handdator

Visa fullständig version : husabergen tvärdog



Timpaj
2011-05-02, 00:53
Hej var ute å körde 10minuter efter jag nyss ställt in ventilerna, fyllt på olja,
körde lungt från början sen på slutet börja jag trycka på lite sen bara tvär dog den,
fick konstigt komp efter det, kolven låser sig ibland å när den väll går runt så skramlar det i motorn , nån som har en anning om vad det kan vara?:D

MEHall
2011-05-02, 01:51
Dog den på tvären? :eek: :rolleyes:
Tvärdog den och kolven låser sig så låter det som kolven nypit, det hände mig på en Puch Florida. Blev tvungen att byta kolv i den motorn sen så fungerade den igen. ;)



:cool:

Hojpunkten
2011-05-02, 02:15
Kan vara så att ringarna brädes fast och då tappar motorn compet..som förra skribenten skrev..riv upp cylindern och se efter...se bara till att inget smuts kommer in i vevhuset, då du slipper att byta ramlagrerna i alla fall. Se också efter, så inte cylidern blivit glasad...såfall måste du hona cylidern innan du monterar in ny kolv o ringar. du Att byta golv är relativt enkelt...bara du inte ha för brottom, så kommer det gå bra.

Nikko Hojpunkten

Timpaj
2011-05-02, 03:13
Ska börja skruva isär imorgon å se efter vad det kan ha hänt :) , tycker de är konstigt ändå om kolven gått den har bara gått 12h

MEHall
2011-05-02, 10:48
Ja just det, kanske därför det hände eftersom hojen nog behöver inkörnings tid. :rolleyes: Men som sagt kolla in hur kolven ser ut och byt den om den ser skadad ut och kör inte med allt för höga varv de nörmaste 100 timmarna eller så. ;)

Intruder
2011-05-02, 17:13
Jag får känslan av att något med ventilerna har hänt
Något som har släppt i vid inställning av dessa
Då kan kolven rykt oxså om en ventil har släppt

Timpaj
2011-05-02, 20:36
har kollat det nu de var kamkedjan som gåt åt fan