handdator

Visa fullständig version : Förgasarproblem?



borrowed.helmet
2011-05-01, 10:30
Hej allihoppa! Jag har problem med min gamla pärla. En Honda CB 650 från 81.

Den svarar inte på full gas. När jag drar på med gasen o ska upp i fart snabbt vill den inte. Den börjar istället tappa fart och "blöddra" så jag får lugnt accelerera upp i fart. Vid en femtusen varv så behöver jag växla. Så på motorvägen kommer jag efter stund upp i 100-110. Då den varvar mer än 5000.

Min misstanke är att det är förgasaren som är problemet, att den inte får tillräckligt med bensin. Vad tror ni är felet?

Guzzi-Leif
2011-05-01, 11:10
Jag skulle börja med en pedantrengöring av förgasarnas innandöme + byte av alla o-ringar/packningar i förgasarna + superkontroll (ev byte) av flottörventilerna. Sedan skulle jag fortsätta med bränslekranar, -filter och -slangar.
Ska jag komma med ett stalltips så är det igensatta lågfartsmunstycken (=tomgångsmunstycken) som vållar ditt problem.
Och: Efter rengöring av förgasarna måste du noggrant synka förgasarnas gaspådrag (kräver vakuumklockor) + ställa in tomgångsblandning. Skojigt pet- o gnetjobb som ger goda resultat...

borrowed.helmet
2011-05-01, 12:55
Tack för tipsen Leif!
Låter som att jag har något att göra i ett par dagar framöver! Men jag har ej tillgång till vakuumklockor.

Guzzi-Leif
2011-05-01, 13:13
Tack för tipsen Leif!
Låter som att jag har något att göra i ett par dagar framöver! Men jag har ej tillgång till vakuumklockor.

Du kan beställa synk + munstycksjustering som enskild åtgärd på en verkstad. Ett snabbt jobb för den som har en bra arbetsplats och bör inte kosta multum.

Ett alternativ är förstås att hitta en ny kompis med prylar + kompetens; en Guru. Kan bli ett givande samarbete och god vänskap.
Du har för övrigt en robust, lättmekad båge med konventionell teknik - det förenklar enormt!

Har du verkstadshandbok (Clymer eller Haynes)? En förutsättning för att meka själv!

borrowed.helmet
2011-05-01, 18:26
Jag har ingen reparationshandbok men jag ska skruva av förgasarna imorn så ska jag rengöra dem. Det är ju inte så svårmeckat.
Farsan skruvade isär det för en två år sen då han köpte hojjen. Det var problem med förgasarna då med och nu har det väl kommit tillbaka. Får väl kolla lite meckfirmor sen för att ställa in det om jag inte kan knyta lite nya kontakter :rock:

För övrigt behöver jag ett luftfilter. Finns tydligen inga nya att köpa till hojjen. Tips på någon återförsäljare, någon?

borrowed.helmet
2011-05-02, 18:32
Plockade just bort förgasaren. Ska skruva isär den, rengöra med diesel?

akems
2011-05-02, 19:33
hej
På dom förgasarna ser det ut som klockorna inte har membran,kolla så kolvarna som sitter inuti glider lätt,kan ibland vara problem och då blir det som du beskriver med att den inte går upp i varv

DearHunter
2011-05-02, 19:43
Det bästa som man kan göra är att använda sig av en ultraljudstvätt.

Om man inte har det så får man göra det på det gamla sättet. här är en länk som kan ge lite ideer.

http://globalcxglvtwins.hostingdelivered.com/viewforum.php?f=19

http://globalcxglvtwins.hostingdelivered.com/viewtopic.php?f=19&t=140

Det pratas om att lägga munstyckena som är i mässing i vitvinsvinäger (eller annan vätska som löser upp kalk) och det är ok för att få bort kalket. Undvik dock att få det på övriga delar (aluminium och annan metall). Lägg inte förgasarhusen i vinäger. Endast munstyckena som Du skruvar av..

Undvik att separera förgasarna från varandra och tänk på att inte dra åt för hårt när Du skruvar tillbaka munstyckena, speciellt nålsätet (trottelnålen löper igenom där) som man lätt kan böja om man skruvar i förhårt. Böjer Du den så fastnar trottlarna i ett läge och Du kan få det fenomen som Du beskriver, dvs att Du inte får mer kraft fast Du kan skruva mer på gashandtaget..

Innan Du synkar så bör Du även kolla tändningen och ventilspelet.

Kika även på nedanstående länkar för att beställa reservdelar mm

http://www.wemoto.com/bikes/Honda/CB_650_B/81/

http://www.cmsnl.com/search/?q=cb+650

Lycka till!

borrowed.helmet
2011-05-02, 21:42
Kolvarna glider lätt.
Jag får testa med vitvinsvinäger för jag har ingen ultraljudstvätt. Det är alltså dessa tre munstycken jag ska avlägsna i varje förgasare och lägga i vitvinsvinäger?

//Den bara blöddrar och går ner i varv när jag drar på med gasen. Toppar en 110 på motorvägen, lite över 5000 varv.

DearHunter
2011-05-02, 22:29
Kolvarna glider lätt.
Jag får testa med vitvinsvinäger för jag har ingen ultraljudstvätt. Det är alltså dessa tre munstycken jag ska avlägsna i varje förgasare och lägga i vitvinsvinäger?

//Den bara blöddrar och går ner i varv när jag drar på med gasen. Toppar en 110 på motorvägen, lite över 5000 varv.

Nej. Vänd på knasaren och skruva loss koppen. Där har Du munstyckena. Var försiktig med skruvmejseln för mässing är mjukt. Peta INTE med nål (hård metall) eller dyl. för då riskerar Du att skada munstycket. Man kan använda fiske/nylonlina till det . Tryckluft är bra.

Guzzi-Leif
2011-05-02, 23:31
Förgasarna ska ner i molekyler (och delarna till de olika förgasarna måste hållas separerade o monteras i sitt gamla hem)!
Alla kanaler i förgasaren måste också vara KLINISKT rena innan du börjar montera!
Alla oringar/tärningar måste vara tip-top!
Varje flottör och varje flottörventil med sina säten måste vara perfekta!
Innan du sätter på flottörlocket måste du dessutom kolla flottörernas stängningsnivå på varje förgasare!
Ska det vara lönt att ta isär, måste du vara beredd att lägga ner rena kirurgjobbet och några kronor dessutom.
Håller alla tummar och önskar lycka till!