handdator

Visa fullständig version : Palles vårtouring till Valdemarsvik



Mats Liifv
2011-04-26, 19:03
Det var tidig väckning denna morgon. Inga problem dock, vi hade något trevligt som väntade. Efter morgonbestyr och frukost körde vi ut ur garaget strax efter sju på morgonen. Det var lite svalt ännu, men solen började redan värma lite. Körde en stund med värmehandtagen på första läget för att få upp värmen i kroppen. Snart var vi nere vid "Slingerbulten" och för första gången blev jag fotograferad av en fartkamera. Körde bara i knappa 60 km, trots det blixtrade kameran till...Härligt att åka den vägen tidigt på mogonen, helt utan andra fordon än vårt eget. Svänger in vid Rosenhill och ser att vi är först. En stor balja kaffe värmde gott medan vi väntade på Danne och Piotr, vilka strax efter kom dit.

Nu började det bli dags att bege oss ner mot färjan över Skanssundet. En härligt slingrig väg det också. Allt flöt på utan dramatik tills en fasan fick för sig att han skulle gå över vägen, utan att göra sig någon brådska. En lättare inbromsning och han kunde i godan ro promenera vidare. Vi hann inte mer än stanna till vid färjan så var det dags för avgång. Maud som klivit av motorcykeln fick springa för att hinna med färjan. Det var på håret att hon hann med. Från färjan lade Danne upp en video på Facebook. Denna hade Leffa redan sett när jag någon minut senare ringde upp honom för att tala om att vi var över på Mörkö. Internet är fantastiskt!

I Vagnhärad svängde i av och tog kustvägen ner till Nyköping där Leffa mötte upp oss på vår vanliga träffpunkt, STATOIL. Tankade upp min BMW och kunde kostatera att den inte dragit mer än 0.40/mil över de senaste 48 milen. Otroligt att en hoj som väger en bra bit över ett halvt ton med två personer på kan dra så lite...
Nu var det Leffas tur att leda gänget till färjan i Kvarsebo, vilket han gjorde med den äran. Strax efter Jönåker svänger man in på en riktigt rolig och krokig väg som leder ner till färjan över till Vikbolandet. I ett jämnt tempo avverkades kurva på kurva och efter en stund var vi nere vid färjan. Inte heller här blev det någon väntan utan vi var snart ute på Vikbolandet med sikte på Söderköping. I Söderköping väntade Palle och Kerstin på oss. Dom hade haft en lite kortare resväg så dom var redan på plats och njöt i det helt fantastiska vädret.

Nu var vi på Palles domäner så han tog täten via småvägar ner till dagens mål, Valdemarsvik. Nu fick vi en resa på vägar som jag vill beskriva som tredimensionella. Det gick inte bara till höger och vänster utan inte minst även upp och ner. Riktigt skojiga och omväxlande vägar. Gissar att vi kört runt fem mil när vi rullade in i sommaridyllen Valdemarsvik.

Vi hittade snabbt ett bra ställe att käka lunch på, "Lilla Blå" alldeles nere vid hamnen. Alla verkade nöjda med det dom åt. Själv valde jag en skaldjurssallad som verkligen var en av de bästa jag ätit. Generöst med skaldjur och väldigt god, dessutom till ett rimligt pris.
Vi var alla väldigt och nöjda när vi anträdde återfärden.

Palle tog täten igen och nu gick färden via småvägar för att så småningom sluta i Åtvidaberg. Här var det dags att skiljas från Palle och Kerstin som skulle köra söderut medan vi andra skulle norrut. Efter att ha fått en vägbeskrivning hur vi skulle ta oss ut till E4:an ledde Danne gänget via småvägar. Utan problem kom vi ut till Norsholm, när vi ser bilar som vänder. Det var bara att göra detsamma för vår del sedan vi insett att det hänt en olycka och att trafiken med hemvändande påskfirare stod helt still. Vi kom ihåg att vi sett en skylt som visade mot Söderköping och jag tog täten tillbaka till platsen vi lämnat några timmar tidigare. Nu gjorde vi valet att ta samma väg, över Vikbolandet tillbaka till Nyköping. Vi vinkade till Leffa när det var dags för honom att åka mot Oxelösund medan vi andra under Dannes ledning fortsatte till Stockholm längs gamla Riksettan ända ner till Botkyrka. I Södertälje fick vi en Volvo som skulle klämma sig in mellan Danne och mig. Inte nog med att han gjorde så, han lade sig även på ett avstånd av max två billängder bakom Danne. Började bli lite orolig över vad som skulle hända, om han skulle försöka sig på en vansinnig omkörning eller vad som skulle hända om ett rådjur hoppar upp på vägen. Det är rådjursrika trakter och det var kväll, så risken var inte försumbar. Strax innan Botkyrka kyrka hoppar ett rådjur upp framför Danne, som måste bromsa in. Det var inte långt ifrån att bilen körde på honom bakifrån. Hade rådjuret kommit ett par sekunder senare hade det troligen blivit en olycka av det som, dessbättre bara blev en incident.
När vi kom ut på E4:an in mot Stockholm skildes våra vägar åt. I höjd med Västberga kommer en kille med bil från en påfart och kastar sig in i min fil. Jag ligger i runt nittio km/h och har ingen chans att bromsa. Kastar en snabb blick i backsegeln och hoppas att det inte ligger någon bil i den döda vinkeln, vilket det dessbättre inte gjorde och allt slutade väl.

När vi åter rullade in i garaget, tretton timmar efter att vi startade, kunde vi summera en riktigt trevlig dag som givit en massa trevligt umgänge med goda vänner, god mat, härliga vägar och ett väder som inte kunde varit bättre, samt 58 nya mil på mätaren. Tretton timmar var precis vad vi hade att göra från Hamburg till Stockholm förra året. Denna dag var alltså fullt jämförbar och vi tog den som ett träningspass inför hemresan från semestern. Gick alldeles utmärkt så vi känner full förtröstan över att det ska fungera att göra samma långkörning även i år. Det är inte milen i sig som räknas utan timmarna man sitter på hojen.

Efter att lagt ut lite bilder på Facebook somnade jag gott med ett leende på läpparna. Vilka trevliga kompisar vi har, tack för att ni finns!

Bilder: 1) Gänget i hamnen i Valdemarsvik.
2) Palle i egen hög person.
3) Kerstin.
4) Danne
5) Piotr

Mats Liifv
2011-04-26, 19:11
Lite fler bilder!

1) Min skaldjurssallad.
2) Så kom jag själv med på bild...
3) Kerstin och Maud hade mycket att prata om.
4) Leffa i sin solhatt.

Mats Liifv
2011-04-26, 19:15
Några bilder till...

1) Maud väntar vid färjan på hemvägen.
2) Min BMW solar sig i glansen på Palles välputsade hoj.
3) Parhästar av olika raser...Honda och BMW.

Nina
2011-04-27, 05:23
Fartkamera på slingerbulten? Och varför tar den i så fall kort vid 60, det är ju 70 där…? Var ungefär står den? Märkligt, att en fartkamera plåtar redan vid 60 på 70-väg.

Mats Liifv
2011-04-27, 06:57
Fartkamera på slingerbulten? Och varför tar den i så fall kort vid 60, det är ju 70 där…? Var ungefär står den? Märkligt, att en fartkamera plåtar redan vid 60 på 70-väg.
Den står strax innan man kör in på Bulten från Tungelstahållet, fortfarande 50 som högsta tillåtna hastighet. Blev jätteförvånad när den blixtrade till. Har åkt där hur många gånger som helst utan reaktion, nu blixtrar den strax efter sju på morgonen. Knappast högtrafik då...

Nina
2011-04-27, 07:29
Den står strax innan man kör in på Bulten från Tungelstahållet, fortfarande 50 som högsta tillåtna hastighet. Blev jätteförvånad när den blixtrade till. Har åkt där hur många gånger som helst utan reaktion, nu blixtrar den strax efter sju på morgonen. Knappast högtrafik då...

Aah, trodde du menade på själva slingerbulten, började fundera var tusan den kan stå då och varför den plåtar folk i 60-hastighet när det är 70 hi hi men okej nu är jag med, det är 50 som gäller där. De flyttar runt kameror, det finns inte kameror till alla ställen så kamerorna flyttas runt mellan olika ställen. Nu fanns en kamera i den där alltså.

DearHunter
2011-04-27, 08:05
Ja, dessutom så finns det en hel del poliser som patrullerar, vilket behövs på Bulten.
Överlag så tycker jag att tempot har blivit lugnare.
Det kan ju bero på vägbanans skick som börjar bli bedrövlig... :bawling:

Men med en knappf tryckning på ESA och vips så försvinner alla ojämnheter och gupp :D

Mats Liifv
2011-04-27, 09:05
Aah, trodde du menade på själva slingerbulten, började fundera var tusan den kan stå då och varför den plåtar folk i 60-hastighet när det är 70 hi hi men okej nu är jag med, det är 50 som gäller där. De flyttar runt kameror, det finns inte kameror till alla ställen så kamerorna flyttas runt mellan olika ställen. Nu fanns en kamera i den där alltså.Vet inte om det stämmer, men jag har hört att det inte finns kameror som flyttas längre. Numera sköts det digitalt. Däremot så är alla skåp aktiva vid olika tidpunkter, enligt något schema man finner lämpligt. Man skulle annars inte hinna med alla bilar som skulle fotograferas i Stockholm. Själva centralen dit bilderna går lär ligga i Kiruna.

nippe
2011-04-27, 09:25
läste att typ nästan 60% av alla som fotas slipper böter för att dom inte går att identifiera samt att dom fick slänga en bunt ärenden för att dom inte hann med...

Kimmo
2011-04-27, 11:25
Det finns fartkameror på släpvagn som dem brukar flytta runt lite var stans här i Dalarna iaf.

Mats Liifv
2011-04-27, 12:43
Det finns fartkameror på släpvagn som dem brukar flytta runt lite var stans här i Dalarna iaf.I Stockholm kör man mycket med laserpistol, till och med inne i stan....

Bergh
2011-04-27, 12:57
Det är som mats säger, de sitter kameror i de flesta skåpen, dock är dom inte aktiverade jämnt och ständigt.
Jag har faktist aldrig fått någon kamera att blixtra (peppar peppar)
Men lasern har man fått smaka lite på. Det kostar på att kunna vrida handtaget långt.

Kimmo
2011-04-27, 15:24
I Stockholm kör man mycket med laserpistol, till och med inne i stan....

Det har dem här också.

Jonas
2011-04-27, 17:23
Eventuella fortsatta diskussioner om fartkameror, som ju är ett intressant ämne för många, bör startas i separat tråd. Denna handlar om träffar och körningar. ;)

DearHunter
2011-04-27, 22:17
Eventuella fortsatta diskussioner om fartkameror, som ju är ett intressant ämne för många, bör startas i separat tråd. Denna handlar om träffar och körningar. ;)

Om man kör och blir träffad av en laser så är det väl ok att ha det i denna tråd, eller :D ;)

Nina
2011-04-28, 06:10
Eventuella fortsatta diskussioner om fartkameror, som ju är ett intressant ämne för många, bör startas i separat tråd. Denna handlar om träffar och körningar. ;)
Men Jonas då, du som är forumpolis kan väl flytta dem till en separat tråd? Eller var är du polis, annan del av forumet? Annars kan du flytta dem till sep tråd så tråden blir städad och mitt inlägg kan du ta bort sen för den hamnar i fel tråd i alla fall hi hi. :)

Gert
2011-04-28, 22:49
Om man kör och blir träffad av en laser så är det väl ok att ha det i denna tråd, eller :D ;)

Då trådskaparen i sitt första inlägg bla. nämner sitt bidrag till fartkamerans digra fotoalbum så tycker inte jag att tråden behöver rensas eftersom kommentarerna handlar om vad som skrevs i inlägget.

Det kan annars bli svårt att kommentera något i några trådar överhuvudtaget om man strikt ska gå efter rubriken eller avd.

Det jag menar är om han hade kört på ett rådjur tex. skulle ingen få lov att nämna djuret då?

Men sen är det som sagt även ett ämne som kan förtjäna en egen tråd.

Trådpolis - Gert

Jonas
2011-04-29, 17:40
Nja, jag ville bara göra er uppmärksamma på att tråden enkom riskerade att hamna om fartkameror och inte om själva turen. Självklart får man tillfälligt glida över i en fråga som berör ämnet, men man bör vara vaksam på när det blir en separat fråga som kanske bör få eget utrymme. Ja, ni fattar! :)

Chappy
2011-04-30, 11:37
Om man kör och blir träffad av en laser så är det väl ok att ha det i denna tråd, eller :D ;)

Tre träffar ute? Stå över ett kast eller ......utan att passera gå!:confused: