostnaden är i jämförelse alltså ca dubbelt i Sverige.

Jo jag kollade priset i Torneo. 2800 för 4000 mila med ventilkontroll mot 4300 i Sverige. Så det skiljer lite grann. Hade jag haft garanti kvar på hojen hade jag inte tvekat att lämna in den. Nu känns det inte så meningsfyllt så jag har gjort all service utom ventilkontrollen själv. Den får en kompis kompis som är utbildad mekaniker sköta.
Fördelen med att köpa begagnat från 05 är att man slipper fundera på garantier och annat:D

V Saarela
2012-05-06, 07:12
Jo jag kollade priset i Torneo. 2800 för 4000 mila med ventilkontroll mot 4300 i Sverige. Så det skiljer lite grann. Hade jag haft garanti kvar på hojen hade jag inte tvekat att lämna in den. Nu känns det inte så meningsfyllt så jag har gjort all service utom ventilkontrollen själv. Den får en kompis kompis som är utbildad mekaniker sköta.
Fördelen med att köpa begagnat från 05 är att man slipper fundera på garantier och annat:D

Ja, så gör ju i princip nio av tio, servar det man kan och sen lämnar in på en mindre verkstad för dom avancerade jobben, alternativt lämnar in hela jobbet. Tyvärr finns det ju sen också en klick(stor sådan) som tror att service innebär bara byte av olja och filter :)

En auktoriserad verkstad har ju dyrare timdebitering eftersom dom har dyrare kostnader. Kontinuerlig utbildning, inköp specailverktyg, handdatorer etc etc.
En mindre verkstad har ju ingen suport att ringa till utan lär sig via "learning by doing". Gissar att som mekaniker är dom bättre.

Soffe
2012-05-08, 18:07
Lämnade in min hoj på service hos Mc lagret i bromma i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!:mad:

Någon annan som har blivit Lurad?? så skriv

Gurrag
2012-05-08, 18:23
OJ
Ja det kanske är bäst att fixa servicen själv. Men det kanske är svårt på en så ny hoj. Berätta gärna hur det gick.

engström67
2012-05-08, 18:36
Lämnade in min hoj på service hos Mc lagret i bromma i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!:mad:

Någon annan som har blivit Lurad?? så skriv

var det 100 mila servicen eller 600mila?vid 100 är det bara oljebyte och filter och vid 600 ingenting:cool:

V Saarela
2012-05-08, 18:47
Det är ju svårt och göra en bedömning eftersom
- vet inte hur mycket hojen gått
- beställde du en specifik servive utifrån boken
- kanske du bad dom gå igenom hojen med ventiler, hjullager, styrlager etc etc etc...och jaja....byt luftfilter också.

Berätta.

MCLAGRET I BROMMA
2012-05-10, 12:19
Lämnade in min hoj på service hos dom i i förra veckan!
Bad om genomkoll och prisuppgifter innan något skulle göras!

1 vecka senare ringde dom och sa att hojjen var klar !!!

En summa som jag skulle betala slutade på 11000 kr !!! på en Kawa Z1000 års 2012
Hur är detta möjligt!??????

för en service!???
Och jag bad om genomkoll!
Nä listan var lång på allt vad dom hade bytt och hälften var inte bytt!
Nu är detta polisanmält idag!!

Trött på oseriösa mc verkstäder!

Att bli oskyldigt anklagad är både oprofessionellt samt kränkande. Personen som döljer bakom användarnamnet: "Soffe" sprider falska anklagelser som kan leda till åtal. Det tillhör till god affärsetik att kontrollera fakta innan man beskyller någon.

För att bemöta dessa falska anklagelser, gäller följande fakta:


1.Vi har aldrig haft en Kawasaki Z1000 av 2012 års modell hos oss för Service. Detta kan strykas genom vårt databas för mottagna/genomförda arbeten.
2. Vi tar inga garanti jobb på Kawasaki. Detta pga vår Kawasaki tekniker är pappa ledig sedan December 2011 mao vi kan därför endast taemot Kawasaki med enkla reparationer.
4. Vi har flyttat till större lokal (gamla Tolles lokal som jobbar bara med HD.)


Vi har stort förtroende för våra kunder, vilket också märks när vi får flera återkommande kunder eftersom de kan lita på oss och vi utför professionellt jobb. Därför
väntar vi med spänning på polisrapporten och framförallt vem är denne "Soffe" som sprider falska rykten samt använder 100 frågetecken/utropstecken efter varje sats. Vi misstänker att det är samma figur som kallar sig själv för Fantomen eftersom han hade samma "Språk-färdigheter" som "Soffe" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

När det gäller domstolen, där var vi oense med kunden vilket belopp vi skulle betala. Vi gick då tillsammans till domstolen för att avgöra storlek på beloppet. Därefter fick vår kund sin ersättning och vi skakade händerna. Idag har vi samma kund som har kommit till oss med nya jobb, vilket vi är väldigt glada för.

Bighoj
2012-05-10, 12:52
Att bli oskyldigt anklagad är både oprofessionellt samt kränkande. Personen som döljer bakom användarnamnet: "Soffe" sprider falska anklagelser som kan leda till åtal. Det tillhör till god affärsetik att kontrollera fakta innan man beskyller någon.

För att bemöta dessa falska anklagelser, gäller följande fakta:


1.Vi har aldrig haft en Kawasaki Z1000 av 2012 års modell hos oss för Service. Detta kan strykas genom vårt databas för mottagna/genomförda arbeten.
2. Vi tar inga garanti jobb på Kawasaki. Detta pga vår Kawasaki tekniker är pappa ledig sedan December 2011 mao vi kan därför endast taemot Kawasaki med enkla reparationer.
4. Vi har flyttat till större lokal (gamla Tolles lokal som jobbar bara med HD.)


Vi har stort förtroende för våra kunder, vilket också märks när vi får flera återkommande kunder eftersom de kan lita på oss och vi utför professionellt jobb. Därför
väntar vi med spänning på polisrapporten och framförallt vem är denne "Soffe" som sprider falska rykten samt använder 100 frågetecken/utropstecken efter varje sats. Vi misstänker att det är samma figur som kallar sig själv för Fantomen eftersom han hade samma "Språk-färdigheter" som "Soffe" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

När det gäller domstolen, där var vi oense med kunden vilket belopp vi skulle betala. Vi gick då tillsammans till domstolen för att avgöra storlek på beloppet. Därefter fick vår kund sin ersättning och vi skakade händerna. Idag har vi samma kund som har kommit till oss med nya jobb, vilket vi är väldigt glada för.

Vänta lite här ! Jag har faktiskt lärt mig läsa,och på er sida står det klart och tydligt att ni kommer att följa Arn:s rekomendationer.För mig står det helt klart att ni är några stora lurendrejare som blåser sina kunder.
Det är jävligt lätt att skryta med att ni följer Arn men jävligt svårt att hålla löftet när det väl kommer till kritan.

MCLAGRET I BROMMA
2012-05-10, 14:59
Det är ju svårt och göra en bedömning eftersom
- vet inte hur mycket hojen gått
- beställde du en specifik servive utifrån boken
- kanske du bad dom gå igenom hojen med ventiler, hjullager, styrlager etc etc etc...och jaja....byt luftfilter också.

Berätta.

Vi har aldrig haft en Kawasaki Z1000 av 2012 års modell hos oss för Service.

V Saarela
2012-05-10, 16:31
Vi har aldrig haft en Kawasaki Z1000 av 2012 års modell hos oss för Service.

Jag förstod det redan av ert första inlägg. Dessutom så ifrågasatte jag inte er, utan mer Soffes inlägg. Tyckte direkt att hans inlägg luktade skunk, eller också äatt det var helt enkelt en mycket naiv person som nån firma utnyttjat.

Han har ju inte återkommit så min bedömning är.......ibland dyker det upp sk internettroll på nätet :)

Olle Å
2012-05-10, 17:01
Man skall passa sig för att komma med specifika anklagelser om man inte kan verifiera dem.
Luddiga anklagelser skall man nog hålla tyst om.
Man skall ju i första hand låta den andre komma till tals, innan man anklagar någon officiellt.:eek: